![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS og kabinpersonalet gjorde rett i å hive ham ut av flyet.
Hvis man leser islamske tekster høyt når man sitter i et fly så ber man vel om å bli kastet ut? Hadde noen i nærheten av meg gjort det samme hadde jeg blitt ganske mistenksom jeg også. Det er vel ikke helt normalt å sitte å lese religiøse tekster høyt for seg selv, hvertfall ikke når man sitter i et fly. |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Ja, jeg er enig i at jeg også hadde begynt å lure om noen satt og leste høyt for seg selv på et fly, men er det noe verrre om det er fra Koranen enn om det hadde vært Donald Duck & Co? |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hadde han lest Donald ville han vel antagelig bare blitt sett på som litt rar. Men når noen sitter og kauker religiøse tekster, uansett religion, tror jeg at jeg også hadde blitt litt skeptisk.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
For når noen leser høyt fra en islamsk bok for seg selv i et fly, så er det vel fullt forstålig at mange kan bli skeptiske, særlig når de har 11. september i bakhodet? Last edited by Boeing_fan; 30-01-2011 at 03:41. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Trangsynt
|
![]()
På et fly fra LA til Amsterdam for noen år siden, så reiste det seg plutselig en fyr og begynte å messe noe greier fra en bok. Ganske høylytt gikk det for seg, og jeg ble egentlig ganske nervøs en stund...helt til han tok på seg kalotten, da skjønte jeg at han var jøde
![]() Ja, jeg er enig i at hvis man gjør andre passasjerer nervøse og ukomfortable, da fortjener man å bli kastet av. |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når man ikke var der, er det ikke lett å vurdere situasjonen... Man får tro at crewet tok en veloverveid avgjørelse...
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis man ikke har mer respekt for sine medpassasjerer enn dette, saa faar man bare holde seg hjemme. Det er ingen folkerett aa fly, og hvis man skal väre nödt til aa holde messe for hele flyet för avgang, saa faar en forvente aa bli kastet av. Jeg skjönner utmerket godt at folk blir i overkant nervöse av slikt.
Det jeg dog ikke skjönner, er hvorfor dette ikke er et problem paa flighter der disse folkene er i flertall. Driver de ikke med slikt da, eller snakker 150 stykker i munnen paa hverandre? Kan jo umulig väre praktisk? |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis alternativet er at en rekke øvrige pax nekter og være med videre, og ønsker å gå av, så blir det en individuell vurdering der fartøyssjefen (kapteinen) har det endelige ordet.
Jeg tror fartøyssjefen vil få medhold og back up av selskapet i slike saker. Og selv ikke diskrimineringsombud eller annet har i tidligere og liknende saker vunnet frem. Fartøyssjefen er suveren her, så lenge han bygger avgjørelsen på sikkerhet, og også trygghet for de andre pax. I grunn ikke merkelig at muslimer som holder på sånn skaper uro ombord i et fly, før eller etter avgang. Det tror jeg alle kan forstå, uansett hvor politisk korrekte man ønsker å være. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg blir skeptisk til at folk leser høyt fra religiøse tekster på fly, UANSETT religion. Om en person sitter og har høytlesing for seg selv fra en eller annen religiøs tekst, så er det meg revnende likegyldig hvilken religion vedkommende tilhører. Det hadde i mine øyne ikke vært bedre om han leste fra Bibelen. Den slags aktiviteter kan man holde for seg selv, på helt andre steder. De som skal ha gudstjeneste på flyet, uansett religion, de får heller gå av og finne et kirke/moske/synagoge etc. Last edited by OleSR; 30-01-2011 at 12:37. |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Helt fornuftig beslutning som kaptajnen hat taget her. Når man rejser, så er man nødt til at tage hensyn til andre mennesker og da folk omkring ham tydeligvis er blevet utrygge, så har han heller ikke gjort det.
Når man rejser med fly, så er der en masse sikkerhedsforanstaltninger som man må leve med. Bl.a. må man heller ikke bruge "abusive language" osv. Gør man det så bliver man også taget af flyet. Når det gælder flysikkerhed, så better safe than sorry og med den verdensorden vi har og de sikkerhedstrusler vi har oplevet i flybranchen, så er det direkte dumt at udfordre reglerne og trygheden på denne måde. Jeg kan ikke se det som andet end et statement og en provokation at gøre dette. Hvad han læser stille for sig selv er der ingen der skal blande sig i, men når man gør det højlydt, så involverer man også de folk man omgiver sig med i det. Positivt at se at crewet reagerer på pax opførsel - det er netop et vågent og beslutningsdygtigt personale man har brug for i branchen - og det viste de i dette tilfælde at de var. Det handler ikke om religion, men om respekt for sine medmennesker og omgivelser.
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg tror nok mange blir vesentlige mer skeptiske når de hører noen lese koranen høyt i et fly enn hvis vedkommende hadde lest ut fra bibelen. Det er vel ikke så vanskelig forstå det vel?
|
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg tror folk rundt en person som begynte å messe Fadervår ombord i et fly, også hadde blitt nervøse.
Det er ingen som har påstått at det er forbudt å lese høylydt fra Koranen, men han ble avvist fordi han gjorde andre passasjerer redde. |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
|
![]()
Nervøse for hva? Kristne, selv fundamentalister, har da aldri hatt en vane for å sprenge seg selv i lufta.
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, det har de ikke, men de har heller ikke en vane for aa messe höyt fra bibelen för avgang. Jeg hadde derfor blitt noe skeptisk, og ville derfor skjönt det veldig godt om andre hadde stilt spörsmaal. Dette er da noe du, med din flyskrekkbakgrunn, bör kunne assosiere deg med. Jeg mener det var du, om jeg ikke husker rett, som tross alt sa at flyskrekk ikke er noe rasjonelt, og dermed skal det vel mye mindre til enn en som plutselig begynner aa messe fra bibelen til hele flyet, for aa trigge dette.
Igjen, höytlesning, uansett om det har med religion eller ei, og uansett spraak, har ingenting som helst aa gjöre i en kabin like för avgang. Den eneste formen for höytlesning som skal foregaa da er de normale rutinene som crewet har, ingenting annet. Simple as that! EDIT: Dette var ment som svar til Polaris. |
![]() |
![]() |
#17 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Enkel sannhet om det mennesklige sinn, en trenger ikke dra med seg alle andre religioner i et forsøk på å være politisk korrekt.... |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For meg er religion bare tull
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Her snakker man ikke om stille sinn - men hoeylydt sinn .... stor forskjell.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Niels-Thomas (20) var åpen om angstlidelse, ble kastet av flyet | BraathensSafe1985 | Småprat | 28 | 23-01-2013 19:19 |
Litt mer Ryanair hat - 12-år gammel jente ble kastet av flyet | Robin882 | Flyforum | 13 | 01-09-2010 20:49 |
Dennis (11) ble kastet av WF-flight | Trety | Flyforum | 23 | 06-10-2009 18:35 |
Var opptatt med å be - ble kastet av flyet | Tommy777 | Flyforum | 19 | 18-04-2008 15:07 |
To barn ble stående igjen på OSL da flyet til BGO ble innstilt | MD90 | Flyforum | 32 | 14-08-2006 18:27 |