Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2010, 16:26   #1
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Businessklasse-prisene stuper

Skulle SK tatt inn alt dette i papirutgaven hadde det kostet flesk
Godt med et lite "alternativ" til DY's Dreamliner, kunne jo hatt lignende bileldserie derfra og
Quote:
Prisene på businessklasse har stupt det siste året. Dermed blir det stadig lengre mellom de mørke dressene foran i flykabinen på langdistanseflyginger.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10042338

Last edited by Discus; 08-11-2010 at 17:21.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 16:33   #2
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Glitrende SK reklame

Det er ikke bare prisene som har stupt. Kvaliteten har også rast nedover de siste månedene.
Reiste t/r HKG med Lufthansa for to uker siden, og kvaliteten på mat og vin har virkelig stupt det siste året.
Kvaliteten og mengden mat minte om slik det var i economy for ca. 10 år siden.
Vil man ha luksus er det nok bare F som tilbyr dette nå, iallefall når det gjelder europeiske selskaper.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 17:14   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: Glitrende SK reklame

Quote:
Originally Posted by OEH View Post
Det er ikke bare prisene som har stupt. Kvaliteten har også rast nedover de siste månedene.
Reiste t/r HKG med Lufthansa for to uker siden, og kvaliteten på mat og vin har virkelig stupt det siste året.
Kvaliteten og mengden mat minte om slik det var i economy for ca. 10 år siden.
Vil man ha luksus er det nok bare F som tilbyr dette nå, iallefall når det gjelder europeiske selskaper.

Ikke det siste året, i tilfelle i løpet av de siste 9 månedene, reiste c i jan med LH og den holdt høy standard
krølle is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 17:26   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Har selv 3 IC flighter med LH i biz det siste halve året. 2 var svært gode (MUC-HKG og FRA-IAH), men en (HKG-FRA) var mer på det jevne. Så at biz er dårligere nå er jeg ikke helt enig i. Blant annet så er jo flere og flere seter helt flate etterhvert (selv om både SK og LH henger etter på det området)
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 17:30   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Dette er vel en konsekvens av at økonomiklasse har blitt dårligere og dårligere. Kjøp av drikke, dårlig benplass, uspiselig mat osv. Skal man på ferie og man ikke har kniven på strupen økonomisk, skjønner jeg godt at mange velger å betale litt mer for å slippe å grue seg for flyturen.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 17:32   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Det OEH samenligner med er vel biz for 10 år siden. Endringen hos de absolutt fleste selskap på langruter har vel vært den samme: seter og IFE har blitt langt bedre, men det er blitt kompensert med at maten bærer langt mer preg av å være litt avansert Y-mat.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 17:41   #7
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Lufthansa henger håpløst etter når det gjelder biz-setene. Når det heller ikke blir kompensert med bedre mat, vin og IFE er jeg redd de henger etter i konkuransen. Veldig skuffende at de ikke introduserte nye biz seter da de tok i bruk A380.
Mikromat og billig vin synes jeg har lite med "luksus" å gjøre, og det er jo det denne artikkelen omtaler bizklasse som
OEH is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 18:35   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Prisene stuper? Prisene er på vei oppover igjen, det samme er etterspørselen.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 18:48   #9
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,720
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Prisene stuper? Prisene er på vei oppover igjen, det samme er etterspørselen.
Enig med Tommy, businessklasse har hatt oppgang etter å gått skikkelig på trynet for 2 år siden nå. Tilbudene er ikke like mye "krise"-tilbud lenger og alle rapporterer om at etterspørselen øker. Så at C prisene stuper, det er vel ikke helr riktig..
view is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 18:53   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Quote:
Originally Posted by view View Post
Enig med Tommy, businessklasse har hatt oppgang etter å gått skikkelig på trynet for 2 år siden nå. Tilbudene er ikke like mye "krise"-tilbud lenger og alle rapporterer om at etterspørselen øker. Så at C prisene stuper, det er vel ikke helr riktig..
Er vel en eller annen avis eller skribent som har litt forsinkelse i statistikken sin. Jeg mener bestemt å husker at jeg leste en veldig lik artikkel for en stund siden (resirkulerte nyheter?)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 19:02   #11
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Quote:
Originally Posted by view View Post
Enig med Tommy, businessklasse har hatt oppgang etter å gått skikkelig på trynet for 2 år siden nå. Tilbudene er ikke like mye "krise"-tilbud lenger og alle rapporterer om at etterspørselen øker. Så at C prisene stuper, det er vel ikke helr riktig..
Det som har skjedd de siste årene er at flere og flere har blitt mer diffrensiert i prisingen, som feks de fleste nå har en billig fixed billett, og så flere nivåer med mer og mer tilgang på seter og fleksbilitet. Hos SAS er det jo nå Z/J/D/C/A-klasse, samt I og R (er vel for ID?), og oppgradering ved gate, *A sin felles-oppgradering for poeng, og en og annen klasse for corporate-avtaler, så er det ganske mange ulike måter å få lokket folk fremover avhengig av behovet for å ha en god tur.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 19:03   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

De som ennå ikke er slukt av skumlesersamfunnet, har kanskje lagt merke til at følgende også står i artikkelen:

Quote:
Prisene stiger igjen

På enkelte strekninger er prisen for businessbilletter halvert de siste årene.

- Under finanskrisen satte flere flyselskaper fly på bakken, for å redusere kapasiteten. Nå når etterspørselen er på vei tilbake, stiger prisene igjen. Det er dårlig nytt for passasjerene, sier Tom Otley.
....setningen slår egentlig ihjel hele artikkelen til VG
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2010, 19:49   #13
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,720
Default Re: Businessklasse-prisene stuper

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
De som ennå ikke er slukt av skumlesersamfunnet, har kanskje lagt merke til at følgende også står i artikkelen:
Ups, må si meg skyldig der gitt.. var mest opptatt av bildene faktisk Det er jo et eget avsnitt som heter "Prisene stiger igjen", og det virker veldig selvmotsigende når artikkelen heter "Prisene stuper".

Jeg er enig i det at som andre nevner her så finnes det i dag en rekke muligheter for "hvermansen" å fly foran gardina, bla pga prisdifferensiering på restriktive billetter og poeng. Det er helt sikkert belegg for å argumentere for en gjennomsnittlig nedadgående trend prismessig sammenlignet med dagene hvor man kun hadde M og C. Som alltid kan man benytte statistikk til å tale sin sak

For de som følger med i finanspressen på selskapene sine resultat trender, så er det ingen tvil om at den generelle trenden er oppadgående om dagen. Det er bare å vise til BA sitt positive resultat, et selskap som er ytterst avhengig av inntjening i premium kabiner. Snittprisene foran i flyet har og går fortsatt opp. Sånn sett blir overskriften til VG skivebom for min del.
view is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Japan Airlines - Hvilken businessklasse? KristianSk Reiseforum 4 09-01-2015 10:50
Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is LN-FHU Flyforum 98 28-03-2013 13:57
Tyven slo til på businessklasse Concorde Flyforum 10 08-01-2010 00:38
E24.NO: Norwegians omdømme stuper LN-RRA Flyforum 36 08-05-2009 20:41
SAS stuper på Oslo Børs Jarlabanke Vking Flyforum 3 19-06-2008 16:06


All times are GMT +2. The time now is 01:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.