Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2011, 10:45   #1
SpottAir
ScanFlyer King
 
Join Date: Oct 2009
Location: Drammen
Posts: 231
Norwegian Hvorfor er Norwegian DY?

Hvorfor har Norwegian DY som kode? De fleste selskaper har en mer logisk kode som BA, KL eller LH, men hvorfor DY?
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 12:10   #2
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,247
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Norwegian er jo et relativt ungt selskap, og man har bare et begrenset antall kombinasjoner med to bokstaver og de mer logiske kodene var nok tatt av andre selskap.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 13:10   #3
Wingman
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: MEL
Posts: 247
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Har man uansett mulighet for å velge blandt de ledige kodene, eller blir man bare tildelt?
__________________
Over skyene er himmelen alltid blå!
Wingman is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 13:50   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 14:11   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,623
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 14:14   #6
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk

Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)

Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?

...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???
__________________

Last edited by Spantax; 12-04-2011 at 14:39.
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 14:42   #7
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk

Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)

Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?

...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???
HAHA! Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 15:39   #8
Spantax
ScanFlyer Virgin
 
Spantax's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.
Du har nok rett. Interessant artikkel her:
http://www.skygod.com/asstd/abc.html
__________________
Spantax is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 15:44   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,623
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

[QUOTE=Spantax;624902]Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk

QUOTE]

Takk, man laerer noe nytt hver dag.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 16:01   #10
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
HAHA! Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.
Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place.

Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 16:01   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,513
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.
BLX: Kommer fra Blue Scandinavia/Bluescan

SU: Soviet Union

LX: Er Crossair's gamlegode, men de har tatt Swissair's ICAO-kode SWR.

OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene.

Men ja - mange, særlig av de nyere er ulogiske, men det skyldtes jo mest mangel på ledige kombinasjoner.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 21:19   #12
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place.

Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.
Ja, hvor fikk jeg "Depot" fra? Husket nesten riktig i alle fall, gadd ikke å sjekke i farten.

Hvorfor hadde Braathens BU? Her er forresten mange logiske. Og ulogiske.

http://no.wikipedia.org/wiki/IATA-flyselskapskode
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 23:02   #13
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene.
"OK" går mye igjen når det gjelder CSA. Individene heter f.eks OK-XXX, rutenr. er som du sier OK, og bonusprogrammet deres heter OK Plus.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2011, 14:53   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Quote:
Originally Posted by Spantax View Post
Du har nok rett. Interessant artikkel her:
http://www.skygod.com/asstd/abc.html
Kul artikkel, men både NRT, NCE og en hel haug andre flyplasser har da kode som begynner med N: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...y_IATA_code:_N
Fins det noen bakgrunn for O'en i BGO, eller er den bare valgt på slump btw?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 19:34   #15
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Som et apropos til det originale spørsmålet: hvor lang karantene har kodene når de faller ut av bruk? Vil tro Norwegian ville ha interesse av at NW nå er ledig.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2011, 20:08   #16
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Er vel ingen som bytter dette når dem har flydd med en kode så lenge som dem har gjort...(?)
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 07:35   #17
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Ikke bare å trykke på en knapp for å gjennomføre et kodebytte, så DY forblir nok DY.

Siden det er begrenset hvor mange tobokstavskombinasjoner man kan ha, så har man allerede gått tom for koder. Derfor har IATA noe som kalles "Controlled Duplicate". Dette er altså to forskjellige selskap som har samme, men det er da selskap som opererer på forskjellige steder i verden, gjerne regional carriers som holder seg på sin kant.

For øvrig er karantenetiden 6 måneder.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 08:49   #18
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,031
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

Litt enkel kombinatorikk tilsier at det finnes 26*26=676 kombinasjoner med to bokstaver. Når vi også tillater at det ene tegnet kan være tall ender vi opp med 36*36-100=1196 kombinasjoner. Grunnen til at jeg tar minus 100 er at vi luker ut kombinasjonene som består av to tall.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 09:25   #19
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

36*36-(10*10)
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 18:53   #20
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Hvorfor er Norwegian DY?

For å holde oss til norske koder så hadde Norving: RT, og Arctic Air: 8A.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor kjøper ikke Norwegian og SAS billetter hos hverander? (splittet) LN-VLE Småprat 60 05-07-2017 18:21
Hvorfor stopper Norwegian Oslo - Los Angeles? Mr_President Småprat 22 17-07-2014 17:52
Hvorfor flyr ikke Norwegian til Zurich? vstenhjem Småprat 0 10-12-2013 14:52
Hvorfor flyr Norwegian OSL-TRF? barteki Småprat 20 27-10-2013 19:28
Hvorfor har Norwegian tatt i bruk B757 flyfredrik Småprat 5 21-03-2012 19:21


All times are GMT +2. The time now is 15:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.