![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hej
Som det jo nok er de fleste bekendt, har Norwegian meddelt, at de satser på Finland med en base i Helsinki. Samtidigt har airBaltic annonceret en base i Oulu. Endvidere vil Blue1 fordoble deres flyflåde. Andet sted har jeg set, at Finnair og SAS/Blue1 har det bekvemt i Finland, med tilhørende høje priser. Ser man på Finnair i dag, har selskabet i store træk to fokusområder: 1) Et klassisk finsk selskab, der med udgangspunkt i Helsinki flyver ruter til Finland, Europa og enkelte langruter. 2) Et "bro" mod øst, hvor deres europæiske ruter virker som et feed til et for Helsinki usædvanligt stort antal østgående ruter. I dag betjener Finnair, såvidt jeg kan se, de europæiske ruter med ret lave frekvenser, og her kan SAS/Blue1 udgøre et problem, da især de kunder, der skal skifte fly i Helsinki, lige så godt kan flyve via Stockholm, samtidigt med, at SAS/Blue1 nemt kan matche på direkte ruter til Helsinki og supplere disse med transfer i Stockholm eller København. Dertil kommer Norwegian angreb direkte på Helsinki med noget, der ikke just virker som det bebudede feed til Finlands langruter. Desuden virker Finland og Helsinki til at være underbetjent med klassiske lavprisselskaber som easyJet. Alt i alt kan deres europæiske ruter komme under pres, og hvilket igen kan presse deres østgående langruter, eller tager jeg fejl? Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er vel Asia-rutene som er deres brød og smør. Jeg vil tro at en stor andel av de kundene som Finnair tjener penger på er transfer-pax på vei til Asia, så jeg tror ikke AY er så bekymret for at LCC-selskaper skal ta de kundene som betyr noe for dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Lars |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg vet ikke hvor stor turisttrafikken er mellom Finland og Europa, men den er vel neppe veldig stor? Og iallefall ikke high yield. Jeg tror AY gladelig gir fra seg noen av de kundene så lenge de beholder sine egne og OW-partnerne sine biz pax.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vel ikke akkurat sånn noen er oppriktig glade for konkurranse? De er jo nødt å miste noen kunder når DY kommer? Hvertfall på innenriks. Finnene kommer til å få en del lavere priser å glede seg over i tiden som kommer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå når AA skal starte opp til HEL kommer jo også AY til å få endel connecting pax derfra, både til Asia men kanskje også noe til Europa-rutene sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Østover kanskje, men klarer ikke helt å se Europa rutene. Der er det vil mye mer naturlig at BA får sendt de ut via LHR. Der er det jo også mer å velge mellom og ikke minst mer frekvens, tenker jeg hvertfall
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Skal man til øst-Europa kan HEL være et minst like godt utgangspunkt som LHR. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, den tanken slo meg også. De destinasjonene AY flyr til, som ikke BA flyr til, vil jo dessuten få mer pax-grunnlag når de får connection med AA. Dessuten er det ikke sikkert det er så dumt at AY kan være et alternativ til BA for flere Europeiske byer, når man skal mot vest; det vil jo bare gi flere alternativer og muligheter, og så lenge grunnlaget er der... ja det sier seg selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kan eieren til 3 X B747 komme og hente de? | sirpjalle | Småprat | 15 | 14-12-2015 13:22 |
Aftenposten: Her kan det komme nye flyruter | nime | Reiseforum | 5 | 11-01-2011 11:15 |
Hit kan det komme nye ruter | Mugnas | Flyforum | 3 | 29-01-2010 12:35 |
Flere fejlindkøb kan komme under lup | sirpjalle | Flyforum | 0 | 15-03-2008 12:35 |
Twin Otter kan komme tilbake i produksjon | CK | Flyforum | 15 | 16-04-2007 23:15 |