Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-04-2011, 20:43   #1
LN-GAB
ScanFlyer Blue

USA Tips til førstegangsreisende til USA?

God dag, godtfolk!
Om ganske nøyaktig 2 uker drar jeg alene til USA, og har derfor noen spørsmål som jeg håper dere reisevante kan svare på

1:
Jeg reiser med SAS fra OSL til FRA, og har 1:35 timer overgangstid til Lufthansa sin avgang til EWR. Er det noen som har erfaringer med flybytter i Frankfurt og tid til rådighet? I følge billetten min deler SAS og Lufthansa terminal på disse avgangene. Er det rene plankekjøring å bytte til Lufthansa-flyet?

2:
Etter turen over dammen har jeg 2:35 timers overgangstid på EWR til flyet som går videre til Orlando (med Continental). Ankommer i Terminal C, og flyet videre går fra Terminal B. Hvordan er det å komme seg mellom disse terminalene? - Og å hente ut bagasje for å deretter sjekke den inn for innenlandsflyging? Jeg har også hørt at Forsvarets ID-kort kan hjelpe deg gjennom immigrasjonskøene - stemmer dette?

Setter pris på all hjelp jeg kan få!
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2011, 21:02   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Tips til førstegangsreisende til USA?

Vedr. EWR:

Pass på at du får boardingkort og bagasjetag helt til MCO. Da går du gjennom immigrasjon og henter ut bagasjen på EWR. Rett etter tollen er det bag-drop for transfer-pax så du slipper å stå i vanlig innsjekkingskø. Fra terminal B til C kan du enten ta "sky-train". Min erfaring med immigrasjon på EWR strekker seg fra 5 minutter til 60 minutter, med overvekt på den korte siden.

Immigrasjonskøen er normalt delt i "US Citicens" og "Visitors". Tror ikke du skal veive med Forsvarets ID-kort uten å sjekke det på forhånd. Enkelte "triks" kan fort lage mer trøbbel enn nytte.

Old 02-04-2011, 21:02   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

1: Alt er greit. Du blir vanligvis busset inn til terminalen, følg skilt. Hvis ikke følg skilt fra ankomstgaten din..

Først passkontroll ut av Schengen. Så følg skilt til C.

I nærheten av C-gatene sjekker de deg for US entry så for å komme til en avlukket område . Bare vent, kos deg før avgang....

2) Løp fort så du kommer først i køen til immigration. Den er meget grei, vanligvis. Etter det hent kofferten, bær den gjennom tollen. Den er sjekket til Orlando. Utenfor tollen møter du noen som tar vare på den og sender den videre.

Gå ut svakt til venstre ved siden av bagasjebånd som vidresender bagasje, gå 180 % til venstre.

Rulletrapp opp to ganger til Security. Vis boardingpass og pass, ta av sko belte etc. Meget rask security.

Etter det, sjekk gatenr. Kan like gjerne være C terminal. Tro helst det. Tre pierer.

Tro ikke B stemmer. Der er mer commuter etc..

GOD REISE..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2011, 21:10   #4
LN-GAB
ScanFlyer Blue

Tusen takk!
Setter virkelig pris på dette forumet
Å vente 16min på ordentlige svar er jo rene luksusen!
Old 02-04-2011, 21:16   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Da vi ankom sist den 20. feb med CO, satt vi sammen med den norske konsul i NYC på flyet.

Hun sa hun måtte gå på Diplomatic luke i immigration. Og det tok lang tiiiid. Vær norsk vanlig statsborger...
Old 02-04-2011, 22:21   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Med mindre du reiser på NATO-reiseorder tror jeg ikke du hverken sparer tid eller gjør det enklere med military ID.

Når det er sagt er det slik at military ID, som utgangspunkt sammen med travel order, fungerer i stedet for visa/ESTA. Men jeg forstår det jo som om at du reiser for pleasure.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2011, 22:38   #7
panerai
ScanFlyer Blue

2. Det skal gå veldig greit, men hvis du går kjapt når du går ut av flyet og bort til pass-sjekken så tjener du en del minutter. Og ha pass og den lappen du må fylle ut klar. Og ha fylt den ut riktig.
panerai is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2011, 09:46   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Gå ut svakt til venstre ved siden av bagasjebånd som vidresender bagasje, gå 180 % til venstre.

Rulletrapp opp to ganger til Security. Vis boardingpass og pass, ta av sko belte etc. Meget rask security.

Etter det, sjekk gatenr. Kan like gjerne være C terminal. Tro helst det. Tre pierer.

Tro ikke B stemmer. Der er mer commuter etc..

LH ankommer normalt på B og OP skal sikkert videre fra C (Dvs. det var det jeg svarte på i ren ryggmargsrefleks, selv om det står motsatt i spørsmålet)

Old 03-04-2011, 10:35   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Det stemmer det.. Leste spørsmålet alt for slavisk .. Selvfølgelig LH kommer til B og da tar du Airtrain til C hvor Orlando går fra..... Der tar du security som jeg nevnte..
Old 03-04-2011, 10:56   #10
LN-GAB
ScanFlyer Blue

Tusen takk, alle sammen!
Leste feil på billetten, og ankommer selvfølgelig på B og drar videre fra C
Old 03-04-2011, 11:02   #11
SBT
ScanFlyer Silver

Noen ganger må SAS parkere ute på flyplassen i Frankfurt, og da er det buss inn til terminalen. Men sist jeg skulle videre med LH til USA, sto LH-folk ved trappen med et skilt og tok seg av de som skulle til USA, i en egen buss. Vi hadde ikke spesielt dårlig tid, og det var flott at LH tok seg av ( turist-klasse ) -passasjerene sine på den måten. SAS purseren opplyste i tillegg alle connections gates for de som var ombord, før vi kom til parkeringen.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2011, 14:32   #12
Gemo
ScanFlyer Blue

Du har fått gode råd og tips her. Bare 1 tilføyelse: Har du med taxfree varer (flytende) i håndbagasjen så husk på å legge dette i kofferten før bag drop. Du skal gjennom en sikkerhetskontroll etter bag drop som tar fra deg alt flytende (om ikke reglene er endret). Sist jeg reiste, dog via Atlanta, var det flere som mistet tax free varene sine på den måten.
Gemo is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2011, 15:15   #13
BårdK
ScanFlyer Silver

Pleier ikke å ta med flytende til USA, billigere i en Liquor Store.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 16:26   #14
LN-GAB
ScanFlyer Blue

Takk for info
Går på Luftforsvarets Flygeskole, så drikkevarer blir det nok lite av
Old 05-04-2011, 22:21   #15
Flying-news
ScanFlyer Silver

USA Re: Tips til førstegangsreisende til USA?

Kan vel egentlig bare presisere det som allerede er nevnt over her; at du bør sørge for å komme deg ut av flyet så fort som mulig, og foran så mange du kan. Første gang jeg var i USA (NYC), ante vi fint lite om det meste, og da endte vi opp relativt langt bak i køen...

Er vel ikke verre enn å tenke seg følgende: 150 mennesker skal inn i samme kø - du vil ikke akkurat være sist da...

Ellers burde vel alt gå fint - tenker på å finne frem osv, skilting i USA er relativt bra (Vet ikke med FRA, men der har du vel fått gode svar nå)

Last edited by Flying-news; 05-04-2011 at 22:23.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2011, 23:45   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

EWR er da ikke saa ille - aa loepe hoeres unoedvendig ut...
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules