![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() ![]() Da var det endelig tid for min lille dagstur til Svalbard kommet. Hele poenget med turen er å få tiden til å gå litt fortere her jeg går å venter på å starte opp på AFIS kurs til høsten. Jeg er ferdig på å studere på Universitet for denne gangen. Vel det hele begynte med at jeg fikk en del EB poeng av min bror til fri disp. Siden jeg ikke het visste hva jeg kunne bruke dem til, spurte jeg dere gode brukere av Flyprat.no om gode tips til en tur. Ett av alternativene som ble nevnt var Longyearbyen. Det hørtes veldig spennende og eksotisk ut, samtidig at jeg aldri hadde vært der før. Turen ble bestilt og bekreftet noen min før poengene gikk ut på tid. 12/6 2012 KRS-OSL SK208 B737-800 LN-RPL Sete 16 F Flytid ca 40 min På avreisedagen måtte jeg fryktelig tidlig opp, rettere sagt kl 05.45 for å rekke alle morgenrutinene samt å kjøre til KRS fra Grimstad. Været var kun tjukk tåke som kom sigende inn fra havet. ![]() ![]() Fikk parkert på parkeringsfelt P3, med kort gange til terminalen. Innsjekk var allerede gjort kvelden før på samtlige av leggene, så det var bare å spasere rett til gate som holdt på med boarding. Klokken var da 07.05. Ble avgang på tid, noe som er en selvfølge når man reiser med verdens mest punktligste flyselskap, noe som ble poengtert gjennom hele reisen… ![]() Nesten stinn brakke etter hva jeg greide å se fra setet mitt på rad 16 F, som er en nødutgang . Trodde jeg skulle være heldig å få et ledig midtsete, men uheldigvis ikke. Der kom det en type som tydelig ikke likte å bruke sko… Neida, han kom barfot. Nice. ![]() Men uten om det, så var det en grei tur med et opplagt crew som serverte en helt ok frokostpakke. Kapteinen var i godt humør og ga en hyggelig velkomstintro. ![]() ![]() Landet på tid og raset inn til gate og gikk til transferdesk for å få en papirbillett, i tilfelle EB Amex kortet ikke ville samarbeide. Damen i skranken så rart på meg, da hun så en dagstur til LYR og tilbake. Jeg smilte og takket for billetten. Det viste seg at hun ikke skulle bli den første til å reagere på det. Ventet så litt utålmodig ved gate 20, hadde ca 1 time til avgang videre. Testet ut OSL wifi, som bare blir treigere jo lengre du sitter på nett. ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
OSL-TOS
SK 4414 B737-800W LN-RRF Sete 15 F Flytid ca 1:40 min Det begynte å renne på med morgentrøtte mennesker til gate 20, inkludert herr barfot. Håpet virkelig ikke jeg skulle få æren av å sitte ved siden av han helt til Svalbard. Plutselig var det tid for boarding og fant meg godt til rette i sete som igjen var en nødutgang. Maskinen og crewet hadde startet sin arbeidsdag i SVG denne morgenen. Dette er første gang jeg har fløyet med ”spanskeflyet, med de utrolig fæle stolene sine” så var spent på om ryktene stemte. Benplassen var god men setet var av den kjipe opplevelsen. Ryggen var ok, men sitteputa var veldig ukomfortabel. Jeg tok et bildet der jeg sitter med ryggen og rumpa helt inntil sete, og allikevel ”manglet” det nesten halve sete for å nå meg til knærne. ![]() Måtte ha meg noe lett og spise, så tok en titt i CloudShop menyen og gikk for dagens sandwich med motzarella og soltørkede tomater. ![]() Ellers på turen så man ikke særlig mye da det var overskyet fra T/O til landing. Slenger på litt underveis bilder av en veldig ren og blank vinge, motor og vinglett. ![]() Ved innflygning til TOS kom vi akkurat inn under skydekket og fikk en fin utsikt østover opp innover noen fjell og daler med snø på da vi landet på bane 01. ![]() ![]() ![]() ![]() Så ingen spottere ved gjerdet, så ble ikke foreviget fra utsiden tror jeg. Ved transfer til LYR må alle som skal videre også ut av flyet for å vise ID/pass til politiet. Hvorfor er jeg litt usikker på. Kanskje noen kan forklare. Rakk og løpe innom toalettet før boardingen startet for dagens tredje etappe. Det så veldig fult ut i venteområdet, som for meg så ut som arbeidere til gruvene der oppe.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
TOS-LYR
SK 4414 B737-800W LN-RRF Sete 15 F Flytid ca 1:20 min På vei inn i det samme flyet spurte jeg pent om å få sitte på klapp, men den plassen var allerede opptatt. Det hjalp heller ikke å ”reservere” plass tilbake, da det var crew bytte der oppe. Så da blir det å spørre pent enda en gang på veien ned. Tok av på tid igjen, rett nord. Det ble å ligge ”on top” hele veien. Så ikke Bjørnøya engang. ![]() Kjøpte meg en muffins og brus. Trenger litt raske karbohydrater for å sitte en hel dag på fly. ![]() Den fine kabinen ![]() ![]() Da vi nærmet oss LYR kom det noen fjell til syne. Aner ikke om det var Bjørnøya eller Svalbard. Om det finnes noen flinke fjellmennesker her så er det bare å prøve å identifisere dem ![]() ![]() Under nesten hele turen var det tipp topp service av crewet, som solgte ting og mat som bare det. Lurer på hvor mye man tjener på salg om bord egentlig? Fikk en veldig fin finale da det klarnet opp akkurat rundt Adventsbukta og byen. Solen lyste opp alle snøkledde fjelltopper. ![]() ![]() ![]() Kystvakta var ute med båt og Lynx ![]() ![]() ![]() Landinga var bra nok, lugga litt men kom oss ned trygt. Parkerte og folk løp ut av flyet foran og bak. Jeg hadde god tid, da det enda var over én time til jeg skulle returnere med samme maskin. Som en kuriositet, den barføtte mannen som satt vedsiden av meg fra KRS var faktisk med meg helt opp til LYR. Vet ikke hvem som var særest, han som ikke gikk med sko på Svalbard, eller jeg som tar en times svipptur innom Svalbard. Det får dere avgjøre ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kom meg igjennom slusa og forbi bagasjebånd og rett ut på utsiden. Der var det noen som spurte meg om å ta et bilde av dem, noe jeg gjorde en deal om at de skulle ta bilde av meg. Da har jeg et fast bevis på hvor jeg har vært! ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- Last edited by Fredrik Propell; 13-06-2012 at 00:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
LYR-TOS
SK 4425 B737-800W LN-RRF Sete 16 F Flytid ca 1:30 min Etter fotoseansen rett utenfor terminalen og litt steinplukking, var det bare å vandre inn igjen. Siden jeg reiser billettløst og hadde sjekket inn på nett dagen før, tenkte jeg alt var i sin skjønneste orden. Det var det ikke. Tror ikke det har reist mange til og fra Svalbard billettløst. Fikk ikke passere security uten å kunne bevise med en billett eller e-post om at jeg skulle reise. Jeg hintet at det er derfor jeg ga vekteren mitt EB-kort. Men hun skjønte ikke hva det skulle hjelpe for. Kanskje de ikke hadde sett et EB kombinert med Amex før? Men det står jo klart og tydelig hva det er for et kort.. Etter å ha lagd en liten lang kø og funnet frem en mail på telefonen gikk det greit. Hadde jo printet ut et boardingpass på OSL, men det fant jeg ikke i farten. Svalbard Flyplass er en liten AFIS enhet, med det som så ut som ny oppussede lokaler. En veldig fin og oversiktlig liten plass. Kanskje jeg havner der oppe med tiden? Det var en liten overpriset kiosk hvor en kunne kjøpe litt turistjuggel og øl. Det satt en stor gjeng med øl tørste arbeidere som skulle hjem til fastlandet og koste seg i en egen liten avdeling med skillevegger. Prøvde å huke tak i kapteinen da han føk forbi meg for å spørre om klapp. Han var ikke så lysten på det og for videre. Synd trist leit! Da det endelig ble klart for boarding stod jeg der med mine moderne plastkort og leverte dem til den hyggelige SGH mannen. Han spurte høflig etter en papirbillett, noe jeg så klart ikke kunne klare å oppdrive, igjen. Jeg hoppet høflig ut av køen for å finne billetten, men så plutselig fungerte kortet og jeg glad og fornøyd kunne komme meg sør over igjen. Vell om bord igjen satt jeg én seterad bak den jeg satt på turen opp. Nødutgang det også, så satt godt i det minste. Været var fortsatt bra og vi tok av rett mot byen, men tok en skarp venstre sving 180* og satte kursen mot Bjørnøya og Tromsø igjen. Crewet på denne turen bestod av et nytt et, men en søt ung dame fra turen opp fra TOS var med tilbake. Hun stusset veldig da hun så meg sette seg ned i setet og spurte om jeg ikke nettopp hadde ankommet Svalbard. Jeg måtte le litt og sa at jeg trivdes så godt å fly med henne opp, at jeg ville være med ned igjen. Vi lo begge to og hun smilte og det var det.. ![]() Ble ingen gode fotomuligheter, men knipset noen allikevel. Kapteinen sa for øvrig at han la seg på FL390. Nedstigning i henhold til rutiner ble gjennomført, og da vi brøt igjennom skydekket kom de snøkledde fjellene rundt Tromsø til syne igjen. Sola lyste opp de største toppene. Kom inn nord fra på 19L og fikk en fin landing og utsyn mot en av de to store broene over til fastland. ![]() ![]() ![]() Litt jobbing underveis. ![]() ![]() ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
TOS-OSL
SK 4425 B737-800W LN-RRF Sete 16 F Flytid ca 1:30 min Siden Svalbard er tollfri sone må vi alle man og kvinner gjennom passkontroll, og med det ny security check. Litt tungvint men sånn er det. Nå ga jeg vel kanskje svar til meg selv ang. hvorfor vi måtte ut og inn den andre veien tidligere på dagen. Så var det å bevise for vekterne at jeg faktisk skulle videre sørover. Jeg ga han kortet, men det ville ikke vise noe. Men nå hadde jeg papirbilletten lett tilgjengelig! La så EB/Amex kortet i plastkassen og sendte den igjennom. Men da jeg skulle passere detektoren, var så heldig å bli plukket ut i en ”tilfeldig” sjekk, bare fordi jeg var hyggelig å lot en annen gå før meg. Det innebar å ta av et par trange Converse sko som tar tid å krefter å ta av og på. Sjekken gikk greit, hun fant ingenting av interesse. Endelig klar til å pakke sammen sakene fra båndet, så jeg at EB/Amex kortet var borte. Det skulle bare mangle.. Spurte irritert om vekterne i det hele tatt følger med på verdisakene som blir sendt igjennom. Svaret jeg fikk tilbake var ”innimellom når vi har tid”. Er det sånn det skal være? Ble litt overrasket over hvor lite de faktisk brydde seg om våres verdisaker. Men heldigvis fant de det liggende på bakken under maskinen, og jeg kom meg videre. Ble middag på Narvesen, baconpølse i brød, før på nytt gå om bord i LN-RRF. Udramatisk tur mot OSL, men med mye fine skyer og blå himmel. ![]() Crewet var veldig hyggelige, og jeg vet ikke om man kan forvente mer en hva de ga denne dagen. Og den søte flyvertinnen husket hva jeg ville ha varme drikker ![]() ![]() Mye vær inn mot OSL ![]() Landing på tid, på en alt for kjent og kjedelig flyplass. Takket for meg og gikk glad og fornøyd av flyet for siste gang, for nå. OSL-KRS SK223 B737-800 LN- RCY (SAS sin halehelt) Sete 17 F Flytid ca 40 min Nå merker jeg at Norge på langs turen min begynner å dra mot slutten. OSL-KRS har man fløyet utallige ganger mens man har bodd her nede. Jeg rusler fra gate 20 til gate 29 der sjette og siste tur for dagen står for tur. Det er med halehelt flyet til SAS. Et fresht og fint fly som ikke var møkkete verken utvendig eller innvendig. Ble boarding ca 10-15 min etter ankomst, så paset veldig bra. Ble første man ut til flyet, og denne gangen fungerte kortet som det skulle, bare at jeg ikke fikk setelapp.. Push på tid og rett til bane 19L for en rakettstart! ![]() ![]() ![]() Skippet drikketralla denne gangen, det får være grense på hvor mye man skal bli tilbydt gratis kaffe eller te på en dag ☺ Hyggelig crew som smilte stort sett hele turen. Atmosfæren på denne flighten var rolig med kveldssolen lyse inn i vinduet mitt. En fin fin tur enkelt og greit. ![]() Turen gikk fort, nesten for fort. Er vant til å bruke 40-45 min men nå gikk det på 35 min. Overhørte personalet at det var ca 150-160 personer om bord, så en grei fyllingsgrad det. Så like plutselig som turen startet i KRS, er den omsider avsluttet, på samme sted. Etter litt rask regning av km har jeg flyet ca 4721 km på ca 13 timer. Er fornøyd med det ☺ Da var det bare å betale for parkering og kjøre den siste biten hjem til Grimstad. Konklusjon Vell hjemme igjen etter en veldig intensiv men spennende tur sitter jeg igjen med mange inntrykk. Når det kommer til selve transporten så leverer SAS varene med god margin jevnt over hele fjøla. Eneste jeg kan sette fingeren min på er at det ble noe kluss med å reise papirløst. Er så greit når man bare trenger å dra kortet og stige om bord. Vi reiste alltid på/før rute og landet da heletiden godt foran oppsatt rutetid. Nå hadde jeg ikke særlig dårlig tid, men det gir et inntrykk av at det hele tiden fokuseres på punktlighet. Når jeg endelig kom frem til Svalbard og Longyearbyen følte jeg at det var utrolig synd å måtte snu i døra på flyplassen etter en rask fotoseanse utenfor terminalbygget. Svalbard er et sted jeg garantert kommer tilbake til, enten som turist eller i jobbsammenheng. Bare på det lille jeg så av natur under innflygning får meg til å planlegge tur med kamerater for isbjørnsafari og alt det andre Svalbard tilbyr. Mange lurer sikkert på hvorfor i hule jeg gadd dette her. Men svaret er enkelt; trengte noe å gjøre en hel dag mellom de vanlige arbeidsdagene ![]() Og for de som måtte lure på hva dette kostet meg, så kom det på 10000 EB poeng donert av min bror, pluss ca 750 kr i skatter/avgifter/mat. Håper ikke bildene var for dårlige, og beklager sterkt for de stygge datostemplene! De er tatt med et 7-8 år gammelt digitalkamera. Gadd ikke å drasse med speilrefleksen. Og så håper jeg det var underholdende å lese. God kveld ![]() Og bildene ble ikke i 800x600. Beklager det.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- Last edited by Fredrik Propell; 13-06-2012 at 00:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
En flott og litt eksotisk rapport, takk for den!
![]() Morsomt at du tok en dagstur til LYR, frister nesten til å gjøre det samme - hehe ![]() Synd det ikke ble noen WiFi-maskin på deg! Kjedelig at du ikke fikk klapp på noen av turene, har også blitt mindre på meg i det siste. Virker som de er blitt en del strengere .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Takk for fin rapport, som var underholdene å lese. Hva heter han personen der, som visstnok er norges punktligste person ?
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Flott rapport! Har faktisk vurdert samme turen selv.
(Og ingen tvil om at den barbeinte mannen var særest ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: EGPH
Posts: 448
|
![]()
Fin rapport, takker og bukker!
En liten pirk at det var Sandnessundbrua, altås brua til Kvaløya, som du så i TOS på vei tilbake ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Flott rapport og fine bilder av mange stilige skyer
![]() Dette må vel være norgesrekord for dagstur innenriks ![]() ![]() Ikke overraskende at du ble plukket ut til ekstra screening med tanke på en times opphold på Svalbard, de trodde vel at du var en kurér av ymse gods ![]() Noen skyklassifiseringer for spesielt interesserte ![]() Bilde nummer x i post x. 1, 4 Linsesky over en fjelltopp 3, 4 Flott Cumulonimbus med cirrus og en del av en halo (sirkulær regnbue) Last edited by Kanon; 13-06-2012 at 01:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,811
|
![]()
Fin, interessant og alternativ rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
LYR regnes som Nonscengen, derfor må du vise (pass?) og alt det tullet som medfører.
Last edited by Dreyer; 13-06-2012 at 01:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,987
|
![]()
Der kom Trip Reporten jeg ventet på en liten stund (ref: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103422
![]() Takk for en kjempe kjekk rapport! Jeg gleder meg til jeg skal gjøre det samme, eventuelt over et par dager i samme slengen. Sitter å planlegger muligens en av de lange helgene i Mai 2013 for å prøve å få med meg noe isbjørn og eventuelt litt skikjøring! Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,259
|
![]()
Bonustur, jammen meg! Godt det gav mersmak, for Svalbard er absolutt verdt det.
Ang bildene: ![]() Dette er ikke Bjørnøya (som er flat og ser sånn ut: http://farm7.static.flickr.com/6205/...d16964cc_b.jpg uten skyer) - det er høyst sannsynlig sydspissen av Svalbard som består av spisse skarpe topper (noen av de høyeste på Svalbard). Antakeligvis rundt Hornsund, for her flyr man nært forbi ![]() ![]() Her har du fuglefjella, som ligger rett utenfor Longyearbyen. Til venstre i bildet ser vi en dal som går innover, dette er Bjørndalen hvor mange Longyearbyen'ianere har hyttene sine ![]() Du hadde også valgt rettsiden av flyet (DEF-raden, med vindusplass på F) i forhold til utsikt. Artig å gjenkjenne innflyvningene til TOS så godt, fra bildene. Typisk grå-vær i Tromsø...
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
![]() Og ang flyvertinnen, det ble bare med det, dessverre ![]() Quote:
![]() Etter å studert bildet ditt av Bjørnøya, ser jeg jo at det ikke kunne være det. Skyene lå uansett for høyt også for at øya kunne synes. Så også masse hytter ved Fuglefjella da vi nærmet oss land. Tydeligvis populært ja ![]() Valgte med vilje den siden, da jeg tenkte det ville gi best fotomuligheter. Igjen, takker for hyggelige kommentarer ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,800
|
![]()
Tusen takk for en flott rapport! Dette inspirerer meg til å skrive en rapport om en dagstur jeg hadde (med dertilhørende kommentarer fra blant annet sikkerhetskontrollen "dette var litt av en reiserute" og fra kabinpersonalet "velkommen tilbake") til en sydeuropeisk hovedstad litt tidligere denne måneden.
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
|
![]()
Meget flott og innholdsrik rapport!! Mange fine bilder, de må ha vert en fin dagstur?
![]() ![]()
__________________
Flysas94 |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Godt valg, lykke til =)
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Flott rapport!
Kanskje du satt ved siden av Cody Lundin fra Discovery? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KRS-OSL med SAS (første trip rapport) | Robin882 | TripReports | 11 | 03-09-2010 22:11 |
KRS-OSL-FRA-YYC med SAS og Air Canada | mikro | TripReports | 5 | 10-08-2010 12:37 |
SAS CRJ900 med tech på KRS i dag | Bizflyer | Flyforum | 14 | 06-11-2009 00:17 |
KRS-CPH-KRS idag? | Bizflyer | Register- og ATC-Forum | 2 | 14-08-2008 23:57 |