![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Gutteturen som har vært på planleggingsbordet i nærmere 3 år ble endelig en realitet. Målet var klart, fra kyst til kyst over dammen. Etter mye planlegging frem og tilbake fant vi ut at bobil gjerne ville være den greiste løsningen. Reisefølget var på hele syv stykk og alternativet ville da enten være to leiebiler eller en bobil. Sistnevnte ble valgt.
Turen startet 1. juli fra Stavanger, ganske godt planlagt med tanke på at flygelederstreiken startet dagen etter. Første oppgave etter sikkerhetskontrollen er som vanlig å få fuktet ganen. ![]() ![]() Icelandairs fly til Keflavik var heller av den kjedelige typen. Ingenting var med i prisen. Potetgullet var vell det eneste som falt i smak. ![]() Flybytte på Keflavik måtte til. Ved innsjekkingen på Sola fikk 3 i reisefølge opp standby på boardingkortet for flighten videre til JFK. Vi spurte skrankegutten hva dette innbærte, men det kunne han ikke gi noe godt svar på. Det fant vi etterhvert ut av. Flyet var overbooket og vi som hadde bestilt flybilletten ett år(!) før avreise ble satt på standby. Etter godsnakking i skranka på Island fikk hele reisefølge omsider kommet seg med videre. 200$ og gratis overnatting på øya ble takket nei til fordel for New York. ![]() Oppholdet i New York var veldig kort. Vi fikk ca halvannen dag i verdens metropolen. Dagen ble brukt til å loffe opp Madison avenue og Broadway street for shopping. Fikk en anbefaling her på forumet om å ta en tur innom The Stags Head, og det fikk vi til. Dette var virkelig en koselig liten bar litt bortgjemt på Manhattan. All ølen i den kneipa var bare fra forskjellige mikrobryggerier, og det passet oss midt i blinken. Selv er jeg veldig glad i IPA og fikk smakt en veldig god øl av typen Bear Republic Brewing. ![]() Burgeren var så klart komplimenter. ![]() Holiday Inn Express ble valgt som hotell, og det var et greit rom til en rimelig penge lokalisert 2 minutters gange fra Wall Street. ![]() En liten spasertur ved Battery Park. ![]() Dag 3 stod for tur og vi skulle hente bobilen i New Jersey. Etter mye frem og tilbake fant vi omsider frem til pick-up lokasjonen. Bobilen var av typen CruiseAmerica, nærmere bestemt den aller største dem hadde. Mitt aller første møte med amerikansk trafikk ble altså i en nesten 10 meter lang bobil. De første par timene var jeg ikke særlig høy i hatten. Ruta var staket ut og GPSen var innstilt på Washington DC for å feiere 4 juli. ![]() Etter noen gode timers kjøring kom vi omsider frem til campsiten i WDC sent på kvelden. 4. juli var et faktum og Weberen ble tatt frem til frokost. Angusburgere og pølser fra Walmart til frokost ![]() ![]() ![]() Hetebølgen på østkysten var et faktum. Nærmere 40 grader i WDC var ekstremt varmt. Vi fikk med oss det hvite hus og Lincoln Memorial i det minste. Feiringen av 4 juli var en veldig fin opplevelse. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det hvite hus var i grunn mye mindre enn det jeg hadde sett for meg. Bygningen er ganske liten i forhold til alle de andre store bygningene i hovedstaden. Last edited by killbox; 30-07-2012 at 07:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]() ![]() Politimenn manglet det ikke på i hovedstaden. Så mange politier som jeg så denne dagen har jeg ikke sett tilsammen i hele mitt liv. ![]() 5. juli ble brukt til å kjøre videre. Bilens sterke og svake sider kom frem til overflaten, og noen egne forbedringer måtte til. Blant disse var også bilens kjøleskap. Hver gang en åpnet døra gikk temperaturen ned med 6 grader, og det tok 6 timer for å kjøle ned 6 grader igjen. Ei balje fra Walmart og 3 poser med is kom til unnsetning. Ølen, (se bort i fra mikrobryggerier) i USA er jevnt over dårlig, men Samuel Adam Boston Lager ble virkelig en hit. Det var en øl som slo godt ann blant oss. ![]() ![]() ![]() Vi ble godt kjent med interstatene i Usa. Disse var ofte veldig beine og veldig lange. Her er vi en eller annen plass på i-70 som vi fulgte et godt stykke. Cruisecontrollen ble klokket inn på 75mph. ![]() Første stopp etter WDC ble Oklahoma. Ikke fordi dette stoppe var høyt på lista, men heller på grunn av et av følge bor og studerer her. Her tilbringte vi 2 dager før vi var tilbake på interstaten. Last edited by killbox; 29-07-2012 at 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Neste stopp på ruta skulle bli en plass i Colorado, men akkurat hvor vi skulle var ikke helt bestemt. Etter en ganske drøy kjøredag kom vi omsider inn i Colorado, nærmere bestemt skitrekket Vail som ligger omtrent midt i staten. Vail ligger gjennomsnittlig på 2500 meter over havet, men der vi valgte å slå leir viste gpsen på kameraet hele 3500 meter over havet. Det kunne man også kjenne godt på kroppen da temperaturen knapt var over 0 grader.
Etter ei skikkelig kald natt i Vail valgte vi kjøre videre. Etter en kort kjøretur kom vi oss til Grand Junction. En relativt liten by på grensa til Utah. På kvelden dro vi frem Weberen igjen og slengte på med spare ribs. ![]() ![]() ![]() Våre nærmeste nabo ble en cruiseamerica bobil med en dansk familie på 4 ![]() ![]() Vi hadde ingen tid å miste så dagen etter var vi tilbake på veien. Her er vi akkurat kommet oss over i Utah, og alt ble plutselig veldig øde igjen. ![]() ![]() Neste stopp på ruta var Arches nasjonal park. En fantastisk park med mange fine buer formet av naturen. Her tilbringte vi vell en 3 timer før vi var tilbake i bobilen med Grand Canyon stilt inn som neste destinasjon. Last edited by killbox; 29-07-2012 at 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Grand Canyon kom vi frem til rundt midnatt samme dag og så klart var alle campingplassene fulle, så vi måtte slå oss til ro med parkeringsplassen. Grytidlig dagen etter fikk vi med oss soloppgangen fra Grand Canyonen. En veldig fin opplevelse.
![]() Grand Canyon var krysset av på lista og neste by for tur va Las Vegas. En seks timers kjøretur lå foran oss, men den viste seg å bli mye lengre enn det vi hadde sett for oss. 200 hundre meter for brua over Hooverdammen stoppet trafikken helt opp. Vi trodde rushtrafikken hadde møtt oss, men når folk begynte å gå ut av bilen skjønte vi at noe annet var på ferde. Køen ble bare lengre og lengre. Til slutt kom den ene politibilen etter den andre. tre SWATbiler suste forbi oss i veiskulderen og deretter kom flere biler som kunne ligne det som vi kjenner igjen som FBI fra film. Vi gikk ut av bilen og gikk bort til brua og fant fort ut at en kar hang på utsiden av brua og truet med å hoppe ned. En time med forhandling endte med at karen slapp taket og sa takk for seg og vi fikk omsider kjøre videre. Etter en lang dag med kjøring var det herlig å sjekke inn på Vdara Spa & Resort i Las Vegas og se ut av vinduet i hjørnesuiten. Hotellet lå veldig sentralt mellom Cosmopolitan, Bellagio og Aria, og kan virkelig anbefales til dem som vil ha 5 stjerners luksus til en billig penge. ![]() Utsikten fra rommet var upåklagelig. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aria er hotellet rett foran, Bellagio ligger rett bak og Cosmopolitan ligger på venstre sia. ![]() I Las Vegas var vi i to dager og det var i grunn nok. Helen byen var overfylt av utdrikningslag. Last edited by killbox; 30-07-2012 at 07:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Neste by som stod for tur var San Francisco. Etter to slappe dager i gamblingbyen var vi klare for en langt dag på veien. GPSen viste 94 mil igjen på ruta og en 11 timers kjøretur lå foran oss.
![]() ![]() Var klar over at gatene i SF var bratte, men ble overasket over at de faktisk var så bratte. ![]() ![]() ![]() ![]() Mye av dagen i San Francisco ble brukt ved Fishermans Warf etter at vi hadde kikket rundt ved Union Squre. Fishermans Warf endte vi egentlig opp på ganske tilfeldig. Har hørt snakk om denne plassen tidligere, men var ikke klar over det var slik. Her satt vi sikkert i tre timer og drakk øl. Nabobordet vårt måtte jo så klart være nordmenn. ![]() På vei ut prøvde vi å komme oss med på en båt ut til Alcatraz, men fant fort ut at det måtte bestilles minimum 3 uker på forhånd. ![]() ![]() Måtte så klart få til en tur over Golden Gate Bridge, selv om den ligger i feil retning i forhold til ruta. Som dere ser på bildet var været ikke noe særlig. Det var skikkelig kaldt og vått den dagen. ![]() Natten ble tilbringt ved en campingplass i Pacifica helt nede ved vannkanten. Alt lå til rette for en fin dag her, men 13 grader og småregn var ikke noe særlig trivelig så vi bestemte oss for kjøre videre. Bobilen hadde vi til disposisjon i 15 dager og skulle avleveres i LA, så vi måtte begynne å tenke på veien videre. Kjøreturen ned til LA er ikke særlig lang med tanke på hva vi allerede hadde kjørt, men vi ville gjøre den mer spennende og da falt valget natrulig på Highway 1. Før vi kom oss inn på denne ruta stoppet vi innom Redwood National Park, eller nærmere bestemt Big Basin. ![]() ![]() ![]() ![]() Trærne var enorme og veien bort til parken var svingete og smal. Bobil var ikke det mest ideelle fremkomstmiddelet her nei. ![]() Etter et par timers kjøretur var vi endelig inne på highway 1 og vårt første møte med strand var et faktum. Det var deilig og endelig se havet etter å ha kjørt gjennom øde og forlatt landskap og høye fjell. Last edited by killbox; 30-07-2012 at 07:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Santa Cruz er en av de første byene en kommer til, og ei pizzasjappe langs veien ble for fristende.
![]() ![]() ![]() ![]() En lynvisitt innom Carmel var virkelig verdt et stopp. En høyere tetthet av gallerier og eiendomsmeglerkontorer som selger hus med minimum prislapp på 2 mill. dollar skal du lete lenge etter. Dette er virkelig feriebyen for de rike. ![]() Himmelen begynte å mørkne og vi valgte og stoppe for natta langs veien. Vi fant ikke noe camping forbudt skilt, så vi tok sjansen på å stoppe her. ![]() Elefantseler langs veien. Utrolig fascinerende. ![]() Highway 1 var spektakulær og fin, men gjerne ikke den veien hvor en kjører en 10 meter lang bobil. Her kommer jeg garantert tilbake. ![]() Vell fremme i LA ble vi møtt med neste leiebil. En Ford Mustang Cabriolet med 300 hester. Vi ble godt med bilen allerede den første dagen da vi kjørte ned til San Diego. Her var vi de tre siste dagene og fikk med oss blant annet med oss en omvisning på hangarskipet USS Midway. ![]() ![]() Et gammelt hangarskip fra andre verdenskrig som hadde blitt gjort om til et museum. ![]() Turen hjem gikk i fra LAX og ble flydd med Air New Zealand til Heathrow. Turen over dammen var veldig fin. Flyet virket nytt og hadde veldig god underholdning ombord. Bra utvalg av filmer, tvserier og til og med spill. Denne ruta føltes mye kortere ut en den fra Sola til JFK med Icelandair. Vi landet 11:00 på Heathrow og neste fly videre til Sola var ikke før 19:50. Nesten 9 timer måtte slås i hjel, og vi valgte å ta expresstoget inn til Paddington for å spise pubmat og loffe nedover Oxford Street. Last edited by killbox; 30-07-2012 at 07:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Kjøreturen endte på ca 8000km fordelt på 23 dagers ferie. Effektivt hadde vi omtrent 16 dager med kjøring dersom en trekker bort NY, Oklahoma og Las Vegas.
![]() Bensintanken på bobilen er ca på 210 liter, og den ble fylt opp ca 21 ganger. Regner med det gikk med ca 3000 liter bensin og en bensinpris på omtrent 5,6 kroner gir et drivstoffforbruk på underkant av 17000,- Det var dette jeg orket å legge til av bilder nå, kanskje det kommer noen flere senere om ønskelig. Nå skal det sies at dette er min første tur over dammen, samt at dette er min første trip rapport så jeg setter stor pris på tilbakemeldinger ![]() Last edited by killbox; 29-07-2012 at 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,176
|
![]()
Hvor mye kom selve leie av bobil på? Regner med at den kunne kjøres med vanlig klasse B førerkort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Vi betalte vell 4800 $ for leie av bobilen for 15 dager inkludert 4000 miles. Agregat kom i tillegg og kostet 3 $ per time + det brukte vell en gallon i timen i drift. Vi hadde på agregatet nesten konstant og det kunne merkes ved fylling av bensin.
Var en del tull frem og tilbake med agregatet så vi slapp heldigvis å betale for bruken. Bilen kjørte mellom 8 og 6 miles per gallon så det var en tørst bil. Vi kunne kjøre det med vanlig klasse B førerkort. Tror ikke vi fikk noen særlig bra pris på leien. Da vi droppet av bilen så vi en lik stå utstilt til salg og der skulle dem ha 22k $. Nedbetalt bil på 4,5 utleier er bra business. Last edited by killbox; 30-07-2012 at 13:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
|
![]()
Takk for en fin tripreport! Skal selv snart på roadtrip på vestkysten av USA, så det er fint å varme opp med slike skildringer!
Hvilket leiebilselskap brukte dere for å låne Mustangen? Lånte en når jeg var i MIA sist, men bare 210 HK i den tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Takk for tilbakemelding
![]() Vil leide i fra Alamo. For oss var det essensielt at alle i reisefølge kunne kjøre bilen. Vi er 22 år, og de aller fleste leiebilselskapene tillater at "primary driver" er mellom 21-24 mot gebyr, men kun Alamo som jeg kunne se tillater at også tilleggssjåfører i denne alderen skal kunne kjøre. Endte vell ca for 4200,- for Mustangen i 4 dager med full tank, alt av forsikringer osv. Lurt å bestille på alamo.no for da får du det du trenger av forsikringer med i prisen. Den billigste Mustangen er utstyrt med 305 hester nå ![]() Etter et nøye søk var Alamo desidert billigst, selv med diverse kuponger og rabatter hos dem andre. Last edited by killbox; 30-07-2012 at 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Fin reiserapport dette killbox
![]() (Savner som andre nevner, litt mer fra selve flyturen... ![]() Tilsvarende tur er under vurdering, så det var interessant lesestoff....Takk skal du ha! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2009
Posts: 604
|
![]()
Bra lesing og fine bilder, takk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Scanflyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
|
![]()
Nice rapport. Bodde selv på Vdara og fikk high floor, dog fikk jeg utsikt mot den andre siden.
__________________
Upcoming flights: Tja.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,691
|
![]()
Fikk ikke tid til å lese før nå, men flott rapport! Også innom Grand Junction dere også, da. Var jo en annen TR med GJ for ikke lenge siden.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Frem og tilbake x 2,5 (LAX–OSL–MOL; OSL–OAK–OSL–MOL; KSU–TRD–KEF–JFK; JFK–LAX | flyKSU | TripReports | 21 | 12-10-2015 19:01 |
OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL-LAX-JFK-LCY/LHR-HEL-OSL i J/F | JonV | TripReports | 2 | 19-04-2014 15:48 |
JFK-KEF-OSL // VDB-KEF-JFK med Icelandair og DOT LT | jb1 | TripReports | 6 | 23-04-2011 13:11 |
SVG-FRA-EWR-JFK-SFO-LAX-PHL-LGA-JFK-FRA-SVG i C, F og Y | B777ER | TripReports | 13 | 08-08-2009 22:33 |
AF legger ned LHR-LAX og starter opp LHR-JFK | Stian | Flyforum | 3 | 09-10-2008 00:08 |