Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2011, 16:39   #1
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Anchorage (Alaska) m.m

I gamle dager frem til slutten på 80-tallet gikk vel alle flyruter til Korea og Japan via Alaska.

Men er det noen som vet hvor lang tid denne turen tok? Dvs Lhr/Ams-Anc.

Og den DC10 som SAS hadde på ruten til BKK, måtte denne mellomlande i Midt-Østen eller hadde den nok fuelkapasitet til hele turen?
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 17:12   #2
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

sas hadde vel dc-10-30, og den hadde vel range på rundt 10.000km tror jeg? Den gikk vel direkte den da.
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 19:27   #3
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,027
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Interessant tema. Har aldri fløyet du rutene, men jeg husker de eksisterte når jeg begynte å bli interessert i fly og luftfart. Great Circle mapper sier at det 7200 km fra LHR til ANC. Vil tro de har brukt mellom 8 og 10 timer til ANC. Har dessverre ikke noen av de gamle tidtabellene lenger. Husker også at Finnair fløy direkte fra HEL til NRT over nordpolen (utenom Sovjet) med en DC10-30 ER. Det var vel eneste selskap som fløy direkte fra Europa til Japan. Så hadde vi jo Transsibir ekspressen der de gikk nedom Moskva på vei til Japan. Mener å huske at når jeg begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så fløy SAS 3 ganger i uke via ANC og en gang i uken via SVO. De hadde rekkevidde til å fly hele turen nonstop over Sovjet, men sovjetiske myndigheter krevde at de måtte mellomlande i Moskva
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 19:41   #4
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Interessant tema. Har aldri fløyet du rutene, men jeg husker de eksisterte når jeg begynte å bli interessert i fly og luftfart. Great Circle mapper sier at det 7200 km fra LHR til ANC. Vil tro de har brukt mellom 8 og 10 timer til ANC. Har dessverre ikke noen av de gamle tidtabellene lenger. Husker også at Finnair fløy direkte fra HEL til NRT over nordpolen (utenom Sovjet) med en DC10-30 ER. Det var vel eneste selskap som fløy direkte fra Europa til Japan. Så hadde vi jo Transsibir ekspressen der de gikk nedom Moskva på vei til Japan. Mener å huske at når jeg begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så fløy SAS 3 ganger i uke via ANC og en gang i uken via SVO. De hadde rekkevidde til å fly hele turen nonstop over Sovjet, men sovjetiske myndigheter krevde at de måtte mellomlande i Moskva
Er du sikker på at SAS fikk fly gjennom Sovjet?

Jeg har nemlig blitt fortalt at Finnair var det første "ikke Warszawa-pakt" selskapet som fikk fly over Sovjet. Og at det var etter Gorbasjov ble president at man forandret reglene.

Selv fløy jeg som liten unge Nrt-Anc-Lhr men hadde knapp sluttet med bleier.......... Så noe annet enn at det tok lang tid husker jeg ikke.

En annen pussig historie er denne. Korean Air flyet som navigerte feil og ble skytt ned skulle faren til en kompis av meg vært med i. Men han kom for sent til gaten..................
NZ83 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 19:46   #5
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,027
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Jeg er helt sikker på at de fløy over Sovjet, men som sagt med mellomlanding i Moskva. I boken SAS fly gjennom tidene står det at SAS allerede 3.april 1971 åpnet ruten CPH-SVO-NRT med DC8-62. Jeg husker selv at de fløy den med DC10 på 80 tallet.Det er godt mulig at Finnair var første selskap som fløy nonstop over Sovjet.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 19:51   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Mens vi er inne på dette temaet, så er et annet spørsmål jeg har lurt på: når man endelig fikk fly igjennom USSR, så var det så langt jeg vet i ganske strengt definerte korridorer. Hva gjør man da med vær, om det er skikkelig muggent vær midt i ruten?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 20:08   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,711
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Her kan du finne noen rutetider LON-NRT via Anchorage

http://www.departedflights.com/BA011680p7.html
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 23:52   #8
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

En av mine yidlige langdistanse flighter var FBU-LHR og så Japan Airlines til Narita over Moskva. Det var med en 747. Det måtte ha vært sommeren 1982. Vi måtte gå av i Moskva og det var skikkelig Sovjet. Hjemover fløy jeg Northwest Airlines (mener jeg å huske) 747 nonstop NRT-LAX. Og så videre med SAS LAX-CPH, også det nonstop med 747.

Senere fløy jeg over Anchorage flere ganger. Også SAS DC-10 fra CPH et par ganger. En gang på første klasse som de hadde den gangen. Business class fantes ikke så vidt jeg husker. Det må ha vært i 1985-6. Husker CPH Anchorage var den lange leggen (kanskje 9 timer), Anchorage - Tokyo var kortere (kanskje 5 timer)

Husker også at jeg på den tiden fløy innenriks Tokyo-Osaka med 747. Hadde sete 1K helt fremme i tuppen. Men det var bare maksstappet turist klasse hele 747'n og jeg mener vi satt 3 i bredden selv på rad 1 i tuppen.

Fløy mange eksotiske reiser på den tiden. I ettertid er jeg fornøyd med at jeg fikk med meg Boeing 707 fra Peking til Hong Kong med CAAC (1985 tror jeg). Det var tider for oss innkjørte .... :-)
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 08:33   #9
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,027
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Condor flyr FRA - ANC med en 767-300. Flytiden er 9:40 ene veien og 9:45 andre veien i følge hjemmesiden deres.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 09:15   #10
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Da SAS startede Trans Sibirian Express som den blev kaldt...var det til at starte med via MOW...Det var noget med at russerne forlangte at alle selskaber der fløj via Sibirien skulle have russisk navigatør ombord, på samme måde som Trans Asian Express, som jo mellemlandede i TAS.
Og hvis jeg ikke husker meget galt var SAS sammen med Finnair de første selskaber som fik lov til at flyve nonstop...
At flyve direkte østud istedet for via ANC var jo en kæmpegevinst, tidsmæssig. idag tager turen CPH-NRT 10.40 timer, og jeg håber da at der inden længe kunne blive 2 daglige ture mellem Norden og Japan, f.ex til OSA eller NGO med rute nr. 2.
OSA har SAS jo betjent før
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2011, 10:00   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Faren min fløy både DC-8 og DC-10 for SAS. De kunne fly CPH-SVO uten ekstra mann i cockpit, men fra SVO og østover Sibir måtte man ha en som kunne prate russisk på radioen. Det var ingen som snakket engelsk der nede på bakken. Det er det blitt en ordning på, og russeren er fjernet. Men det koster flesk å fly over Russland, bl.a. er den gamle landingsavgiften fra SVO lagt til underveisavgiften. Men så lenge pengene går med til å åpne flere airways over Sibir, så er det greit. Er blitt temmelig trangt i luftrommet etterhvert!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2011, 09:02   #12
rhusberg
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 563
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Jeg hadde gleden av å fly CPH-ANC den 12.6.88 med SAS DC-10-30 SE-DFE og
vi logget 8:15 på turen. Det var kun vi to kompiser på spottingtur og crewet som
gikk av. Resten av passasjerene skulle videre til Tokyo. Returen den 20.06 tok 5 min
kortere og gikk med LN-RKA.

Happy spotting,
Ruben
rhusberg is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2011, 07:36   #13
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Edelweiss begynte sesong start ZRH-ANC 30. mai, noe nytt og Europeisk her i ANC denne sesongen. Fikk tatt noen bilder da det landet her. Er dette første rute flyvning til USA for Edelweiss?
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 07:20   #14
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,027
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Sitter her på morgenkvisten og titter litt i boken Luftens Vikingen av Åke Hall. Her står det at Trans Polar ruten ble åpnet 27. februar 1957. Flyet som ble brukt den gangen var DC-7C. LN-MOD statet fra CPH oh LN-MOE startet Hanede og de møttes rett over Nordpolen. Siste gangen SAS fløy denne ruten var i følge samme bok 30. april 1991. Dette var også siste offisielle turen med DC10 i SAS regi.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2013, 16:05   #15
skipper09
Airborne
 
skipper09's Avatar
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 11
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Oppdaget plutselig denne tråden om SAS og flyvningene over Sovjet. Jeg var selv med som steward DC8 / DC10 ( 1975 - 80 ) på både Dc 8 og DC 10 med "tekniske" mellomlandinger i Tasjkent, tidl. i Sovjet men nå hovedstad i Uzbekistan. Bakgrunnen var Sovjets krav på mellomlanding hvis en skulle fly over landet. Husket godt når vi fløy med testutstyr på den robuste DC8 for å sjekke om den kommende mer sofistikerte DC10 ville tåle påfrestningene på en mgt dårlig runway. Der var aldri noen pax til/fra men vi fikk noe cleaning av kabin fra sjarmerande babusjkor med kost. Sovjetisk militærpoliti voktet exits men var mest interessert i våre ukeblader og vertinnene. Den gang var dette som å bli flyttet 50 år bak i tiden.
skipper09 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anchorage, soendag LN-MOW Flyforum 7 14-06-2005 06:12


All times are GMT +2. The time now is 02:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.