Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-12-2010, 22:40   #1
intotheblue
ScanFlyer Blue

intotheblue's Avatar

Norwegian KRS-BGO med DY?

Er det noen som vet hvorfor norwegian ikke har denne ruten? Er det noe planer å fly denne ruten. Slik som det er nå som har jo SAS monopol på den ruten med 4 avganger daglig visst jeg ikke husker feil.

Sykt irriterende å være student å måtte betale 1200++ t/r
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 22:50   #2
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

Default Re: KRS-BGO med DY?

1200 t/r var vel ikke akkuratt veldig dyrt?
matsbg is online now   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 22:52   #3
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Husk at SAS har ungdomsbilletter
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2010, 22:55   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Nå er det bare små propellfly som SAS bruker mellom KRS og BGO. Tidligere F50, nå Dash fra Wideroe, og de har vel ca 50 seter.

Så problemet til DY er vel at deres fly er for store i forhold til etterspørselen på ruta?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 00:16   #5
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Det er nok en rute som krever fleksibilitet og der mange er villige til å betale for det. Man hørte jo at Westlink var gode penger for SAS med rimelige fly og betalingsvillige reisende, så antar at dette ikke har forandret seg. Har selv benyttet meg av ungdomsbillett til Bergen, helt topp!
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 01:04   #6
salmon-air
ScanFlyer Silver

salmon-air's Avatar

12200,- t/rt er dyrt??!?!? . Folk forventer å betale mindre i flyblilletter enn de bruker i parkeringshuset på OSL!! Hva får man for 600,- i dag? skal man ta tog mellom Oslo og bergen må man ut med 775,- kr (iflg NSB.NO). på Norwegian.no finner jeg en flybill. OSL-BGO til lavpris kr: 759,-kr. denne prisen er tilgjengelig på 3 avganger: 10:30, 13:05 og kl 15:05. (For ordens skyld, kl er nå 01:03. det er altå under 10 timer til første mulighet) Å da klager man på en pris på lusne 600,- for en flyreise.

Sykt
salmon-air is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 01:16   #7
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Quote:
Originally Posted by salmon-air View Post
12200,- t/rt er dyrt??!?!?
12200,- er ganske dyrt mellom KRS og BGO, men antar at champagnen flyter fritt, og at det flys et par vide sirkler slik at man får god tid til å drikke før man lander?

Men er enig i at 1200,- ikke er ekstremt dyrt, når jeg fløy på strekket så var enkelte avganger priset til rundt tre ganger dette. Da begynner vi å snakke...

Last edited by LN-GBM; 09-12-2010 at 01:18. Reason: leif
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 10:27   #8
intotheblue
ScanFlyer Blue

intotheblue's Avatar

Hehe, ikke misforstå. Er ikke pengene som er problemet, vil heller si det er prinsippet. Synes bare det er latterlig at man får fly KRS-OSL for 400kr t/r. Mens til BGO så må man betale 3x så mye. Dessuten så er jeg ikke så stor fan av SAS.

Uansett så er 1200 kr mye for en student visst han vil hjem for helgen når man har 6500 kr å leve for i mnd :P
Old 09-12-2010, 11:29   #9
fluxie
Flyprat fusentast

Som nevnt tidligere kan ungdomsbilletter være et bra alternativ for studenter. Fant avgang i morgen med retur på søndag for 461 pr vei, dvs totalt 952 inkl gebyr. Dette er vel på ingen måte en "ublu" pris for t/r Kr. Sand - Bergen på 1 dags varsel?

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 11:38   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nico View Post
Hehe, ikke misforstå. Er ikke pengene som er problemet, vil heller si det er prinsippet. Synes bare det er latterlig at man får fly KRS-OSL for 400kr t/r. Mens til BGO så må man betale 3x så mye. Dessuten så er jeg ikke så stor fan av SAS.

Uansett så er 1200 kr mye for en student visst han vil hjem for helgen når man har 6500 kr å leve for i mnd :P
Nu er der vel ikke nogen flyselskaber, der skal være hjælpeorganisationer for studerende eller andre for den sags skyld

1200 kr. for en returbillet er på ingen måde dyrt. Du skal holde det op imod hvad kostprisen for flybilletten er og ikke hvad dit rådighedsbeløb er. Alternativt skulle BMW jo også sælge bilige studenter-modeller til de som ikke kunne betale den rigtige pris

Mht. din prissammenligning, så er virkeligheden vel egentlig at det er mest latterligt at man kan flyve t/r for 400,- - uanset destination. Der er trods alt en kostpris på at flyve et fly - og i den sammenhæng er en pris på 1.200 t/r en helt ok pris på vel selv de aller korteste rute. At der så er andre billetterne der bliver solgt til under kostpris er jo bare heldigt for dem, der køber dem, men man skal ikke regne med at det er "normalprisen" - det er og bliver nogle lave lokke/rabat-priser.

Last edited by FlyHi; 09-12-2010 at 12:10.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 11:59   #11
intotheblue
ScanFlyer Blue

intotheblue's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Nu er der vel ikke nogen flyselskaber, der skal være hjælpeorganisationer for studerende eller andre for den sags skyld

1200 kr. for en returbillet er på ingen måde dyrt. Du skal holde det op imod hvad kostprisen for flybilletten er og ikke hvad dit rådighedsbeløb er. Alternativt skulle BMW jo også selv bilige studenter-modeller til de som ikke kunne betale den rigtige pris

Mht. din prissammenligning, så er virkeligheden vel egentlig at det er mest latterligt at man kan flyve t/r for 400,- - uanset destination. Der er trods alt en kostpris på at flyve et fly - og i den sammenhæng er en pris på 1.200 t/r en helt ok pris på vel selv de aller korteste rute. At der så er andre billetterne der bliver solgt til under kostpris er jo bare heldigt for dem, der køber dem, men man skal ikke regne med at det er "normalprisen" - det er og bliver nogle lave lokke/rabat-priser.
Nei, hensikten min er bare å påpeke at det for en student slik som meg blir dyrt visst man skal reise hjem 1 helg i mnd visst jeg må betale 1200 kr (noe som var min. prisen t/r på ungdomsbillett frem til i sommer visst man bestilte 1 uke i forveien). Iforhold til å feks ha reist til OSL som er vesentlig billigere. Men men, slik er det når et selskap har monopol på ruten. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er SK et dyrere alternativ enn DY
Old 09-12-2010, 12:01   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Jeg har fløyet SVG-TRF-CPH og retur CPH-SVG for rundt 1200 kr. Så jeg kan godt forstå at en student synes 1200 for en t/r KRS-BGO er mye sett i forhold til studentens budsjett. Men som sagt, ungdomsbilletten er verdt å sjekke ut!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 12:08   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Nei, hensikten min er bare å påpeke at det for en student slik som meg blir dyrt visst man skal reise hjem 1 helg i mnd visst jeg må betale 1200 kr (noe som var min. prisen t/r på ungdomsbillett frem til i sommer visst man bestilte 1 uke i forveien).
At studenter ikke har råd til å reise hjem 1 gang i måneden får ingen sympati fra meg, og tror jeg har mange med meg. Det er heller ikke meningen at de skal ha råd til det. En gang i kvartalet bør holde fint og har man så mye hjemlengsel så er det ikke meningen at det er flyselskapene som skal hjelpe til med dette
Old 09-12-2010, 12:14   #14
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Enig med Someone! Det är inte välfärd flygbolagen driver med utan affärer. Nu är det inte längesedan jag var student och fick vara glad om jag kom hem en gång per termin. Hade det kostat 1200:- tur och retur då hade jag varit lycklig!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 12:42   #15
intotheblue
ScanFlyer Blue

intotheblue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
At studenter ikke har råd til å reise hjem 1 gang i måneden får ingen sympati fra meg, og tror jeg har mange med meg. Det er heller ikke meningen at de skal ha råd til det. En gang i kvartalet bør holde fint og har man så mye hjemlengsel så er det ikke meningen at det er flyselskapene som skal hjelpe til med dette
Poenget med tråden er ikke om jeg vil/har lyst/har råd osv til å reise men:

Quote:
Er det noen som vet hvorfor norwegian ikke har denne ruten? Er det noe planer å fly denne ruten? Slik som det er nå som har jo SAS monopol på den ruten med 4 avganger daglig visst jeg ikke husker feil.

Sykt irriterende å være student å måtte betale 1200++ t/r
Noe jeg fikk svar på. Hvor jeg personlig mener at DY hadde klart å fylt ett eller to fly daglig
Old 09-12-2010, 12:50   #16
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Poenget med tråden er ikke om jeg vil/har lyst/har råd osv til å reise men:

Noe jeg fikk svar på. Hvor jeg personlig mener at DY hadde klart å fylt ett eller to fly daglig
Hvorfor sender du ikke en mail til DY og hører om de er enige i din personlige vurdering? Du må ikke tro at DY er noe veldedighetsselskap som hopper inn og redder folk fra høye priser. De flyr der de mener det er penger å tjene, og når de ikke flyr KRS-BGO er det sannsynligvis fordi de IKKE vil klare å fylle flyene sine, evt. at de ikke vil tjene penger på de prisene Ola Student er villig til å betale.
Old 09-12-2010, 13:02   #17
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Enig med Someone! Det är inte välfärd flygbolagen driver med utan affärer. Nu är det inte längesedan jag var student och fick vara glad om jag kom hem en gång per termin. Hade det kostat 1200:- tur och retur då hade jag varit lycklig!

Eller så går det jo an å ta toget. 199 kroner koster det for minipris fra Kristiansand til Bergen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 13:54   #18
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Eller så går det jo an å ta toget. 199 kroner koster det for minipris fra Kristiansand til Bergen.
Hoho, greit det er billig, men å ta toget fra Kr. Sand til Bergen via Oslo er vel litt killer? Er man heldig med connection i Oslo/Drammen vil det ta minst 12 timer, men hva gjør man vel ikke om prisen er riktig?
Old 09-12-2010, 14:05   #19
sarpingen87
ScanFlyer Blue

sarpingen87's Avatar

Det du sier om overgangstider med toget her er bare tull. Sjekket opp pris for NSB i morgen fra Kristiansand og hjem fra Bergen på søndag.

Med avgang Kristiansand 19:13 er du i Bergen lørdag morgen kl 06:56.

Og med retur fra Bergen søndag kveld kl 22:58 er du i Kristiansand dagen etter kl 11:38.

Og pris, jo 598 kr. Så å si at tog er dyrt og tar lang tid er bare tull.
sarpingen87 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2010, 14:23   #20
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Originally Posted by sarpingen87 View Post
Det du sier om overgangstider med toget her er bare tull. Sjekket opp pris for NSB i morgen fra Kristiansand og hjem fra Bergen på søndag.

Med avgang Kristiansand 19:13 er du i Bergen lørdag morgen kl 06:56.

Og med retur fra Bergen søndag kveld kl 22:58 er du i Kristiansand dagen etter kl 11:38.

Og pris, jo 598 kr. Så å si at tog er dyrt og tar lang tid er bare tull.
Okey, kanskje det var litt tull med overgangen, men jeg bommet ikke mye når jeg sa at det vertfall tar 12 timer. I underkant av 12 timer tur, og litt over 12 timer retur. I snitt rett over 12 timer.

Sleng på 350 kroner til, så kommer du deg t/r Bergen fra Kr. Sand mye raskere Opp klokken 14:15 WF592 fremme 15:10 fredag. Ned søndag klokken 20:30, fremme 21:20 WF597. Med litt godvilje så bruker man totalt 3 timer hver vei, og derfor ca 1/4-del av turen med tog. Betale kroner 350 for 18 timers besparelse = 19 kroner pr time spart. Det er billig, min(og sikkert andres) fritid er nok verdt mer enn kr 19 pr time.

Last edited by fluxie; 09-12-2010 at 18:34.
Reply

Posting Rules