Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2005, 15:17   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default BYGGE EEEENDA EN RULLEBANE ??

Aaah, endelig...

Nå begynner dem med litt forarbeid...

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/09/20/443955.html

Hmm, med 3 rullebaner blir det eeenda morsommere å jobbe da

Old 20-09-2005, 15:24   #2
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Default Re: BYGGE EEEENDA EN RULLEBANE ??

Snart får vi en ny, rød-grønn regjering. Kanskje den kommende samferdselsministeren burde fortelle rette vedkommende at en tredje rullebane ikke er aktuell?
Old 20-09-2005, 16:03   #3
intransfer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by GF1
Snart får vi en ny, rød-grønn regjering. Kanskje den kommende samferdselsministeren burde fortelle rette vedkommende at en tredje rullebane ikke er aktuell?
Eller at den skal legges til Nordland evt. utsatte fjellbygder i Sør-Norge
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 16:04   #4
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally posted by GF1
Nåja, det var jo den gjengen der som fikk lagt flyplassen dit i første omgang. Kanskje Borgen gjør comeback som samferdselsminister?

Edit: Leiff.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 16:17   #5
Chainly
ScanFlyer Blue

Hmm..

En ting jeg fortsatt ikke skjønner.. Hvorfor bygge en tredje rullebane da man til visse tider i døgnet ikke har nok parkeringsplasser til de flyene som kommer ned på de to banene som er her?

Sånn passasjer messig tror jeg behovet for pir b er ganske mye større.. For den terminalen vi har klarer ikke å ta denne veksten som har vært de par siste årene i to-tre år til. Det er den ikke laget for engang..

men.... det er min mening da
Chainly is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 16:22   #6
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Enig med at behov for en terminal er langt større....

Desverre tror jeg nok at de satser på å busse i lang større grad enn det de gjør idag, og at det heller blir bygget flere oppstillingsplasser..

Med andre ord, gjøre mere som de større flyplasser nedover i Europa

På en annen side blir det da sikkert flere klager fra publikum.......Nordmenn er jo flink til å syte og klage hva angår både fjernparkering / bussing og å måtte gååååååå langt

Daaaakkars,

Old 20-09-2005, 16:27   #7
Chainly
ScanFlyer Blue

Overasker meg ikke..

Men den terminalen og pirene vi har idag, de var dimensjonert til 15mill passasjerer pr/år. Det ser ut til å runde med glans iår... Og byggetid til en ny pir er vel noen år kan jeg tenke meg... Da vil jo pax antallet være økt enda mer..

Kommer da resultatet til å være en flyplass som kapasiteten vil være sprengt over alle grenser (som fornebu var) før vi har en ny pir?

Old 20-09-2005, 16:38   #8
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Var det ikke 18 mill plassen har kap. til a? Mener det?

Old 20-09-2005, 16:59   #9
Chainly
ScanFlyer Blue

Da var det 18

Muligens det var noe slik at det burde være byggestart ved 15mill for å klare å håndtere økningen eller noe?
Old 20-09-2005, 17:21   #10
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Vet ikke hva som blir minst populært jeg, bussing eller en lang spasertur gjennom "katakombene" ala FBU. AFAIK er det ikke planlagt noen "people mover" på OSL
Old 20-09-2005, 17:35   #11
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by Chainly

Kommer da resultatet til å være en flyplass som kapasiteten vil være sprengt over alle grenser (som fornebu var) før vi har en ny pir?
Skjønner ikke at du skriver dette som et spørsmål engang...svaret er jo innlysende. Welcome to Norway!! Vi kan og vet best...så detta går bra

Ellers er jeg enig i at behovet for utvidelse av terminalen må vel være langt mer påkrevd enn 3. rullebane
DY is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 17:35   #12
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

Desverre tror jeg nok at de satser på å busse i lang større grad enn det de gjør idag, og at det heller blir bygget flere oppstillingsplasser..

På en annen side blir det da sikkert flere klager fra publikum.......Nordmenn er jo flink til å syte og klage hva angår både fjernparkering / bussing og å måtte gååååååå langt

Daaaakkars,

Nå bygger jo de fleste store flyplassene i Europa nye terminaler i stor stil,men der vil selvsagt alltid bussing til fjernoppstilling alltid være nødvendig pga av plassmangel,mens på OSL er det jo mer enn plass nok til en terminal til!Og i Stockholm har de vel allerede bygget ut ARN til å ta over 20 millioner passasjerer årlig allerede.Men nå har vel ikke vi nordmenn vært mest kjent for å være tidlig ute med noe..Men nå var det jo en artikkel i Aftenposten i våres om at OSL hadde begynt å se på behovet for en byggestart om ikke så altfor lenge.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 17:36   #13
OMW

Igjen:
Quote:
Både Akershus fylke og de berørte kommunene har uttrykt skepsis til OSLs vurderinger av behovet av en ny rullebane.
Ligger flyplassen på feil sted kanskje??
OMW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 17:41   #14
DY
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally posted by amatør
Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

Daaaakkars,

Nå bygger jo de fleste store flyplassene i Europa nye terminaler i stor stil,men der vil selvsagt alltid bussing til fjernoppstilling alltid være nødvendig pga av plassmangel,mens på OSL er det jo mer enn plass nok til en terminal til!Og i Stockholm har de vel allerede bygget ut ARN til å ta over 20 millioner passasjerer årlig allerede.Men nå har vel ikke vi nordmenn vært mest kjent for å være tidlig ute med noe..Men nå var det jo en artikkel i Aftenposten i våres om at OSL hadde begynt å se på behovet for en byggestart om ikke så altfor lenge.
Ja vi får håpe at det skjer noe på OSL også.....selv etter at OSL "hadde begynt å se behovet".

Men tredje rullebane var vel snakk om i år 2030, terminalutvidelsen bør komme lenge før det. Dessverre tror jeg vi kommer til å oppleve totalt sprengt kapasitet ved OSL før en i det hele starter arbeidet.....
Old 20-09-2005, 18:36   #15
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Jeg synes midlertidige oppstillingsplasser bare vil gi tilbake litt av charmen ved en flyplass, selv om noen sikkert vil synes det blir tungvindt med bussing. Ny terminal og gater vil sikkert komme før eller siden uansett.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 18:41   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Bussing er ok det, får jo sett mer fly da ....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 18:53   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Nå har vel saken to sider. Av hva jeg har forstått så skiller jo de to saker seg.

Det er vel snakk om å starte en planleggingsfase når det gjelder en tredje rullebane. Hvor, når og hva.

Når det gjelder ny terminal så stiller det seg jo litt anderledes. Her er det jo avsatt tomt, tunneller er bygget og tegninger finnes.

Spurte i en tidligere tråd men fikk ikke svar. Er det noen som har kart, blide eller tegning om hvordan den nye terminalen var planlagt seende ut da gardermoen ble bygget?
Old 20-09-2005, 19:08   #18
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING
Bussing er ok det, får jo sett mer fly da ....
Jeg er også litt der, så lenge det ikke er kort connection-tid til neste fly og jeg er på ørkenvandring (ørkenbussing?) langs gjerdet på Heathrow... Som regel (unntak: LHR) blir avstanden man ender opp med å gå langt kortere enn om man skal traske rundt i terminaler og pirer.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 19:51   #19
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Saken er vel at de må RESERVERE plass til en tredje rullebane nå, før alskens annen virksomhet eter seg innpå plassen. Hvem vet hva sin trengs om 20-39 år ?

Ekstra terminaler er det allerede reservert plass til....
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2005, 20:00   #20
DY
ScanFlyer Dusty

Ja om en snakker om å reservere og regulere plass til en tredje rullebane, så trodde jeg virkelig det var gjort da en bestemte å legge flyplassen på Gardermoen, men tok visst det for gitt.
Regner også med at en har regulert inn en utvidelse på terminalsiden og begynt planleggingen av denne.
Reply

Posting Rules