Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-08-2010, 00:21   #1
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Default We're sorry, but the flight is full

Er en setning jeg hørte altfor ofte denne ferien.

Tenkte jeg skulle snekre sammen en Trip Report fra årets "koble-av-og-ikke-gjøre-så-mye-ferie".
Siden vi har en timeshare leilighet i Fort Lauderdale ble det bestemt at del 2 av årets sommerferie skulle gå dit. Dette skulle vise seg å være vanskeligere enn vi trodde, takket være kombinasjonen ID billetter og stappfulle fly.
Første leg: TRF-AMS KL1212 Fokker 70
Avgang 0650 er tidlig, selv om man ikke trenger å ha veldig god tid på Torp. Taxi ut på flyplassen, som er billigere enn å parkere på Torp og enklere enn buss-tog-shuttle kombinasjon.
Litt kø på check in, fikk utdelt seter med en gang og security var det ingen kø. Gikk rett til gate og ut til flyet.

2+3 layout ombord og omtrent 70% fult.

Sandefjord i morgentimene

Etter take off flyttet jeg meg over til en ledig toseter på venstre side.

Frokost fikk man, et rundstykke med kremost, rosiner med litt bolle rundt, appelsinjuice og te. Ikke så mye å juble over eller bli mett av.

Satt og halvsov resten av turen før vi landet litt forsinket på en av AMS sine mer sentrale rullebaner. Kort taxetur til parkering og buss til terminalen. Ventet ca 20 min på bagasjen før vi gikk ut og begynte å lete etter CO check in, da det var de som hadde best plass til EWR. Omtrent 5 timer til flyet skulle gå så ingen kø, bagasjen ble sendt og vi ble informert om at det ikke så så bra ut, men man vet aldri.
Litt kø gjennom passkontroll og hmm... hvor er security? Viste seg senere at det blir gjort ved gate. Måtte ha noe mer frokost og gjorde det enkelt, McDonalds som ble inntatt med godkjent utsikt.

Ikke så mye å gjøre mens man venter så satte på litt musikk og sovnet en halvtimes tid. Beveget oss så bort til gate hvor security også er plassert. Man blir spurt diverse spørsmål om bagasjen, har du pakket den selv, har noen andre rørt den osv. På gaten her hadde de en kroppsscanner istedenfor den vanlige metalldetektoren, men her er det ikke en pervers gammel gubbe på et bakrom som får se et nakenbilde av deg, men det kommer heller opp et omriss av en menneskekropp (ikke din egen engang) og det blir vist på en skjerm som "alle" kan se hvor på kroppen eventuelt metall er.

Denne smekre maskinen håpet vi på å komme med.

Men neida, det var én ledig plass og selv om det ikke er noen småbarn i familien lenger, så er det uaktuelt å splitte oss. Hadde det vært en direkteflight til MIA så kunne det kanskje vurderes. Siden det var siste flight over dammen for dagen som vi hadde billetter med, så ble det å ta inn på hotell for natten. Søkte litt rundt og fant en god pris på et rom på Park Plaza Amsterdam Airport, som var et greit hotell.

Disse sto parkert på hotellets parkeringsplass.

Var tidlig på ettermiddagen så bestemt oss for å ta en tur til byen, trikken, som hadde endestasjon omtrent 1km unna var enkleste alternativ.

Middag ble inntatt på en italiensk restaurant, god pizza men ikke noe ekstraordinært. Gikk innom en kiosk og kjøpte med litt snacks før vi returnerte til hotellet hvor vi leide Shutter Island på hotellets AVOD.
Ellers var ikke Amsterdam noen stor opplevelse, selv om det kanskje kunne blitt det med mer tid og planlegging og ikke bare noe man gjør for å slå ihjel et par timer.

Nye forsøk på å komme over dammen følger.

Last edited by Henshaw; 21-08-2010 at 11:53.
Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 00:30   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re: We're sorry, but the flight is full

Artig! skal følge med videre og lykke til på ferden.
Husker en gang meg, Speedbird og C172 reiste omtrent Europa rundt før vi neste dag kom oss videre til feil by i USA og ikke kom oss videre derfra.
Gode og morsomme minner fra id reiser
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 02:46   #3
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Range Rover Sport Limo var en heftig sak!
Ellers flott rapport

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 08:43   #4
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Innehar professorat i ID-reiser fra tidligere. Vet hvordan det er, men er sikker på at dere er over dammen i løpet av uk...dagen. Fortsatt god reise. Artig å følge med.
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 13:26   #5
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Siden første CO flight til EWR gikk 0915 ble det å stå opp kvart over tidlig for å prøve å komme seg med den. En kjapp frokost i hotellets buffét før man tok shuttlebussen ut til flyplassen. Omtrent 10 min kø i check in, men det viste seg at det var køen til Houston, så da man fikk stilt seg i riktig kø var det ikke noe særlig med venting. Gjennom samme prosedyre som dagen før, nok en lekker 757-200 med winglets på gate bortsett fra at på denne var det ikke et eneste ledig sete. Så da bar det ut igjen, gjennom passkontroll og plukke opp bagasjen og ut for å finnet et sted og sitte ned. Betalte for internett for å sjekke om vi skulle satse på Delta eller Continental, da de går omtrent samtidig. I mellomtiden var jeg innom en butikk med litt flymodeller uten å kjøpe noe. Virket som om størsteparten av utvalget var 1:500.
Ble bestemt at vi skulle satse på Delta og vi beveget oss mot check in. Lang kø, men vi fikk vite at vi ikke kunne sjekke inn før vi hadde listet oss og ble vist til en KLM help desk, som ga oss et telefon nummer så vi kunne ringe til Delta for å liste oss. Hos CO/Menzies (?) så listet de oss i check in skranken. Fikk sjekket inn tilslutt og beveget oss til gaten.

Ikke like vakker som B757.

Sa ifra at vi var her og fikk beskjed om å vente, sammen med resten av standby passasjerene, som også hadde vært på AMS en stund. Så satt vi der og ventet mens folk gikk ombord i flyet, navn ble ropt opp og flyet begynte push-back og det ble kommentert "I guess we're not going on that flight". Ingen KLM/Delta folk kom bort til oss med mer informasjon så vi måtte gå å spørre og etter litt om og men så fikk vi vite at bagasjen antagelig ville komme på bånd 7.
Så da bar det ned i bagasjehallen igjen! Ventet en halvtimes tid uten noe bagasje før vi gikk å sa ifra at bagasjen ikke kom. Viste kvittering og fikk beskjed om at det var sendt ut "interception" og at den ville komme om tidligst 20 min, men det kunne ta 2 timer. 50 minutter tok det, og i mellomtiden ble det konferert med Sjefen som på det tidspunket befant seg i ZRH. Ble bestemt at vi skulle møte han i CPH for å skaffe flere billetter og diskutere hva vi skulle gjøre om vi ikke kom med.

En liten sammenligning av CO/Menzies of DL/KLM:
CO kunne liste oss på check in, DL sente oss til en serviceskranke som ga oss et tlf nummer så vi kunne gjøre det selv.

CO holdt oss informert om ledige plasser, alternativene våre da vi ikke kom med og ga oss beskjed om hvor vi skulle hente bagasjen, som var på båndet innen vi kom dit.

DL opplevde vi at flyet bare dro, uten noen informasjon og vi måtte selv spørre hvor vi kunne hente bagasjen, bare for å vente nesten halvannen time på den.

Ikke imponert over DL/KLM.

Fant SAS sin check in og ble informert om at det var høyst sansynlig at vi kom med til CPH, deilig å høre noe annet enn at flyet er fullt. Vanlig security her som gikk fort unna.
Fikk tak i litt mat og bedrev tiden med litt terminalspotting.

Skal denne til CPH tro?

Flight nr 2: SK1550

Det viste seg at MD-82 maskinen, SE-DIS skulle til CPH og vi fikk lov til å boarde sammen med resten av passasjerene. Fikk vindusete midt i flyet på høyre side og kunne konstantere at her var det overhodet ingen beinplass.
Push på tid og man begynte å taxe. Over en rullebane, over en vei, over en kanal, forbi noen kuer og jeg begynte å lure på om vi skulle taxe til CPH men neida, der var vi på Polderbaan.

Etter take off prøvde han foran å legge ned setet men an fant ut etter hvert at det ikke gikk.

SE-DIS etter ankomst i et vått København.
Sovnet av litt og våknet under innflygning til CPH. Landet og parkerte laangt utpå A Terminalen. Kom oss da fram til slutt og måtte som vanlig på CPH vente en stund på bagasjen. Kjøpte billetter til metro'n for å komme til Radisson Blu Falconer Hotell i Fredriksberg.

Hva vi fant på nå finner dere ut av når jeg legger ut neste del.

Old 21-08-2010, 14:49   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Ville heller satset på å reise ut fra LHR. Det har alltid vert løsningen når vi har sittet fast.
Old 21-08-2010, 15:41   #7
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Ville heller satset på å reise ut fra LHR. Det har alltid vert løsningen når vi har sittet fast.
Det var fullt derfra også, og det hjelper heller ikke at vi ikke får ID Billetter hos BA...

Old 21-08-2010, 16:08   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Det var fullt derfra også, og det hjelper heller ikke at vi ikke får ID Billetter hos BA...
Fløy fra LHR midt i juli - stinn brakke på samtlige fly vestover i economy. Selv NYC hvor BA har ni(!) daglige var det null tilgjengelighet på mye allerede to uker før avreise.

Og så er vel LHR litt av et puslespill hvis man skal forsøke på både det ene og det andre selskapet - tenker da på T3 til T4 tilbake til T1 osv. Litt enklere i AMS.

Old 21-08-2010, 16:19   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

"Great sport" å reise på disse billettene ;-)
Det som er herlig er at mye er usikkert, men er man sporty av seg, og gjør det best ut av det ( som det ser ut til at dere gjør) kan man få utrolig mange fine og ikke minst ikke planlagte opplevelser på de mest uventede steder.
Men om dere skal til MIA nå ser jeg en virkelig god routing som det ser ut til å være mulig å komme seg med på !
SK973 til BKK i kveld, så BKK-LAX med TG794 i morgen .. og fra LX til MIA er det godt med plass på flere selskap kan det se ut til.
God reise ;-)

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2010, 17:00   #10
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Takk for gode tips, men litt sent da det er to uker siden jeg kom hjem...

Er jo en opplevelse og har sett New York, Los Angeles og Abu Dhabi grunnet fulle fly/kreative reiseruter. Men man blir litt lei også, når man har vært på reisefot i to dager og er kommet så langt som København.

Old 22-08-2010, 07:11   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Herlig rapport - som bringer frem gode minner fra en tid med id-billetter. Men det gjør ingen ting for nervene at jeg i dag har fast plass når jeg reiser...
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 10:01   #12
Hermann SF
ScanFlyer Silver

Sikkert ikke særlig hyggelig for den som reiser, men denne tripreporten var jo litt mer dramatisk og ganske interessant med så mye problemer! Så mye du har fått skrevet allerede, og du har enda ikke kommet deg over dammen.. Begynner virkelig å lure på om hele ferien i Fort Lauderdale gikk til h....!? Gleder meg til fortsettelsen!

Quote:
Originally Posted by Henshaw View Post
Push på tid og man begynte å taxe. Over en rullebane, over en vei, over en kanal, forbi noen kuer og jeg begynte å lure på om vi skulle taxe til CPH men neida, der var vi på Polderbaan.
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2010, 14:25   #13
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Spennde lesning, og fin krydring med bilder! Man kan vel kanskje argumentere med at det at det er lite plass til ID-pax i det minste betyr at selskapene går ganske bra om dagen!
Old 24-08-2010, 21:16   #14
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Litt senere på kvelden dukket også Sjefen opp, som hadde kommet fra Kreta via Athen og Zurich. Etter ankomst på CPH hadde han også printet ut en bunke billetter og vi holdt familiekonferanse for å diskutere alternativene. Beste/eneste mulighet over dammen var via ZRH og SWISS, enten direkte til Miami derfra, eller vie New York med SWISS/Privatair. MIA flighten gikk først, og selv om det virket som om det var ganske god plass med Privatair og at tanken på en B737 med bare biz fristet, så innebar en mellomlanding i New York at vi ikke ville komme fram til Florida før lørdag. Det ble avgjort at hvis vi fikk plass til MIA så skulle vi ta de, samme hvor i flyet det var.
Det ble også søkt etter alternativer hvis vi ikke kom over dammen på fredag og det virket som om det meste av flighter var fulle. Det så ut som om det var plass til Portugal, Kroatia og Tokyo, men ikke hjem igjen. Den eneste T/R vi klarte å finne var JNB og det ble avgjort at det skulle være plan B om vi ikke kom over dammen.

Flight nr. 3: SK601 CPH-ZRH
Neste dag ble det igjen å stå opp altfor tidlig, metro ut til CPH og inn i den vanlige kaotiske og overfylt check in hallen på CPH. Hadde litt dårlig tid så brukte mamma sitt EBG og gikk i Biz/EBG skranken (litt usikker på om det er lov på ID Billetter) og fikk utdelt sete allerede nå.
Gjennom security og taxfree og bort til gate hvor en MD sto parkert, SE-DIN. Som fryktet var det like trangt ombord i denne som det var i SE-DIS. Hendelsesløs flight som jeg sov omtrent hele tiden på. I ZRH var det å plukke opp bagasjen for å sjekke inn igjen, brukte biz skranke nå også, men denne gangen hadde vi faktisk biz billetter. Fikk beskjed om at det så dårlig ut til MIA, men til NY så så det fortsatt ganske lovende ut. Kom oss over til IC terminalen og fikk beskjed om at flyet var fult. Ikke noe annet å gjøre enn å sette seg ned og vente, eventuelt drive med litt terminalspotting.

SWISS sin hippiebuss

Royal Jordanian i One World livery

Edelweiss A330.

Da jeg hadde satt meg ned med en bok ble det ropt over høyttaler anlegget "Passenger Næss, please come to gate 4X (eller deromkring)

Flight nr. 4 LX64 ZRH-MIA A340-300

Som sagt tidligere var vi villige til å ta det som var av plasser om vi kom til MIA, det endte med at jeg havnet her:

God benplass i det minste. Pappa havnet på klapp rundt hjørnet til høyre.

Kom oss opp i lufta tilslutt, hvor de også fant ut at det var et ledig sete til, som viste seg å være ett midtgangsete. Fikk satt meg og konstanterte at knyttnevetesten ikke var bestått.

Fikk utdelt drikke og snacks, og etter det fikk vi middag, med påfyll av drikke.

Valget sto mellom biff og pasta, valgte det siste som smakte ganske godt.

Etter maten var det tid for litt film, og som vanlig er det første jeg gjør å stille brightness på max og vippe skjermen opp mot meg. SWISS har AVOD men ikke et veldig stort utvalg av film, men musikk har de et ganske godt utvalg av. Så Clash of the Titans og istedenfor de utdelte hodetelefonene brukte jeg mine egne AKG 518 DJ, uten overgang selv om det er to-pin utgang på flyet.
Da filmen var slutt var det pappa sin tur til å se film og jeg ble henvist til klappsetet med bok, et gratis flyblad jeg tok med fra flyplassen (fikk testet tyskferdighetene mine da det var på tysk) og litt cola jeg hentet i "baren".

Ikke så ille egentlig.

Etter ca to timer fikk jeg tilbake setet mitt, som egentlig ikke gjorde noe da klappseter tydeligvis ikke er beregnet og bli brukt over lenger tid. I det jeg satte meg ned la personen foran meg ned seteryggen. Da ble det omtrent umulig å se noe som helst på skjermen så da la jeg ned setet mitt også, sank litt sammen i stolen og stappet en tomflaske mellom skjermen og stolryggen i et forsøk på å få vippet den mest mulig opp. Virket ganske bra å jeg klarte å se Wolfman, som er en ganske mørk film, uten å mist hele handlinga. De kom rundt med handlevogna og jeg kjøpte en SWISS A340 i 1:400

Fikk så litt mer mat som besto av en småkake, Mövenpick jordbæris og et rundstykke med gress.

Fikk utdelt en liten melksejokolade tilslutt også.

Rakk akkurat å se What Happens in Vegas før IFE ble skrudd av. Landing omtrent på rute og litt sightseeing før vi parkerte. Følelsen av varm luft som slår mot deg i det man går av et kaldt fly er ubeskrivelig. Det første vi så da vi kom inn i terminalen var reklame for Den dominikanske republikk. "Welcome to the USA, please move on"? Vanlige bildet og fingeravtrykk i passkontroll som gikk ganske greit unna, benyttet tiden mens vi ventet på bagasjen til å bestille leiebil.

Kom da oss ut, fikk plukket opp leiebilen og kom oss til Fort Lauderdale og sjekket in på Fort Lauderdale Beach Resort. Siden vi var ganske sultne og trøtte var det ned på hjørnet for å bestille pizza, på 7/11 for å kjøpe drikke før vi tok en tidlig kveld.

Så etter litt hit og dit, tre dager på farten, tre tidlige morgener og fire flyturer så kom vi oss fram, akkurat i tide til å få brukt hele timeshare uken!

Old 24-08-2010, 21:21   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Super rapport til nå....og benplassen var ihvertfall bra på klapp

Fikk du testet QC3ene på vei hjem?
Old 24-08-2010, 21:27   #16
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Dette var en ferie hvor det var bestemt at vi ikke skulle gjøre så mye, så ikke så mye å rapportere fra Ft. Lauderdale, bortsett fra at det var godt og varmt hele tiden.

Utsikten fra leiligheten

Stranda, retning syd.

Stranda, retning nord.

Strandpromenaden.

Fort Lauderdale Beach Resort sees i bakgrunnen

En liten båt.

Innspilling av en Colgate reklame på Galleria, et kjøpesenter rett i nærheten (på andre siden av kanalen)

Kanalen by night

Var en tur ut på FXE (Fort Lauderdale Executive Airport) da det ligger en pilotsjappe der.

Litt fly var det jo der naturligvis. Hva er dette? (jeg har ikke fasit)

Piper Seneca?

Et gigantisk sjokoladekakestykke, krevde fem personer for å spise det opp. På samme restauranten var det Voss Vann det gikk i om man skulle kjøpe vann.

Vi var også på outletshopping på Sawgrass Mills og jeg fikk meg noen sårt trengte klær.

Old 24-08-2010, 21:37   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Bra dere kom over dammen. Begynte å bli litt bekymra
Kaka så helt fantastisk ut. Ville spist hele på sjøl uten å dele
Old 24-08-2010, 22:33   #18
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Bra dere kom over dammen. Begynte å bli litt bekymra
Kaka så helt fantastisk ut. Ville spist hele på sjøl uten å dele
Med det fantastiske måltidet vi hadde før kaka så hadde det vært umulig å spist den alene.

Quote:
Originally Posted by Someone
Fikk du testet QC3ene på vei hjem?
Fikk det, men ikke helt som jeg hadde planlagt. Mer detaljer kommer senere.

Old 25-08-2010, 10:03   #19
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Takk for dette! En super rapport, med mange spesielle innslag! Jeg kjenner det er på tide at jeg kommer meg over dammen igjen snart - 2 år siden sist!
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2010, 17:26   #20
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Så dere kom over til slutt ja, flott rapport!

BizJet'en på slutten er en Bombardier Challenger 600 og det andre flyet er en Beechcraft Baron
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules