Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2010, 18:36   #1
SBT
ScanFlyer Silver

Default Optiontown billig upgrade

Jeg har bestilt en t/r billett OSL - EWR i fixed economy. Men fikk en epost fra Optiontown etterat jeg booket på SAS hjemmeside, med tilbud om upgrade til economy extra eller business.
Siden jeg idag så en bildeserie fra en avis på internett fra ARN- EWR med SK, sjekket jeg hva en billett i business ville koste: kr. 19 000 og vel så det. Men om jeg godtar upgrade tilbudet fra Optiontown, får jeg et tillegg til den billettprisen jeg allrede har betalt, og hele t/r totalt i business blir kun kr. 8 850.
I economy extra var tillegget pr. strekning € 153. Optiontown ser ut til å tilby dette fra et lite antall flyselskaper.
SBT is offline  
Old 12-12-2010, 13:16   #2
BårdK
ScanFlyer Silver

Default Re: Optiontown billig upgrade

Har du registrert deg hos Optiontown, eller fikk du tilbudet helt uoppfordret? Er reisen langt frem i tid?
BårdK is offline  
Old 12-12-2010, 17:43   #3
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

lurer litt på dette sjøl jeg.. får tilbud fra optiontown om upgrade fra eco extra til biz for 280 euro, begge veier, gjelder turen min i mars. hvor stor er muligheten? for 280 euro begge veier må da være brukbart? og får man greie på om man er oppgradert like før reisen, eller med en gang man betaler?

Last edited by petru26; 12-12-2010 at 17:46.
petru26 is offline  
Old 16-12-2010, 19:06   #4
SBT
ScanFlyer Silver

[QUOTE=BårdK;585063]Har du registrert deg hos Optiontown, eller fikk du tilbudet helt uoppfordret? Er reisen langt frem i tid?[/QUOTE

13. - 18. mai 2011. Får stadig påminnelser i eposter om dette tilbudet fra OT.
SBT is offline  
Old 09-03-2011, 20:45   #5
thorhansen
ScanFlyer Blue

Heisann. Gikk du for Optiontown upgrade?

thorhansen is offline  
Old 09-03-2011, 20:58   #6
joamykle
ScanFlyer Blue

Generelt om optiontown:

Anbefaler å lese denne tråden for "all" informasjon rundt dette: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73591
joamykle is offline  
Old 09-03-2011, 21:37   #7
zico77
Developer

zico77's Avatar

Quote:
Originally Posted by petru26 View Post
lurer litt på dette sjøl jeg.. får tilbud fra optiontown om upgrade fra eco extra til biz for 280 euro, begge veier, gjelder turen min i mars. hvor stor er muligheten? for 280 euro begge veier må da være brukbart? og får man greie på om man er oppgradert like før reisen, eller med en gang man betaler?
Oh no! Eg fekk min AVkreftelse maks 7-8 timer før avreise -flaks eg hadde internetttilgang då -for du får IKKJE sms, og det med halvfulle kabiner i C og E+. Snakk om dårlig konsept! Og dette fekk eg både på tur og retur ARN-ORD.

zico77 is offline  
Old 09-03-2011, 23:25   #8
ILS2
ScanFlyer Gold

Optiontown har vært diskutert en rekke ganger både på dette forumet og andre forum. Blant de mer erfarne Optiontown-brukerne er det etter hvert blitt enighet om at oppgradering ikke finner sted med mindre SAS har et operasjonelt behov for å flytte på passasjerer (overbooking i Economy som får konsekvenser for Economy Extra og Business). I stedet for å oppgradere statuspassasjerer gratis (op-up), lar de Optiontown-kunder få førsteprioritet på oppgradering - men altså kun hvis det er behov. Dermed begrenser SAS sitt eget tap som følge av overbooking, samtidig som kundene kan få gamble litt på en oppgradering.

For Optiontown handler dette utelukkende om å få flest mulig til å bestille oppgradering, fordi de tar inn 5 EUR i gebyr per oppgradering. Hvordan prioriteringen er ift. hvem som oppgraderes hvis antallet Optiontown-kunder overstiger SAS' behov på en konkret flight, er uvisst (er det bookingklasse, status eller førstemann til mølla?). Man bør uansett ta Optiontowns "high upgrade chance" med en klype salt, da de som sagt lever av høyt salgsvolum. En bedre indikator vil være å følge med på expertflyer.com (og lignende sider) og se hvor mange seter som faktisk er reservert i de forskjellige klassene, samt hvor mange billetter som fortsatt selges til din flight. Hvis det ikke selges flere billetter i Economy, er det større sjanser for å bli oppgradert, enn hvis det fortsatt selges W- og V-klassebilletter (og gjerne enda billigere billetter).

Jeg kan bare svare for min egen del - og jeg har fått oppgradering 90% av gangene (10-15 stk totalt - en miks av V-klasse og B-klasse opprinnelig). Min "hemmelighet" er nok at jeg flyr mye langt når flyene uansett er fulle (rundt jul, påske og sommer), og som EBG ville jeg nok trolig blitt oppgradert gratis ved disse anledningene om jeg ikke hadde benyttet Optiontown.

Hvorfor SAS velger å ikke oppgradere folk når de har ledig kapasitet foran i flyet, er det kun SAS som vet. Min teori er enkelt og greit at de ikke ønsker å "vanne ut" sine premiumprodukter med å oppgradere - selv om det er ledige seter - med mindre det er behov for det. Kanskje frykter de at folks betalingsvilje da vil synke - og at flere i stedet tyr til billigversjonen til Optiontown? Selv hadde jeg neppe betalt 18-19.000 kr av egen lomme for å fly Business hvis SAS tillot oppgraderinger så lenge det var kapasitet. Særlig i høysesongen (lavsesong for forretninsreiser) er det ofte mye ledige foran gardinen, så da blir det tullete å betale 20.000+ for et produkt man med 90% sannsynlighet kunne fått for ca 10.000 (noen ganger mindre), men det er nå bare min mening.
ILS2 is offline  
Old 10-03-2011, 15:23   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Optiontown hovedtråd --> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73591

Posting Rules