![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Da har jeg endelig fått unna det meste som må gjøres på skolen for nå og har tid til å skrive en liten rapport fra årets høstferie. Som tittelen sier, ble denne turen også en rundtur lit hit og dit takket være fulle fly og ID billetter, noe som også var tilfellet i sommer. Da det begynner å bli en stund siden høstferien så er det fult mulig at enkelte detaljer er gått i glemmeboken.
Reiseruten vi skulle satse på ble ikke bestemt før 1-2 dager før avreise og lyser som følger: Oslo (OSL) - Stockholm (ARN) – Frankfurt (FRA) – Dubai (DXB) – Nairobi (NBO) – Johannesburg (JNB) Grunnet fulle fly måtte vi ha første fly fra ARN og var derfor nødt til å ta siste flyet fra OSL og overnatte i Stockholm. Jeg la ned veto mot å overnatte noen andre steder enn Jumbo Hostel men ble overhørt, så endte opp på Radisson. OSL-ARN SK1488 B737-600 LN-RPG 01.10.2010 Ikke noe særlig med kø noen steder, bortsett fra i pizzasjappa hvor vi plukket opp litt middag. Skulle for en gangs skyld ikke ut av Schengen så slapp å gå helt til enden for en gangs skyld. Ved gaten sto LN-Rocket-propelled grenade, eller RPG, en B737-600. Relativt fult ombord men ikke så altfor ille beinplass. Bladde litt i noen blader og aviser og ellers så skjedde det ikke mer. På rutetid i begge ender. Med ankomst 2230 cirka var det bare å plukke opp bagasjen og sette kursen for hotellet, hvor vi også fikk tak i litt mer mat før vi tok kvelden. ![]() Klistremerket på klappsenga Neste morgen var det alt for tidlig opp etter altfor lite søvn, 3-4 timer maks, for å rekke første LH flight til Frankfurt. Kjapt innom frokosten på hotellet for en brødskive. ARN-FRA LH3007 A321 D-AIRT Som vanlig hadde vi litt dårlig tid så mamma viftet med gullkort og vi sjekka inn i biz-skranken, litt usikker på om det er lov med non-biz ID billetter, men dama i skranken sa ikke noe. God beinplass ombord hos LH sine mindre Airbus maskiner. Noe frokost ble utdelt tror jeg, men her er detaljene glemt. ![]() Tåkete i Frankfurt denne morgenen. Mellom FRA og DXB sto valget mellom LH og EK (Emirates) sjekket opp på hvor ledig det var på de og bestemte oss for å satse på EK. Var fortsatt en stund til insjekkingen begynte, så var ikke annet å gjøre enn å vente. Begynte etterhvert å danne seg kø, så det ble bestemt at vi skulle bytte på å stå i kø for å slippe å stå der altfor lenge. Fikk da levert fra oss kofferter og kommet gjennom passkontroll, for å så vente i B-terminalen (tror jeg) en stund. Det eneste som eksisterte av sitteplasser her var enten i restauranter eller i pre-boarding lounges, som man ikke kom inn i før man hadde plass på flyet. Satte oss på en restaurant for å få litt lunch og slå ihjel litt tid. Ble omsider boarding, men først måtte vi gjennom security, som var kaotisk og med laaange køer. Kom oss gjennom tilslutt og fikk beskjed om at det var 2 eller 3 plasser igjen, men vi avslo da vi ikke syns det er så veldig kjekt og måtte dele oss på vei ut i verden. Personen i skranken der skulle sørge for å liste oss og få sendt koffertene våres om på neste flight som gikk sent på kvelden en gang. Da det var ganske traustig å sitte på B-Terminalen så gikk vi ut igjen. Fant spotterterassen og sitteplasser ved vinduet så da skulle det da være mulig å slå ihjel et par timer her også. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denne ble tauet til LH Tecknik ![]() ![]() ![]() 1 stk amatør flyfotograf ![]() Satser på at natten tilbringes ombord i denne ![]() Thai Retro + litt refleksjoner Rett ved oss satt det en gjeng fra Nederland eller Belgia som var på spottetur. De var dog ikke bevæpnet med kamera, men med notisbøker, penn og kikkert. Klokka ble tilslutt sent og det bar tilbake til gaten for å prøve oss igjen. Etter noen nervepirrende minutter så ble det klart at det var plass til oss, og godt var det da vi begynte å bli passe lei av FRA etter å ha tilbrakt hele dagen der. FRA-DXB EK48 B777-300ER A6-EBO Kom ombord og fant ut at plassen var ikke bare ved midtgangen, men ved nødutgangen! Selv om god beinplass er viktig for meg på 195 centimeter, så er det også kjekt med litt bredde og jeg har flydd EK B777 før, men aldri har det vært så trangt i bredden. Så på IFE til de rundt og kom fram til at det ikke var den nyeste konfigurasjonen EK har tilgjengelig. Kom opp i luften og jeg snurret igang IFE og bestemte meg for The A-Team, som var god underholdning, litt fornøyelig at de var på OSL. Brukte mine egne hodetelefoner uten noen som helst overgang, akkurat som jeg pleier. Serveringen kom også igang, valgte en øl til drikke og overrasket meg selv ved å velge torsk til mat, da jeg ikke er det største fiskemennesket, men hadde lyst på noe annet enn den “vanlige” kyllingen. Viste seg å være et ganske godt valg da det var smakfult. ![]() Legg merke til metalgaffel og plastkniv ![]() Takbelysning Fikk meg vel kanskje 2 timer på øyet før vi begynte nedstigningen og det vist seg at jeg sov forbi frokosten. Ble plassert på veldig remote parking og måtte busse til terminalen, men gjorde ikke så mye at vi fikk gå litt ute i varmen. ![]() Ikke noe særlig med kø eller trengsel, selv om det var en del folk. Tollerne ville ta en extra scan på noen av koffertene, men det virker å være standarden når vi er i Dubai. Så statusen nå er: det er søndag morgen, vi dro hjemmefra fredag kveld og er kommet så langt som til Dubai. Jeg har sovet 5-6 timer totalt de to siste nettene og ting snurrer litt, nesten så jeg skulle vært småfull, jeg er sulten, svett og føler meg passe jævlig egentlig. Det er morsomt å være på reisefot, eller hva? Fortsatt en del timer til check-in til første fly til Nairobi åpner, så førsteprioriteten nå var å finne et toalett så man kunne få vasket seg litt og pusset tenner og freshet seg opp generelt sett. Deretter fant vi en kafé for å skaffe litt mat og slå ihjel litt tid til check-in åpnet. En ting som er veldig kjekt på DXB er at det er gratis trådløst internett, og det er også i det minste varmt ute, så man kan gå ut for å tine opp litt. Fikk også sjekket litt opp med plasser og da vi trasket opp for å prøve oss til NBO var det nærmest bare for å bekrefte at det var fullt. Just in case så spurte vi hvordan det så ut til JNB, men no luck. Da var det bare å vente litt til og nå var det også blitt ledig i en sofakrok på kaféen og de to yngste la seg der og sovnet omtrent på kommando. Omsider åpnet check-in til NBO og jaggu hadde de ikke plass til oss nå, og det bar gjennom diverse kontroller før man i rask gange beveget seg mot gaten som var så himla langt unna at jeg lurer på om de måler distansene der i kilometer, og gaten her var ikke i enden engang... Fortsettelse følger i løpet av de nærmeste dagene. Last edited by Henshaw; 14-12-2010 at 22:26. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
We're sorry, but the flight is full | Henshaw | TripReports | 33 | 15-09-2010 19:17 |
Full Flight Simulator | gilberg | Flyforum | 24 | 23-03-2008 23:19 |