![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei, jeg lurte på hvordan SAS er på charter? Jeg har tenkt å reise med Apollo/SAS til Aqaba i påsken! Hvilke fly er det de bruker på denne ruten? Er det mulig med bedre beinplass ogsåvidere??? Kan man få eb points på en charter rute?
Er det noen som har vært i Aqaba, og som kan anbefale ett godt hotell ved stranden?(4-5*) Gjerne ting å gjøre osv. Takk for hjelpen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke helt det samme i Norge, blant annet Du må registrere dine ekstrapoeng senest 8 dager før avreise.
http://www.apollo.no/no/min-reise/pa...usprogram.aspx
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Aqaba er en veldig flott by. Vi fløy uspesifisert, og havnet da på det billigste Apollo hadde i katalogen (surprise, surprise). Vi erget oss flere ganger over det faktum at hotellene har kjøpt sin egen strandlinje. Kempinski, Mövenpick, og mange flere er blant disse.
Det du må være obs på er at det finnes to plasser hotellene ligger på; Tala Bay og "sentrum". Tala Bay er en typisk "sydenplass" der du finner; turister. Tala Bay er der du også finner de største hotell-kompleksene, sikkert helt fint for de som bare vil slappe av. Vær obs på at dette ligger ett lite stykke utenfor byen, så du må beregne noen minutter med drosje hvis du skal til selve Aqaba by. Dykking er også svært utbredt i Tala Bay. Vil du nærmere byen, så har du jo disse her flottere hotellene som Kempinski og Mövenpick, det ene bedre enn det andre - på hver sin måte. Du finner også InterContinental og Days Inn. Aqaba Intercontinental, Mövenpick og Kempinski er de eneste med egen strandlinje i byen. Days Inn har ikke bar, men det er ikke noe stort problem da det er "Liquor Store" rett rundt hjørnet. Det finnes en offentlig strand, men det var ikke noe særlig. Når lokalbefolkningen bader i burka, og mennene ofte med t-skjorter på, så var det rett og slett ubehagelig å bade med vestlige badeklær. Finnes en gratis, offentlig, turistrand lengre mot Tala Bay (perfekt for snorkling). Jeg går for Mövenpick i sentrum neste gang jeg er der. Nært sentrum, privat strand, og kjempe god frokost ![]() Ta gjerne kontakt hvis det er noe mer, ble helt sikkert litt rotete. Ang fly, vi fikk 737-800 i Europa konfig, så vi hadde helt grei benplass. Men vi angret på at vi ikke oppgraderte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Dumt spørsmål, men hvor er Aqaba?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I Jordan, ved Rødehavet , innerst i Aqaba bukten
http://www.gcmap.com/mapui?P=OSL-AQJ...2b%22%25U%2212 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Aqaba ligger rett ved Gulf of Aqaba
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Aqaba ser jo veldig spennende ut og er jo et alternativ til de "vanlige" chartermålene, som Tykria, Hellas og Spania.
Synd det ikke er noen reiser i juni-august, men det er vel ikke særlige turistmåneder der nede? Kanskje det blir en tur til Jordan neste år, virker som et veldig spennende land ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De prøver å bygge seg opp gradvis. Veldig populært å kjøpe leiligheter der nede. Er en del turister i typiske turist måneder, men ikke sånn at man blir plaget - og det er ikke den fæle turist typen heller. Mye eldre, tyskere, og en god porsjon nordmenn. Veldig lite barnefamilier, og veldig lite ungdommer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg har bodd på InterContinental og får du en bra pris, så er ikke det så dumt. Som sagt så har den egen strandsone, og er mye bedre en "public" beach i byen. Og du kan gå inn til sentrum, som er å anbefale for å spise ol. Ellers er du i Aqaba, så er jo de obligatoriske besøkene til Wadi Rum og Petra. Wadi Rum kan du forhandle deg til en god pris, men Petra skal ha en for øyeblikket absurd høy innganspenge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Jeg reiste med den andre puljen Apollo sendte til Aqaba. Bodde på Marina Plaza i Tala Bay. Det er et par hoteller der og det var ellers en rekke tomme nye leiligheter i en spøkelsesby rundt marinaen. Skulle man spise noe var det kun på hotellet og der var det dyrere å spise enn i Norge. Hotellet hadde ikke egen strand, men vi fikk aksess til stranden til Radisson med endel styr med billetter.
Tala lå "midt i ødemarken" så det var populært å være med en gratis minibuss som kun kjørte inn til sentrum. Det var kun en tur om kvelden og mye spisse albuer for å komme med på listen som ble lagt ut dagen før. Snorkling var ikke så bra på stranden, men langt bedre om man svømte over til den offentlige stranden. Aqaba var en hyggelig by som enda ikke var for preget av utenlandske turister da jeg var der. Man fikk heller ikke en hale med plageånder slik man lett får i andre arabiske land. Bading i dødehavet var en opplevelse og men kan også selv arrangere en dagstur over til Eilat med omstendig grensepassering. Da grensen stengte 20:00 og sløve turister ikke forstod dette var det ingen reiseselskaper som turte arrangere dagsturer til Eilat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da har jeg bestillt følgende:
1: Flyreise med SAS til Aqaba u/hotell hos apollo i SAS charter comfort class. pris: 8786 for 2 pers. Er ikke dette litt dyrt for en 5 timers flytur? Er det bedre sete/seteplass på comfort class? Bedre mat osv. 2: Kempinski hotel til kr 7950 kr 7 netter. med frokost og internett inkludert. Det står at minibar er complimentary, betyr det at drikke og snacks er gratis? (rommet er et panoramic rom) Er det mulig å lei bil der for meg siden jeg er bare 20?(skipt å være 20 når grensen er 21 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Det var ganske dyrt. Nå er jo arabiske land veldig billigeå reise til.
Generalt er det ikke lurt å leie bil i arabiske land da du kan bli nødt til å betale blodpenger om du er involvert i en ulykke selv om du ikke er skyldig. Ellers er taxi billig og lett å oppdrive, og inne i Aqaba når du alt til fots. Skal du over til Israel blir det ikke enkelt å få bilen med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det hørtes i overkant dyrt ut ja, nå er det ikke
altfor mange plasser igjen - finner bl.a. én-ukes tur direkte med Apollo på fire-stjerners hotell til Jordan og Aqaba, til Kr: 7.796.- totalpris for hotell og fly for to personer tilsammen. Avreise er dog torsdagen, og hadde kun vært aktuellt dersom man kunne ta fri to-tre dager i sammenheng med påsken. Men nå er jo det umulig å sjekke hva tilbudene hadde vært tidligere i uken. ![]() Hotellet er da "Marina Plaza" som er et såkalt "Apollo Favorite"-hotell: http://www.apollo.no/NO/hvor-vil-du-...ookingBtn=true Prisen var inkl. frokost, evt. kunne man betale Kr: 9.616.- i stedet, og få halvpensjon under hele oppholdet. Riktignok var det Novair som fløy på denne avgangen, men med mulighet for å velge "Novair Extra" men samme fordeler som "SAS Charter Comfort", på visse punkter har Novair faktisk bedre produkt enn SAS i denne oppgraderte klassen.
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 09-04-2011 at 15:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hei, jeg så den jeg også men, det hotellet har ikke en egen strand linje og det er noe av det jeg ønsket meg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by Twin Otter; 09-04-2011 at 21:52. Reason: I stand corrected. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SAS charter comfort class inkluderer 30 kg insjekket bagasje, sitteplass lengst foran, mat og tre enheter drikke, merk at alkoholfri drikke også teller som en enhet, slik at dersom du skal ha et glass vann, eller tonic til din gin, så går dette som en "enhet". All gratis drikke må bestilles før måltidsservering.
SAS charter comfort class inkluderer IKKE blokkert bidrætt som Twin Otter skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det bedre seter og litt ekstra benplass på de vanlige comfort setene(altså de som ikke er nødutgang)? Jeg skaffet meg nødutgang på vei ned men, fikk av noen merkelig grunn ikke bestillt dette på vei tilbake selvom det var ledig på setekartet. Når jeg valgte 1f på vei tilbake så sa programmet at jeg ikke kunne la ett vindussete være tomt for å gå vidre???? Er de setene blokert? (1e og f?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Royal Joardian med charter: Aqaba - HEL/ARN/CPH | Trdfly | Flyforum | 0 | 13-10-2016 14:26 |
En drittur fra Aqaba til Gardermoen | LN-VLE | Småprat | 13 | 27-10-2013 18:45 |
SAS satser på interkontinental charter til Evenes | catocontrol | Flyforum | 87 | 13-03-2013 09:55 |
Benplass på charter (splittet fra nye piloter til TC og SAS) | Hpkris | Småprat | 3 | 16-09-2011 01:53 |
To priser til SAS Danmark (Charter&Innenriks) | Blackhawk | Flyforum | 1 | 15-10-2008 13:21 |