![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som vi vet så har Lufthansa vært på en stor handletur de siste årene. De har kjøpt opp både Swiss, Austrian, SN Brussel Airlines, BMI osv, og nå snuser de på LOT. For ikke så lenge siden var Airfrance-KLM Europas største flyselskap, men nå er altså LH betydelig større.
LH har tideligere vist interesse for SAS, men den interessen har nå forsvunnet. LH har blitt beskrevet som den mest sansynnlige kandidaten til å kjøpe opp SAS, men nå begynner jeg å lure. Det er ikke sikkert at AF-KLM liker at LH får en så stor markedsandel, så kan det hende at AF-KLM like godt slenger inn et bud på SAS? Det ville jo skaffe AF en mye større markedsandel. Dersom SAS skulle bli kjøpt opp av AF-KLM ville de selvsagt måtte gå inn i SkyTeam. Og det vil kreve store strategiske endringer. SkyTeam mangler jo også en aktør i Skandinavia. Kanskje hadde det ikke vært så dumt av AF-KLM å kjøpe SAS? Hva tror dere? Last edited by Boeing_fan; 06-10-2010 at 11:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette temaet var jo oppe i fjor vinter, http://e24.no/boers-og-finans/article2865517.ece, snart to år gammel artikkel, det har jo vært stille om dette siden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
kan ikke skjønne hvorfor KLM/Air France skal kjøpe et selskap nå som ikke viser + i boken.
Dette har vel tidligere blitt diskutert under styrt "avvikling" og at deretter restene i SAS blir plukket opp av andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå er det jo faktisk slik at SAS viser fremgang, å om ikke kraftig pluss, så i alle fall pluss.
AF/KLM er etter min mening en like god strategisk partner som LH. Men i å med at LH har vert i tett samarbeid over mange år så føles det kanskje "tryggere" Jeg må innrømme at jeg håper at i alle fall staten i våre tre land selger. For når eiere så til de grader motarbeider eget selskap ( som kanskje har vert nødvendig i enkelte tilfeller ) mener jeg at de overhodet ikke har noe på eiersiden å gjøre. Jeg ønsker en eier av selskapet jeg jobber i som er interisert i drive flyselskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Vel AF kjøpte KLM og de hadde ganske stygge regnskaper får AF tok over.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hadde inntryk av at LH ventet til at SAS skulle bli billig nok, og som posthuman sier, plukke opp "restene" av det... Nå er det jo lenge siden vi har hørt noe om oppkjøp fra både AF og LH, hvem vet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Et AF-KLM oppkjøp av SAS ville nok også ført til slutten på SAS sine IC-ruter, og det er vel kanskje like greit. Last edited by Boeing_fan; 06-10-2010 at 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om SAS tjener penger i dag tror jeg ikke er så viktig, det viktige er potensialet til å tjene penger i fremtiden. At SAS i dag ligger nede betyr kanskje heller at prisen kan være slik at et oppkjøp er attraktivt. Ser heller at LH kjøper SAS enn KL/AF, men det går på preferanser når som passasjer, og ikke hvilket selskap jeg tror har størst sjanse for å få skuta på rett kjøl. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
KL AF SK ?????
Øhhhhh,...nejtak til franskmænd...jatak til nederlændere !!!! Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
På samme måte har ikke IC operasjonen til KL lidd etter at de ble kjøpt av AF. Det er om å gjøre å tjene penger, ikke konsentrere all trafikk i en eller to hub'er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
NorFlyer Front Row
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nej tak til begge!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
LX har ikke en av de største IC flåtene i Europa med sine 26 fly, f.eks er IB, BA, KL, AF og LH større.
Da KL ble oppkjøpt var det mange som spådde at KL ville leve videre som et turistselskap, som kun tok seg av B-destinasjoner, og at AF dermed kunne skumme fløten. Styrking av CDG og svekkelse av AMS var det de fleste så for seg, og nedskjæringene kom til å komme i Nederland. Dette har ikke skjedd, i stedet har selskapene utviklet seg videre omtrent på samme måte som dersom KL ikke var blitt oppkjøpt. LX overlever under LH sin paraply fordi det er et marked for IC fra Sveits, men også fordi LX tiltrekker kunder fra andre land ved hjelp av et konkurransedyktig produkt. På samme måte kunne SAS levd videre under XX sin paraply, og det er fint rom for 26 IC maskiner stasjonert i Skandinavia dersom feed inn til FRA/CDG og AMS hadde blitt routet om OSL/CPH/ARN i stedet. Man vil ikke konkurrere med seg selv, men skape et produkt som er slik at man unngår å tape kunder til konkurrenten. Oppkjøpene av KL, OS, LX og SN viser vel alle at oppkjøp ikke betyr nedleggelse av IC, men heller en mer levedyktig variant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hva med BA/IB? Kunne de være en aktuell kandidat til å kjøpe SAS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men dersom BA/IB skulle kjøpe opp SK, uten å få dem med i OW, er jo saken en annen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Men nå tror jeg uansett ikke på noe SAS oppkjøp av BA/IB Quote:
Last edited by Someone; 06-10-2010 at 14:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I Star har du f.eks LX, OS og LH, tidligere naboer og konkurrenter. Det finnes vel også andre eksempler på at tidligere konkurrenter med en nær geografisk tilknytning har gått inn i samme allianse. Det kunne jo dessuten hende at BA/IB var interessert i både AY og SK? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Da sitter vi, så vidt jeg kan se, igjen med:
Du kan ikke regne med at noen av disse vil bekrefte at de er interessert i å kjøpe et flyselskap som ikke en gang er til salgs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air France-KLM | jb1 | Flyforum | 5 | 07-10-2023 00:39 |
Air France-KLM kjøper 31% av Virgin, og Delta og China Eastern 10% av AF-KLM | Someone | Flyforum | 6 | 13-01-2020 10:27 |
Etihad, Air Berlin, og Air France/KLM med samarbeid | Someone | Flyforum | 3 | 22-10-2012 22:52 |
Inntektskollaps for Air France-KLM | sail4fun | Flyforum | 5 | 10-08-2008 10:45 |
KLM + Air France | jb1 | Flyforum | 2 | 02-11-2004 10:06 |