![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=402440 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,335
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Det er jo faktisk et sikkerhetspoeng at blinde trenger ekstra hjelp i en nødsituasjon, og at det derfor kan være fornuftig å begrese hvor mange som er ombord. Men at de først får beskjed om det idet flyet skal ta av er amatørmessig.
For en gangs skyld tror jeg ikke denne hendelsen skyldes at Ryanair vil spare gryn - da hadde de ikke brukt den ekstra tiden til å tuppe dem av igjen. (At de generelt vil spare gryn på ikke å hjelpe handicappede er en annen sak). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,335
|
![]()
Fortsatt
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Problemet kommer vanligvis av at flyselskapet ikke får info om at de er blinde, før det er for seint. Det skal legges inn en SSR BLND i PNRen som varsler flyselskapet om at det er snakk om en blind, og selskapet bekrefter så tilbake at de kan ta ombord den blinde.
Det er, som nevnt over, en kvote på hvor mange blinde det kan være på hver flight. Ryanair-bashing er artig, men denne gangen kan ikke heller jeg skrive under på at dette var FR sin feil. Edit: Det står at SK sier at de ikke har en begrensing på antal. Det tror jeg ikke på. Noen i SK som vet dette? Om det er tilfelle, så bør man ikke gratulere SK for at de er så snille mot de blinde, men heller spørre hvorfor de ikke tar sikkerheten til de blinde pax mere alvorlig. Men som sagt, tror ikke det stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,335
|
![]()
Hva er "kvoten"(GRUSOM BENEVNELSE!!!!) til de forskjellige selskapene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
Det er opptil selskapene selv aa sette 'kvoter' - men sikkerhetsmessig sett er det ingen andre begrensninger enn at de ikke kan sitte ved noedutgang. Selv ikke FAA har problemer med det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,335
|
![]()
Ikke når man setter mennesker i forskjellige "kvalitets" båser...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Ehh, EB, det er absolutt ikke det det handler om. Om det er ordet du ikke liker, så kan du gjerne bytte det ut til et annet. Det var bare et tilfeldig valgt ord for å illustrere at det finnes en begrensning. Dette handler om sikkerhet, og det må få gå forran det å være PC.
Ikke for at jeg beskylder EB for å være så veldig opptatt av å være PC... ![]() Mener vi hadde 6 eller 4 på OSL-HEL som kvote/tak/begrensning/maks antall. Flere enn det, så ble det en sk "Special Flight" som må crewes med ekstra C/Aer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Det er helt utrolig at det går an.. her er artiklen slik den står på dagbladet dått no..
** Ni blinde menn og kvinner ble like før take-off tatt ut av Ryanairs fly på Stansted flyplass utenfor London. Flyet hadde nemlig fylt opp sin kvote med fire handikappede per flygning, skriver Times Online. Flypersonalet svarte de opprørte passasjerene med at de kun fulgte flyselskapets sikkerhetsregler. Satt i setene sine De ni passasjerene hadde allerede satt seg til rette i setene sine, og flyet skulle til å ta av, da piloten kom bak til dem. Flyet gikk fra Stansted i Storbritannia, til Italia. Passasjerne ble beordret ut av flyet og tilbake til ventehallen. - Det var helt grusomt. Vi ble ført ut som om vi var kriminelle, sier den blinde passasjeren, Beryl Barton (65), som var på flyet sammen med sin svaksynte mann. - Fem minutter før flyet skulle ta av, kom piloten bort til meg og min mann og spurte om vi var registrert som blinde. Vi sa at vi var det, og piloten ba meg forlate flyet. De hadde allerede fire handikappede ombord og hadde ikke lov til å ha flere. De ni passasjerene ble henvist til ventehallen, hvor flere måtte sove på gulvet til neste fly gikk. De fikk heller ikke penger til mat. - Vi ble alle svært lei oss. Det var veldig flaut. - Risiko Ryanair fulgte opp med en pressemelding etter utkastelsen. Selskapet ønsker alle handikappede velkomne på sine flyavganger, men opprettholder handikapkvoten på fire passasjerer per avgang. - Det ville ha vært en risiko å fly med tolv handikappede personer. Vi ville ikke hatt mulighet til å assistere passasjerene om noe skulle skje. - Sikkerhet er Ryanairs prioritering nummer én. - Overrasket Informasjonssjef i Norges Blindeforbund, Svein Tore Andersen, har aldri hørt om lignende restriksjoner før Dagbladet.no gjør ham oppmerksom på saken. - Dette høres veldig rart ut. Det er både nytt og overraskende. Vi har gode opplevelser med norske flyselskaper, sier Andersen til Dagbladet.no. Han understreker at blinde er svært gode til å orientere seg på flyene, og at deres sikkerhet ikke er mer utsatt enn andres. - Og man behøver ikke å si fra om at man er blind, kun om man har med seg førerhund. Har man ikke det, bestiller man som andre passasjerer. Ryanair måtte i fjor betale erstatningskrav til en rullestolbruker. Mannen brukte rullestolen for å komme seg ut til flyet. Han ble dermed ilagt et gebyr på 280 norske kroner. Passasjeren saksøkte flyselskapet og det hele endte med at Ryanair måtte betale mannen over ti tusen norske kroner i erstatning.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,335
|
![]()
Da bør man "staffe" opp med ekstra crew...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Scanor, hva er det du mener er utrolig?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,335
|
![]()
JA! Dette gjelder ikke bare FR men også SAS, Norwegian og alle andre... Noen trenger ekstra hjelp i samfunnet - slik er det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
I følge SAS sine manualer så er det ingen begrensning på BLND. Eneste er at de skal ikke sitte ved nødutgang. Noe annet er hvis de er i en situasjon at de er så kalt MEDA (medical case), BLND+DEAF eller WCHC (rullestolbruker som må bæres) og da er det begrensinger. MEDA og WCHC som erklærer seg i stand til det, kan det være maks 1-3 (avhengig av flytype) av uten følge. Man kan også fly special flights med flere crew ombord.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,429
|
![]()
... saa lenge de ikke sitter ved noedutgangen ...
![]() Men som tidligere sagt - blinde er ikke bevegelseshemmede. De er nok like fort ute av flyet som deg ... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
12 blinde kinesere...og andre gode historier | kimpe | Småprat | 10 | 17-10-2017 00:34 |
Landet fly i «blinde» etter total instrumentsvikt | intotheblue | Småprat | 1 | 05-04-2011 15:44 |
Pilotene kan lande i blinde | FlightDeck | Flyforum | 24 | 02-04-2008 12:43 |
Flyr i blinde | sirpjalle | Flyforum | 3 | 01-06-2007 03:36 |
Måtte lande i blinde | Hurum | Flyforum | 3 | 11-06-2006 16:30 |