![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Canadiske Viking Air har kjøpt rettighetene - inkludert produksjonsrettighetene - til en rekke gamle deHavilland Canada-modeller - inkludert Twin Otter, som i følge Viking Air er den mest aktuelle modellen (Dash 7 er liksom ikke like hot) å starte produksjon av.
Viking aquires DeHavilland type certificates By Viking Air Feb 24, 2006, 14:18 Victoria, BC; February 23rd, 2006 – Viking Air Limited announced late Wednesday that it has acquired Type Certificates for seven de Havilland heritage aircraft, including the DHC-2 Beaver and the DHC-6 Twin Otter, from Bombardier Inc. (TSX: BBD). After receiving approval from Transport Canada on January 31, 2006, the transfer of the Type Certificates was completed Wednesday evening during a ceremony at the Canadian Aviation Museum in Ottawa. Hele saken: http://aiabc.com/artman/publish/printer_47.shtml Viking Air |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
I tillegg til Twin Otteren er vel også DHC2 Beaver en svært aktuell kandidat. Ser at selskapet har mye erfaring med denne flytypen. Dette er jo også et mye brukt "bush-plane" i Canada og Alaska så jeg vil anta at det også er et marked for flere Bevere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Viking har konvertert Beaver og Otter til turbo ganske lenge, og det er vel disse flyene de prioriterer i første omgang. Stjernemotor blir antagelig "optional". Vil jeg tro.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
...og for dem som liker Beaver spesielt godt: aprilutgaven av magasinet Todays Pilot er sterkt å anbefale!!!
![]() ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Damn
![]() ![]() 9,5 mill NOK for en heloverhalt og upgradet DHC-2 Turbo Beaver..... Mmmmm, mangler bare 9 490 000 kroner til så er jeg i mål.... Jeg får kanskje satse på Norsk Tippings økte pengepremier
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Ifølge en artikkel i Victoria Times er Twin Otter den mest aktuelle kandidaten for ny produksjon, foran Beaver og Otter. Ifølge artikkelen er ledelsen i Viking Air "beherskede optimister" når det gjelder muligheten for ny produksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 149
|
![]()
well it looks like they are starting
www.vikingair.com/gif/to_bro.pdf
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
|
![]()
Tidligere iår traff jeg på en salgs/markedsmann fra Viking i Jakarta.
Han kunne opplyse at de hadde "Letter of Intent" for mellom 50-60 maskiner fra potensielle kunder i Sørøst Asia, Indiske hav , Sør-Amerika og Canada dersom de restartet produksjonen for Twin Otter. Dette har vært på deres plan det siste året og de vil kun restarte produksjon av Turbo-Beaver i tillegg dersom de får god inntjening ved salg av nye Twin Otters og markedet ønsker denne maskinen ifølge han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 101
|
![]() Åi Åi!!! Dette blir spennende å se!! Godt at gode gamle Twin otter kommer tilbake! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 113
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
?
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
Meeeen, det er jaggu meg ikke mange maskiner av den's kaliber når det gjelder "versatility", bruksområder og "roughness" Se og søk litt rundt omkring, og du vil oppleve at den har et vanvittig rykte på seg når det gjelder å tåle juling, ising, egenskaper i det hele og det store som mange fly kan misunne det.... Ja, riktignok er jeg partisk i og med at jeg har omtrent vokst opp i en, men dæven, jeg har jaggu meg fått respekt for den og... ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Spennede om dette kan bli en realitet.
Jeg er i hvert fall glad for at Twin Otter er et av de flyene jeg har fløyet med.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Da ble det en realitet, Twin Otteren gjennoppstår!
![]() Viking goes ahead with Twin otter By Graham Warwick Canadian manufacturer confident of Ottawa backing British Columbia-based Viking Air has formally launched its Twin Otter Series 400, confident its plan to update the de Havilland Canada-designed 19-seat twin-turboprop will qualify for repayable financial assistance under the Canadian government's new research-and-development support scheme. The decision will make Victoria-based Viking Canada's only manufacturer of certificated aircraft west of Ontario, says president and chief executive David Curtis. Major components will be built in Victoria for final assembly in Calgary, Alberta. Deliveries will begin within 24 months. Viking decided to restart Twin Otter production after an 18-year gap after securing sufficient firm orders and further investment from majority shareholder Westerkirk Capital. The final step came with the Ottawa government's announcement of its Strategic Aerospace and Defence Initiative (Flight International, 10-16 April). Curtis "fully expects" the Series 400 programme to meet the requirements for repayable R&D funding support set out by Industry Canada, and Viking says it has had "positive discussions" with Export Development Canada, the government agency that would provide financial services to purchasers of new Twin Otters. Launch customers include Trans Maldavian Airlines, with five orders Air Seychelles with two firm orders and two option aircraft Air Moorea with two orders and Swiss charter operator Zimex Aviation with one. All are existing Twin Otter operators. Lessor Loch Ard Otters of Palm Beach, Florida has placed six orders and six options. The Series 400 is priced at $3.2 million, on wheels, with a standard 19-seat interior and basic instrumentation, Viking says. Full de-ice, float, amphibious and ski landing gear are aftermarket options.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
:clap Fantastisk !! :clap
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dornier 328 tilbake i produksjon | Someone | Flyforum | 16 | 17-05-2023 04:53 |
Kan Finnair komme under pres? | Fysikeren | Flyforum | 8 | 06-10-2010 18:18 |
Do-228 tilbake i produksjon | Desk pilot | Flyforum | 4 | 11-10-2009 18:21 |
Flere fejlindkøb kan komme under lup | sirpjalle | Flyforum | 0 | 15-03-2008 12:35 |
Twin Otter-produksjon er i ferd med å starte opp igjen | Desk pilot | Flyforum | 5 | 04-04-2007 11:27 |