![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Merker at jeg irriterer meg litt over mangelen på research som er gjort av både programleder og redaksjon på forhånd av dette innslaget. Her omtales a330 som a340. Men moro er det uansett!
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/123613/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I tillegg til at det var en A330 (og ikke en A340), var det også sneket seg inn et par faktafeil. Men likevel - moro å se på;-) Dessverre blir det ikke tid og anledning for oss brukere til så mye "gøy" i den sim'en. Svettelukten der er ganske påtagelig når man overtar etter foregående crew...;-) Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
hehe, er som å fly småfly med instruktør. Eleven har alltid full kald luft, men instruktøren sitter å småfryser. Forresten, hva skjer når man er på simcheck? Er det faste situasjoner dere trener på, eller sitter instruktøren og gir "random failures"?
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Selve sim'en er bare en del av OPC'en (den halvårlige sjekken). Man har et realistisk scenario, og planlegger turen deretter. Ofte med utfordringer værmessig, fuelmessig etc. Man har på forhand gjennomført en "questionaire" og gjennomført en lengre computerbasert teori-oppfriskning innen spesielle systemer. Sim-sjekken er delt i to. Man starter oftest ut i henhold til den planlagte flight-plan, og alt starter som normalt. Instruktøren(e) er både instruktør, kabinsjef, flygeleder, tekniker etc... Så skal man deal'e med et par utvalgte problemer, de to pilotene i nært samarbeid. Hos Airbus presenteres ikke bare feilene (på ECAM), men pilotene får også presentert check-listene der, og flyet forteller hva man skal gjøre for å løse problemene (de fleste feil). Men en del utregninger slipper man ikke, bl.a. en del hastigheter og nødvendig banelengde etc, basert på en quick reference handbok. Deretter kjører man standard-oppgavene med tap av motor i avgangsfasen, tåkelandinger (CAT 2 og 3), samt at kapteinen som regel får en høyresetesjekk. En sjelden gang er det 10-15 minutter igjen, etter avsluttet program, og da kan man jo forsøke seg under Øresundsbroen (det går akkurat..;-) eller kanskje lande en A330 på en vinterglatt kortbaneflyplass nordpå...;-) Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I tillegg til at det var en A330 (og ikke en A340), var det også sneket seg inn et par faktafeil.
Hva slags andre faktafeil tenker du på da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
...og for de av dere som ikke er piloter, men som har lyst til å prøve en tur i ordentlig simulator så tilbyr British Airways Flight Training (http://www.ebaft.com/fly/fse.htm) på Heathrow/Cranebank timer i B737, B747 og B777 for noe mindre enn 100.000,-/time som nevnt i innslaget...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg kjenner ikke igjen den timeprisen på den sim'en, slik det var oppgitt...Vet ikke hva man legger i regnestykket, men den ble presentert alt for høy, etter hva jeg har hørt... Alt må bli kortfattet og populært fremstilt i et slikt program, og en del tekniske fakta er litt vel omtrentlige, og et par ting kjenner jeg ikke igjen...At bremsene f.eks tåler 1000 grader vet jeg ikke om står oppført noe sted, men derimot er det et faktum at dekkene ikke vil tåle temperaturer som ligger et par hundre grader under dette. Men dette er selvfølgelig for den spesielt interesserte.. Jeg syntes programserien var kjempegod, og håper den kommer tilbake.. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som husker Meigs Field? | LN-MOW | Flyforum | 9 | 27-06-2007 16:58 |
Noen som husker Dy | krølle | Flyforum | 0 | 03-03-2007 23:02 |
Noen som husker? | ENGM RAMP | Flyforum | 3 | 02-02-2007 12:48 |