![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Intro
Turen gikk denne gangen til familiemedlemmer i Bodø og på Værøy i Lofoten. Til Bodø går turen i en høyst ordinær SAS-maskin og fra Bodø går turen i verdens nordligste ruteflyvning med helikopter med Lufttransport. SAS-billetten var bestilt i god tid på internett. For bestilling av helikopterturen er rutinen noe mer uoriginal. Man ringer et nummer på Værøy hvor man oppgir når man vil reise og hva man heter. Man får en Amadeus-referanse i retur som man strengt tatt ikke trenger til noe. Videre får man beskjed om å stille i BOO senest 45 min før avgang og på VRY en time (!) før returen. Billetten betaler man først ved ankomst VRY (prisen var rundt 1300 t/r). For noen år siden var det Helikopterservice som betjente ruten med en Sea King lignende flyvemaskin med behagelige 1+2 seating. I disse dager brukes en maskin med tre rader og fem seter på hver rad. To av radene sitter mot hverandre og raden bakerst står i kjøreretning. Av erfaring vet jeg at setene er like brede som en tabloidavis er høy. Man kan se langt etter behagelige SAS-seter som er å anse som et stort F-sete i forhold. Naturen (med litt hjelp fra meg selv) har gjort meg bred over både skuldrene og over livet. Problemet er dermed at jeg ikke under noen omstendighet vil kunne okkupere kun en av disse frimerkesetene. Min spenning var derfor stor ifht load factor. SK4124 OSL - BOO B737-600 Sete 10c En time før jeg skulle sette meg i bilen så kommer det melding på Alltid Nyheter om eksplosjon ved VG Huset. Så skal de på død og liv diskutere sammenslåingen av Øst- og Vest-Agder i en halv time (!). Omfanget blir raskt klart og jeg ringer busselskapet som skal ta meg fra jobben (hvor bilen skal parkeres) og hører om de er i rute. Jobben ligger utenfor sentrum og derfra skulle de være i rute sa en stresset mann. Jeg kjørte til jobben og så mange ambulanser på vei mot sentrum fra langt utenfor byen. Bussen gikk som planlagt og var fylt av mennesker som pratet om det som hadde skjedd. Det var fult og jeg måtte stå. BBC meldte at NRK meldt at det var innført kontroll på Gardermoen uten videre kommentar. På vei mot rampen på flyplassen havner bussen i en kort kø. Bevepnet politi (med MP5, hjelm med visir og taktisk bekledning) hadde stilt seg opp og kontrollerte alle biler på vei inn. Bussen stoppet ved en politimann som kom inn i bussen, gikk bort til sjåføren og gikk ut igjen. Jeg tipper han var inne og sjekket at vi ikke var kapret eller.no. Etter dette ble vi satt av ved terminalen hvor bevepnet politi sto hver 50ende meter der hvor privatbiler setter av reisende. Inne på terminalen så jeg kun til politiet ved slusene til utland, hvor de sjekket ID. Jeg hadde 27 kg i bagasjen (med maksimalmålene såvidt overskredet). Jeg har akkurat fått EBS og var klar over at jeg kunne sende et ekstra kolli på 23kg så jeg hadde med en ekstra, liten bagg i baggen slik at jeg kunne pakke raskt om. Jeg hentet bagasjetag på automaten og sto maksimalt 45 sekunder i bag drop kø før det var min tur. Damen smilte og ønsket meg god tur. Phew! Jeg var litt sen så boarding hadde startet når jeg kom til gaten. Jeg hadde valgt 10c som hadde null ekstra benplass selv om det var snakk om nødutgang. Selv setene foran som og var nødutgang hadde ingen ekstra benplass. Knyttnevetesten ble ikke bestått. Usedvanelig hyggelig crew som smilte og sludret når de så at noen damer hadde satt fra seg vesken under setet foran på nødutgang. Jeg lærte og at det er en ekstra oksygenmaske til barn som sitter på fanget over hver treseter (noe jeg ikke hadde tenkt på før). Avgang på rute og hyggelig servering i luften. Maten var tørr, men planen om å kjøpe noe på flyplassen gikk raskt i vasken. Landing 15 min før rutetid pga medvind. Takket crewet på vei ut og de smilte mer enn noen gang. Hyggelig. Når jeg landet hentet jeg bagasjen og ikk en snartur innom luken til SAS (som har handlingen for Lufttransport for å sjekke hvor mye bagasje jeg kunne ha med. Damen sa 20kg. Jeg sa jeg hadde 23kg og hun sa at det ikke var noe problem så spenningen var stor når jeg stilte på flyplassen med 27kg. Last edited by NordicMaster; 01-08-2011 at 13:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
L5 001 BOO VRY
Augusta-Bell AB139 Rad to, sete lengst til høyre Tiden hadde kommet for avgang til Værøy. Jeg stilte pliktig på flyplassen 45 minutter før avgang og kom til stort sett en tom avgangshall. Jeg sjekket inn en en skranke og tok med bagasjen til bag drop. Damen smilte pent og sa ikke mer om bagasjen. Phew! I BOO har Lufttransport egen gate (gate 20) som er den eneste gaten som er på bakkenivå og er til høyre for innsjekkingsområdet. For å komme inn til venteområdet må man igjennom norgest kanskje minste rom.I dette rommet har de klart å installere et stykk rullebånd, en røntegenmaskin, en metaldetektor, en arbeidsstasjon til røntgenmaskinen og hele to ansatte. De som jobbet der åpnet dørene ca 30 minutter før avgang og alle fire som skulle reise gikk igjennom. Vel inne i avgangshallen/venteområdet er det flott utiskt til nærmest hele flyplassen. Beklageligvis var det like lite aktivitet ute som ved innsjekking. Helikopteret ble etterhvert trillet frem og avgang ble annonsert. Da må man gå et lite stykke før man kommer frem til en dame som ser billetten og krysser deg av på et skjema. Vel ute ved helikopteret avleverer man det man har av håndbagasje og finner plass. Det er tre rader med fem seter på hver rad. Første rad har ryggen mot kjøreretninge. Det er et firepunkts setebelte med utløser i midten. Gitt den lette loadfaktoren denne dagen (4/15) så ble det god plass og de som ville sitte ved vindu fikk det (det er seks seter ved vindu). Til hvert sete er det festet noen relativt tynne hørselvern som jeg tippet var mer for å holde ørene varme (de var av en ny type som jeg ikke så sist jeg fløy). Det var en dame som fløy med helikopter for første gang og følgende samtale utspant seg mellom annenpiloten og damen: "Så spennede. Dette er første gangen jeg flyr helikopter" "Så bra. For dette er min andre gang" Damen så forskrekket på annenpiloten som smilte bredt. Nord-Norsk humor i alle fall. Når motoren startet tok jeg på meg "ørevarmerene" som viste seg å dempe støy ekstremt bra. Det var relativt stille inne de øreklokkene. Etter kort tid ble navlestrengen løsnet og vi takset mot rullebanen. Så tar helikopteret en sving 90 grader (slik at det er paralelt med rullebanen) og tar av fra taksebanen. Helikopteret stoppet opp helt før motoren blir dratt ekstra igang og man letter. Så blir det hengende en kort tid rett over bakken før det skyter fart og setter kurs rett mot VRY. På billetten min står det at jeg reiser på business og at det serveres et fult måltid, men hverken fant jeg noen gardin eller en servitruse ombord. Under flyvningen (1000 fot) ser man stort sett bare hav som er avbrutt av Helligvær underveis. Etter ca 22 minutter er vi på bakken. På vei ut ønsket andrepiloten oss velkommen til Røst (naboøya). Damen som fløy for første gang ble forfjamset og ble sittende litt i setet før hun så bort på skiltet over terminalen og videre bort på gliset til piloten. Vi hadde kommet til Værøy. Håndbagasjen blir tilbakelevert og man går over i terminalbygget hvor man betaler for billetten og henter bagasjen som kommer på en tralle etter et par minutter. Da var det bare å nyte ferien før turen gikk tilbake noen dager senere Last edited by NordicMaster; 31-07-2011 at 13:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
L5 004 VRY BOO
Augusta-Bell AB139 Rad tre, sete lengst til venstre. Man skal stille en time før avgang VRY. Navnet behøvde jeg ikke å levere da hun husket meg igjen og jeg var sistemann til å sjekke inn (55 min før avgang). Mannen i sikkerhetskontrollen hjalp meg med bagasjen opp på en gammeldags sekkevekt hvor baggen viste 27kg. Damen sa at det ble for mange kg. Jeg prøvde høflig å parere med at jeg kunne gjøre om noen kg til håndbagasje (hadde nesten ikke håndbagasje fra før), men det ble møtt med at 20kg var den totale grensen for både håndbagasje og innsjekket bagasje samlet. Heldigvis var satsen 25,-/kg og hun belastet meg for fem kg. Helt til å leve med. Så var tiden kommet for sikkerhet. Også her har de både metalldetektor og røntgenmaskin (det var to ansatte) Maksinen og røntgenmaskinen står ikke i et eget rom, men heller bare mellom "innsjekking" og "gaten". Jeg forestiller meg at det her er glatt mulig å ta seg igjennom uten at de to i kontrollen merker det. Når alle har vært gjennom kontrollen så har de noen andre gjøremål og bare "holder øye med" sikkerhetskontrollen. Hellikopteret kom i rute og jeg tenkte å filme landingen. Selvfølgelig hadde min ene mobil et problem med minnekortet så når jeg fikk i gang den andre mobilen så hadde det allerede landet. Ca 20 min før avgang ble det vist en sikkerhetsfilm; først på norsk uten tekst så på norsk med engelsk tekst. Noen få min før avgang meddelte andrepiloten at det var klart til avgang og alle gikk til Helikopteret. Håndbagasje ble avlevert og det viste seg at load factoren var 7/15 hvor to var små barn. Igjen fikk jeg vindussete. Avgangen var udramatisk og ga fin oversikt over Værøy fra vi pekte nesten mot Bodø. Landingen gikk fint og ga fin utsikt over Bodø. Litt spesielt at helikopteret lander på taksebanen og at det ikke lander før det har snudd og er på tvers av selve banen. Last edited by NordicMaster; 31-07-2011 at 13:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SK4123 BOO - OSL
B737-700 Sete 11c Jeg hadde sjekket inn på nettet og valgte nok en gang nødutgang i håp om at det denne gangen var snakk om bedre benplass (så nemlig sånn ut på setekartet). Var på flyplassen ca 45 min før avgang og hadde denne gangen to stk bagasje slik at jeg ikke overskred maksgrensen. Ingen kø ved automaten rett ved utgangsdørene og bare noen få pax i bag drop. Hyggelig personale som snakket om rare festivaler i Nord-Norge. God start på turen. Selvfølgelig ble både han foran meg og jeg valgt til "tilfeldig kontroll" og skoene ble sendt gjennom maskinen samtidig som en mann fikk befølt meg. Denne gangen var det og snakk om en ekstra nøye sjekk i bukselinningen (han hadde fingrene ca en cm innefor buksen). Det var relativt mange i terminalen og det ble fort opprop om at de var overbooket og trengte noen som kunne vente. Jeg tar gledelig imot penger for å vente noen timer på en senere avgang. Som regel er det meget høy timebetaling. Mannen sa at det var mulig at jeg ikke kom med flyet samme dag. Jeg nølte litt, men tenkte fort at jeg hadde truffet gullfugle; både får jeg betalt og får fri (ingen arbeidsgiver kan vel si noe på at du ikke ble med flyet pga overbooking). Han var tydeligvis ikke 100% overbevist om at alle kom til å stille til avgangen, men han beholdte boardingkortet og ba meg vente. Etter final call var det nesten bare meg igjen og det var tydelig at et par ikke kom til å stille så det ble akkurat plass til meg. Vel ombord så så jeg at en person snek seg inn i cocpit så flyet hadde virkelig load factor på 100%. Angrer selvfølgelig litt på at jeg ikke foreslo klappsetet i cocpit, men det skal jeg huske neste gang. Rad 11 var ved nødutgang og benplassen var meget god. Knyttnevetest bestått med glans. Kapteiene informerte godt hele veien og pekte ut noen highlights underveis. Han som leste opp sikkerhetsprosedyren derimot hadde dårlig tid og bar preg av ren opplesing mens han holdt seg fast for nesen. Kabinpersonalet var effektive, men uten smil. Savnet virkelig crewt på veiene til BOO som virkelig sprudlet. Jeg hadde betalt for reise med SAS Flybussen fra OSL på forhånd (for å spare noen kroner), men kom raskt til å angre på det når jeg så køen. Jeg tipper den var 150 meter. Heldigvis gikk det relativt raskt og køen var unnagjort på 30-40 min. Det var relativt mange ansatt til stede, men mangel på godt system førte til ufattelig mye roting og løping. Når bussen først var full gikk turen hjem raskt og behagelig. Last edited by NordicMaster; 01-08-2011 at 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]()
Har du flydd Agusta A 109A mellom Bodø og Værøy så er det ikke å vente at det var trangt...
(Antall seter: 2 cockpit + 6 cabin) ![]() Vanligvis betjener AB139 LN-OLV denne ruten og det er et mye større helikopter ![]() (Pilot / Passengers: 2 / 15 ) ![]() Med vennlig hilsen LN-DAG |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg fløy AB139 begge veier. Jeg brukte bare betegnelsen som var på billetten, men den var tydeligvis feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for artig rapport, er vel en av de få (om noen) TR med helikopterrute her.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK4106 OSL-BOO 29.07 | enerfre | Register- og ATC-Forum | 0 | 27-07-2016 16:43 |
DY5208 OSL - BOO | sarpingen87 | Småprat | 1 | 20-01-2014 22:30 |
RVK-TRD-OSL og OSL-BOO med konsertopplevelse imellom | eirikma | TripReports | 4 | 04-05-2011 19:17 |
BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA | eirikma | TripReports | 7 | 20-02-2011 12:25 |
MINI Tripreport - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD med DY | LTH | TripReports | 7 | 15-01-2011 20:23 |