Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-04-2011, 00:51   #1
Sondbjo
ScanFlyer Gold

SAS SAS og charter til Aqaba?

Hei, jeg lurte på hvordan SAS er på charter? Jeg har tenkt å reise med Apollo/SAS til Aqaba i påsken! Hvilke fly er det de bruker på denne ruten? Er det mulig med bedre beinplass ogsåvidere??? Kan man få eb points på en charter rute?

Er det noen som har vært i Aqaba, og som kan anbefale ett godt hotell ved stranden?(4-5*) Gjerne ting å gjøre osv.

Takk for hjelpen
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 01:17   #2
jefi99
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS og charter til Aqaba?

http://www.sas.dk/da/EuroBonus/EuroB...rtnere/Apollo/
Old 07-04-2011, 01:24   #3
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Ikke helt det samme i Norge, blant annet Du må registrere dine ekstrapoeng senest 8 dager før avreise.

http://www.apollo.no/no/min-reise/pa...usprogram.aspx
Old 07-04-2011, 06:08   #4
Egenes
ScanFlyer Gold

Aqaba er en veldig flott by. Vi fløy uspesifisert, og havnet da på det billigste Apollo hadde i katalogen (surprise, surprise). Vi erget oss flere ganger over det faktum at hotellene har kjøpt sin egen strandlinje. Kempinski, Mövenpick, og mange flere er blant disse.
Det du må være obs på er at det finnes to plasser hotellene ligger på; Tala Bay og "sentrum". Tala Bay er en typisk "sydenplass" der du finner; turister. Tala Bay er der du også finner de største hotell-kompleksene, sikkert helt fint for de som bare vil slappe av. Vær obs på at dette ligger ett lite stykke utenfor byen, så du må beregne noen minutter med drosje hvis du skal til selve Aqaba by. Dykking er også svært utbredt i Tala Bay.

Vil du nærmere byen, så har du jo disse her flottere hotellene som Kempinski og Mövenpick, det ene bedre enn det andre - på hver sin måte. Du finner også InterContinental og Days Inn. Aqaba Intercontinental, Mövenpick og Kempinski er de eneste med egen strandlinje i byen. Days Inn har ikke bar, men det er ikke noe stort problem da det er "Liquor Store" rett rundt hjørnet.
Det finnes en offentlig strand, men det var ikke noe særlig. Når lokalbefolkningen bader i burka, og mennene ofte med t-skjorter på, så var det rett og slett ubehagelig å bade med vestlige badeklær. Finnes en gratis, offentlig, turistrand lengre mot Tala Bay (perfekt for snorkling).

Jeg går for Mövenpick i sentrum neste gang jeg er der. Nært sentrum, privat strand, og kjempe god frokost

Ta gjerne kontakt hvis det er noe mer, ble helt sikkert litt rotete.

Ang fly, vi fikk 737-800 i Europa konfig, så vi hadde helt grei benplass. Men vi angret på at vi ikke oppgraderte.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 07:12   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Dumt spørsmål, men hvor er Aqaba?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 09:55   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

I Jordan, ved Rødehavet , innerst i Aqaba bukten

http://www.gcmap.com/mapui?P=OSL-AQJ...2b%22%25U%2212
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 17:08   #7
Egenes
ScanFlyer Gold

Aqaba ligger rett ved Gulf of Aqaba
Old 07-04-2011, 17:45   #8
Glenn
ScanFlyer Molded

Aqaba ser jo veldig spennende ut og er jo et alternativ til de "vanlige" chartermålene, som Tykria, Hellas og Spania.
Synd det ikke er noen reiser i juni-august, men det er vel ikke særlige turistmåneder der nede?

Kanskje det blir en tur til Jordan neste år, virker som et veldig spennende land
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 18:39   #9
Egenes
ScanFlyer Gold

De prøver å bygge seg opp gradvis. Veldig populært å kjøpe leiligheter der nede. Er en del turister i typiske turist måneder, men ikke sånn at man blir plaget - og det er ikke den fæle turist typen heller. Mye eldre, tyskere, og en god porsjon nordmenn. Veldig lite barnefamilier, og veldig lite ungdommer
Old 07-04-2011, 19:33   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg har bodd på InterContinental og får du en bra pris, så er ikke det så dumt. Som sagt så har den egen strandsone, og er mye bedre en "public" beach i byen. Og du kan gå inn til sentrum, som er å anbefale for å spise ol. Ellers er du i Aqaba, så er jo de obligatoriske besøkene til Wadi Rum og Petra. Wadi Rum kan du forhandle deg til en god pris, men Petra skal ha en for øyeblikket absurd høy innganspenge.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2011, 19:34   #11
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
De prøver å bygge seg opp gradvis. Veldig populært å kjøpe leiligheter der nede. Er en del turister i typiske turist måneder, men ikke sånn at man blir plaget - og det er ikke den fæle turist typen heller. Mye eldre, tyskere, og en god porsjon nordmenn. Veldig lite barnefamilier, og veldig lite ungdommer
Ser ut som valget faller på mövenpick også her hvordan er stranden til Mövenpick? Jeg syns intercontinental ser finere ut er det det? Jeg ble litt skuffet når jeg bodde på mövenpick i genev.Så er litt usikker på mövenpick...
Old 07-04-2011, 21:15   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg reiste med den andre puljen Apollo sendte til Aqaba. Bodde på Marina Plaza i Tala Bay. Det er et par hoteller der og det var ellers en rekke tomme nye leiligheter i en spøkelsesby rundt marinaen. Skulle man spise noe var det kun på hotellet og der var det dyrere å spise enn i Norge. Hotellet hadde ikke egen strand, men vi fikk aksess til stranden til Radisson med endel styr med billetter.

Tala lå "midt i ødemarken" så det var populært å være med en gratis minibuss som kun kjørte inn til sentrum. Det var kun en tur om kvelden og mye spisse albuer for å komme med på listen som ble lagt ut dagen før.

Snorkling var ikke så bra på stranden, men langt bedre om man svømte over til den offentlige stranden.

Aqaba var en hyggelig by som enda ikke var for preget av utenlandske turister da jeg var der. Man fikk heller ikke en hale med plageånder slik man lett får i andre arabiske land.

Bading i dødehavet var en opplevelse og men kan også selv arrangere en dagstur over til Eilat med omstendig grensepassering. Da grensen stengte 20:00 og sløve turister ikke forstod dette var det ingen reiseselskaper som turte arrangere dagsturer til Eilat.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2011, 05:14   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Da har jeg bestillt følgende:

1: Flyreise med SAS til Aqaba u/hotell hos apollo i SAS charter comfort class. pris: 8786 for 2 pers. Er ikke dette litt dyrt for en 5 timers flytur? Er det bedre sete/seteplass på comfort class? Bedre mat osv.

2: Kempinski hotel til kr 7950 kr 7 netter. med frokost og internett inkludert. Det står at minibar er complimentary, betyr det at drikke og snacks er gratis? (rommet er et panoramic rom)

Er det mulig å lei bil der for meg siden jeg er bare 20?(skipt å være 20 når grensen er 21 )
Old 08-04-2011, 09:47   #14
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det var ganske dyrt. Nå er jo arabiske land veldig billigeå reise til.

Generalt er det ikke lurt å leie bil i arabiske land da du kan bli nødt til å betale blodpenger om du er involvert i en ulykke selv om du ikke er skyldig.

Ellers er taxi billig og lett å oppdrive, og inne i Aqaba når du alt til fots. Skal du over til Israel blir det ikke enkelt å få bilen med.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 15:33   #15
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Det hørtes i overkant dyrt ut ja, nå er det ikke
altfor mange plasser igjen - finner bl.a. én-ukes
tur direkte med Apollo på fire-stjerners hotell
til Jordan og Aqaba, til Kr: 7.796.- totalpris
for hotell og fly for to personer tilsammen.
Avreise er dog torsdagen, og hadde kun vært
aktuellt dersom man kunne ta fri to-tre dager
i sammenheng med påsken. Men nå er jo det
umulig å sjekke hva tilbudene hadde vært tidligere
i uken.

Hotellet er da "Marina Plaza" som er et
såkalt "Apollo Favorite"-hotell:
http://www.apollo.no/NO/hvor-vil-du-...ookingBtn=true

Prisen var inkl. frokost, evt. kunne man
betale Kr: 9.616.- i stedet, og få halvpensjon
under hele oppholdet.

Riktignok var det Novair som fløy på denne avgangen,
men med mulighet for å velge "Novair Extra" men
samme fordeler som "SAS Charter Comfort", på visse
punkter har Novair faktisk bedre produkt enn SAS
i denne oppgraderte klassen.

Last edited by Blackhawk; 09-04-2011 at 15:35.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 20:49   #16
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
Det hørtes i overkant dyrt ut ja, nå er det ikke
altfor mange plasser igjen - finner bl.a. én-ukes
tur direkte med Apollo på fire-stjerners hotell
til Jordan og Aqaba, til Kr: 7.796.- totalpris
for hotell og fly for to personer tilsammen.
Avreise er dog torsdagen, og hadde kun vært
aktuellt dersom man kunne ta fri to-tre dager
i sammenheng med påsken. Men nå er jo det
umulig å sjekke hva tilbudene hadde vært tidligere
i uken.

Hotellet er da "Marina Plaza" som er et
såkalt "Apollo Favorite"-hotell:

Prisen var inkl. frokost, evt. kunne man
betale Kr: 9.616.- i stedet, og få halvpensjon
under hele oppholdet.

Riktignok var det Novair som fløy på denne avgangen,
men med mulighet for å velge "Novair Extra" men
samme fordeler som "SAS Charter Comfort", på visse
punkter har Novair faktisk bedre produkt enn SAS
i denne oppgraderte klassen.

Hei, jeg så den jeg også men, det hotellet har ikke en egen strand linje og det er noe av det jeg ønsket meg Derfor ble det litt mer... Det spiller ingen rolle hvilket flyselskap som jeg bruker heller. Hvordan er sas comfort? Er det det samme som bussiness i europa bare minus lounge? PS: Turen går fra SVG da det var fult på OSL når jeg bestillte...
Old 09-04-2011, 21:30   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Hei, jeg så den jeg også men, det hotellet har ikke en egen strand linje og det er noe av det jeg ønsket meg Derfor ble det litt mer... Det spiller ingen rolle hvilket flyselskap som jeg bruker heller. Hvordan er sas comfort? Er det det samme som bussiness i europa bare minus lounge? PS: Turen går fra SVG da det var fult på OSL når jeg bestillte...
Sitteplass lengst fremme i flyet. Mat og drikke ++.

Last edited by Twin Otter; 09-04-2011 at 21:52. Reason: I stand corrected.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 21:41   #18
RSL
ScanFlyer Silver

SAS charter comfort class inkluderer 30 kg insjekket bagasje, sitteplass lengst foran, mat og tre enheter drikke, merk at alkoholfri drikke også teller som en enhet, slik at dersom du skal ha et glass vann, eller tonic til din gin, så går dette som en "enhet". All gratis drikke må bestilles før måltidsservering.

SAS charter comfort class inkluderer IKKE blokkert bidrætt som Twin Otter skriver.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2011, 21:52   #19
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
SAS charter comfort class inkluderer IKKE blokkert bidrætt som Twin Otter skriver.
I stand corrected.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 00:03   #20
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Er det bedre seter og litt ekstra benplass på de vanlige comfort setene(altså de som ikke er nødutgang)? Jeg skaffet meg nødutgang på vei ned men, fikk av noen merkelig grunn ikke bestillt dette på vei tilbake selvom det var ledig på setekartet. Når jeg valgte 1f på vei tilbake så sa programmet at jeg ikke kunne la ett vindussete være tomt for å gå vidre???? Er de setene blokert? (1e og f?)
Reply

Posting Rules