Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2004, 14:23   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Noen som husker...

For mange år siden (på DC-9`erne)så var ofte ett sete ved nødutgangen reservert for crew. På stolryggen fantes det et lite plastikk skilt med "Reserved crew" - som jeg selvfølgelig sparte på. Kom bare på denne saken da jeg fløy hjem i dag og nå er det jo aldri noen av crewet som sitter i kabinen. Noen som husker og noen som vet hvorfor?
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:34   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

kan vel ha noe med at antallet c/a er redusert til JAR-OPS minimum (én per 50 seter), slik at de som er ombord får plass på klapp-setene. Vet ikke, men det virker som en logisk forklaring.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:43   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Husker også at det ofte før i tiden stod "Reservert crew" på et sete ved nødutgangene "midtskips", men det er lenge siden nå.
Crew sitter jo alltid aft og foran. Er det crew som paxer blir de som regel plassert ved nødutgangen....vet forresten ikke hvordan dette er nå som det er seating på alle fly med SASBraathens.
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:44   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

jeg har opplevd at passivt crew har blitt flyttet rundt i cabin, slik at de sitter ved nødutganger. Men er det full brakke sitter de der det er plass - fløy hjem sammen med 10-12 passive fra STO på onsdag
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:48   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Ikke rart det koster... 10-12 passive crew på en flight!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 14:48   #6
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

passivt crew blir som regel plassert ved nødutg ja, men ikke så lett nå som passasjerene får velge sete selv! Alt var mye bedre før
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:38   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:40   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Mulig det kjenner ikke jeg til, men når jeg har sjekket inn på internett hos SAS så har jeg ingen vansker med å velge seter ved nødutgangen. Men sjeldent jeg velger det, da ser en jo ikke så mye under flvningen pga vingene....liker å sitte lengre bak.
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:42   #9
Exiz
ScanFlyer Silver
 
Exiz's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Tør jeg spørre hva funksjonen til "passivt crew" er?
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:43   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Bare en transportetappe hjem til sengen sin...
EB is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:45   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Eller på vei ut av senga si.....eller midt på dagen.....

Flytting av crew som ikke jobber aktivt med andre ord. Kan være mange passive crew på en flyning.
Meste jeg har sett er 16 stykker på Braathens
DY is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 15:45   #12
Exiz
ScanFlyer Silver
 
Exiz's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Var egentlig det jeg trodde, men fint å få det bekreftet.
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 16:17   #13
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

På Sterlings flyvninger med 5 ansatte i kabinen, skal C/A 5 sitte på et av følgende seter (dersom det er ledig): 14-17 C eller D. Til vanlig sitter han/hun på jumpseat i aft.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 16:46   #14
LN-RMX
ScanFlyer Blue
 
LN-RMX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 60
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

På DC9-21, -41, -51 og MD87 var/er det kun 4 crew seter. 2 forran og 2 bak. Mener og huske at hvis det var med ett 5 crew så skulle det sitte på ytterste sete ved nødutgang på høyre side. Lurer også på om det på ett tidspunkt var enten ett myndighets krav eller ett SAS krav om at det SKULLE sitte en fra crewet på dette sete under take-off og landing?
Idag flyr man vel så og si aldri med mer crew enn hva som er myndighetskrav.
På MD81, 82, 83 og 90 så er det jo ett 5't crew sete i midtgangen bak ved gally.
LN-RMX is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 16:56   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Quote:
Originally posted by LN-RMX


Idag flyr man vel så og si aldri med mer crew enn hva som er myndighetskrav.
På MD81, 82, 83 og 90 så er det jo ett 5't crew sete i midtgangen bak ved gally.
Ja, og på A-321 er det to crewklappseter ved nødutgangradene, ett ved hver rad.
__________________
Upcoming flights:
JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 19:05   #16
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Det er fullt mulig å reservere exitsete ved online check-in, gjør det stort sett hver gang jeg reiser med SAS. Ellers husker jeg, det er faktisk ikke så mange årene tilbake, et en crewmedlem pleide å stå på exitraden. og ofte var setene enten klappet sammen, eller merket med reservert crew. Husker ikke helt om det var SK eller BU, men jeg tror det var BU.

Hvilke flighter bruker NB 5 CCM'er på? LPA?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 19:07   #17
caesar
Newcomer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 10
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Quote:
Originally posted by LCH
Hvilke flighter bruker NB 5 CCM'er på? LPA?
Tror det er litt "til og fra"...
caesar is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 19:51   #18
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Quote:
Originally posted by EB


Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?
Det er fullt mulig for hvem som helst å velge exit sete både på internet og chek in automater på Sas Braathens... Så sant passasjeren ikke har en note som wchr,wchc,um eller chd i reservasjonen
FBU is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 19:54   #19
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by EB


Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?
Det er fullt mulig for hvem som helst å velge exit sete både på internet og chek in automater på Sas Braathens... Så sant passasjeren ikke har en note som wchr,wchc,um eller chd i reservasjonen
Eller HUM... da blir det straks verre....
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2004, 20:47   #20
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Replying to Topic 'Noen som husker...'

Quote:
Originally posted by Concorde


Quote:
Originally posted by FBU


Quote:
Originally posted by EB


Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?
Det er fullt mulig for hvem som helst å velge exit sete både på internet og chek in automater på Sas Braathens... Så sant passasjeren ikke har en note som wchr,wchc,um eller chd i reservasjonen
Eller HUM... da blir det straks verre....
og lar du en HUM sitter i kabinen så ber man jo om bråk
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Noen som husker denne? Magnus Flyforum 6 03-12-2010 18:34
Noen som husker Meigs Field? LN-MOW Flyforum 9 27-06-2007 16:58
Noen som husker Dy krølle Flyforum 0 03-03-2007 23:02
Noen som husker? ENGM RAMP Flyforum 3 02-02-2007 12:48
Noen som husker denne? LN-SSL Flyforum 4 11-07-2006 09:25


All times are GMT +2. The time now is 04:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.