![]() |
Hvorfor er Norwegian DY?
Hvorfor har Norwegian DY som kode? De fleste selskaper har en mer logisk kode som BA, KL eller LH, men hvorfor DY?
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Norwegian er jo et relativt ungt selskap, og man har bare et begrenset antall kombinasjoner med to bokstaver og de mer logiske kodene var nok tatt av andre selskap.
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Har man uansett mulighet for å velge blandt de ledige kodene, eller blir man bare tildelt?
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair) Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt) Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt? ...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"??? |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
http://www.skygod.com/asstd/abc.html |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
[QUOTE=Spantax;624902]Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk :)
QUOTE] Takk, man laerer noe nytt hver dag. |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag. |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
SU: Soviet Union LX: Er Crossair's gamlegode, men de har tatt Swissair's ICAO-kode SWR. OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene. Men ja - mange, særlig av de nyere er ulogiske, men det skyldtes jo mest mangel på ledige kombinasjoner. |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
Hvorfor hadde Braathens BU? Her er forresten mange logiske. Og ulogiske. http://no.wikipedia.org/wiki/IATA-flyselskapskode |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Quote:
Fins det noen bakgrunn for O'en i BGO, eller er den bare valgt på slump btw? |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Som et apropos til det originale spørsmålet: hvor lang karantene har kodene når de faller ut av bruk? Vil tro Norwegian ville ha interesse av at NW nå er ledig.
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Er vel ingen som bytter dette når dem har flydd med en kode så lenge som dem har gjort...(?)
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Ikke bare å trykke på en knapp for å gjennomføre et kodebytte, så DY forblir nok DY.
Siden det er begrenset hvor mange tobokstavskombinasjoner man kan ha, så har man allerede gått tom for koder. Derfor har IATA noe som kalles "Controlled Duplicate". Dette er altså to forskjellige selskap som har samme, men det er da selskap som opererer på forskjellige steder i verden, gjerne regional carriers som holder seg på sin kant. For øvrig er karantenetiden 6 måneder. |
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
Litt enkel kombinatorikk tilsier at det finnes 26*26=676 kombinasjoner med to bokstaver. Når vi også tillater at det ene tegnet kan være tall ender vi opp med 36*36-100=1196 kombinasjoner. Grunnen til at jeg tar minus 100 er at vi luker ut kombinasjonene som består av to tall.
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
36*36-(10*10) :)
|
Re: Hvorfor er Norwegian DY?
For å holde oss til norske koder så hadde Norving: RT, og Arctic Air: 8A.
Vidar |
All times are GMT +2. The time now is 09:37. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.