Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Småprat (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Hvorfor er Norwegian DY? (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=84513)

SpottAir 12-04-2011 10:45

Hvorfor er Norwegian DY?
 
Hvorfor har Norwegian DY som kode? De fleste selskaper har en mer logisk kode som BA, KL eller LH, men hvorfor DY?

Henshaw 12-04-2011 12:10

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Norwegian er jo et relativt ungt selskap, og man har bare et begrenset antall kombinasjoner med to bokstaver og de mer logiske kodene var nok tatt av andre selskap.

Wingman 12-04-2011 13:10

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Har man uansett mulighet for å velge blandt de ledige kodene, eller blir man bare tildelt?

SeatBelt 12-04-2011 13:50

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.

jb1 12-04-2011 14:11

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.

Spantax 12-04-2011 14:14

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by jb1 (Post 624901)
Et av de "gamle", Finnair har AY, så det ble vel fort slutt på de logiske.

Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk :)

Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)

Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?

...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???

SeatBelt 12-04-2011 14:42

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by Spantax (Post 624902)
Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk :)

Icelandair (FI) var Flugfelag Islands fra 1940 til 1973, da det ble Flugleidir (det engelske navnet ble Icelandair)
Egyptair (MS) het Misr Airlines/MisrAir fra krigens dager til 1960. (Misr er det arabiske navnet på Egypt)

Cimber uttales Kimber, så QI er kanskje ikke så dumt?

...og SU står kanskje rett og slett for "Soviet Union"???

HAHA!:p Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.

Spantax 12-04-2011 15:39

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by SeatBelt (Post 624917)
Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.

Du har nok rett. Interessant artikkel her:
http://www.skygod.com/asstd/abc.html

jb1 12-04-2011 15:44

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
[QUOTE=Spantax;624902]Med tanke på at Finnair ble etablert som Aero O/Y er ikke den koden så ulogisk :)

QUOTE]

Takk, man laerer noe nytt hver dag.

sirpjalle 12-04-2011 16:01

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by SeatBelt (Post 624917)
HAHA!:p Ikke utenkelig den siste der, nei. Det meste knyttes tilbake til gamle/opprinnelige navn. Det samme gjelder vel flyplasskoder. Litt OT, men jeg vil tro at ORD henger sammen med Orchard Depot Field? Har lurt lenge på den.

Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place. :)

Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.

LN-MOW 12-04-2011 16:01

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by SeatBelt (Post 624894)
Mange ulogiske. BLX (stammer vel fra Britannia), DK, W6, FR, OK, LX, SQ, SU, FI, KF, SN (stammer fra Sabena), QI, MS, JP .... you name it.

BLX: Kommer fra Blue Scandinavia/Bluescan

SU: Soviet Union

LX: Er Crossair's gamlegode, men de har tatt Swissair's ICAO-kode SWR.

OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene.

Men ja - mange, særlig av de nyere er ulogiske, men det skyldtes jo mest mangel på ledige kombinasjoner.

SeatBelt 12-04-2011 21:19

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by sirpjalle (Post 624944)
Ikke helt, det henger sammen med at rett i nærheten var det et samvirke av bønder (farming community) som het Orchard Place. :)

Flyplassen het Orchard Field Airport frem til 1949, da det ble hetende det det heter i dag.

Ja, hvor fikk jeg "Depot" fra? Husket nesten riktig i alle fall, gadd ikke å sjekke i farten.

Hvorfor hadde Braathens BU? Her er forresten mange logiske. Og ulogiske.

http://no.wikipedia.org/wiki/IATA-flyselskapskode

Boeing_fan 12-04-2011 23:02

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by LN-MOW (Post 624945)
OK: CSA markedsførte seg som OK-Jet i mahge år .. det sto til og med på halene.

"OK" går mye igjen når det gjelder CSA. Individene heter f.eks OK-XXX, rutenr. er som du sier OK, og bonusprogrammet deres heter OK Plus.

Mjolnir 13-04-2011 14:53

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Quote:

Originally Posted by Spantax (Post 624932)
Du har nok rett. Interessant artikkel her:
http://www.skygod.com/asstd/abc.html

Kul artikkel, men både NRT, NCE og en hel haug andre flyplasser har da kode som begynner med N: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...y_IATA_code:_N
Fins det noen bakgrunn for O'en i BGO, eller er den bare valgt på slump btw?

Mjolnir 25-05-2011 19:34

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Som et apropos til det originale spørsmålet: hvor lang karantene har kodene når de faller ut av bruk? Vil tro Norwegian ville ha interesse av at NW nå er ledig.

Dreyer 25-05-2011 20:08

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Er vel ingen som bytter dette når dem har flydd med en kode så lenge som dem har gjort...(?)

The Ticketor 26-05-2011 07:35

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Ikke bare å trykke på en knapp for å gjennomføre et kodebytte, så DY forblir nok DY.

Siden det er begrenset hvor mange tobokstavskombinasjoner man kan ha, så har man allerede gått tom for koder. Derfor har IATA noe som kalles "Controlled Duplicate". Dette er altså to forskjellige selskap som har samme, men det er da selskap som opererer på forskjellige steder i verden, gjerne regional carriers som holder seg på sin kant.

For øvrig er karantenetiden 6 måneder.

SK384 26-05-2011 08:49

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
Litt enkel kombinatorikk tilsier at det finnes 26*26=676 kombinasjoner med to bokstaver. Når vi også tillater at det ene tegnet kan være tall ender vi opp med 36*36-100=1196 kombinasjoner. Grunnen til at jeg tar minus 100 er at vi luker ut kombinasjonene som består av to tall.

fluxie 26-05-2011 09:25

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
36*36-(10*10) :)

LN-VLE 26-05-2011 18:53

Re: Hvorfor er Norwegian DY?
 
For å holde oss til norske koder så hadde Norving: RT, og Arctic Air: 8A.



Vidar


All times are GMT +2. The time now is 09:37.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.