Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2014, 22:04   #1
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Januar 2014: Tenerife og TFS (Reina Sofia) med flybilder, spotting,
og litt båtbilder:



La oss starte rett på flybildene, det første er fra OSL (Sept.2013) -
ellers er de andre fra Januar 2014 fra TFS (Reina Sofia, Tenerife Sur):





Over: det eneste bildet fra OSL: Jettime med B73G på gate.



Ved landing på TFS, kunne man se TUI Holland med B767 og denne langt mer interessante
og ganske anonyme B757-maskinen:





Over: Privilege Style med B757-200, og reg.: "EC-HDS". Opprinnelig levert ny
til Iberia pr. des. 1999, så over til Audeli pr. juli 2006. Før Privilege Style
kjøpte maskinen pr. aug. 2007, har i tillegg vært leaset ut til PAL Airlines
fra des. 2010 til april 2011. Seatconfig: Y200. Privilege Style er et ad-hoc / charter-
selskap som har base i Madrid, og tilbyr sine tjenester i Europa. I flåten har de to
stk. B757-200, samt en stk. B767-300ER, og en Embraer EMB-145 som de opererer for
Air Europa. Hovedkvarteret er basert på Palma de Mallorca. PVG / P6.




Over: TUI / Thomson Airways med B737-800, og reg.: "G-TAWL". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. jan. 2013, maskinen er litt over ett år gammel.
Seatconfig: Y189, maskinen bærer i tillegg de nye TUI-fargene.



Over: Condor / Thomas Cook med Airbus A321-200, og reg.: "D-AIAA". Maskinen skule
opprinnelig bli levert ny til Air Berlin som "D-ALSD", men ble i stedet levert
til Volare Airlines pr. des. 2001. Så over til tyske LTU pr. april 2004, så over
til Air Berlin pr. juni 2010, satt til lagring pr. april 2012. Til sist hos Condor
i slutten av april 2012, maskinen er snart 12.5 år gammel. Seatconfig: Y210.



Over: Monarch Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "G-OZBY". Levert ny opprinnelig
til Air 2000 pr. nov. 2000, som "G-OOAR". Så over til First Choice Airways
pr. okt. 2003, så over til Thomson Airways fra nov. 2008, før den ble satt til
lagring pr. okt. 2012. Så overtok Monarch Airlines maskinen pr. nov. 2012.
Maskinen er 13.5 år gammel.






Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia med Airbus A330-300, og reg.: "OY-VKH".
Levert ny til daværende Premiair pr. aug. 2000, og senere overført til My Travel Airways AS
og Thomas Cook Airlines Scandinavia. Har vært leaset ut to ganger til Garuda, samt
til Thomas Cook UK. Maskinen er litt over 13.5 år gammel. Seatconfig: Y405.







Over: TUIfly (DE) med B737-800, og reg.: "D-ATUI". Levert ny til selskapet
pr. feb. 2011, maskinen er ca. tre år gammel.









SAS (DK) med Airbus A320-200, og reg.: "OY-KAO". Levert ny opprinnelig til
Indiske: Indigo som "VT-INF" pr. des. 2006. Så satt til lagring pr. nov. 2012,
før SAS kjøpte maskinen pr. mars 2013. Maskinen er litt over syv år gammel,
bærer navnet: "Amled Viking". Seatconfig: C12/Y156.




Over: SAS med B737-800, og reg.: "LN-RRU". Levert ny til SAS pr. feb. 2002,
maskinen er litt over 12 år gammel. Bærer navnet: "Vingolf Viking".



Novair med Airbus A321-200, og reg.: SE-RDP". Levert ny til selskapet
pr. april 2005, maskinen er ni år gammel. Seatconfig: Y211.






Over: Jettime med B737-700, og reg.: "OY-JTT". Levert ny opprinnelig
til Israir som "4X-ABJ" pr. feb. 1999. Så over til PeG pr. nov. 2000, videre
til Sun Express pr. des. 2000, så til Hamburg International pr. mars 2003, leaset
ut derfra til Kosova Airlines pr. des. 2003, tilbake til Hamburg Intl. pr. mai 2006.
Så kjøpt av Sterling Airlines pr. feb. 2008, inntil selskapet lukket dørene pr. 28. okt 2008,
så overført til nye Cimber Sterling Airlines pr. april 2009, før de også lukket
dørene for godt pr. mai 2012. Så til Jettime pr. april 2013, maskinen er litt
over 15 år gammel. Seatconfig: Y148.




Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med Airbus A321-200 og reg.: "OY-VKE". Levert ny
til daværende My Travel Airways pr. feb 2003, så over til My Travel i Danmark
pr. mai 2005, og overført til Thomas Cook Airlines Scandinavia pr. mai 2008.
Maskinen er ca. 11.5 år gammel, seatconfig: Y211.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2014, 22:04   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:




Over: SAS med B737-800, og reg.: "LN-RRG". Levert ny til SAS pr. juni 2008, leaset
fra Air Europa. Maskinen er i underkant av seks år gammel, bærer navnet: "Einar Viking".




Novair med Airbus A321-200, og reg.: SE-RDO". Levert ny til selskapet
pr. mai 2004, maskinen er 10 år gammel. Seatconfig: Y211.



Over: TUIfly Nordic med B737-800, og reg.: "SE-DZN". Levert ny til TUIfly /
Britannia AB pr. mai 2002 , så over til Futura International pr. april 2003 -
tilbake til Britannia Airways / TUI pr. april 2005, overført til Thomson Airways
pr. mai 2005, før den ble tilbakereg. til sverige og Britannia AB / TUIfly Nordic
pr. mai 2006. Maskinen er nesten 12 år gammel.




Over: SAS med B737-800, og reg.: "LN-RRS". Levert ny til SAS pr. nov. 2001,
maskinen er ca. 12.5 år gammel, bærer navnet: "Ymer Viking". Seatconfig: Y186.









Over: Condor / Thomas Cook med B757-300, og reg.: D-ABOE". Levert ny til Condor
pr. mars 1999, maskinen er litt over 15 år gammel. Seatconfig: Y252.




Over: Thomas Cook Airlines (UK) med B757-200, og reg.: "G-TCBC". Levert ny opprinnelig
til National Airlines med reg.: "N547NA". Satt til lagring pr. nov. 2002,
så over til China Southern Airlines pr. mars 2003 som "B-2861", så satt til
lagring pr. feb. 2010. Så overtatt av Thomas Cook England pr. jan. 2011,
maskinen er snart 15 år gammel, og har virkelig vært "rundt kloden".
Seatconfig: Y235, maskinen bærer reklame for Egypt på siden - en avtale som nok
ble gjort før Egypt-reisene ble fjernet fra charter-kartene pga. urolighetene.



Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, og reg.: "OY-PSA". Levert ny til
moderselskapet: JetX pr. mai 2007, overført til Primera Air Scandinavia pr. juni 2009,
maskinen er i underkant av syv år gammel. Seatconfig: Y189.






Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia med Airbus A320-200, og reg.: "OY-VKS".
Levert ny til daværende My Travel Airways pr. mars 2003, overført til danske
My Travel Airways AS pr. nov. 2004, så over til Thomas Cook Airlines Scandinavia
pr. mai 2008, maskinen er litt over 11 år gammel. Seatconfig: Y177.








Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia med Airbus A330-300, og reg.: "OY-VKG". Levert ny
til daværende Premiair pr. juli 2000, senere utleaset til Garuda ved tre tilfeller, og
senere overført til My Travel Airways AS, leaset ut ca. 6 mnd. til engelske My Travel,
men ellers vært hos selskapet hele sitt liv. Maskinen er snart 14 år gammel,
seatconfig: Y408.




Over: Norwegian med B737-800, og reg.: "LN-NOR". Levert ny til selskapet pr. feb. 2011,
maskinen er litt over tre år gammel. Bærer navnet: "Povel Ramel". Seatconfig: Y186.




Over: TUIfly Nordic med B737-800, og reg.: "SE-DZV". Levert ny til TUI / Britannia AB
pr. mars 2003, overført til TUIfly Nordic pr. mai 2006, maskinen er 11 år gammel.



Over: Norwegian med B737-800, og reg.: "LN-NOD". Levert ny til selskapet pr. juni 2008,
maskinen er snart seks år gammel. Bærer navnet: "Sonja Henie". Seatconfig: Y189.



Over: SAS (DK) med Airbus A321-200, og reg. "OY-KBE". Levert ny til SAS
pr. aug. 2002, maskinen er ca. 11.5 år gammel. Bærer navnet: "Emma Viking", seatconfig: Y198.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2014, 22:05   #3
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Så over til det maritime, inkl. litt skip og hurtiggående ferger:










Over: Fred.Olsen Express med: "HSC Benchijigua Express", bygget i 2005
av Austal Ships i Fremantle, Australia. Levert til Lineas Fred. Olsen SA
pr. april 2005, går på ruten mellom Los Cristianos på Tenerife, og
San Sebastian på La Gomera. Har kapasitet til 1.350 pax, og 341 biler,
toppfart på 40.0 knop. Måler 126.7 meter i lengde, samt 30.40 meter i bredde.
Motoreffekt: 32.800kW.



Over: Stranden i Los Christianos.





Over: Armas (Naveria Armas) med: "M/S Volcan de Taburiente", bygget i 2006
i Vigo, Spania. Levert til Armas pr. juni 2006, går på ruten: Los Christianos, Tenerife -
La Gomera - El Hierro. Har kapasitet til 1.500 pax, og 305 biler, toppfart: 22.0 knop.
Måler 130.5 meter i lengde, og 21.6 meter i bredde, motoreffekt: 17.650 kW.






Over: to bilder fra Los Christianos.






Så over til noen få naturbilder fra Tenerife, og ikke minste Teide:















Så avslutter vi med bilder fra Las Palmas:







Over: flere cruiseskip inne i Las Palmas.





Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 01:32   #4
Anders81
Anders F
 
Join Date: Apr 2011
Location: Bergen, Sandsli
Posts: 141
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Flotte bilder Men bare et lite spørsmål. Ser at du skriver diverse seatconfigs. Jeg skjønner såpass at det er antall passasjerer. Men kan du forklare meg hva bokstavene før pax antallet betyr? F.eks på OY-KAO maskinen til SAS skriver du: "Seatconfig: C12/Y156"

På forhånd takk
Anders81 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 03:14   #5
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Takk for det!

C=Business (evt. f.eks. "SAS Plus" hos SAS) eller tilsvarende hos det
enkelte flyselskap, F=First osv. , men hos visse selskap kan det være
tre-fire ulike konfigurasjoner, f.eks. egen "Economy Plus" avd. , i tillegg
til F, C, og Y (Y=Economy/Tourist).
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 09:50   #6
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Fine bilder Vet du om SAS-flyene fløy charter eller vanlig ruteflyging?
B738 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 10:38   #7
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Tror det var et ytterst fåtall rutefly, dog ingen fra OSL hvis jeg husker riktig;
nesten alt var charter.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 22:01   #8
Airbus 330
ScanFlyer Dusty
 
Airbus 330's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Lillestrøm
Posts: 4,394
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Takk for noen flotte bilder fra mitt personlige favoritt på Kanariøyene
Airbus 330 is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 22:32   #9
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Takker så mye for det, hyggelig at de falt i smak!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2014, 09:47   #10
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Fine billeder
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2014, 22:18   #11
S. Holberg
ScanFlyer Gold
 
S. Holberg's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Flotte bilder, som vanlig!
__________________
-S. Holberg
S. Holberg is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2014, 02:56   #12
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Jan2014: Tenerife (TFS), med fly, spotting, og litt båt:

Takker så mye for kommentarer, det setter jeg pris på!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Des2013: spotting og foto: Tenerife (TFS) Reina Sofia+biltur Blackhawk Bilder & foto 14 06-01-2014 02:02
TFS Sur Reina Sofia, Tenerife - litt diverse. sirpjalle Bilder & foto 7 24-12-2013 15:56
Feb 2013: fly og litt bil, fra Tenerife Sur (TFS): Blackhawk Bilder & foto 7 26-03-2013 16:12
Tenerife, Desember 2010: med Fly/bil/båt: Blackhawk TripReports 18 30-01-2011 17:37
Spotting på Tenerife Sur (TFS/Reina Sofia): Blackhawk Bilder & foto 11 04-01-2008 14:31


All times are GMT +2. The time now is 09:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.