Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2005, 00:36   #1
LN-HAT
Guest

Default Helios kraftig forsinket til Bergen

Fra www.bt.no

Flyet skulle i utgangspunktet gått fra Kypros klokken 13.55 tirsdag. Avgang ble så utsatt til klokken 18 fordi flyet ikke hadde kommet tidsnok tilbake til Kypros etter en sikkerhetssjekk hos SAS i Stockholm. Men heller ikke da unne flyet lette. Uregelmessigheter under innsjekk førte til at avgang ble ytterlige forsinket.

Crewet trengte pause
Da flyet til slutt var klarert for take off, viste det seg at crewet hadde vært for lenge på jobb og derfor måtte gå av vakt.

- Crewet hadde vært for lenge på jobb uten å få sin lovpålagte pause. Passasjerene måtte derfor frak-tes tilbake til et hotell på Aya Napa, forklarer administrerende direktør Gunnar Grosvold i My Travel.

Frustrerte passasjerer
Ståle Seim fra Bergen forteller at stemningen blant passasjeren er heller dårlig: - Vi er på vei tilbake til hotellet nå. Det har vært dårlig med informasjon, og vi bli sit-tende i flere timer inne på flyet uten å få vite hva som skjedde. Vi har heller ikke fått nos mat, forteller han.

Seim har eget firma og skulle egntlig ha vært på jobb tirsdag.

- Jeg taper penger på dette, og kommer til å be om kompensasjon for tapt fortjeneste, sier han.

Ifølge Seim skal årsaken til forsinkelsen under innsjekk ha vært at en svensk jente klarte kom-me seg om bord på flyet uten billett.

På Flesland ble passasjerer som skulle flydd fra Bergen til Kypros i går kveld sendt hjem med beskjed om å legge seg å sove. Videre informasjon om når ferien kunne begynne, skulle de får tirsdag klokken 11.

118 omkom
My Travel-direktør Gunnar Grosvold sier til bt.no at han tidliger ikke har hatt problemer med flyselska-pet Helios. Han kjenner seg ikke igjen i bildet av selskapet som i den siste tiden har blitt presentert i mediene. 118 personer omkom da et Helios-fly styrtet utenfor Athen 14. august.

Flere passasjerer som skulle ha vært med flyet som skulle ha gått fra Bergen, var mandag kveld i kontakt med Bergens Tidende. Alle uttrykte sterk misnøye med situasjonen.
  Reply With Quote
Old 23-08-2005, 06:28   #2
LN-RKF
Banned

Default Re: Helios kraftig forsinket til Bergen

Men hvorfor er det MyTravel som uttaler seg til media her? Flyr Helios noen ruter som MyTravel egentlig skulle ha flydd?
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 06:33   #3
laurenz
ScanFlyer Molded

MyTravel er ikke helt det samme som My Travel Airways.
Det er sikker Saga eller Ving reisende det er snakk om her.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 06:37   #4
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

MyTravel Norway er "hovedkontoret" til Saga og Ving i Norge. MyTravel Airways er vel et dansk selskap?
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 13:34   #5
LN-RKF
Banned

Og nå nekter de norske turistene å fly hjem med helios:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=287775
Old 23-08-2005, 14:08   #6
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Jeg skjønner ikke helt logikken at de ikke ønsker å fly et fly som ikke trenger å bli sjekket. Det ville jeg ha tolket som at alt er OK og at de ikke er i tvil om at det er sikkert å fly flyet.

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 15:39   #7
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-BRK
Jeg skjønner ikke helt logikken at de ikke ønsker å fly et fly som ikke trenger å bli sjekket. Det ville jeg ha tolket som at alt er OK og at de ikke er i tvil om at det er sikkert å fly flyet.
Det kan være bekymringen over hvem som har ment at flyet ikke trenger å sjekkes ekstra. Med den mediestormen som har vært runft Helios de siste dagene forstår jeg i grunnen av mange er bekymret. Personlig tviler jeg på om jeg ville nektet å gå ombord, men jeg forstår bekymringen.
Old 23-08-2005, 17:15   #8
laurenz
ScanFlyer Molded

Jeg vet ikke om vi kan ta det så langt at dette er noe mediene må ta ansvar for men det er ikke langt unna sannheten. Årsaken til ulykken vet vi jo ikke enda men mediene har langt på veg dømt Helios for tragedien.

Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 18:32   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Helios har et imageproblem etter en ulykke der media har spekulert, funnet på, feilinformert og rutet til noe het uten sidestykke. Ulykken er et mysterium, og folk er av den oppfatningen at Helios er et utrygt selskap. Helios kan gå samme veien som ValuJet, som ble nødt til å gjenoppstå under nytt navn (airTran) etter sin ulykke i Everglades.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 19:40   #10
LN-RKF
Banned

Og nå meldes det at MyTravel jobber på spreng med å finne alternativer til Helios:

Trolig slutt på Helios for norske passasjerer
Old 23-08-2005, 19:43   #11
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Noen må forklare folk at det er trygt å fly med de. Dette blir sikkert gjort etter en sjekk av flyene tipper jeg på. Til da så skjønner jeg at folk er skeptiske til de.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2005, 20:30   #12
Exiz
ScanFlyer Silver

Exiz's Avatar

Nå skal ikke jeg påstå at det ikke er noe galt med Helios, og at jeg ikke forstår folk ikke vil fly, men dette er enda et eksempel på hvor mye makt media egentlig har!
Hadde det ikke blitt spekulert så mye, bare blitt nevnt at noe var galt og ferdig med det, hadde det nok vært mange færre skeptiske...
Men for all del, jeg ville heller ikke flydd med et selskap som har fått så mye kritikk den siste tiden...
Exiz is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2005, 08:13   #13
Jan
ScanFlyer Gold

Jan's Avatar

Og med nedenstående meldinger kan det snart blive starten på slutten
til Helioa Airways !

Dyb mistillid til Helios Airways, hvis fly nu undersøges af SAS i Stockholm
Ingen ved endnu, hvad er egentlig skete med det havarerede fly fra Helios Airways forleden uden for Athen. Det eneste mand ved er, at flyet styrtede og alle om bord omkom.

De græske luftfartsmyndigheder meddeler, at en steward med nogen piloterfaring forsøgte at sende nødraketter, men det lykkedes ikke får ham at finde ud af teknikken, og til sidst løb flyet tør for brændstof og ramlede direkte ind i et bjerg.

Nu har Helios Airways bedt SAS i Arlanda om hjælp til et ekstra check af selskabets Boeing 737fly. Noget som også Boeing også er stærkt interesseret i. Det er en meget alvorlig sag for flyfabrikkerne, hvis der er fejl på en så populær flymodel.

Til gengæld falder dommen prompte. TUI Polen, TUI Schweiz, Hotelplan også fra Schweiz, og flere andre charterselskaber har opsagt sine kontrakter med Helios efter ulykken, ifølge Flytorget.

Engelske og hollandske turoperatører har sammen med norske Star Tour valgt at vente på luftfarftsmyndighedernes rapport, ligesom luftfartsvæsenet i Schweiz overvejer totalt forbud for landing med Helios-flyene.

Kilde: Standby.DK
Old 24-08-2005, 11:44   #14
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg synes ikke mye synd på passasjerene. Det er deres egen feil at de sitter fast på Larnaca, etter opprøret mot besetningen...
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2005, 13:04   #15
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Norske turister flyr fra Kypros

Reiseoperatøren Star Tour har onsdag funnet en løsning for de som skal hjem fra Kypros.

- Det er leid inn en Britannia-maskin som skal hente dem klokken 00.30 natt til torsdag. De lander i Bergen klokken 04.00 i morgen tidlig, opplyser daglig leder Jørn Kristiansen i Star Tour, til VG Nett.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules