![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Som tid. langtransportsjåfør, så har jeg en liten dragning mot fraktfly - og blir litt fascinert av disse store fraktmaskiner dere er så heldig å få se på OSL som Korean`s 747 og andre`s 777 for den saks skyld... Er det noen som kan fortelle meg hvor stort crew det finnes ombord, og hva oppgaver den enkelte har? Er de to langtransportsjåførene framme i flyet med på noe av lossingen/lastingen, eller er det av med sko og jakke, og slenge seg ned et sted i crew-rest mens lasting/lossing foregår?
på forhånd takk for opplysninger hei å hå H
![]() |
#2 |
FlyKirurg
|
![]()
Samme som på passasjerfly. Du har eget bakkemannskap på bakken som ordner lasting og lossing. Ikke like "stivt" som på passasjerfly, så jeg ser stadigvekk at noen av dem vandrer rundt og snakker litt med lastgutta, og sikkert hjelper til om det trengs. Men mer for en vennlig gest.
Men en pilot på så store maskiner har som ansvar å sjekke og godkjenne at flyet har blitt lastet riktig med gyldige verdier innenfor vekt og balanse. Ikke å styre med dette selv. ![]()
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er veeeeeldig forskjellig, men mange selskaper har med en loadmaster som overser alt det praktiske og gjør lastepapirene. Hvis man flyr faste ruter (som f.eks. Korean's Oslo-rute), har man imidlertid en handlingagent som gjør alt, som på et passasjerfly. Er ikke sikker, men jeg tror ikke KE har med loadmaster til OSL.
Pilotene er i varierende grad inolvert, man kan vel si at jo større selskapet er, jo mindre er de involvert. Et typisk fraktercrew består av piloter (samme som på passasjerversjonene av flytypen), en mekaniker og en loadmaster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
KE i OSL har egne faste folk stasjonert her (mekaniker, loadmaster osv.), mens tidl. SAS Cargo gjør selve lastingen. Crewet ombord pleier å være 3 piloter som kommer på her, regner med det er to som flyr og en relief. De gjør ingenting av lastingen, men sjekker selvfølgelig papirene og vil som oftest ta en titt ombord for å se at alt er som det står. Iblant dukker det opp en sikkerhetsfyr som er med ved spesiell verdifull last.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Litt OT, men har fått kontakt med en kar fra der jeg bor, han flyttet ned til USA/Alaska i 1971. Han flyr UPS jumbo, og har masse artige historier å fortelle. Han sender også masse bilder. Hvis det er noe interesse så kan jeg godt legge de ut her. Han pleier å fly Alaska-Shanghai. Han er nå 62 år så han begynner å bli litt mindre ivrig sier han selv, men han har vel hatt nok timer i luften.
Har planer om å besøke han i alaska til våren. Noen timer ved gjerdet i ANC hadde ikke gjort noe for en som digger jumboer. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hummingbird Aviation med fraktfly | Trdfly | Flyforum | 0 | 26-02-2019 02:53 |
Fraktfly - Militære vs sivile modeller | SudCaravelle | Flyteknisk forum | 8 | 06-12-2016 14:25 |
Fraktfly styrtet på motorvei i Dubai (09/2010) | SudCaravelle | Flyforum | 20 | 29-07-2013 11:59 |
Utslippskrav på fraktfly | imm | Flyforum | 6 | 25-12-2011 03:51 |
Fraktfly styrtet i Italia | TG923 | Flyforum | 0 | 01-11-2005 03:39 |