Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2010, 23:26   #1
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

OBB 84 Enveis til JNB juni 2011

Hei!

Meg, min samboer og barn (2 år på utreisetidspunktet) flytter til Sør-Afrika juni neste år. Vi må reise rundt den 28. I og med at vi skal være der i to år må vi (må vi ikke det?) bestille en enveis-billett. Jeg driver nå og kikker litt rundt på priser, men ser at enveis-billettene er mye dyrere enn tur-retur. Hva kommer dette av, og er det en måte jeg kan unngå det på?

Om noen vil prøve å finne noen reiseruter er det helst fra KRS-PLZ (som er start og endelig stopp), men OSL/SVG-JNB går fint det og. Og selvfølgelig et selskap i *A.

Ha en fin kveld/natt videre!
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2010, 23:30   #2
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Default Re: Enveis til JNB juni 2011

Énveisbilletter interkontinentalt er som regel fullprisbilletter, og derfor svært kostbare. Løsningen er å kjøpe en billigere tur-retur-billett og kansellere returen for å få igjen skatter og avgifter.

Tenker du å reise i Economy eller Business?

Om Economy får du f.eks. énveisbillett for 2 voksne og 1 barn med Turkish OSL-JNB den 27. juni for totalt 13 825. De er et eksempel på et selskap som ofte har rimeligere énveismuligheter.

Last edited by ex_trd; 19-12-2010 at 23:37.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2010, 23:45   #3
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Ok, skjønner årsaken da.
Ja, så faktisk nettop TK sin pris selv og den var jo ikke så gal. Har flydd dem en gang før fra JNB-OSL og var ganske fornøyd.

Reiser økonomi (dersom ikke US Airways plutselig dukker opp med nytt miles-salg, eller Lufthansa kommer med sommer-salg i business, slik som i år :-))
Får kikke litt videre.

Takk for hjelpen! :-)
Old 19-12-2010, 23:59   #4
T.A.K
ScanFlyer Blue

Hvis du f.eks velger utreise fra oslo får du enveis billett den 27 juni for 4200 i eco med Bmi via LHR og FRA. Eller du kan velge Egyptair via Wien og Cairo til 4263.

Hvis du drar fra torp med FR til Bergamo søndag 26 juni (850 kr med 1 innsjekket kolli) sjekker inn på et billig flyplass hotell og drar videre mandag 27 med Afriqiyah Airways via tripoli (2048 kr) så har du altså fikset deg tur til Johannesburg for kr 2900.. pluss gjerne noen få hundrelapper i hotell da i milano. Afriqiyah Airways er jo vel ikke star? men billig hvertfall.. Legg til 500 så får du dratt samtidig med egypt air fra milano.

Mange muligheter om fantasien er der
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 00:06   #5
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Ja, det var jo meget billig med Afriqiyah, hvor fant du den prisen? Huff, fikk meg til å tenke på ulykken i Tripoli.. Det flyet kom faktisk fra JNB!

Egyptair har vi fløyet med før, JNB-CAI t/r og var sånn helt ok fornøyd med det, hvor fant du disse prisene?
Old 20-12-2010, 00:11   #6
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Søker direkte på sidene til Afriqiyah nå, så finner disse billige billettene.. Utrolig billig!
Old 20-12-2010, 00:24   #7
T.A.K
ScanFlyer Blue

Ja det er utrolig billig. Søkte på finn.no. Kom til å tenke på den ulykken jeg og. Kanskje derfor de så billige for å få passasjerene tilbake og bygge opp igjen tilliten? Lykke til med valget. Og om du skulle velge de håper jeg på en TR
Old 20-12-2010, 03:31   #8
gair
Newcomer

Kan sterk anbefale OSL-TXL-MUC-JNB der ligger billigste billett til 3600 med airberlin. må dog bestilles over kilroytravels.com eller separeres hos airberlin.
gair is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 14:02   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg reiste ganske billig på enveisbillett til Jakarta med Emirates. De flyr til JNB.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 17:19   #10
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Gode forslag her fra alle mann.
Takker for det. Får kikke litt rundt, og satser på å skrive en TR, men er jo enda langt frem i tid.
Old 21-12-2010, 04:11   #11
T.A.K
ScanFlyer Blue

Hvilken rute til hvilken pris endte du opp med? Om du er kommet så langt endå vel å merke

Var litt rask med å lese posten din så du fortsette å kikke litt rundt, hehe
Old 29-12-2010, 20:05   #12
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Lufthansa LH Z-klasse til JNB

Hei alle.
Jeg maser igjen om min tur til JNB, og jeg ser enda etter greie tilbud både i økonomi og business.
Kom over en totalpris på £2171 fra Crystal Travel (cystaltravel.co.uk), noe som pr dagens kurs er 19,451 kroner for to voksne og et spedbarn en vei fra LHR-JNB via FRA. Dette er redusert businessklasse, altså Z-klasse.

Det jeg lurer på er om noen av dere har bestilt fra denne siden før, og om dette er et ganske greit tilbud? Høres liksom veldig greit ut syns jeg.

Daniel
Old 29-12-2010, 20:15   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Re: LH Z-klasse til JNB

Bare husk på å ha god connection time i London. For dersom du ikke rekker frem for å starte reisen så er ikke billetten refunderbar eller ombookbar.

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2010, 20:17   #14
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Default Re: LH Z-klasse til JNB

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Bare husk på å ha god connection time i London. For dersom du ikke rekker frem for å starte reisen så er ikke billetten refunderbar eller ombookbar.

BF
Stemmer, driver og kikker etter flygninger fra KRS til LON nå, men hvor lang transfer-tid trenger man mellom LGW og LHR?
Old 29-12-2010, 21:08   #15
Maltwhisky
ScanFlyer Blue

Maltwhisky's Avatar

Lenge...

Alt etter trafikkforhold så tar bussen rundt en times tid. Fant litt info på en nettside:
"The absolute minimum time between flights without contingency that you should contemplate making a transfer between Heathrow and Gatwick is 3 hours - and that is with a through ticket using Terminal 5 at Heathrow.

If you are changing airlines with separate tickets then you probably need a minimum of 4 hours between flights."

Ikke noe jeg ville ha orket med en toåring på slep. Samt sikkert et og annet kolli bagasje. Husk at barnet etter passerte to år ikke er infant lenger og må ha eget sete.

Ellers så fant jeg Eco-billetter fra CPH til JNB med Egyptair fra rundt 10.000 NOK for hele familien (enveis), legg til en tusenlapp for SAS-billetter ned til Køben (ca 22 timers reisetid - fem timer i Køben og tre timer i Kairo). Platinum (Biz) med EgyptAir var 24700 kroner (inkl lounge, 40kg innsjekket og .

Med litt godsnakking med innsjekk i KRS burde vel mulighetene være tilstede for at bagasjen sjekkes helt frem. Noe som igjen kan gi muligheten for en kjapp tur til sentrum for å si adjø til Skandinavia med pølse, bajer og is.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 13:37   #16
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Ok, blir nok uaktuelt med transfer mellom Gatwick og Heathrow, spesielt når SAS selger billetter til LHR for rett over 1000-lappen for alle tre.

vanskelig dette her, skal jeg fly eco blir det nok TK for 10365 totalt, men det skiller så lite for en J-klasse billett som jeg nå har funnet fra MUC-JNB med Egypt Air med stopover i Cairo. Den kommer på 13794 kroner for alle. Det er altså kun muc-jnb, men sas flyr til muc for 1000-lappen.
Problemet er da om det er verdt å fly MS? Ser igrunnen bare negative kommentarer om deres businessklasse, både seter, mat og personale. Ingen alkohol ombord heller (ikke det at det gjør meg noe på denne ene turen ned).

Noen som har erfaringer med MS business på A330?
Old 30-12-2010, 13:51   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det skal ligge en Tripreport på det forumet av Farmer med MS til BKK. Mener å huske at han var fornøyd.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 15:20   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det skal ligge en Tripreport på det forumet av Farmer med MS til BKK. Mener å huske at han var fornøyd.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34980

Old 30-12-2010, 16:06   #19
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Supert!
Takk for linken.

I og med at dette er en rapport fra 2008, tør jeg kanskje håpe noe av det som var bra allerede da er enda bedre?
Var innom CAI i 2008 selv, og syns ikke det var så altfor galt, helt ok.

Ser da ut som vi går for denne løsningen, får prøvd Egypt Air sin business, litt flere poeng på kortet mitt enn ved økonomi og får se hvordan de andre passasjerene reagerer på en to-åring i J! Hehe. Spennende!
Kommer hvertfall med en TR, selvom det er lenge til.

Last edited by Furahini; 30-12-2010 at 16:23.
Old 04-01-2011, 21:25   #20
Furahini
ScanFlyer Blue

Furahini's Avatar

Hei igjen.
Jeg driver å kikker litt rundt på hvor mange poeng jeg kommer til å få på denne turen fra FRA-JNB med MS i J, men jeg finner ikke helt ut av det. Egypt Air sin webside er ikke helt god, og finner ikke ut av det på sas.no eller staralliance.com

Er det noen som kan hjelpe meg? I tillegg til disse flightene i J, flyr vi SK eller LH OSL-FRA og SAA JNB-PLZ en vei. Men kun FRA-CAI-JNB er i J.

Supert om noen kunne funnet ut av dette for meg, eller evt vist til en link.
Jeg har både EuroBonus, ANA Mileage og SAA Voyager, men null poeng på alle tre, eller 1000 på EB. Ikke spør om hvorfor jeg har tre kort! Hehe. ANA er pga dette med å sjekke US Air og Voyager fordi jeg bodde i SA før.. Så hvilket kort burde jeg registrere poengene på? Billettene er ikke bestilt enda.

Anyways, håper dere kan hjelpe meg!
Reply

Posting Rules