Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2011, 08:04   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

SAS SAS signs code-share agreement with ANA

Scandinavian Airlines has signed a code-share agreement with Star Alliance partner ANA of Japan. The agreement was signed between Shinichiro Ito, President and CEO of ANA, and Rickard Gustafson, President and CEO of Scandinavian Airlines, in Tokyo yesterday.

As of May 23, customers will be able to book ANA operated flights between Tokyo's Narita International Airport and Sapporo, Osaka and Fukuoka, which will operate with an SK flight code. ANA will also add its NH code to SAS' Tokyo to Copenhagen flights. Furthermore, ANA will at a later stage also add its NH code to SAS flights from: London to Copenhagen, Oslo and Stockholm; Frankfurt to Copenhagen, Oslo and Stockholm; and from Munich to Copenhagen and Oslo.

"It is almost to the day 60 years since we established the first route between Scandinavia and Tokyo. Tokyo is now one of our most popular long-haul destinations, and this agreement with ANA signifies the importance of Japan in the SAS network and the possibility to transport our customers to other important destinations in Japan," says Rickard Gustafson, President and CEO, Scandinavian Airlines.

Shinichiro Ito, ANA President and CEO, said, "We are pleased to welcome Scandinavian Airlines and as our code-share partner and be able to cooperate each other network intra continent, Europe and Japan. Our customers will be able to enjoy a wider network to Europe by this cooperation."

SAS flies daily to Tokyo from Copenhagen.

For more information, please contact:
Anders Lindström
PR Director, Scandinavian Airlines
Telephone: +46 70997 3394
E-mail: anders.lindstrom@sas.se (anders.lindstrom@sas.se)

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 09:45   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Re: SAS signs code-share agreement with ANA

Har en slik code share-avtale noen praktisk betydning for kundene, bortsett fra at man ser et annet flightnummer på billetten?
Old 27-04-2011, 12:29   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Har en slik code share-avtale noen praktisk betydning for kundene, bortsett fra at man ser et annet flightnummer på billetten?
At det er ren bingo hvor mange bonuspoeng man opptjener...
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 13:29   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Det gir muligheter for begge selskap å sette sine egne priser, så det kan bli billigere.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 15:48   #5
Tertit54
Scanflyer Green and white

Tertit54's Avatar

Det bli antagelig den eneste mulighet man vil få til å få for å kunne fly Dreamliner på SK-prefix rutenummer
Old 27-04-2011, 15:54   #6
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Det bli antagelig den eneste mulighet man vil få til å få for å kunne fly Dreamliner på SK-prefix rutenummer
Haha, ja du sier noe der. Rent bortsett fra at jeg neppe tror vi får se ANA bruke Dreamliner på LHR eller FRA, med mindre de skulle bestemme seg for å sette inn en nr. 2 daglig flight. Premium destinasjoner med mye belegg i de to fremste kabiner.

Kanskje vi kan få muligheten til å få et og annet ANA tilbud på OSL-Japan i fremtiden da.
view is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 17:43   #7
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Det har en veldig praktisk betydning. Dersom SAS legger sine codes pa NH flighter, sa er SAS din kontraktpartner. Skulle NH en gang gar konk, sa har SAS ansvar a frakte deg.

Jeg vet, det ikke skjer ofte. Men spör disse som hadde LH billetter da Varig gikk konk. De vet hvor mye det kan vaere verdt a ha en seriös partner som har utstilt billetter med sine code. Dermed vil jeg ikke si at ANA er useriös.
Old 27-04-2011, 17:58   #8
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

SAS Re: SAS signs code-share agreement with ANA

Quote:
Originally Posted by view View Post
Haha, ja du sier noe der. Rent bortsett fra at jeg neppe tror vi får se ANA bruke Dreamliner på LHR eller FRA, med mindre de skulle bestemme seg for å sette inn en nr. 2 daglig flight. Premium destinasjoner med mye belegg i de to fremste kabiner.

Kanskje vi kan få muligheten til å få et og annet ANA tilbud på OSL-Japan i fremtiden da.
Skal ANA ha SK kode mellom Japan og Europa?

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 22:57   #9
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Særdeles lite. Annet enn å skape hodebry for de som jobber på flyplassene.

Men en ny sak er bagasjereglene til USA. Med de nye reglene som kommer (skulle egentlig vært innført 1. april) så er det bagasjereglene til code share flyselskapet som gjelder og ikke det som faktisk flyr, noe som alltid har vært regelen og som fortsatt gjelder i resten av verden.
mo is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2011, 23:39   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det har en veldig praktisk betydning. Dersom SAS legger sine codes pa NH flighter, sa er SAS din kontraktpartner. Skulle NH en gang gar konk, sa har SAS ansvar a frakte deg.
Er ikke min kontraktspartner den som utsteder billetten, uansett?
Old 28-04-2011, 01:23   #11
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Gulboble View Post
Skal ANA ha SK kode mellom Japan og Europa?
Nei, ikke slik det fremstår i pressemeldingen.

Det er kun SK flight som får NH nummer, og ikke omvendt, mellom kontinentene. Så får begge parter code share på feed flighter.
view is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2011, 01:52   #12
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

når kommer ARN-NRT? ;-)

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2011, 08:56   #13
Stoarn
ScanFlyer Silver

Stoarn's Avatar

Quote:
Er ikke min kontraktspartner den som utsteder billetten, uansett?
Javisst, that's right.

First three digits on ticket shall indicate who's the contracting carrier (CC). The liability is firstly on contracting carrier.

If ticket is issued by CC, but sold through third party - like expedia.com - the passenger is protected against the insolvency (=bankruptcy) of the contracting carrier.

Moreover, the liability under contract of carriage is extended also on the actual (= ~operating) carrier(s) insofar as the Montreal Convention is applicable.

And obligations under Regulation (EC) 261/2004 - the care and assistance in cases of disruptions - lie only on the operating carrier.

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2011, 11:32   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stoarn View Post
Javisst, that's right.

First three digits on ticket shall indicate who's the contracting carrier (CC). The liability is firstly on contracting carrier.

If ticket is issued by CC, but sold through third party - like expedia.com - the passenger is protected against the insolvency (=bankruptcy) of the contracting carrier.

Moreover, the liability under contract of carriage is extended also on the actual (= ~operating) carrier(s) insofar as the Montreal Convention is applicable.

And obligations under Regulation (EC) 261/2004 - the care and assistance in cases of disruptions - lie only on the operating carrier.
For å oppklare litt for meg selv:
Jeg fløy (skulle fly, heter det...) for en tid siden på en BA billett til LHR med SK tilslutning fra TOS til OSL. Pga av en rekke uheldige omstendigheter (fly utenfor rullebanen på OSL, dårlig vær osv.) ble flyet mitt forsinket til OSL og jeg rakk ikke BA-flyet. Når jeg ringte reisebyrået så sa de at jeg måtte ta kontakt med BA for ombooking (hvilket innebar at jeg måtte ut av sikker sone og inn i avgangshallen...). BA sendte meg tilbake til SK, som etter en del frem & tilbake booket meg om til neste ledige flight til London, samt at de utstyrte meg med en voucher på 100kr.

BA er her Contracting Carrier, antar jeg, og SK operating carrier på første leg. Jeg antar at siste setning i Stoarns innlegg forklarer hvorfor det er SK som operating carrier jeg måtte forholde meg til, og ikke BA som var min contracting carrier...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2011, 12:34   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Selvsagt. Det gir bedre tilgang til destinasjoner og nettverk samtidig som videreforbindelsene blir smidigere.
Old 02-05-2011, 16:45   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Selvsagt. Det gir bedre tilgang til destinasjoner og nettverk samtidig som videreforbindelsene blir smidigere.
Jeg trodde codeshare ordninger primært var knyttet til mulighetene for individuell prissetting av segmenter, men at interlining gir den muligheten du nevner.

Eks. Skal man fly fra TOS til MAN så har man f.eks. mulighetene til å gjøre dette på følgende vis:

SK-flightnr TOS-OSL
LH-flightnr OSL-FRA
LH-flightnr FRA-MAN

eller samme flighter, men alle på LH-flightnummer (eller f.eks. BD-flightnummer på MAN-FRA på returen). Alle til rundt omkring samme pris (men med BD-flightnr på returen blir det noen hundrelapper dyrere).

Dette påvirker ikke nettverksmulighetene i dette tilfellet, men kanskje kan så være tilfellet for andre reiser.

Last edited by TOS; 02-05-2011 at 16:48.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2011, 18:07   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
BA er her Contracting Carrier, antar jeg, og SK operating carrier på første leg. Jeg antar at siste setning i Stoarns innlegg forklarer hvorfor det er SK som operating carrier jeg måtte forholde meg til, og ikke BA som var min contracting carrier...?
Mest sannsynlig fordi SAS var operating carrier som brakte deg ut i uføret, som han også nevner vedr "...- the care and assistance in cases of disruptions - lie only on the operating carrier"

Old 02-05-2011, 20:36   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Var det noen av disse avgangene som ikke kunne kombineres på samme billett før? Og hva gjør videreforbindelsene smidigere?
Old 02-05-2011, 20:57   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Var det noen av disse avgangene som ikke kunne kombineres på samme billett før? Og hva gjør videreforbindelsene smidigere?
De kunne sikkert kombineres tidligere også - men tilgangen til billettene blir jo bedre ved code-share enn ved interlining, f.eks. ved at SAS og ANA selger hverandres billetter gjennom sine nettsider. Code-share er mye mer "aktivt" enn interlining. Et code-sharesamarbeid åpner definitivt for smidigere videreforbindelser - bare se på samarbeidet mellom SAS og Thai i Bangkok.
Old 02-05-2011, 21:01   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
I utgangspunktet åpner en Code-share agreement en mulighet for å bruke "carrier specific fares" på annet metall. I eksemplet med ANA kan f.eks SAS selge OSL-CPH-NRT-FUK med SAS pris OSL-FUK. Da Fukuoka er "common rated" med Tokyo betyr dette at kunden betaler det samme som til Tokyo og behøver ikke å legge til innenlands prisen mellom Tokyo og Fukuoka.

I TOS sitt eksempel er det egentlig OSL FRA MAN som er interessant da de fleste reiser innenlands Norge prises separat - eller som et spesifisert tillegg. Hvis Lufthansa har Code-share med BMI FRA - MAN kan LH selge OSL - FRA - MAN på LH pris, mens det ville bli dyrere om en skulle dele opp OSL - FRA LH pluss FRA - MAN BD.

Noen ganger blir det smidigere om allt legges inn riktig i Checkin Systemet, en vil i de fleste tilfeller få Ombordstignings kort hele veien.

Men det behøver ikke bare å bli smidig, noe vi erfarte når SAS fikk Code-share med Continental innen USA. Spesiellt hjem fra Los Angeles ble det ofte kluss når kundene møtte med SAS Billett, SAS Rute nummer og selvfølgelig ble satt av på Terminalen SAS brukte I Los Angeles - mens de skulle fly med CO fra en terminal som lå et godt stykke unna og ikke alltid hadde SAS Rutenummerene på avgangs skjermene engang.

Posting Rules