Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2010, 11:27   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default NSB går mot LCC konsept

NSB ønsker visst å havne i klassen til FR og andre ved å gi mindre benplass ombord. En ting er å ha dårlig benplass på en times flytur, men på en togtur på 5-8 timer må jo dette bli et sandt helvete?

Quote:
For å få plass til flere passasjerer i togene, krymper NSB stolsetene fra 48 cm til 40 cm når de nye «Flirt»-togene kommer i 2012.
Hele historien hos Aftenposten her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3884702.ece

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2010, 11:28   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,429
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Ikke benplassen...er bredden de krymper
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 02-11-2010, 11:59   #3
ex_trd
*A Gold/OW Emerald
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Nok en grunn til ikke å ta toget.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2010, 13:18   #4
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Nok en grunn til ikke å ta toget.
+1

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 01:01   #5
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: NSB går mot LCC konsept

1. Denne endringen er gjort for å få flere seter per vogn, noe som er ønsket blant passasjerene.

2. Disse togene skal ikke gå på lange strekninger, men primært benyttes fra Oslo til Skien og Lillehammer.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 09:24   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
1. Denne endringen er gjort for å få flere seter per vogn, noe som er ønsket blant passasjerene.


Jeg stiller meg tvilende til om passasjerene generelt ønsker flere sitteplasser pr. vogn og å sitte tre i bredden på samme benk, men det er jo enkelt å skylde på dem for at det blir trangere, da. Hadde det ikke vært for passasjerene så hadde det ikke blitt trangt.

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
2. Disse togene skal ikke gå på lange strekninger, men primært benyttes fra Oslo til Skien og Lillehammer.
Skien-Lillehammer er 5,5 timer - en time mer enn Oslo-Kristiansand. Jeg noterer meg at man får "lokaltogstandard" på intercity-rutene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 09:36   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
1. Denne endringen er gjort for å få flere seter per vogn, noe som er ønsket blant passasjerene.

2. Disse togene skal ikke gå på lange strekninger, men primært benyttes fra Oslo til Skien og Lillehammer.
Merkelige passasjerer, de fleste ville vel heller sett flere vogner for å øke antallet seter.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 12:40   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,006
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Merkelige passasjerer, de fleste ville vel heller sett flere vogner for å øke antallet seter.
Helt enig. Dette høres ut som om de ble spurt "ønsker dere flere seter på toget så du slipper å stå"? Tror neppe pasasjerene ønsket å sitte trangere.

Det blir litt sånn som å spør "ønsker du at Snickersen skal bli 25% rimeligere"? Uten å nevne at den samtidig blir 35% mindre.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 14:54   #9
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
2. Disse togene skal ikke gå på lange strekninger, men primært benyttes fra Oslo til Skien og Lillehammer.
Og til dette trenger dere 50 nye togsett?

Hvor ble det av alle skal få prinsippet? Pendler med tog hver dag, og jeg vil også ha noen flørte tog!
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 16:28   #10
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: NSB går mot LCC konsept

I tillegg til dette er nesten samtlige plattformer i Norge for lave for Flirt'en, med unntak av Lysaker og Drammen, og muligens et par stasjoner til... Hurra for NSB, vi går en lys framtid i møte... æh...
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 16:58   #11
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: NSB går mot LCC konsept

De nye FLIRT-togene til NSB skal brukes både på InterCity og lange lokaltogstrekninger. Togene med InterCity-konfigurasjon vil få comfortseter, i tillegg til vanlige seter. Lokaltogene vil kun ha vanlige seter. Personlig foretrekker jeg å få sitte på vei til jobben enn å måtte stå.

Fakta om plattformhysteriet er følgende: De nye FLIRT-togene er bestilt i henhold til EU-standarden på plattformer, som norske myndigheter har vedtatt at man skal følge. NSB har derfor ikke bestil ''feil'' tog, som noen nevnte i et tidlgere innlegg.

Les forresten Drammens Tidende (nettutgave) hvor det ligger en artikkel om den nye treningsmodellen av FLIRT ble heiset på plass i dag. 25 tonn fraktet på lastebil fra Sveits. Blir artig når man kan ta FLIRT-togen til flyplassen.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 17:41   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,413
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Men plassen på NSB Komfort blir uendret og dermed blir verdien for oss som kjøper oss opp enda større/bedre/bredere/høyere.
EB is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 17:47   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,577
Default Re: NSB går mot LCC konsept

... men 'BOB' har jo NSB hatt siden før LCC'enes inntog ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 18:14   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,413
Default Re: NSB går mot LCC konsept

...og nå har det også internett tilgang ombord. Hva om f.eks WF tok etter NSB der?
EB is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2010, 19:43   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Skien-Lillehammer er 5,5 timer - en time mer enn Oslo-Kristiansand. Jeg noterer meg at man får "lokaltogstandard" på intercity-rutene.
Nå er det veldig, veldig få gjennomgående reisende på hele strekningen, selv om disse rutene gir mulighet for Drammen-Gardermoen eller Hamar-Lysaker uten togbytte eller betale 90 kr ekstra for komfortklasse. Så vidt jeg kan se, gir togene bedre komfort enn det som i dag brukes på for eksempel Kongsvinger-Skøyen (1 t 40 min) eller Gjøvik-Oslo S (2 timer), som er andre strekker å sammenligne med. Riktignok dårligere standard enn langdistansetogene, men allikevel ikke helt elendig.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 03:08   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,429
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Tja, de fleste har vel funnet ut av at skal man langt tar man fly og skal man kort tar man bil og lat toget stå med signalfeil og nedrevne kjøreledninger... da kommer man frem i det minste
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 05:03   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,413
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Det blir litt for Frp-aktig... NSB har absolutt sin misjon og leverer faktisk på enkelte ruter både hyppige avganger og bra punktlighet.
EB is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2010, 20:48   #18
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: NSB går mot LCC konsept

Uansett hva som skrives eller sies i media om NSB, SAS, Norwegian eller hvem det måtte være, er det viktig å ikke ta en journalists vinkling for god fisk.

Sitat fra en Aftenposten-artikkel om NSBs oppussede tog: "Reolene for bagasje blir gjennomsiktige slik at passasjerene kan se når kofferten blir stjålet." Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3875000.ece

Dette er et eksempel på hvordan en journalist kan vri og vende på ting slik at opinionen får et feil bilde av virkeligheten.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten sail4fun Flyforum 8 03-04-2013 06:59
NSB tar opp kampen mot flyselskapene. imm Småprat 14 21-12-2012 00:46
Går vi mot en avvikling av DAT på RYG? Theaviator Flyforum 7 18-05-2012 19:50
SAS (Sverige?) satsar ännu hårdare mot LCC? Bengt Flyforum 4 04-08-2007 17:36
det går mot streik i BA CK Flyforum 1 16-01-2007 13:49


All times are GMT +2. The time now is 15:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.