Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2010, 04:20   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
Default Walk-around på tre-hølere.

Et lite spørsmål. Hvordan løses egentlig walk-around på MD-11 og Tristar og andre mindre tre-hølere. Tenker primert på inspeksjon av motoren i halen på flyet? Får pilotene sjekket denne på samme måte som de får sjekket motorene under vingen?

Last edited by Twin Otter; 23-10-2010 at 04:30. Reason: Jeg mener selvfølgelig walk-around!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2010, 08:42   #2
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Walk-around på tre-hølere.

Ikke uten lift på MD, på Tristar finnes luker inne i halen, men tror ikke det brukes på noen walk-around.
terje t is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2010, 13:21   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Re: Walk-around på tre-hølere.

Paa en walkaround, inspiseres motorene kun visuelt nedenfra.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 23-10-2010, 13:32   #4
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Walk-around på tre-hølere.

Heisann Twin Otter!

Et lite sidesprang her, men paa DC10-10/30 saa vi i snitt at halemotorene hadde lengre levetid sammenlignet med vingemonterte motorene...? Mange teorier om hvorfor, men populaerteorien var at motoren var plassert saa hoeyt at mekanikerne ikke fikk tuklet med disse motorene saa ofte og derfor varte lenger...

...anyway, ikke mye du faar sett av hverken vifte eller eksos av en DC10 halemotor fra bakken. Paa DC10 saa er det en luke i skroget bak aft pressure bulkhead og en stige som gaar opp og tar deg opp til et patio som kan aapnes under motoren. Du maa fortsatt aapne fan cowl, core cowl og thrust reverser for aa faa tilgang til mortoren og hele denne affaeren kan ta en stund. Skal du se paa viften maa du inn foran og ha en lift som terje t nevner. BTW: Viften paa en DC10 sitter over 20' inn fra inlet.

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2010, 13:59   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
Default Re: Walk-around på tre-hølere.

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisann Twin Otter!

Et lite sidesprang her, men paa DC10-10/30 saa vi i snitt at halemotorene hadde lengre levetid sammenlignet med vingemonterte motorene...? Mange teorier om hvorfor, men populaerteorien var at motoren var plassert saa hoeyt at mekanikerne ikke fikk tuklet med disse motorene saa ofte og derfor varte lenger...

...anyway, ikke mye du faar sett av hverken vifte eller eksos av en DC10 halemotor fra bakken. Paa DC10 saa er det en luke i skroget bak aft pressure bulkhead og en stige som gaar opp og tar deg opp til et patio som kan aapnes under motoren. Du maa fortsatt aapne fan cowl, core cowl og thrust reverser for aa faa tilgang til mortoren og hele denne affaeren kan ta en stund. Skal du se paa viften maa du inn foran og ha en lift som terje t nevner. BTW: Viften paa en DC10 sitter over 20' inn fra inlet.

Dag
Hei takk for svar Folkens! Kan tenke meg at det er litt av en jobb å ta seg inn i halemotoren ja.

Det var vel primært det med vifta jeg tenkte på.

På generell basis: Hender det at piloter åpner opp "motorkassa" når de utfører walk-arounds? Eller er det primært sjekk av styreflater, vinger, skrog og understell?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2010, 15:34   #6
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Walk-around på tre-hølere.

Piloter har ikke lov til å åpne "motorkassa" så sant de ikke har teknisk sertifikat.
terje t is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Selvstyret vil bygge tre nye lufthavner og bygge ut to(/tre) eksisterende på Grønland Trdfly Flyforum 21 26-01-2025 09:15
Fokker 50 LN-RNG, walk around. Piddien Bilder & foto 25 29-10-2010 23:39
Juli vid tre tre stora! CPH ARN OSL ATC Flyforum 32 14-08-2009 07:24


All times are GMT +2. The time now is 20:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.