Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2010, 00:53   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Air France-KLM-SAS?

Som vi vet så har Lufthansa vært på en stor handletur de siste årene. De har kjøpt opp både Swiss, Austrian, SN Brussel Airlines, BMI osv, og nå snuser de på LOT. For ikke så lenge siden var Airfrance-KLM Europas største flyselskap, men nå er altså LH betydelig større.

LH har tideligere vist interesse for SAS, men den interessen har nå forsvunnet. LH har blitt beskrevet som den mest sansynnlige kandidaten til å kjøpe opp SAS, men nå begynner jeg å lure. Det er ikke sikkert at AF-KLM liker at LH får en så stor markedsandel, så kan det hende at AF-KLM like godt slenger inn et bud på SAS? Det ville jo skaffe AF en mye større markedsandel.

Dersom SAS skulle bli kjøpt opp av AF-KLM ville de selvsagt måtte gå inn i SkyTeam. Og det vil kreve store strategiske endringer. SkyTeam mangler jo også en aktør i Skandinavia.

Kanskje hadde det ikke vært så dumt av AF-KLM å kjøpe SAS? Hva tror dere?

Last edited by Boeing_fan; 06-10-2010 at 11:44.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 02:03   #2
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Default Re: Air France-KLM-SAS?

Dette temaet var jo oppe i fjor vinter, http://e24.no/boers-og-finans/article2865517.ece, snart to år gammel artikkel, det har jo vært stille om dette siden...
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 08:21   #3
posthuman
ScanFlyer Blue

posthuman's Avatar

kan ikke skjønne hvorfor KLM/Air France skal kjøpe et selskap nå som ikke viser + i boken.
Dette har vel tidligere blitt diskutert under styrt "avvikling" og at deretter restene i SAS blir plukket opp av andre.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 10:54   #4
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Nå er det jo faktisk slik at SAS viser fremgang, å om ikke kraftig pluss, så i alle fall pluss.
AF/KLM er etter min mening en like god strategisk partner som LH.
Men i å med at LH har vert i tett samarbeid over mange år så føles det kanskje "tryggere"

Jeg må innrømme at jeg håper at i alle fall staten i våre tre land selger. For når eiere så til de grader motarbeider eget selskap ( som kanskje har vert nødvendig i enkelte tilfeller ) mener jeg at de overhodet ikke har noe på eiersiden å gjøre.
Jeg ønsker en eier av selskapet jeg jobber i som er interisert i drive flyselskap.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 10:57   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by posthuman View Post
kan ikke skjønne hvorfor KLM/Air France skal kjøpe et selskap nå som ikke viser + i boken.
Vel AF kjøpte KLM og de hadde ganske stygge regnskaper får AF tok over.....
Old 06-10-2010, 11:48   #6
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Hadde inntryk av at LH ventet til at SAS skulle bli billig nok, og som posthuman sier, plukke opp "restene" av det... Nå er det jo lenge siden vi har hørt noe om oppkjøp fra både AF og LH, hvem vet?
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 11:54   #7
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
AF/KLM er etter min mening en like god strategisk partner som LH.
Men i å med at LH har vert i tett samarbeid over mange år så føles det kanskje "tryggere"

Jeg må innrømme at jeg håper at i alle fall staten i våre tre land selger. For når eiere så til de grader motarbeider eget selskap ( som kanskje har vert nødvendig i enkelte tilfeller ) mener jeg at de overhodet ikke har noe på eiersiden å gjøre.
Jeg ønsker en eier av selskapet jeg jobber i som er interisert i drive flyselskap.
Selvfølgelig er de en like god eier og partner. SAS foretrekker muligens å bli kjøpt opp av LH, men LH er for øyeblikket opptatt med andre kjøp. Som nevnt tidligere så mister AF-KLM for øyeblikket store markedsandeler, og det kan jo føre til at de blir interessert i SAS.

Et AF-KLM oppkjøp av SAS ville nok også ført til slutten på SAS sine IC-ruter, og det er vel kanskje like greit.

Last edited by Boeing_fan; 06-10-2010 at 11:57.
Old 06-10-2010, 12:13   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by NIKI View Post

Et AF-KLM oppkjøp av SAS ville nok også ført til slutten på SAS sine IC-ruter, og det er vel kanskje like greit.
Eller kanskje det hadde ført til en levedyktig IC-operasjon fra Skandinavia, siden KLM er den største "tyven" av langdistansepassasjerer fra Norge. Hvordan det er fra Danmark og Sverige vet jeg ikke, men hvis en god del av passasjerene som i dag drar via AMS og ut i verden, i stedet hadde dratt via CPH eller OSL, hadde det virkelig monnet.

Om SAS tjener penger i dag tror jeg ikke er så viktig, det viktige er potensialet til å tjene penger i fremtiden. At SAS i dag ligger nede betyr kanskje heller at prisen kan være slik at et oppkjøp er attraktivt.

Ser heller at LH kjøper SAS enn KL/AF, men det går på preferanser når som passasjer, og ikke hvilket selskap jeg tror har størst sjanse for å få skuta på rett kjøl.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 12:18   #9
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

KL AF SK ?????

Øhhhhh,...nejtak til franskmænd...jatak til nederlændere !!!!

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 12:26   #10
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Eller kanskje det hadde ført til en levedyktig IC-operasjon fra Skandinavia, siden KLM er den største "tyven" av langdistansepassasjerer fra Norge. Hvordan det er fra Danmark og Sverige vet jeg ikke, men hvis en god del av passasjerene som i dag drar via AMS og ut i verden, i stedet hadde dratt via CPH eller OSL, hadde det virkelig monnet.
Tror ikke AF-KLM gidder å konkurrere med seg selv om pax, ei heller tror jeg LH gidder det. Jeg tror SAS IC vil bli lagt ned uansett om LH eller AF-KLM blir kjøperen.
Old 06-10-2010, 12:30   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Tror ikke AF-KLM gidder å konkurrere med seg selv om pax, ei heller tror jeg LH gidder det. Jeg tror SAS IC vil bli lagt ned uansett om LH eller AF-KLM blir kjøperen.
LX har jo nettopp bestilt flere langdistansemaskiner, selv om de er eid av LH.
På samme måte har ikke IC operasjonen til KL lidd etter at de ble kjøpt av AF.
Det er om å gjøre å tjene penger, ikke konsentrere all trafikk i en eller to hub'er.
Old 06-10-2010, 12:33   #12
73H
NorFlyer Front Row

SAS Re: Air France-KLM-SAS?

Quote:
Da tror vi forskjellig Langrutene til Swiss, Austrian og SN fra Zurich, Wien og Brussel har ikke blitt lagt ned selv om de oppkjøpte selskapene nå er under Lufthansa paraplyen. Blir de lagt ned, så mister den eventuelle nye eieren så mye potensiell langrutetrafikk den dagen Norwegian står klare med sine 15 Dreamlinere at det ville være håpløst. Det vil ikke være noe bedre å drive hub-flyging fra Frankfurt enn København - om mulig faktisk enda mer omvei i mange tilfeller. OSL, ARN og CPH er alle store nok til å ha en viss langrute trafikk.
73H is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 12:46   #13
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
LX har jo nettopp bestilt flere langdistansemaskiner, selv om de er eid av LH.
På samme måte har ikke IC operasjonen til KL lidd etter at de ble kjøpt av AF.
Det er om å gjøre å tjene penger, ikke konsentrere all trafikk i en eller to hub'er.
Nå synes jeg det er en ganske merkelig sammenligning. Både KL og LX sine IC operasjoner er så store at SAS ikke er i nærheten av å kunne sammenligne seg med dem. De er en av de største i Europa i utgangspunktet, og har store markedsandeler. Derfor overlever de.
Old 06-10-2010, 12:57   #14
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
KL AF SK ?????

Øhhhhh,...nejtak til franskmænd...jatak til nederlændere !!!!

Hilsen
Ole
Nej tak til begge!
Old 06-10-2010, 13:07   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

LX har ikke en av de største IC flåtene i Europa med sine 26 fly, f.eks er IB, BA, KL, AF og LH større.

Da KL ble oppkjøpt var det mange som spådde at KL ville leve videre som et turistselskap, som kun tok seg av B-destinasjoner, og at AF dermed kunne skumme fløten. Styrking av CDG og svekkelse av AMS var det de fleste så for seg, og nedskjæringene kom til å komme i Nederland. Dette har ikke skjedd, i stedet har selskapene utviklet seg videre omtrent på samme måte som dersom KL ikke var blitt oppkjøpt.

LX overlever under LH sin paraply fordi det er et marked for IC fra Sveits, men også fordi LX tiltrekker kunder fra andre land ved hjelp av et konkurransedyktig produkt.

På samme måte kunne SAS levd videre under XX sin paraply, og det er fint rom for 26 IC maskiner stasjonert i Skandinavia dersom feed inn til FRA/CDG og AMS hadde blitt routet om OSL/CPH/ARN i stedet.
Man vil ikke konkurrere med seg selv, men skape et produkt som er slik at man unngår å tape kunder til konkurrenten.

Oppkjøpene av KL, OS, LX og SN viser vel alle at oppkjøp ikke betyr nedleggelse av IC, men heller en mer levedyktig variant.
Old 06-10-2010, 13:26   #16
Øivind
ScanFlyer Silver

Hva med BA/IB? Kunne de være en aktuell kandidat til å kjøpe SAS?
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 13:53   #17
Flying-news
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Om SK skulle bli kjøpt opp av BA/IB, ville jo det bety at de måtte bli en del av OW, og dermed også samarbeide med OY. Det ville jo vært mer eller mindre ekstremt merkelig, ettersom DY også samarbeider/skal samarbeide med OY. Så nei.

Men dersom BA/IB skulle kjøpe opp SK, uten å få dem med i OW, er jo saken en annen.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 13:57   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Om SK skulle bli kjøpt opp av BA/IB, ville jo det bety at de måtte bli en del av OW, og dermed også samarbeide med OY. Det ville jo vært mer eller mindre ekstremt merkelig, ettersom DY også samarbeider/skal samarbeide med OY. Så nei.
Akurat samarbeidet mellom Dy og AY (som per dags dato ikke eksisterer) vil neppe bli hensyntatt av BA/IB og ingen avtaler varer evig. Så det argumentet blir for dumt.

Men nå tror jeg uansett ikke på noe SAS oppkjøp av BA/IB

Quote:
Og dermed gi bort svenske og danske IC-passasjerer til konkurentene slik SAS i stor grad har gjort her i Norge?

Last edited by Someone; 06-10-2010 at 14:00.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 14:02   #19
Øivind
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Om SK skulle bli kjøpt opp av BA/IB, ville jo det bety at de måtte bli en del av OW, og dermed også samarbeide med OY. Det ville jo vært mer eller mindre ekstremt merkelig
Hvorfor hadde det vært så merkelig?
I Star har du f.eks LX, OS og LH, tidligere naboer og konkurrenter. Det finnes vel også andre eksempler på at tidligere konkurrenter med en nær geografisk tilknytning har gått inn i samme allianse. Det kunne jo dessuten hende at BA/IB var interessert i både AY og SK?
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2010, 14:21   #20
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Hvem som kan tenkes å kjøpe SAS, når eller viss det blir aktuelt, er forholdsvis lett å regne seg fram til. Det må være et EU-selskap, for å beholde landingsrettigheter, og det må være et selskap som har mulighet til å ta over et såpass stort flyselskap som SAS.

Da sitter vi, så vidt jeg kan se, igjen med:
  • Lufthansa
  • Air France/KLM
  • British Airways/Iberia
  • Muligens Finnair
  • Et investeringsselskap som ser SAS som ei finansiell investering

Du kan ikke regne med at noen av disse vil bekrefte at de er interessert i å kjøpe et flyselskap som ikke en gang er til salgs.
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules