![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Så var det på tide å dra på tur igjen. For fjerde året på rad, skal Seattle besøkes, for å delta i Scanair's (nå Flyprat) årlige julebord.
Planleggingen begynte "frykteleg tidleg" - ja, faktisk før det eksisterte noen offisiell tråd om arrangementet. Mest fordi jeg regnet med at det kom til å bli julebord i år også, og siden jeg liker å sitte og leke meg med routinger og priser og sånt. Planen for turen, var å prøve ut noe nytt, flymessig. Har tidligere flydd OSL-CPH-SEA, og OSL-LHR-SEA, men nå var jeg klar for å prøve ut en litt mer spenstig routing. Jeg er jo også kjent for å være glad i BA, men innrømme at de lå ca. nederst på listen over selskaper jeg vurderte. Hvorfor? Sølvkortet mitt kom til å gå ut ut i november, så loungetilgang kom jeg ikke til å ha. I tillegg har jo BA som kjent 25% opptjening av både miles og Tier Points i billig-økonomi. Da ville jeg heller fly bak i en buss jeg ikke hadde flydd bak i før, når jeg først skulle fly uten loungetilgang, og uten å tenke så mye på miles og sånt. ...eller vent nå litt. I ettertid, har BA faktisk innført 100% opptjening av miles i samtlige økonomiklasse-billettklasser, samt økt TP-opptjeningen fra 25% til 50% på ikke-fleksibel økonomi. I tillegg stemte ryktene jeg leste på Flyertalk, om at jeg kom til å beholde sølvet et år til. Til tross for at jeg kun tjente 125 Tier Points i fjor (av de 400 poengene som kreves for sølv), så mente BA at både askeskyer og kabinstreiker muligens hadde vært en årsak til at jeg ikke hadde fått flydd BA så mye som jeg hadde planlagt. Jadda ![]() Men alt dette skjedde jo selvsagt etter at jeg hadde bestilt turen. Diverse routinger, ble utforsket, og Air Canada ble etterhvert en sterk kandidat, siden de kunne tilby routinger fra opptill flere europeiske byer, til opptill flere byer i Canada, som igjen betød at antall flyplasser på listen kunne økes, samt at de også fløy med 767 på noen ruter, som er en flytype jeg fortsatt mangler. I tillegg var det en ikke avksrekkende pris, på ca. 7-7500 NOK, alt ettersom hvilken routing jeg valgte, og det havnet i en bookingklasse som faktisk ville gitt meg 100% opptjening på Eurobonus-kortet. Ja, det så bra ut ![]() Men så... Tidligere på sommeren, hadde jeg slått til på en kampanje hos BA, der jeg fikk 7500 miles sånn "plutselig", så hadde jeg havnet på ca. 33.353 miles, 3353 miles mer enn hva det koster og oppgradere en WT+-billett til CW. At BA også hadde et salg på gang, der WT+ kostet ca. 8500 til både LAX og SFO, var jo det også noe som fristet. Til sammenligning kostet WT+ til SEA ca 13.000 da jeg sjekket samtidig, samt at det var heller sparsomt med bonusseter i CW - tror jeg hadde måtte vært i SEA fra tirsdagen til mandagen, skulle jeg ha flydd CW direkte til SEA. Ikke så veldig aktuelt, mao. Vurderte så LAX og SFO, og fant ut at LAX var mest praktisk mtp. hoteller, siden jeg ikke ville ta sjansen på connection samme dag. En grei taktikk, fant jeg ut var å ankomme så sent som mulig, og komme seg på et hotell, og la jetlagen sørge for at man både sovner og våkner tidlig, og siden LAX har opptill flere hoteller rett ved flyplassen, hørtes det ut som en genial plan. Så var det å finne seter. BA sine oppgraderinger, funker ganske greit. Man velger at man vil booke for cash og oppgradere med miles, og velger datoer og destinasjon samt hvilken klasse man vil oppgradere fra. Så er man avhengig av at det finnes ledige bonusseter i den klassen man vil oppgradere til - altså de samme bonussetene som de som man "slåss om" mot de som tar ut en ren bonusbillett. Faller alle de brikkene på plass, så har man et bekreftet sete i den klassen man vil oppgradere til ![]() Har dog fått med meg på Flyertalk, at det er ikke alltid så lett, og at man bør være ganske fleksibel på datoer - og gjerne også destinasjon - om man ønsker å svi av miles. Mine datoer, var i så fall utreise fra OSL tirsdag 18/1, og retur fra USA søndag 23/1. Og jaggu hadde jeg ikke flaks, Samtlige tre flighter mellom LHR og LAX hadde ledige bonusseter, og det hadde de andre vegen også. Jeg kunne mao.velge og vrake mellom alle tre flightene, samt det flighten som passet mellom OSL og LHR. Var vel kun på en av returflightene fra LAX at det stod varsel om at det kun var to seter igjen, ellers må det ha vært mange seter på alle. Her var jeg (faktisk) fortsatt litt i tvil, om jeg skulle gå for BA eller AC, men heldigvis tok foruften overhånd, og jeg bestemte meg for BA ![]() På utreise var det som sagt tre flighter å velge mellom fra LHR: En klokken 10:15, en klokken 12, og en klokken 15:15. Den første var ikke aktuell en gang, med bare en drøy times connection fra BA761 (som går fra OSL 07:40, og er på LHR 09:10). Nummer to kunne gå (tre timer). Men som sagt, så var taktikken å ankomme så sent som mulig, så jeg gikk for BA269, med avgang fra LHR 15:15, og ankomst LAX klokken 18:20. Etter litt immigration, toll og en middag på hotellet, passer det sikkert fint å legge seg ![]() For å rekke den, kunne jeg velge mellom BA761 (07:40-09:10), eller BA763 (11:30-13:15). Jeg er B.. eh, E-menneske, og flighter som går før de beryktede fuglene fiser, er noe jeg synes strider mot all fornuft. Allikevel, så jeg at BA763 ville gi meg en to-timers connection, noe jeg synes virker litt lite, da man skal av et fly, som har kommet fra LHR først - og kan potensielt være litt forsinket - kanskje en bussgate, lange køer i security, og så har man kanskje bare en time igjen, og så rakk man kanskje ikke loungen, som jeg må innrømme at jeg har blitt litt "glad i". Dermed ble det booket BA761, og videre med BA269, og en fin "liten" 6-timers connection på LHR!. På returen, satset jeg mer på en connection samme dag. Var da ikke noe problem å komme seg ned til LAX litt tidlig på søndagen. Returflightene fra LAX, gikk 15:55, 17:50, og 20:35. Jeg tenkte først på å ta den siste, men da jeg så på connection videre til OSL, bestemte jeg meg for å ta den som går 17:50, med ankomst LHR 12:00, og gooooooood tid til BA768 som går klokken 17:00. Alternativet var ankomst LHR 14:45, og enten en to-timers connection, eller å vente på BA770, som ikke er på OSL før klokken 22:10. Det skulle også bookes flighter mellom LAX og SEA, og veldig "fort-og-gæli", ble det booket en direktelfight SEA-LAX og Alaska, som skulle gå fra SEA klokken 10, og lande på LAX ca. 2,5 timer senere, i god tid før BA sin innsjekk i det hele tatt åpnet. Artige sprell og kreativer routinger overlot jeg til turen oppover langs vestkysten . turen nedover skulle gå kjappest mulig, for å være sikker på å rekke flyet til London. Den ble forøvrig booket i Economy. Turen oppover derimot, hadde rom for utskeielser, både fyplass, flytype, og flyselskapsmessig. Diverse selskaper, og routinger ble vurdert, både med og ute overnattinger underveis. Her endte det dog med at jeg booket hos AA, og det i F, for å få noen flere miles og TP inn på kontoen. Man kunne booket direkteflighter hos AA, men disse ble operert av AS. derimot fantes det flere via-via-alternativer, og jeg endte opp med LAX-SFO-SEA, der første flighten opereres av AA-metall, og den andre er code-share som flys av AS. Får da i det minste 60TP for den ene AA-flighten, og det er greit nok. Hele moroa kom på et sted rundt 2000 kroner, og sammenlignet med at man betaler over 3500 for 80 TP tur-retur OSL-LHR, så var det helt greit. Når jeg så kikket over bookingene etterpå, så jeg at den ene flighten SEA-LAX så litt feilpassert ut - Av totalt 7 flighter, var det den eneste i Y. Jeg ble her et offer for "Swiss-syndromet", som jeg har valgt å kalle det. Den billetten som først så dyr ut, så mye billigere ut når den ble kjøpt som Economy-billett først, og så oppgradert til F etterpå. Her var det jo også et par månedet siden jeg først booket den, så nå hadde jeg fått "nye" penger, og oppgraderte den også, for kun prisforskjellen, og ikke noe mer. Da det så var gjort, kikket jeg litt på rutetabellen, og oppdaget flere mulighetet. Nå var jo bookingen fleksibel, og kunne endres så mye jeg bare orket. Fristelsen til å både komplettere Dash-8-samlingen med Q400, samt også "komplettere" vestkysten med en stopp i Portland, Oregon, ble for stor (snakker altså nå om å "samle" på stater - og en connection på en flyplass, er for meg nok til at jeg har vært der ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Overnatting på LAX måtte man også ha. Fant ut at Radisson hadde et hotell, som lå nærmere terminalen enn alle de andre hotellene, så det ble booket der. Først til en "normal" pris, men oppdaget stadig at det dukket opp lavere priser, så det ble endret fortløpende, og endte til slutt opp på en helt grei pris. Så en vakker dag, dukket det opp et tips fra en annen forumist via MSN, om FedEx sin rabattkode hos Hilton. Ja, jeg stusset også litt der: At en FedEx-ansatt får vite om sine "egne" rabattkoder fra andre.
Det skal nevnes at jeg var fullstendig klar over hvor jeg finner slike rabattkoder, som vi som er ansatt gjerne må bruke til privatbruk. De generer dog så lite rabatt, at jeg sjeldent gidder å leite de fram, og rabatten gjelder på priser som kun inkluderer rommet, og jeg har som regel endt opp med å booke enten prepaid (som blir enda billigere), eller noe som inkluderer frokost eller noe sånt. Anyway, bestemte meg for å teste Hilton-koden, som altså skulle gi 10% rabatt på "Best Available Rate". Best Available Rate hos Hilton LAX fra 18. til 19. januar, var 189 USD. 189 USD - 10% skulle bli ca. 170,1 USD. Jeg tastet inn koden, og søkte på pris, og fikk opp.... 95 USD!! Jaggu var ikke det 10 drøye prosent.. Booket, og kansellerte samtidig Radisson, som lå på andre siden av hundretallet, og var fornøyd med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så spoler vi kjapt fram til i dag. Det var tatt ut akkurat en friuke, noe som tilsa at jeg måtte jobbe mandagen, før avreise. Det betød at jeg kom forholdsvis sent hjem, og enda litt senere i seng. Vekking var satt på 04:00, og jeg var vel i seng litt over midnatt. Fikk selvsagt ikke sove, og da klokken ble 03:00, fant jeg fort ut, at om jeg sovner nå, kan jeg få et problem med å våkne igjen, så jeg stod opp.. "Detta blir en morsom dag", tenkte jeg"
![]() Et par egg ble spist, med solsiden opp, og jeg fant ut at jeg skulle prøve meg på bussen som skulle gå litt før fem. Var dog litt senere ute enn jeg pleide, men tenkte at jeg prøver. Er ca. 150 meter til holdeplassen, og en halvtime til neste om det ikke skulle gå. når jeg kan se holdeplassen, ser jeg det står en dame der, så jeg tenker "flott, bussen har ikke gått". Går videre, og da kommer bussen. Jeg begynner da å gå litt fortere, damen går på, døra går igjen, og bussen kjører.. Jeg begynner nå å vinke og veive, men bussjåføren er visst mer opptatt av å se forover. Flott. Jeg går hjem igjen, skriver God morgen-tråd, og prøver så på nytt, denne gangen med stor suksess. Sjåføren får 40 kroner, jeg får en billett, og en drøy halvtime senere, er jeg på OSL. Her finner jeg vegen opp, og bort til BA-skrankene i andre enden av terminalen. Her pleier jeg normalt å ta ut BP på automatene, men etter å ha sjekket inn på nett, klarte jeg å trykke på noen greier i en BA-app på iPhone'n, og vips hadde jeg BP i form av en bildefil eller noe sånt. Og har man først fått BP på en eller anne måte hos BA, så kan man glemme å få det på noen annen måte - ja, bortsett fra å evt. spørre i en skranke, da ![]() Jeg stlte meg så opp i køen for de vaskede, samt de med fargede kort, og var da nummer to i køen. Ble etterhvert vinket fram til en lite pratsom dame. La pass, BA-kort og iPhone på disken, men hun var mest interresert i passet. Uten å ha sagt et eneste ord, kom det plutselig ut bagasjetagger som det stof LHR og LAX på, og jeg fikk etterhvert tilbake passet, med bagasjekvittering bakpå, og et spørsmål om jeg hadde BP for begge flightene, noe jeg bekreftet, og vips så var jeg sjekket inn. Hva skjedde med spørsmål om jeg hadde pakket den selv og sånt? ![]() Anyway. Security gikk greit. Det peip på meg, men siden den litt eldre danske kontrolløren tuydeligvis ikke hadde lyst til å ta på meg, fikk jeg prøve en gang til, og da pep det ikke. Fikk samlet tingene mine, fikk noen dollar ut av en minibank, og så opp i loungen for litt fruktsalat og Pepsi, og ble sittende der til boarding ble ropt opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Here we go again! Veldig kjekt med live-rapport fra deg Martin. Håper du får en fantastisk tur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Data warehouse consultant
|
![]()
Spennende! Amerika frister
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Fant så vegen til gaten, der boarding var godt i gang, og jeg var kjapt ombord. Ved boarding, viste jeg iPhonen til dama i gaten, og hun... krysset meg av på en liste hun hadde printet ut. Jommen sa jeg hai-tekk
![]() Så ombord, var det å vise telefonen videre til purseren, en hyggelig dame, og jeg fikk et "lovely, Mr. Foss" tilbake" (er svak for det å bli tiltalt ved navn ![]() Dro i retning 1L, innom for å bli sprutet på, og så dri vi avgårde. Det var tåkete, så jeg aner egentlig ikke helt hvor vi roterte, men vi kom kjapt over tåka, og man kunne tom. se solen som var på veg opp i øst. Ganske pent, egentlig. Purseren kjørte servicen i CE helt alene, og det uten tralle. Talte ikke over, men det var helt greit belegg, selv om de sikkert ikke hadde trengt alle 6 radene. Jeg hadde f.eks. rad 1 heeeelt for meg selv. Frokosten var noe eggerøre, pølse, poteter, bacon, og sopp, med en smoothie ved siden av, samt brød fra kurven . alt som sagt, servert uten tralle, med en purser som fløy ut og inn av galley hele tiden. Bra og proft levert ![]() Da jeg var ferdig, hadde jeg lyst på te, og da tok hun hele det tomme brettet, og kom tilbake med bare koppen, og jeg satt der fornøyd med tekoppen. Resten av turen satt jeg og halduppet litt, før vi satte hjulene på britisk jord, fra øst, noe som betyr lengst mulig taxeveg til T5. Vel framme, var det å komme seg avgårde. Stod et lite øyeblikk og ventet på at døren skulle åpnes, og det ble vekslet et par ord med nevnte purser, om at jeg skulle til LA, og at hun syntes det ville bli en lang dag for meg. Vel ute, var det å finne Flight Connections, der det nok en gang var å vise fram telefonen. Jeg skal tiltså, at etter en oppgradering fra WT til WT+ i fjor, går jeg og håper litt på tilsvarende i år - men da opp til F - selv om det er mer sannsynlig at.. ja, det er vel lite sannsynlig. Dog, da jeg gav telefonen til en dame i FCC, så scannet hun den, så passet mitt, så begynte hun å taste litt, og jeg "fryktet" et seat-change, eller kanskje en ufrivillig oppgradering. Dessverre fikk jeg bare telefonen tilbake - ha hørt at man får nytt BP på papir, om man blir flyttet på. Nuvel.. Kom meg opp, og security gikk kjapt, selv om jeg ikke helt klarte å finne noe fast-track. Fant loungen, viste fram telefonen, fikk et "Thank you, Mr. Foss", og vips så var jeg inne. Her sitter jeg og koser meg med litt cola, og noen baconrundstykker, før jeg skal ut å spise den egentlige lunsjen ![]() Snakkes plutselig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Du skriver veldig bra! Artig å følge med på rapportene dine, men du må roe ned bruken av komma - de står jo nesten etter hvert ord
![]() God tur videre!
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Tøft dette Martin. Gleder meg til fortsettelsen.
Likte kommentaren om mulig ufrivillig oppgradering. Du får starte en tråd på FT og spør om hvor mange miles du kan kreve etter å ha opplevd en invol.upgrade.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takker for rapporten så langt. Ser fram til å lese restaurantanmeldelsen av "Plane Food"
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det her er flaut...
Jeg forlot den nordre loungen, og fant fram til Plane Food. Kikket på menyen, og kjente fortsatt bacon-rundstykkene i magen. Matlyst, derimot. Sorry, men jeg må ha Plane Food til gode. Skal jo gjennom her på mandag også, så det er gode muligheter da. Sitter akkurat nå i den søndre loungen, og det ble heller ingen ufrivillig oppgradering nå. Hadde vært greit og eventuelt fått den før jeg forlot T5A (i og med at avgangen mest sannsynlig går fra T5B), sånn at jeg kan få testet Concorde Room ![]() Nei, jeg er nok nødt til å ta den tunge vegen opp trappa og klare meg med 64K. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var vel egentlig Discus som opplevde den, da han forsøkte å fly WT+ i sommer. I følge TR'en hans, stod det faktisk "Involuntary upgrade" på det nye boardingkortet hans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Engasjerende lesning, men er det ikke litt deprimerende å tenke på at du bare skal touche innom L.A. med sine 24 behagelig grader for å bevege deg opp til Seattle med sitt nærmest norske klima og 4 grader?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Meget bra skrevet!
Ser frem til resten av trip reporten. Fredag er det min tur til å teste ut Club World, UD sete 62A til JNB. Gleder meg! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() ![]() ![]() ![]() Snakkes om en 11-12 timer ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hilton på LAX er bra. Du kan fotografere fra rommet ....
![]() .. eller du kan gå over veien til fraktområdet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
...så var det først en passasjer som ikke møtte opp, og da fikk ikke kofferten hans være med heller. Så - visstnok i det vi skulle pushe - ble en annen passasjer syk, og ville ikke være med, så da var det enda en koffert som ikke fikk være med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Browncoat
|
![]()
Gleder meg til fortsettelsen Martin.
Antar det blir et par timer i horisontalen på veien over ![]() Vi sees på torsdag ![]()
![]() |
#20 |
Superflyer
|
![]()
Herrlig Martin, du skriver kjempebra. Alltid fornøyelse å lese TR'ene dine
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Give me a ticket for an aeroplane... The Amer'katur 2011 - nå med bilder! | Martin | TripReports | 52 | 19-09-2011 18:46 |
SEA-Julebord 2011! 20-23. Januar | BSSW | Flyforum | 84 | 26-01-2011 22:41 |
- Jeg kom baklengs inn i denne businessen her | LN-MOW | Flyforum | 5 | 13-01-2011 23:36 |
Fly baklengs | jb1 | Flyforum | 11 | 04-07-2007 00:33 |