![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
I år var den store "Tenerife"-dagen fra Skandinavia
på søndager, mens lørdagen er "Gran Canaria-dagen" (med hele 23 flyvninger fra ulike flyplasser i Norge og ned til Gran Canaria). I snitt går det hele 78 direktefly fra Norge til de ulike Kanariøyene pr. uke nå i vintersesongen - noe som tilsvarer hele 15.000 personer hver eneste uke. I uken før avreise hadde jeg innhentet data mh.t. ankomster/avganger direkte fra AENA (Spanias versjon av Avinor) på nett, og kunne konkludere med følgende: Mandager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Holland / Nederland m.m Tirsdager: Stor dag med mye trafikk fra England og skandinavia. Onsdager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Tyskland / Nederland / Belga m.m. Torsdager: "mix dag", mesteparten fra England og Tyskland. Fredager: "Engelsk dag", hovedvekt med fly fra England. Lørdager: Stor dag med mye trafikk fra Tyskland og England. Søndager: "Skandinavisk dag", hovedvekt med fly fra skandinavia. I snitt er det på søndager på TFS (Tenerife Sur: Reina Sofia) ca. 26 fly fra skandinavia alene. Tre SAS-maskiner, ni Thomas Cook Scandinavia, tre Novair, fire TUIfly Nordic, en til to fra Jettime, fire fra Norwegian, to fra Primera Air. Og disse fordeler seg sånn ca.: Tre fra Oslo, fire fra Stockholm, to fra Gøteborg, to fra Malmø, tre fra Billund, fire fra København, ett fra Aalborg, to fra Stavanger, to fra Bergen, ett fra Sandefjord, og ett fra Rygge. Det blir dermed mye charterfly i denne serien, da 90% av alle innenriksfly og mange andre interessante selskaper kun trafikkerer TFN (Norte-flyplassen: Los Rodeos): (mye varierende lysforhold, samt til tider mye vind gjorde sitt til - at mange av bildene gjerne kunne vært langt bedre; men har valgt ut de jeg synes ble greie) ![]() Over: Thomson Airways med B757-200, med reg: "G-BYAU". Levert ny til Britannia Airways (TUI-gruppen) i mai 1994, maskinen er dermed over 16 år. ![]() Over: Thomas Cook (UK) med A321-200, med reg: "G-OMYJ". Levert ny til Leisure Air i mai 1997, so over til Air2000 fra nov. 1998, videre til First Choice Airways pr. okt. 2003, videre til MyTravel Aiways UK pr. april 2007 - og kun overført til Thomas Cook UK i nov. 2007, maskinen er snart 14 år. ![]() Over: Condor / Thomas Cook (DE) med den lange B757-300, med reg: "D-ABOC". Levert ny til Condor 5. mai 199, og vært i Condor / Thomas Cook (DE) siden. Maskinen er dermed litt over 12 år. ![]() Over: Thomson Airways med gamle farger fra First Choice med A321-200, og reg.: "G-OOPH". Levert ny til Leisure Air 3. mars 1998, videre til Air2000 pr. nov. 1998 - så over til First Choice (i dag Thomson Airways) fra 7. okt. 2003. Maskinen er dermed snart 13 år. ![]() Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBS". Levert ny til Finnair pr. 9. mars 1998, så startet en leasingperiode fra Finnair. Først til Excel Airways fra 29. april 2006. Så til XL Airways fra 15. okt 2006, til selskapet opphørte pr. 12. sept. 2008. Så tilbake til Finnair fra 13. sept. 2008, maskinen er snart 13 år. ![]() Over: Germanwings med A319, og reg.: "D-AGWK". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. 24. april 2008, og er dermed under 3 år. ![]() Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-OOBC". Levert ny til Air2000 pr. mars 2003, så videre til First Choice pr. 7 okt. 2003 - og så kun overført til nåværende Thomson Airways. Maskinen er snart 8 år. ![]() Over: nok en Thomson Airways med B757-200, nå med reg: "G-BYAX". Levert ny til daværende Britannia Airways pr. 24. feb. 1999, maskinen er dermed snart 12 år. ![]() ![]() Over: Jet2 med B757-200, med reg.: "G-LSAC". Levert ny til Air Transat pr. nov. 1992, så over til Ryan Int. pr. april 2003, før den fant veien til Jet2, 14. mars. 2006. Maskinen har noen år på baken, 18.5 år. Det øverste bildet ble tatt 17. desember, mens maskinen dukket opp igjen på TFS hvor jeg tok bilde nr. 2: 21. desember. ![]() ![]() Over: en av de nyere maskinene i serien, Thomson Airways med B737-800, med reg.: "G-FDZS" - levert ny til selskapet 14. april 2009, litt under 2 år gammel maskin. (Legg merke til vindpølsa, jepp - det blåser en smule) ![]() Over: Jettime med B737-300, og reg.: "OY-JTB". Maskinen ble levert ny til Philippine Airlines pr. 2. aug. 1989, hvor den var inntil Jettime tok over maskinen pr. 27. mars 2007. En virkelig gammel traver dette, med hele 21.5 år bak seg. ![]() ![]() Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-BYAT". Levert ny til daværende Britannia Airways i samme TUI-gruppe pr. mars 1994. Maskinen er dermed snart 17 år. ![]() ![]() Over: TUIfly (DE) med B737-800, med reg.: "D-AHFB". Levert ny til Hapag Lloyd 15. des. 1998, så videre til TUIfly pr. 15. jan. 2007. Maskinen er for tiden "logojet" for Volkswagen, og reklamerer for nye VW Sharan (inkl. stor VW-logo på halen). Maskinen er ca. 13.5 år. ![]() Over: Ja, det ER mange fly fra England her ja - i perioder ganske så bra dominert med x antall Thomson-maskiner med B752 i stor overvekt.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Jet2 med B757-200, med reg.: "G-LSAE" med en forhistorie som er ganske så lang. Kort sagt ble maskinen levert ny til Air Holland pr. 9. mars 1988, og har vært i Air Holland frem 4. aug. 2004. Men har i denne perioden vært innom både Sterling Airways (to perioder), Icelandair, Dinar Lineas Aeraes og Spanair. Så over til Air Slovakia pr. 4 aug. 2004, så over til Jet2 pr. 25. sept. 2006 (inkl. at maskinen har blitt satt til oppbevaring ett par ganger), alderen er nesten 23 år. ![]() Over: Thomas Cook UK, med A320-200 og reg.: "G-OMYA". Også denne maskinen med lang forhistorie, levert ny til Airworld pr. 10. des. 1997, og etter dette vekslet med å være hos: Flying Colours, Ryan Int, JMC Airlines frem og tilbake. Så ble den solgt til Thomas Cook UK pr. 1. mars 2003, maskinen er snart 13.5 år. ![]() Over: TUIfly Nordic med B737-800, med reg.: "SE-DZN". Maskinen ble levert ny til gamle Britannia AB pr. 9. mai 2002. Så over til spanske Futura International pr. 15. april 2003. Så over til britiske Britannia Airways pr. 29. april 2005, noen dager senere over til samme gruppe i Thomson Airways. Så pr. 16. feb. 2006, tok Britannia AB i Sverige over maskinen igjen, og videre til nåværende TUIfly Nordic - hvor maskinen har vært siden. Litt over 8.5 år gammel. ![]() Over: Thomson Airways med B757-200 og reg.: "G-CPEP". Levert ny til TAESA pr. 19. okt. 1991, etter dette har maskinen vært innom ulike selskaper: FSBU, Venus Airlines, Air Transat frem til april 1997. Pr. 17. april 1997 fant den veien til British Airways hvor den var frem til 30. april 2002, da den gikk til Air 2000. Så fra 7. okt. 2003, til First Choice Airways - og kun overført til nåværende Thomson. Maskinen er ca. 19 år. ![]() Over: Thomson Airways med B757-200, og reg: "G-BYAP". Maskinen ble levert ny til daværende Britannia Airways pr. 15. feb. 1994, og vært i TUI-gruppen siden, maskinen er nesten 17 år. ![]() ![]() Over: EasyJet med A320-200, med reg.: "G-EZTL". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. 14. aug. 2009, og er dermed snart 1.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Norwegian med B737-800 og reg.: "LN-NOX". Maskinen ble levert ny til DY pr. 9. sept. 2010, og er snaue fire mnd. gammel, bærer navnet: "Christian Krogh". ![]() Over: Monarch Airlines med A321-200, og reg.: "G-OZBF". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. 20. juni 2002, og vært hos Monarch siden. Maskinen er litt over 8.5 år gammel. ![]() Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med A320-200 og reg.: "OY-VKM" som har base CPH. Levert ny til daværende MyTravel Airways AS, pr. 17. des. 2002, maskinen er litt over 8 år. ![]() Over: SAS med B737-800 og reg.: "LN-RRF". Levert ny til SAS (Norge) (via Air Europa, leasing) pr. 15. mai 2008, maskinen er litt over 2.5 år. Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
The Heraklion Spotter :)
Join Date: Apr 2008
Location: 59.59N - 12,07E
Posts: 1,123
|
![]()
Her var det mye fine bilder av mange av "mine kjente" fra mine årlige spotteturer til Kreta.
Kjenner lengselen til sol og varme på Kretastømmer over meg, Nice ![]() TK
__________________
Mine bilder på :Airliners.net, Dahlaviation.com, Airpics.net, Planespotters.net ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Kan ikke gjøre noe annet enn å bøye seg i støvet for de seriene du leverer på forumet Blackhawk. Herlig med infoen du kommer med. Kan tenke meg du bruker mye tid på disse seriene?
Blir voldsomt imponert over hva du får ut av et IXUS kompaktkamera. Gleder meg til nye serier fra deg!
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2010
Location: Skedsmokorset
Posts: 1,167
|
![]()
Utrolig hvor mye jobb du har legger ned i historikken til flyene du "fanger".
Syntes det er veldig veldig bra og interesant. Flotte bilder tar du også! Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,403
|
![]()
Veldig bra serie fra min favorittøy og spottersted TFS.
![]() Men jeg har aldri funnet den plassen du står på ser jeg, jeg er som regel i sørenden av stripa.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Meget fin serie. Jeg legger spesielt merke til Air Finland med nye farger på sin 757-200 med WL
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Her var det mye fine bilder.. Tar gjerne imot fler fra TFS
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flying Norwegian(s)
Join Date: Oct 2008
Location: Anywhere.
Posts: 375
|
![]()
Flott serie "Blackie". Du har nok brukt noen timer på dette -
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2009
Location: RSY
Posts: 973
|
![]()
Takk Lars, både for bilder og ikke minst info...! Ustyrtelig glad for at man kan se så mye 757 fremdeles. Det er jo heller ikke tvil om at det finnes nok av gamle fly rundt omkring...
hei å hå H
__________________
Eg har ingen signature... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen hjertelig takk alle sammen, utrolig hyggelig med slike
respons - det gjør at hele jobben er verdt det! Vede: tusen tusen takk for de rosende ord, virkelig hyggelig av deg! Jo da, det går jo med en del tid til disse seriene - derfor ikke så ofte jeg kommer med slike. Men når jeg først har gjort det til en vane, å innehente info om historikk osv. - så blir det liksom litt for "kjedelig" å bare poste bildene osv. Er fornøyd selv med bildekvaliteten på IXUS990is-kameraet, neste gang blir det IXUS med 10x zoom (har 5x optisk i dag). Dog ble bildekvaliteten langt bedre i den andre bildeserien jeg har postet her på forumet, siden lysforholdene og vinden gjorde sitt til at kvaliteten på mange av flybildene ble langt dårligere enn jeg hadde håpet på. Putzmeister: har tatt med ett par-tre til av denne "Air Finland" 757'ern med winglets i de nye fargene (som bare er 100 ganger bedre, enn de gamle grusomme fargene) litt lenger ned. Her kommer noen få ekstra, som egentlig ikke gikk igjennom "kvalitetskontrollen": ![]() ![]() ![]() Over: Air Finland med B757-200 i de nye fargene, med reg.: "OH-AFI". Maskinen ble levert ny til Transavia pr. 24 juni 1996, hvordan var frem til Air Finland tok over maskinen pr. 14. feb. 2003 - dog har den vært litt på "vift" i den tiden; en tur innom både Air Transat i to mnd., samt TAESA i ca. fem mnd. Etter at Air Finland tok over, har den vært leaset ut til EasyJet fra 1. aug. 2010 til 27. sept 2010, maskinen er 14.5 år. ![]() Over: Travel Service (Tsjekkia) med B737-800, med ufullstending reg.: "OK-xxx" - klarer ikke å tyde denne desverre. ![]() Over: EasyJet med A320-200, med reg.: "G-EZTX". Levert ny til selskapet pr. 29. april 2010, maskinen er dermed kun knappe 7 mnd. ![]() Over: Gestair (Spania) med Embraer ERJ135(BJ) med reg.: "EC-IIR". Levert ny opprinnelig til Audeli (Spania) 30. sept. 2002. Gestair overtok maskinen pr. 1. mai 2007. ERJ135-maskinen er litt over åtte år. ![]() Over: EasyJet med nok en A320-200, nå med reg.: "G-EZTT". Som maskinen litt lengre opp, også rimelig ny. Levert ny til EZY pr. 16. mars 2010, fortsatt ikke ett år gammel. ![]() Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, med reg.: "OY-PSB" levert ny til JetX pr. 12. mai 2007 - og overført internt til Primera Air (forts. med Islandsk reg.: "TF-JXE") pr. 1. okt 2008. Så over til "Scandinavia"-delen (som ble opprettet som en nødvendighet, for å få nødv. flytillatelser til flere flyplasser) pr. 1. mai 2009 på dansk register.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 09-01-2011 at 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
|
![]()
Takker for flotte bilder! Og infoen om de forskjellige flyene settes også stor pris på. Det setter en ekstra prikk over i'en
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
|
![]()
Likte godt det trippel EZY bilde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt: | Blackhawk | Bilder & foto | 11 | 19-04-2014 02:56 |
Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+biltur | Blackhawk | Bilder & foto | 14 | 06-01-2014 02:02 |
TFS Sur Reina Sofia, Tenerife - litt diverse. | sirpjalle | Bilder & foto | 7 | 24-12-2013 15:56 |
Feb 2013: fly og litt bil, fra Tenerife Sur (TFS): | Blackhawk | Bilder & foto | 7 | 26-03-2013 16:12 |
Spotting på Tenerife Sur (TFS/Reina Sofia): | Blackhawk | Bilder & foto | 11 | 04-01-2008 14:31 |