![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
For mange år siden (på DC-9`erne)så var ofte ett sete ved nødutgangen reservert for crew. På stolryggen fantes det et lite plastikk skilt med "Reserved crew" - som jeg selvfølgelig sparte på. Kom bare på denne saken da jeg fløy hjem i dag og nå er det jo aldri noen av crewet som sitter i kabinen. Noen som husker og noen som vet hvorfor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
kan vel ha noe med at antallet c/a er redusert til JAR-OPS minimum (én per 50 seter), slik at de som er ombord får plass på klapp-setene. Vet ikke, men det virker som en logisk forklaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Husker også at det ofte før i tiden stod "Reservert crew" på et sete ved nødutgangene "midtskips", men det er lenge siden nå.
Crew sitter jo alltid aft og foran. Er det crew som paxer blir de som regel plassert ved nødutgangen....vet forresten ikke hvordan dette er nå som det er seating på alle fly med SASBraathens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
jeg har opplevd at passivt crew har blitt flyttet rundt i cabin, slik at de sitter ved nødutganger. Men er det full brakke sitter de der det er plass - fløy hjem sammen med 10-12 passive fra STO på onsdag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
Ikke rart det koster... 10-12 passive crew på en flight!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
passivt crew blir som regel plassert ved nødutg ja, men ikke så lett nå som passasjerene får velge sete selv! Alt var mye bedre før
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
Holdes ikke plassene ved nødutgangene igjen...slik at kundene ikke selv kan velge disse radene på internett eller maskinene på flyplassen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Mulig det kjenner ikke jeg til, men når jeg har sjekket inn på internett hos SAS så har jeg ingen vansker med å velge seter ved nødutgangen. Men sjeldent jeg velger det, da ser en jo ikke så mye under flvningen pga vingene....liker å sitte lengre bak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
|
![]()
Tør jeg spørre hva funksjonen til "passivt crew" er?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
|
![]()
Bare en transportetappe hjem til sengen sin...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Eller på vei ut av senga si.....eller midt på dagen.....
Flytting av crew som ikke jobber aktivt med andre ord. Kan være mange passive crew på en flyning. Meste jeg har sett er 16 stykker på Braathens |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 652
|
![]()
Var egentlig det jeg trodde, men fint å få det bekreftet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
|
![]()
På Sterlings flyvninger med 5 ansatte i kabinen, skal C/A 5 sitte på et av følgende seter (dersom det er ledig): 14-17 C eller D. Til vanlig sitter han/hun på jumpseat i aft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 60
|
![]()
På DC9-21, -41, -51 og MD87 var/er det kun 4 crew seter. 2 forran og 2 bak. Mener og huske at hvis det var med ett 5 crew så skulle det sitte på ytterste sete ved nødutgang på høyre side. Lurer også på om det på ett tidspunkt var enten ett myndighets krav eller ett SAS krav om at det SKULLE sitte en fra crewet på dette sete under take-off og landing?
Idag flyr man vel så og si aldri med mer crew enn hva som er myndighetskrav. På MD81, 82, 83 og 90 så er det jo ett 5't crew sete i midtgangen bak ved gally. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Det er fullt mulig å reservere exitsete ved online check-in, gjør det stort sett hver gang jeg reiser med SAS. Ellers husker jeg, det er faktisk ikke så mange årene tilbake, et en crewmedlem pleide å stå på exitraden. og ofte var setene enten klappet sammen, eller merket med reservert crew. Husker ikke helt om det var SK eller BU, men jeg tror det var BU.
Hvilke flighter bruker NB 5 CCM'er på? LPA?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 10
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
|
![]() Quote:
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som husker denne? | Magnus | Flyforum | 6 | 03-12-2010 18:34 |
Noen som husker Meigs Field? | LN-MOW | Flyforum | 9 | 27-06-2007 16:58 |
Noen som husker Dy | krølle | Flyforum | 0 | 03-03-2007 23:02 |
Noen som husker? | ENGM RAMP | Flyforum | 3 | 02-02-2007 12:48 |
Noen som husker denne? | LN-SSL | Flyforum | 4 | 11-07-2006 09:25 |