![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
Jeg har bestilt en t/r billett OSL - EWR i fixed economy. Men fikk en epost fra Optiontown etterat jeg booket på SAS hjemmeside, med tilbud om upgrade til economy extra eller business.
Siden jeg idag så en bildeserie fra en avis på internett fra ARN- EWR med SK, sjekket jeg hva en billett i business ville koste: kr. 19 000 og vel så det. Men om jeg godtar upgrade tilbudet fra Optiontown, får jeg et tillegg til den billettprisen jeg allrede har betalt, og hele t/r totalt i business blir kun kr. 8 850. I economy extra var tillegget pr. strekning € 153. Optiontown ser ut til å tilby dette fra et lite antall flyselskaper. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Asker, Norge
Posts: 734
|
![]()
Har du registrert deg hos Optiontown, eller fikk du tilbudet helt uoppfordret? Er reisen langt frem i tid?
|
![]() |
![]() |
#3 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
lurer litt på dette sjøl jeg.. får tilbud fra optiontown om upgrade fra eco extra til biz for 280 euro, begge veier, gjelder turen min i mars. hvor stor er muligheten? for 280 euro begge veier må da være brukbart? og får man greie på om man er oppgradert like før reisen, eller med en gang man betaler?
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass Last edited by petru26; 12-12-2010 at 17:46. |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
[QUOTE=BårdK;585063]Har du registrert deg hos Optiontown, eller fikk du tilbudet helt uoppfordret? Er reisen langt frem i tid?[/QUOTE
13. - 18. mai 2011. Får stadig påminnelser i eposter om dette tilbudet fra OT. |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 90
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
|
![]()
Generelt om optiontown:
Anbefaler å lese denne tråden for "all" informasjon rundt dette: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73591 |
![]() |
![]() |
#7 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Optiontown har vært diskutert en rekke ganger både på dette forumet og andre forum. Blant de mer erfarne Optiontown-brukerne er det etter hvert blitt enighet om at oppgradering ikke finner sted med mindre SAS har et operasjonelt behov for å flytte på passasjerer (overbooking i Economy som får konsekvenser for Economy Extra og Business). I stedet for å oppgradere statuspassasjerer gratis (op-up), lar de Optiontown-kunder få førsteprioritet på oppgradering - men altså kun hvis det er behov. Dermed begrenser SAS sitt eget tap som følge av overbooking, samtidig som kundene kan få gamble litt på en oppgradering.
For Optiontown handler dette utelukkende om å få flest mulig til å bestille oppgradering, fordi de tar inn 5 EUR i gebyr per oppgradering. Hvordan prioriteringen er ift. hvem som oppgraderes hvis antallet Optiontown-kunder overstiger SAS' behov på en konkret flight, er uvisst (er det bookingklasse, status eller førstemann til mølla?). Man bør uansett ta Optiontowns "high upgrade chance" med en klype salt, da de som sagt lever av høyt salgsvolum. En bedre indikator vil være å følge med på expertflyer.com (og lignende sider) og se hvor mange seter som faktisk er reservert i de forskjellige klassene, samt hvor mange billetter som fortsatt selges til din flight. Hvis det ikke selges flere billetter i Economy, er det større sjanser for å bli oppgradert, enn hvis det fortsatt selges W- og V-klassebilletter (og gjerne enda billigere billetter). Jeg kan bare svare for min egen del - og jeg har fått oppgradering 90% av gangene (10-15 stk totalt - en miks av V-klasse og B-klasse opprinnelig). Min "hemmelighet" er nok at jeg flyr mye langt når flyene uansett er fulle (rundt jul, påske og sommer), og som EBG ville jeg nok trolig blitt oppgradert gratis ved disse anledningene om jeg ikke hadde benyttet Optiontown. Hvorfor SAS velger å ikke oppgradere folk når de har ledig kapasitet foran i flyet, er det kun SAS som vet. Min teori er enkelt og greit at de ikke ønsker å "vanne ut" sine premiumprodukter med å oppgradere - selv om det er ledige seter - med mindre det er behov for det. Kanskje frykter de at folks betalingsvilje da vil synke - og at flere i stedet tyr til billigversjonen til Optiontown? Selv hadde jeg neppe betalt 18-19.000 kr av egen lomme for å fly Business hvis SAS tillot oppgraderinger så lenge det var kapasitet. Særlig i høysesongen (lavsesong for forretninsreiser) er det ofte mye ledige foran gardinen, så da blir det tullete å betale 20.000+ for et produkt man med 90% sannsynlighet kunne fått for ca 10.000 (noen ganger mindre), men det er nå bare min mening. |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,693
|
![]()
Optiontown hovedtråd --> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73591
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Optiontown spørsmål | Spanair | Reiseforum | 2 | 31-08-2014 12:10 |
optiontown og upgrade med SAS til Newark | hellbilly | Reiseforum | 8 | 25-11-2010 14:21 |
Optiontown Europa | S. Holberg | Reiseforum | 2 | 14-09-2010 22:32 |
Optiontown | Gemo | Reiseforum | 3 | 18-10-2009 16:09 |
Upgrade LH, også upgrade bonuspoeng ?? | SQ 777 | Flyforum | 10 | 29-04-2007 17:33 |