Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-02-2011, 14:01   #1
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

BA BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA

Jeg har vaert paa en 6 dagers lang tur i England sammens med en kompis, og storkost meg skikkelig! Foerste stopp var NCL, deretter dro vi til en liten plass som heter Gillingham (Dorset). Naa sitter jeg pa LGW og venter paa flyet hjem. Avgang om ca en time. Selve trip reporten maa jeg komme tilbake til, da jeg maa laste bilder inn paa PC'en hjemme. Siden dette er min foerste trip report, saa ber jeg dere om aa vise litt skjoenn, men kom gjerne med konstruktiv kritikk der det trengs. Forhaapentligvis skal rapporten vaere kloar til over helga. until then: cheers!
Old 10-02-2011, 17:17   #2
Egenes
ScanFlyer Gold

Default Re: BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA

Triumflaget NUFC som fristet da, eller var det bare den praktfulle byen i sin helhet? Jeg personlig er fan av NUFC. Strålende lag, som alltid bringer frem sinne i folk når jeg sier jeg heier på NUFC

Lykke til med å skrive rapporten
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2011, 10:51   #3
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Strålende lag, som alltid bringer frem sinne i folk når jeg sier jeg heier på NUFC

Lykke til med å skrive rapporten
Ikke i meg.....

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 20:31   #4
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Da var det dags å komme seg av gårde på en tur jeg og en kompis har planlagt en god stund nå. Da det ble klart at jeg fikk flyttet noen feriedager fra i fjor, ble vi enig om at 4-10 feb var en meget god periode å sette planen vår i sving.
Vi bestilte billetter, og siden ingen fly går direkte fra OSL til NCL, bortsett fra Ryanair fra RYG (prinsipielt imot det de tilbyr) så ble det BA fra OSL til NCL via LHR. Vi skulle videre til LHR fra NCL etter helga, og være hos noen venner lenger sør i landet. Returen min gikk fra LGW. Så over til selve rapporten da.

04/02/2011
Leg 1: BOO-OSL
DY201
Gate 14
B737-800 LN-NOD
Sete 17A

Så, den 4 februar, kl 0550, startet turen. Taxien kom og plukket meg opp til avtalt tid, kjørte til kameraten min sitt hus, og vi var klar til å dra. Kom på flyplassen kl 0600 og fikk sjekket inn.
Security gikk utmerket, og vi var igjennom på no-time! Boarding begynte presist, og vi kom oss på plassene våre ganske kjapt. Kabinfaktor var på ca 90%.

Knyttnevetest bestått!

Et stk LN-NOD vinge ved gate i BOO (elendig mobilbilde...)

Under taxing til RWY kom en ekte nordlending på høyttalerne, og fortalte oss at vi hadde fått en slot, og måtte vente litt med TO, men det tok ikke lange tiden, så etter drøye tre minutter med venting var vi i lufta. Turen gikk greit, men det var "Ækte Gardermoen-vær", som styrmannen vår kalte det, så vi kunne forvente litt risting, noe det heldigvis uteble med. Vi så bakken rimelig tidlig, og de slapp Autoland, noe jeg fikk bekreftet av styrmannen da vi gikk ut av flyet, som fortalte at det var ekte håndkraft der ja!

Leg 2: OSL-LHR
BA763
Gate 51
A321 G-EUXI
Sete 22F

Gardermoen er en kjedelig flyplass fra innsjekkingssiden, og siden innsjekk på BA sine flyvninger starter ca to timer før avgang, ble det litt venting på den siden. Fant heldigvis Cafè Ritazza, gikk dit og fikk oss en matbit, samt en etterlengtet kopp kaffe (med gratis påfyll)!
Innsjekk åpnet til sist, og vi kom oss igjennom security, uten store omveltninger! Kjekt at random control ikke pep på meg da! Tax-free er jo en fin ting, men bestemte meg for å vente med alkoen til ankomsten på retur. Dermed ble det sjokolade og annet som man kan gi bort. Etter tax freen bestemte vi oss like godt for å spankulere bort til passkontrollen. Den ble unnagjort på no-time, den også, og vi satt oss og venta. Slikt blir det litt spotting av!

SAS' 737-800 LN-RPM på gate 49. Den skulle også til LHR.

Thais trippel sjuer, på gate 50.

Mens vi ventet på at flyet skulle komme, holdt de på med boardinga til EWR flighten til CO. Der var det litt forsinkelser, grunnet noe som viste seg å være ingenting. Det så ut til at det var noen problemer med den ene motoren, men en tech inspiserte den, og det var ikke noe farlig. Men en papirmølje måtte fylles ut, og det tok sin tid...

Til slutt kom luftbussen daffende inn til 51, og boarding begynte ikke lang tid etterpå. Fant meg godt til rette i setet mitt, og vil absolutt si at det var god plass her!

Knyttnevetest nødvendig???

Prøvde egentlig å kapre de setene som var foran disse to, men to søte jenter var raskere der enn jeg, så da var det dette vi måtte ta til takke med. Kabinfaktor var tilnærmet 100% på denne flighten. Flyet tok av i rute, og etter en stund ble seatbelt skiltene slått av, og serveringen begynte. Ba om en kaffe, og fikk en liten kjeks ved siden av.

Over vestlandet et sted.

Helt akseptabel snack!

Etter ca en time og 35 min i lufta var det dags for å komme oss ned. På skjermene viste de kart over hvor vi befant oss. Det ble tre holdingrunder over London før det var vår tur å komme oss ned.
Det var mye vind over UK den helgen, så det var rimelig heftige innflygingsforhold! Skaket godt før flyet mirakuløst nok satte seg silkemykt på 27R, for deretter å takse inn til Terminal 5.

Immigrasjonen gikk knirkefritt, og etter å ha kommet oss igjennom tollen bestemte vi oss for å dra inn til London en tur... Hadde det ikke vært for at jeg til min store forskrekkelse oppdaget at jeg hadde glemt posen fra tax free ombord på flyet!!! Først til "lost luggage", som sendte meg opp til 3. etasje. (vi var på ground level, eller etasje 0...) Der er innsjekk. Møtte en hyggelig dame, som fortalte meg at jeg måtte ned til ground level igjen, i motsatt retning av lost luggage, og inn en dør til et rom hvor flyplassansatte ble sikkerhetssjekket. Der skulle jeg finne en telefon, ringe et nr, og få vite om de hadde funnet det jeg søkte etter. Etter 2. forsøk kom jeg igjennom, og jeg fikk pratet med en mann som sa at sjansene for at de ville finne den, var minimale. Men tror dere ikke at de fant den?! Dette resulterte
i et stk glad Eirik, men også alt for mye tid som ble sløst bort, slik at vi ikke kom oss til London.
Dermed ble det å finne seg en egnet plass for inntak av fôr, og terminal 5 er jo ikke akkurat en liten terminal, så der burde være plenty med muligheter for det, noe som egentlig stemte bra. Fant oss en egnet plass, og fikk bestilt en burger og Pepsi. Jeg er ikke, og har aldri vært, en fan av å innta alkohol når jeg er ute og reiser, da jeg har sett hva det gjør med mange reisende (har hevet av et par av de under bussturer ja...), så derfor "bare" Pepsien.

Noe med LHR og security (vet ikke om jeg liker det eller ikke) er at før du når dit, scanner de boarding pass og knipser et bilde av deg. Dette brukes senere ved boarding. Der må jeg si at jeg liker fingeravtrykkmetoden
til SAS mye bedre! Fordelen med begge er jo at man slipper å vise legitimasjon.

Leg 3: LHR-NCL
BA1334
Gate A19
A320-200 G-EUUH
Sete 6F

Etter endt eteøkt var det å finne noe fornuftig å bruke tiden på, så vi kikket litt i butikkene som var der. Det jeg ikke liker med britiske flyplasser, er at man ikke får vite gatenr med en gang, så vi ventet en god stund. Da Gate A19 kom på tavla, gikk vi dit, og der var det også en Starbucks, noe som hjalp meg godt på veg med humøret! Boarding ble begynt; først fra rad 15 og bak, deretter oss.

Knyttnevetest bestått! Kan for øvrig at kameraten min syntes dette var virkelig nerdete, noe jeg selvsagt bekreftet! Er man nerd, så bør man være stolt av det!

Kabinfaktor var ca 70% på denne turen, hvis jeg husker rett.
Departure on time denne gangen, og vi kom oss i lufta etter en liten takserunde til 27R (igjen). Kan jo for øvrig nevnes at Qantas sin A380 stod ved T3, noe som gledet mitt hjerte! Var for øvrig meget interessant å fare forbi der! Nesten en orgasmisk opplevelse for en flynerd!
Seatbelt sign ble slått av etter en stund, og vogna kom rundt igjen. Tok en Cola denne gangen, og fikk med en liten pose potetchips. Det var for øvrig samme servering på innland, som på europeiske flyvninger.
Noe vi visste var at det blåste kraftig på NCL. Vi forventet oss en del risting nedover dit, noe det ble. Nok en gang ble mitt hjerte glad! For en som meg er det som å få både i pose og sekk når man får det slik!
Da vi nærmet oss ILS, merket vi vinden ganske godt, og det ble ikke bedre jo nærmere vi kom bakken! Landinga var ikke myk, men absolutt akseptabel under slike forhold, og jeg slapp å gå til kiropraktor etter den. Det hører med at da vi skulle parkere, måtte kapteinen sette flyet mot vinden (!) og deboarding skjedde via airstair, med terminalen til høyre for flyet (gate 3). Det hører også med at damen foran oss
i køen ut, bråsnudde og løp inn igjen, da hun hverken hadde tatt på seg kåpe og lue før hun gikk ut.

Resten av oppholdet i Newcastle er ikke SÅ spennende, så det velger jeg å skippe over. Del 2 av 3 kommer snart, så stay tuned!

Last edited by eirikma; 14-02-2011 at 21:18. Reason: Wrong gatenumber
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2011, 21:05   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Venter på resten - bra så langt!
Quote:
Noe med LHR og security (vet ikke om jeg liker det eller ikke) er at før du når dit, scanner de boarding pass og knipser et bilde av deg. Dette brukes senere ved boarding. Der må jeg si at jeg liker fingeravtrykkmetoden
til SAS mye bedre! Fordelen med begge er jo at man slipper å vise legitimasjon.
Det har ingen ting med security å gjøre, egentlig. Det er fordi det er miks av innland og internasjonalt i terminalen. ved å ta bilde av deg ved security så kan de sjekke at de ikke får ombord noen som eks. er inbound fra utlandet som ikke har vært gjennom immigrasjon.
Quote:
...we are required by the Government to introduce extra security measures to help safeguard the UK's borders. Otherwise, it might be possible for an international connecting passenger to exchange travel documents with a domestic passenger and bypass border controls.
http://www.heathrowairport.com/porta...0357e120a____/

Quote:
Gate E9
?!?!?! Nå tror jeg du blander litt. LHR-T5 har A og B-gater

Old 14-02-2011, 21:19   #6
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Takk for hjelpen, Discus! Etter litt research kom jeg fram til A19.
Old 14-02-2011, 22:57   #7
T.A.K
ScanFlyer Blue

Grei lesning det her sålangt. Venter på fortsettelsen.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2011, 12:25   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport så langt!

Posting Rules