Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-05-2011, 19:27   #1
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,027
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Interessant tema. Har aldri fløyet du rutene, men jeg husker de eksisterte når jeg begynte å bli interessert i fly og luftfart. Great Circle mapper sier at det 7200 km fra LHR til ANC. Vil tro de har brukt mellom 8 og 10 timer til ANC. Har dessverre ikke noen av de gamle tidtabellene lenger. Husker også at Finnair fløy direkte fra HEL til NRT over nordpolen (utenom Sovjet) med en DC10-30 ER. Det var vel eneste selskap som fløy direkte fra Europa til Japan. Så hadde vi jo Transsibir ekspressen der de gikk nedom Moskva på vei til Japan. Mener å huske at når jeg begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så fløy SAS 3 ganger i uke via ANC og en gang i uken via SVO. De hadde rekkevidde til å fly hele turen nonstop over Sovjet, men sovjetiske myndigheter krevde at de måtte mellomlande i Moskva
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2011, 19:41   #2
NZ83
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 71
Default Re: Anchorage (Alaska) m.m

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Interessant tema. Har aldri fløyet du rutene, men jeg husker de eksisterte når jeg begynte å bli interessert i fly og luftfart. Great Circle mapper sier at det 7200 km fra LHR til ANC. Vil tro de har brukt mellom 8 og 10 timer til ANC. Har dessverre ikke noen av de gamle tidtabellene lenger. Husker også at Finnair fløy direkte fra HEL til NRT over nordpolen (utenom Sovjet) med en DC10-30 ER. Det var vel eneste selskap som fløy direkte fra Europa til Japan. Så hadde vi jo Transsibir ekspressen der de gikk nedom Moskva på vei til Japan. Mener å huske at når jeg begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så fløy SAS 3 ganger i uke via ANC og en gang i uken via SVO. De hadde rekkevidde til å fly hele turen nonstop over Sovjet, men sovjetiske myndigheter krevde at de måtte mellomlande i Moskva
Er du sikker på at SAS fikk fly gjennom Sovjet?

Jeg har nemlig blitt fortalt at Finnair var det første "ikke Warszawa-pakt" selskapet som fikk fly over Sovjet. Og at det var etter Gorbasjov ble president at man forandret reglene.

Selv fløy jeg som liten unge Nrt-Anc-Lhr men hadde knapp sluttet med bleier.......... Så noe annet enn at det tok lang tid husker jeg ikke.

En annen pussig historie er denne. Korean Air flyet som navigerte feil og ble skytt ned skulle faren til en kompis av meg vært med i. Men han kom for sent til gaten..................
NZ83 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anchorage, soendag LN-MOW Flyforum 7 14-06-2005 06:12


All times are GMT +2. The time now is 06:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.