Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2010, 03:50   #1
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

OSL Schengen/nonSchenge kombigater på OSL

Skulle ta Swiss til Zurich. De gikk fra gate 48. Dette er en gate som kan være enten Schengen eller nonSchengen. Når jeg kom inn der så sto dørene oppe begge veier, slik at det bare var å gå rett inn i nonSchengen området. Jeg gjorde en politidame oppmerksom på det, og da ble det stengt ganske raskt!

Det som var rart var at damen fra Menziers i gate virket helt uinteressert i problemstillingen og virket ganske uforstående til politiets klare melding om at døren til nonSchengen skulle være låst..... Virket som om hun var en trainee eller noe

Det var faktisk flere som var på 48 og som hadde gått inn til kiosken på nonSchengen og ble stengt inne! Disse måtte vel gå runden ned på ankomst for å komme inn igjen ?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 06:50   #2
Thomas
ScanFlyer Rusty

Default Re: Schengen/nonSchenge kombigater på OSL

I teorien må du hele veien rundt, men med en kjapp telefon til grensekontrollen pleier det å løse seg.
Old 05-12-2010, 08:08   #3
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post

Det var faktisk flere som var på 48 og som hadde gått inn til kiosken på nonSchengen og ble stengt inne! Disse måtte vel gå runden ned på ankomst for å komme inn igjen ?
Neida, bare å følge messanin til gate 42 så kommer man seg ned i pir øst/Schengen igjen.
Old 05-12-2010, 10:54   #4
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

Her er det en ytterligere problemstilling som kommer opp i f.m. hendelsen som trådstarter presenterer:

Passasjerer som har gått igjennom passkontrollen for å ta en non-schengen flight fra Norge
kan i teorien spasere rett tilbake til norsk territorium uten å gå igjennom immigrasjonskontrollen igjen. Dette fører til at folk som har fått passet sitt stemplet med "departet" i teorien fortsatt kan befinne seg i Norge uten at norske myndigheter er klar over det. Dette er med andre ord en svært alovrlig sikkerhetsbrist.

Hendelsen med den vidåpne døren mellom schengen/non-schengen, som trådstarter forteller om, er et tydelig eksempel på utfordringen med kombigatene ved OSL.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 10:57   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Hendelsen med den vidåpne døren mellom schengen/non-schengen, som trådstarter forteller om, er et tydelig eksempel på utfordringen med kombigatene ved OSL.
Og en veldig god grunn til ikke å ha dem. Spesielt når de som skal styre det viser en så liten interesse som det LN-SEK tydelig påpeker her.

How stupid can you get? The answer is sadly, very.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 17:20   #6
LN-REF
ScanFlyer Gold

LN-REF's Avatar

Hva med gate 28?

Kom der forrige søndag med LN-RRB fra AES, og skulle videre med LN-RRB til SVG fra nettopp gate 28!

Jaja, dette blir en kort transfer siden det var samme gate eg ankom og skulle reise fra tenkte eg, men dengang ei!

For dei som er kjent på gate 28 så er dette en litt annerledes gate...

Måtte ta rulletrappa fra 2. etg ned til 1.etg for så å ta heisen opp i 3.etg. Deretter var det halve innenlands terminalen til endes for å finne trappa ned i 2. etg og så like langt tilbake til gate 28!
Old 05-12-2010, 17:54   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Nå skal non-schengen bygges om til neste år. Men en annen ting er jo at det er veldig idiotisk lagt opp av OSL hvordan de kombigatene er gjennomført. For det første er det vanskelig å ha oversikt på siden hvor du har 46 og 48, det er også kronglete å komme seg fram og å finne fram for svært mange passasjerer. Politiet har heller ingen oversikt. På andre siden (49,47) så er det bygd litt annerledes men samme problemet. Men der har man fått til sperre på dørene så ikke alle kan åpne begge dørene samtidig.

Jeg tror ikke det blir noen smart ny løsning, selv om det burde være enkelt å få til. OSL brukte vel ca 5 år på å finne en løsning som er noe funksjonabelt for innland/schengen-gatene på 30,32,34.
Old 05-12-2010, 22:19   #8
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Det skal være sperre på dørene, slik at det ikke skal være mulig å ha åpen gjennomgang.
Dette var et kjempeproblem tidligere, hvor det faktisk gikk så langt at politiet krevde bedring ellers ville de nekte bruken av kombigatene. Låsene ble da koblet slik at man ikke kan åpne opp tvers igjennom.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 23:34   #9
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Det skal være sperre på dørene, slik at det ikke skal være mulig å ha åpen gjennomgang.
Dette var et kjempeproblem tidligere, hvor det faktisk gikk så langt at politiet krevde bedring ellers ville de nekte bruken av kombigatene. Låsene ble da koblet slik at man ikke kan åpne opp tvers igjennom.

S
Det var ihvertfall mulig når jeg var der 26 November
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2010, 23:51   #10
Polaris
Free Luigi

Vel, sist jeg måtte utsettes for "the terror that is a combi gate" - så var det alt annet enn "åpne sluser". Døra inn til selve gate-området var stengt da jeg kom 1,5 timer før - greit nok at jeg var tidlig ute - men når den enda var stengt 30 minutter før AVGANGSTID (ikke boarding time), da begynte det å bli litt drøyt. En haug med folk stod flokket rundt området, ingen skjønte helt hvor gaten var - og det var ganske kjedelig å ikke ha noe å sitte på mens man ventet. Fant meg en statue å lene meg inntil, mens jeg forbante meg over hele opplegget. Flyet stod der, det var ingen delay på info-tavla, men noen form for personell var der heller ikke til stede. 25 minutter før takeoff time kom det noen som slapp oss inn til rom 1. Det stod en stresset dame ved gaten - bak nok en dør, som enda var stengt. Det tok nye 3-5 minutter før denne døra endelig ble åpnet, og vi ble beordret om å skyndte oss inn.

Drittopplegg, måtte jeg aldri utsettes for en kombigate igjen.

Point being: her er det tydeligvis to ytterpunkter. Et overdrevent strengt opplegg hvor passasjerene ikke har noen steder å hvile mens de venter på flighten sin - versus en overdrevent åpen løsning hvor det potensielt kan skje store sikkerhetsbrudd. Mulig konklusjon - utrolig dårlig opplegg?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 00:08   #11
Oteren
ScanFlyer Blue

Jeg kom engang til vidåpne staff dører som ikke ville lukke seg der, tok kontakt med politi, G4S og driftsentralen, men det var få som egentlig var interessert i å gjøre noe med saken... Kombigatene på OSL lager mye problemer!
Oteren is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2010, 01:34   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg er neppe den første som spekulerer i overlagte "feil" med hjelp fra innsiden i forbindelse med non-Schengen - her kan passasjer i enkelte tilfeller ha klart å unngå grensekontroll, og dermed sluppet inn uten nødvendige dokumenter - og blitt illegalt i Norge...
JoeW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules