![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
Var sent ute, men bestemte meg for en tur til Karibien over nyttår med min kone. Air France var klart mest prisgunstig med 7900sek t/r Stockholm/Paris/Martinique. La i tillegg inn en t/r med Air Caraibes Martinique/St Lucia.
Har dessverre ingen bilder, men skriver ned noen ord for de som likevel måtte väre interessert. A321 Stockholm-Paris CDG med Air France; Jeg er alltid fornöyd når jeg får A321 på intraeuropeisk, intet untak denne gang heller. Romslig kabin, behagelig belysning og lite stöy. Valgte feil sandwich (som var full av majones), så den ble dessverre kasta. Innsjekk og boarding helt ok. B777 – 300ER Paris Orly – Fort-de-France, Martinique med Air France; De observante har allerede sett at man må ta buss fra CDG til Orly på denne turen. Bussturen tar 1 time og er grei nok, gjennom Paris’ grufulle forsteder. Det som ikke er greit nok er at man (selvsagt) også må hente baggasje og sjekke inn på nytt på Orly. AF reklamerte tungt med innsjekk på automat, men det hjelper jo ingenting når det er en gigantisk kö til drop off. (AF har 2xB777 daglig både til Martinique og Guadalope fra Paris + Air Caraibes og charter. Det var MYE mer trafikk på denne strekningen enn jeg trodde, 1500-2000 pax daglig de dagene vi reiste som dog er höysesong). Selve flyturen var noe skit. De stapper 477 pax inn i sin B777 i tre klasser. Jeg tapte et veddemål i dagene forut for turen, og fikk dermed midtsete. Jeg er 190cm lang. I tillegg fikk jeg en svart rap-gangster i setet ved siden av meg. Kampen om armstötten startet umiddelbart etter avgang, og ble först avgjort litt etter den engelske kanal når jeg sölte cola over armstötten – noe som ikke var gunstig for hans hvite klär. Hadde jeg ikke fått armstöttene på begge sider for meg selv på denne turen, så tror jeg at jeg hadde värt tvunget til å stå störstedelen av turen. På den positive siden skal nevnes svärt god mat med AF. ATR ?? (propell) Martinique – St Lucia med Air Caraibes; Mötte opp kl 15:00 til avgang som var satt til 16:45. Fikk umiddelbart beskjed om at avgangstiden var endret til en time senere enn först angitt, alltså 17:45. Personalet i Air Caraibes var forundra over at jeg ikke visste dette, selv om de bekrefta at de ikke hade varsla meg på noen måte. Kl 17:00 kom beskjed om at check in ikke kom til å starte för 17:40, men at de uansett ikke regnet med noen forsinkelse…(?) Check in starta 17:40 og flyet tok av 18:40. Flyturen tok 16 minutter, og det föltes som om man flöy bare noen meter over havet – ganske artig fölelse. Baggasjen kom imidlertid ikke med, men de lovte å ta den med på morgenavgangen dagen etter og levere på hotellet. Det visste seg at morgenavgangen ble endret til kveldsavgang, så både jeg og fruen fikk en hel dag med Air Caraibes-t-skjorter för baggasjen dukket opp på kvelden. ATR ?? (propell) St Lucia - Martinique med Air Caraibes; Mötte nok en gang opp 1,5 time för avgang, da var det et voldsomt stress med å få sjekket inn alle pax fort som f. Alle pax var på plass i et iskaldt luftkondisjonert avgangsrom 1 time för avgang og fikk der beskjed om at flyet var 1,5 time forsinket. En flyplassansatt kom bärende med en tv og satt på en reprise av ManU-Sunderland, men jeg er usikker på om det gjorde ventetiden särlig kortere for folk. Men til slutt kom flyet, og nye 16 minutter tok det tilbake til Martinique. Naturlig nok ingen servering ombord. B777 – 300ER Fort-de-France, Martinique - Paris Orly med Air France; Sjekket inn lynraskt på automat på 30 sekunder, og sto 55 minutter i kö for baggage drop off. Hadde aisle på tilbakeveien og kun kona i nabosetet, så hjemturen var naturlig nok langt bedre. Men det var fortsatt utrolig trangt. Kylling nok en gang, meget godt. Ny busstur fra Orly til CDG og ny lang drop off-kö. A321 Paris CDG - Stockholm med Air France; Alle fire flygningene med AF var smekk fulle. Med denne ettermiddagsavgangen hjem var det nesten bare svensker, og samtlige så ut til å väre när kollaps – så det er helt tydelig at AF tiltrekker seg en del long haul pax fra ARN. Konklusjon; Rent generelt vil jeg vel si at AF ikke er å anbefale på IC, med mindre de ligger et godt stykke under konkurrentene i pris. AF med bytte av flyplass i Paris er definitvt ikke å anbefale, med mindre de ligger LAAAANGT under i pris – og det gjorde de faktisk romjula 2010.
__________________
Stockholm Last edited by Mugnas; 14-01-2011 at 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
477 pax i en B773? Er det kuttet kraftig ned på antall seter i premiumkabin? Evnt. også mindre benplass i øko, da dette strengt tatt er en litt feriedominert destinasjon og ergo litt charter look alike produkt?
Jeg har selv en IC tur med Air France BKK-CDG i en A343, husker ikke eksakt antall seter i den maskinen men var i området 270-280 - rundt 30 stoler på biz. Selv positivt overasket over Air France. Mye pga som du selv påpeker, nemlig maten! De utgår sine europeiske konkurrenter en høy gang akkurat på det området etter min mening. Men CDG er jo marerittflyplass nr 1 i Europa, det trekker ned for Air France sitt vedkommende dersom man skal i transitt... Men interessant rapport! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
|
![]()
Hmm, dette hørtes ikke akkurat særlig artig ut, har lest om bedre opplevelser på IC hvert fall. Og jeg som trodde AF var noe å vurdere dersom man skulle til et annet kontinent, men får jo en helt annen oppfatnign med din TR. Men det varierer vel...
Takk for innlegget ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Vel Orly er jo "charterplassen" til AF.... Så en bør heller sammenligne med DK og BLX..
![]() Uansett takk for rapporten. Den klarer opp mye.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Fin rapport..
AF har vel presset et "ekstra" sæde ind bredden på 777. Det bliver lidt klaustrofobisk og charteragtigt efter min smag også.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
I dette tilfælde er det jo nok deres high-density udgave: http://www.seatguru.com/airlines/Air..._777-300_B.php Den gamle config med 3-3-3 skal udfases: http://www.seatguru.com/airlines/Air...ng_777-300.php
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 14-01-2011 at 20:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk for informativ rapport ! Det er mange år siden jeg fløy AF-longhaul nå, det var med en 747-200 til Santo Domingo, og retur med en 747-400. Det var meget god plass begge veier, men til gjengjeld skuffet maten stort, med "kokt kyllingbryst med brun saus". Ser ut ting at mye kan skje på noen år. (Også at noen gifter seg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
|
![]()
Takker for fin og informativ lesning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Takk for informasjon - da tror jeg at jeg setter enda en strek over AFs Karibiske produkt.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
AF flighter til Martinique, Guadeloupe og St Martin er innenlandsflygninger. Tror at disse strekningene ikke tilsvarer AF på andre long haul strekninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]()
Ja, det det 3-4-3-seating - men det store problemet er jo benplassen i lengden.
Jeg vil anslå at det er 50% solturister og 50% etnisk trafikk på Paris-Karibien, det gjör jo også sitt til at det blir en noe "verre" IC-flight enn normalt - feks med mengder baggasje. Takk for tilbakemeldinger!
__________________
Stockholm |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Hørtes ut som strevsomme flyturer. Håper selve ferien var bra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France-KLM med samarbeid med Sky Express | Someone | Flyforum | 0 | 06-04-2019 15:53 |
Air France med ny sikkerhersvideo | FlightDeck | Småprat | 5 | 09-04-2015 08:33 |
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid | Someone | Flyforum | 3 | 22-10-2012 22:52 |
Tur til NYC i oktober med Air France | Vede | Reiseforum | 23 | 30-05-2012 23:35 |
Air France passasjerer fikk gratis tur til Newfoundland | Arrow | Flyforum | 1 | 28-04-2006 18:04 |