![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tenkte det var på tide med litt kontrast til alle de førstesklasses rapportene som har preget denne delen av forumet den siste tiden. Derfor følger en enkel rapport om en billgitur til Roma. Anledningen var at jeg så for meg at jeg kunne få tatt ut litt turnusfri før jul og brukt dagene på noe fornuftig. Roma er en av to byer i Europa jeg er litt flau over aldri å ha besøkt, Paris er den andre. Roma fristet mest, og etter litt søk så fant jeg lett billetter for 200 kroner med Ryanair ned, og ca 500 med Norwegian hjem igjen. Dette inkludert alle gebyrer og denslags. Etter å ha funnet et bra trestjerneshotell til under 500 kr døgnet, var det bare å slå til.
Det var avreise tirsdag kl 1030 fra Rygge, noe som passet langt bedre enn alternativet, som var DY mye tidligere fra OSL. Bussen gikk fra Galleri Oslo 0730. Til min overraskelse ble den fylt helt opp, og det er sannelig veldig trangt der bak. Et par måtte ta til takke med ståplass, sågar. Var framme ved terminalen på tid. Det var en del passasjerer rundt om, men kom meg raskt opp rulletrappa. Til min forbauselse stod det der en dame og ba om at alle la håndbagasjen på vekta. Min var såvidt innenfor, med ca 9,5 kg. Men da hadde jeg glemt å pakke ryggsekken i kofferten (den ryggsekken tjener da som håndbagasje på returen). 10 kg er ikke mye når man skal være borte et par dager! Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og jeg møtte et relativt stort folkehav. En kikk på monitoren viste at det var forsinkelser på gang. DY til Bergen var vel tre timer for sent, fem timer forsinkelse til Kaunsas og horrible sju timer til London. Roma var neste på listen, men ingenting stod der. Det ble å finne seg en enkel frokost med et osterundstykke, kaffe og Imsdal. Det er ikke til å legge litt skjul på at jeg ble litt ekstra stresset av forsinkelsene, og fryktet jo hele tiden at det skulle dukke opp noe på Roma også. Men det gikk helt fint. Fikk grabbet med meg en Gammel Dansk på veien ned. Boarding startet litt over 10, og jeg skjønte fort at det kunne gå mot klassikeren "treseter alene". Vi ble stående litt i trappa før vi slapp om bord. Og riktig: Her var det veldig god plass. Treseter alene gjør Ryanair-turen helt grei, plassmessig. Her er det bare å streke ut beina, selv om man sitter litt på skrå da. Litt holding i påvente av innkommende fly, men vi var vel i lufta 1045 tipper jeg. Det var så utdeling av lesestoff og meny, uten at noe fristet i første omgang. Men etter vel halvveis synes jeg at jeg fortjente en Gin & Tonic. Merkevarene Smirnoff, Jonnie Walker og Gordons (på flaske) er nå på plass i stortimentet, og til samme pris som de beryktede posene. Så jeg gikk for en - nei, søren - to Gordons. Denne var imildertid utsolgt så det ble fire poser i stedet. For så vidt greit. Mannen kom med tonic og uoppfordret også is, så dette var greit. Belegget var vel knappe 25 prosent, vil jeg anta. Det var en del nordmenn, men også overraskende mange av ikke-norsk (trolig italiensk, da) opprinnelse. Flyturen gikk helt greit, noe mas om skrapelodd og røykfrie sigaretter var det, som vanlig. Til min forskrekkelse så jeg at noen kjøpte skrapelodd. Ellers ble vi ikke tilbudt den berømte kalendenderen. Besetningen var to damer og to menn, ikke de aller yngste jeg har sett. Ellers synes jeg damene bør kunne få en penere blåfarge på uniformene sine. De ser ikke bra ut i dag. Ellers var turen begivenhetsløs. Det var behagelig varmt og fint i kabinen. Jeg slappet godt av. Landing var på tid og det var massivt med klapping etter dette. Har ikke opplevd maken til klapping noen gang. Jeg synes det er litt teit, for å si det forsiktig.... Ellers var det greit å komme seg ut av Ciampino, en flyplass som stort sett benyttes av charter og billigselskaper. En overraskende liten og småshabby flyplass. En tabbe var det at jeg hadde glemt å ta ut valuta. Men det finnes jo kredittkort og minibanker. Eller, gjør det? Vel, jeg skulle ta bussen, men busslukedama kunne altså ikke, i 2010, ja snart 2011, ikke ta imot kredittkortbetaling. Men drøssevis av vekslingsdamer satt rundt om, jeg spurte etter en bankautomat (minibank er vel det bare nordmenn som bruker) - og denne var i avgangshallen ! Ja, så sannelig: Flyplassen hadde en minibank! Men virket den, neida. Så der stod man. Heldigvis hadde jeg en norsk hundrelapp, som jeg fikk vekslet i en av de utallige vekslingslukene. Deretter tilbake til ankomsthallen for å kjøpe bussbillett, og sannelig rakk jeg ikke bussen med et nødskrik ! Flyreisen var grei, men ankomsten til det som nærmest føltes som en flyplass veldig langt øst i Europa var et ikke så hyggelig møte med Roma. Men skal ikke klage: Været var upåklagelig, jeg kom meg til sentrum og mitt første utemåltid i Roma. Returen var med DY. Her er flyplassen Fiumicino, som relativt lett nås med Lenonardo Express, selv om det er et stykke å gå fra selve inngangen til jernbanestasjonen. Men man rekker et par kaffe underveis til perrongen! Ved ankomst flyplass så jeg at de hadde plassert innsjekkingen til DY i skranke 429av 430! Dette var ikke bare langt borte, men også "bak" de andre skrankene, og rett og slett litt vanskelig å finne, da de ca 9 siste ligger i en huk. Det var allerede stilt seg opp en del folk, og det gikk begredelig seint med innsjekkingen. Mannen før meg fikk kjeft av dama fordi han la kofferten på rullebåndet mens det gikk, så kofferten forsvant. Og jeg fikk kjeft (tror jeg det var) fordi jeg var i ferd med å legge den ned mens båndet gikk. Hun skravla med sidedama underveis, og selv om hun spurte om midtgang eller vindu, og jeg ba om midtgang, så fikk jeg vindu. Ellers var hun omhyggelig med å fortelle gatenummer og boardingtid. Tenkte ikke videre over det, men fant den nærmeste sikkerhetskontrollen, der det ikke var kø i det hele tatt, men en mann foran meg. Ble litt mistenkelig, men det var ikke før en dame sjekket boardingkortet at det ikke var dit man skulle gå - neivel. Det viste seg at man måtte traske helt til de andre enden for å finne gatene. Så inntrykket av flyplassen var ikke det beste. Virket litt slitt og uoversiktilig. Kom meg greit gjennom den neste, det var ikke særlig med kø. Det peip på meg også, men de ga visst blaffen, eller det var ikke tydelig for dem hvem som hadde ansvaret for meg... .. så var det å kikke litt på taxfreevarer, uten at det ble noen handel. Gaten lå også ganske langt borte, og i enden der var det en enkel kafe der jeg fikk ordet meg litt bød meg skinke og mortadella. Avgang var 1250 og ved 1230-tiden var folk i ferd med å stille seg opp i kø. Det ble ropt opp at det var boarding minst to ganger uten at man startet opp, så her var det samme inntrykk av rot. Jeg prøvde å telle litt for å se om jeg kunne håpe på klassikeren "treseter alene" - og hadde godt håp om det. Etter hvert kom vi oss om bord. Dette var en 737-800, men dessverre med "tykke" seter som gir liten benplass. Jeg var blitt anvist sete foran nødutgangsraden, men ettersom dette vel ikke kan legges bakover flyttet jeg meg tre rader bak, da denne var helt ledig. Man fikk spent seg fast (søren det var ikke så veldig mange cm igjen på beltet...) og var klar for avgang, som var vel 15 minutter sen. Oppe i luften fikk vi beskjed fra styrmannen at det var en enorm motvind, noe som gjorde at man ville bruke en time mer enn de hadde gjort på vei ned ! Likevel ble ankomsten bare 15 min sen. Det var nøyaktig 105 passasjerer om bord. Igjen overrasket det meg litt at det er såpass mange ikke-nordmenn. Det var en blanding, også et par barnefamilier. Minst to hunder stod også og vansmektet et sted. Serveringen kom veldig sent i gang, men jeg fikk meg en rødvin + vann. Vinen var en Tempranillo, som smakte meget bra, til tross for at den kom fra boks. Faktisk noe av det beste jeg har dukket i luften når det gjelder billigvin. Tipper den er en innertier hos nordmenn. Plassen bak nødutgangen gjorde kanskje at det ble ekstra kaldt - i alle fall synes jeg det var vel kjølig i kabinen hele turen, uten at jeg gjorde noe anskrik av den grunn. La merke til at den dame lengre fram tok på seg jakke. Jeg gjorde heller ikke anskrik for å få meg en ny runde rødvin, men hadde bestilt en til om de hadde funnet det for godt å gå med serveringsvogna en ny runde. Så det var en del som bestilte underveis. Jeg kan ikke skjønne annet enn en runde kunne være like så enkelt som å hele tiden ta opp enkeltbestillinger, samtidig som det kunne gitt mersalg. Nuvel - en runde med taxfreevarer var det også. La merke til at sigarettene koster 19 kr mindre enn på OSL, uten at det bryr meg. Det var noen ord om en enkel og hverdagslig billigtur i Europa. Selve flyturen var grei med begge. Det som er mest plagsomt med Ryanair er det strikte opplegget rundt det å printe ut boardingkort, sørge for nøyaktig 10 kg håndbagasje og i det hele tatt følelsen av å bli sett på som et litt uønsket element, i alle fall før man kommer om bord. Men er man først om bord er det stort sett de grelle fargene, maset om skrapelodd og tøvete fanfare når man lander som gir en litt dårlig følelse. Og som regel når jeg flyr med dem er det minst en gretten flyvertinne som ser litt sliten ut. Men alt i alt er dett svært greit når man kommer seg til Roma for 200 kroner! Om Norwegian er det ikke så mye å si - de leverer som forventet og helt greit. Ettersom man har besøkt den historiske byen så kan man jo tenke litt på hvordan det historisk har vært å komme seg til byen. Ibsen tok vel tog i sin tid, det tok vel noen dager, og kostet vel en formue. Og man skal vel ikke lengre enn 20 år tilbake før en tur til Roma for mange var en større investering. Nå kan man altså ta seg en tur for mindre enn hva en tur på byen i Oslo koster. PS - ellers takk for geniale restauranttips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Føler for å komme med et lite mattillegg:
Colline Emiliane ble besøkt første kveld, etter anbefaling fra FBU4EVER. Dette var et lett valg, da den lå i gåavstand fra hotellet. Måtte vente 20 minutter på bord, men tok meg en kaffe på hjørnet i påvete av dette, så helt greit. Startet med pasta med sopp, som var utmerket og så lett at den faktisk var appetittvekkende. Deretter valgte jeg nok riktig ved å ta langtidskokt kalv. Kjøttet var selvsagt helt mørt, og fantatisk saftig - servert i sausen som nærmest var litt rømmeaktig. Potetmos ved siden av. En fantastisk sjokoladekake avsluttet det hele. Dette er en familierestaurant hvor blant andre Fellini skal ha vært hyppig gjest. Enkelt inneredet, men her kommer man virkelig for maten. Det så jeg når lokale unge menn gaflet i seg pasta med trøfler (som vel var det dyreste på menyen til 40 euro) og deretter en hel del andre retter. En eldre dame satte til livs pasta bolognese, en enorm biff og deretter samme kalverett som meg. Dette er definitvt et sted jeg skal besøke igjen, men da ha litt mer enn to timer og kjøre på med noe bedre vin (jeg drakk husets). Dagen etter ble det etter tips fra LNv22 en tur til Trastevere. Ettersom det var 17 grader ved 21-tiden ble det uteservering med antipasti, arrabiata og saltimbocca. Alt meget godt, og i rause mengder ! Hyggelig bydel, og det ble en del drinker etterpå i samme området! Et rent antipastimåtid stod også på lista, etter tips fra Gard, men dessverre var jeg så sliten den siste kvelden (etter trakking i Vatikanet og alle andre steder) at jeg rett og slett tok en meget tidlig kveld.. Men jeg er sikker på at det skal bli en råd med dette senere ! Last edited by AirbusTrond; 11-12-2010 at 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Roma er en fantastisk by å besøke! Var der i 2007 men føler det er på tide med ny tur snart. Kjekk lesning dette her og det at ikke var noen bilder gjør nada når teksten er så bra skrevet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Frister å ta en Roma-tur igjen når jeg leser dette. Takk for at du minnet oss på et flott reisemål!
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takker for rapporten
![]() Er ikke så veldig begeistret for utslitte Italienske flyplasser jeg heller. Heldigvis fungerer de greitt. Selv pleier jeg å ta Norwegian til FCO eller MXP når skal til Asia. Gode priser fra Italia! 25% belegg til Roma høres bra ut ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takker for fin og velskreven rapport om livet på LC og smålurvete flyplasser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for bra rapport, kjenner meg igjen i beskrivelsene dine, og sier meg derfor også enig i at man ikke føler seg så velkommen hos FR, og at DY leverer "som forventet helt greit".
Må ha vært flott å besøke slike strøk på denne tiden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for rapport. Utrolig at de ikke kan ta imot kortbetaling der nede. Deler erfaringen med Chiampino. Litt gudsforlatt flyplass det der.
Hvordan er det med tempen på rødvinen hos DY? Det har irritert meg en del at den hos de fleste selskaper er iskald.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Før øvrig er dette leverandøren: http://www.wildpelican.com/ Mht kredittkort så trodde jeg faktisk at et land som Italia hadde kommet "litt lenger". Synes også det er pussig at de i 2011 har sittende masse folk i vekslingsluker, men bare 1 ikke-fungerende minibank. Pleier alltid å ta med lokal valuta, men akkurat, selvsagt, når jeg hadde bruk for det, så haddde jeg glemt å ta ut... Last edited by AirbusTrond; 15-12-2010 at 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Tøft. Ser de viser vinenboksene sine i isbøtter på nettsiden. Mao kanskje de har laget en vin som faktisk passer nedkjølt. Isåfall brillefint for fly. Takk for linken.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dagstur til Roma i Eco | KLM 1200 | TripReports | 4 | 28-05-2013 22:38 |
CT 2013 - Langhelg til Roma | Someone | TripReports | 22 | 22-05-2013 01:53 |
Gi-bort-priser til Roma | CaptainMorgan | Reiseforum | 9 | 04-12-2012 11:13 |
Low-cost til Roma, Germanwings og easyJet | WF-380 | TripReports | 6 | 15-04-2010 17:37 |
Til Roma - med tog ? | krs-per | Reiseforum | 3 | 10-03-2010 14:52 |