Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2013, 15:58   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Lufthansa Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

"Lufthansa Considering Dedicated Airline For Asian/Mid Eastern Destinations
Interesting comments coming from Lufthansa today during a briefing in New York.
Lufthansa’s CFO Simone Menne suggested that ‘LH’ is investigating alternatives to help it be more competitive against rival carriers from Asia and the Middle East. As part of this strategic review, it was mentioned that Lufthansa would consider created a dedicated Low Cost Carrier (LCC) that would specialize in long haul routes.
For those of you not familiar with the concept of an “LCC”, it is basically an airline that operates with a minimum of amenities in an attempt to deliver the lowest possible fares. Lufthansa’s ‘germanwings’ is an example of an LCC, and in the case of germanwings, it operates primarily within Europe. Most LCC’s that offer long haul services are usually single cabin aircraft offering only economy class fares. In addition, LCC’s tend to be ‘a-la-carte’ airlines that charge fees for additional passenger services and perks.

http://first2board.com/lufthansaflye...-destinations/
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2013, 16:16   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,568
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Det er langt fra 'consider' til 'implementing' ... De tenker nok høyt mest for å skjekke reaksjonene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2013, 11:01   #3
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Det gikk forholdsvis raskt når de flyttet vesentlige deler av short haul til Germanwings.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2013, 17:15   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Litt også her: http://www.tic.travel/news/26032013/lufthansa-til-asien

Jeg synes dette er interessant, og setter ikke minst en del kommentarer om DYs satsning i et nytt lys. Spesielt i forhold til uttalelsen: ""Vi har ingen chance mod de mellemøstlige selskaber, hvis vi ikke skifter strategi, tilføjede CFO'en."

Et argument fra en rekke debattanter her og andre steder har jo vært at det ikke er noen grunn til at DY må satse med asiatisk crew, fordi selskap som BA, Lufthansa osv. jo klarer dette med europeisk crew. Kanskje er det likevel noe i DYs argumenter i så måte? Hvis LH ikke klarer å konkurrere med selskaper fra Gulfen med så pass stort omfang på IC-aktiviteten, så er det vel mange ting som taler for at det iallefall ikke er lettere for mindre IC-selskaper.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2013, 18:41   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Qantas sitt Jetstar bruker Asiatisk crew på sine langruter ut fra Australia... Tittet litt på Jetstar forrige uke og vil skrive noen linjer senere. De har tross alt 13 A332 , hvis jeg ikke husker feil.. De har forlengst oppdaget nødvendigheten..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2013, 19:13   #6
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Semi off topic, men...

Giganten ser hen til tankegangen og vurderingene til den lille lattermilde nordmannen med røde neser... Jeg må si at det virkelig blir spennende å se hvordan LCC IC kommer til å gå.

Jeg husker så godt debatten som verserte her inne for noen år siden da DY-ryktene gikk; i det hele tatt å vurdere LCC IC ble stemplet som galskap... og ikke minst, sitatet fra den ofte så diskrete mannen med sans for trippelsyv i the windy city: "La han proeve seg paa NYC. Hadde vaert artig aa se han svi av alle de millionene han har tjent paa aa bygge en butikk med stor suksess i loepet av ett blunk."

Jeg har ikke peiling, men jeg har mine antakelser. Time will tell... Det blir spennende!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2013, 19:51   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Jeg husker så godt debatten som verserte her inne for noen år siden da DY-ryktene gikk; i det hele tatt å vurdere LCC IC ble stemplet som galskap... og ikke minst, sitatet fra den ofte så diskrete mannen med sans for trippelsyv i the windy city: "La han proeve seg paa NYC. Hadde vaert artig aa se han svi av alle de millionene han har tjent paa aa bygge en butikk med stor suksess i loepet av ett blunk."

Jeg har ikke peiling, men jeg har mine antakelser. Time will tell... Det blir spennende!
"Bransjekjennerne" var jo nokså kjappe med å spå DYs undergang når de startet opp i 2002 også, men med litt for tradisjonelt tankegods så ser man muligens ikke alternative løsninger...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2013, 20:25   #8
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Qantas sitt Jetstar bruker Asiatisk crew på sine langruter ut fra Australia... Tittet litt på Jetstar forrige uke og vil skrive noen linjer senere. De har tross alt 13 A332 , hvis jeg ikke husker feil.. De har forlengst oppdaget nødvendigheten..

Fløy med Jetstar mellom Auckland - Singapore ifjor, og flightdeck var ikke asiatisk, men de i kabinen var det. Fløy også Air Asia mellom KUL - SYD, og samme der. Det var ikke så sykt billig, men det var fine enveis billetter. Betalte 2500 kr for AKL-SIN, og drøyt 1100 for SIN-(KUL)-SYD.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.

Last edited by GFL; 02-04-2013 at 20:29.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2013, 06:59   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Lufthansa vurderer en IC LCC variant mot Asia og midtøsten

Joda, jeg var upresis, kun kabin, med Aussie kabinsjef...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Å drive LCC-samarbeid i Asia er ikke lett Trdfly Flyforum 2 20-08-2015 12:27
NSB går mot LCC konsept Bizflyer Reiseforum 17 04-11-2010 20:48
Stor LCC vekst i Sydøst Asia Farmer Flyforum 3 09-11-2006 13:28
LCC KLIA ( KUL ), FØRSTE I ASIA.... SQ 777 Flyforum 1 29-03-2006 19:39


All times are GMT +2. The time now is 01:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.