Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-09-2010, 14:02   #1
charter
Newcomer
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 7
SAS Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Hei!

Vi skal fly OSL-EWA (Gardermoen-Newark) tur-retur til våren, med 5 dagers opphold i New York.

Vi vurderer å fly direkte med Continental, hvor jeg registrerer at flere på forumet har vært skeptiske til deres B757 på såpass lang tur.

Det andre alternativet er å fly SAS, via CPH og Airbus A330 til EWR. SAS sin rute finner jeg imidlertid mindre anmeldelser og informasjon rundt.

Flyr vi via CPH vil vi ha mulighet for å møte resten av reisefølget der, så gitt at A330 byr på en bedre komfort er det absolutt en mulighet som vurderes. Bakdelen er åpenbart at det tar drøye 2 timer ekstra, samt flybytte. (Vi vil uansett måtte reise sammen med resten av følget til/fra Newark, så ventingen vil for vår del bli på EWR eller ved å reise sammen via CPH)

Vi flyr (desverre) economy i begge tilfeller.

Spørsmålet er altså - er det merkbart bedre komfort i SAS A330 enn Continental B757?

Andre innspill mottas også med takk!
charter is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 14:08   #2
pilot94
ScanFlyer Silver
 
pilot94's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ??

Jeg ville nok valgt å fly via CPH.. det blir lange timer i en 757!

Dere kan jo også sjekke Swiss via ZRH, eller Lufthansa via DUS, MUC eller FRA.
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 14:37   #3
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,931
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ??

Er ikke noe bedre plass til beina enten du velger det ene eller det andre. Om det er 6 eller 8 seter i bredden spiller for meg ingen rolle.
Har hatt behahelig tur med både CO og SK over dammen.
CO har bedre underholdningssystem (AVOD) istedenfor IFE som SK har i økonomi.
Mat og service er stort sett same same.

Ville valgt CO om pris er ok og det ikke er et ønske om flybytte osv...
Mange som liker fly har jo ofte ikke noe imot å ta omveier
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 14:37   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,893
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ??

Jeg ville klart valgt Continental da du sparer mye tid på dette. Hjemturen er jo også langt bedre når du lander på OSL og er hjemme, uten venting og virkelig kjip tur siste biten (hvis du har klaustrofobi så er SAS sine 737er ikke noe bedre en CO sine 757 vil jeg tro)

En del statsledere takler mindre fly en 757 så det er vel ikke så ille med den i 7-8 timer

Så vidt jeg har forstått av tidligere tråder så har jo faktisk ikke SAS AVOD en gang på sine fly bak og da er jo CO hakket bedre.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 14:47   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ??

Quote:
Originally Posted by charter View Post
Hei!

Vi skal fly OSL-EWA (Gardermoen-Newark) tur-retur til våren, med 5 dagers opphold i New York.

Vi vurderer å fly direkte med Continental, hvor jeg registrerer at flere på forumet har vært skeptiske til deres B757 på såpass lang tur.

Det andre alternativet er å fly SAS, via CPH og Airbus A330 til EWR. SAS sin rute finner jeg imidlertid mindre anmeldelser og informasjon rundt.

Flyr vi via CPH vil vi ha mulighet for å møte resten av reisefølget der, så gitt at A330 byr på en bedre komfort er det absolutt en mulighet som vurderes. Bakdelen er åpenbart at det tar drøye 2 timer ekstra, samt flybytte. (Vi vil uansett måtte reise sammen med resten av følget til/fra Newark, så ventingen vil for vår del bli på EWR eller ved å reise sammen via CPH)

Vi flyr (desverre) economy i begge tilfeller.

Spørsmålet er altså - er det merkbart bedre komfort i SAS A330 enn Continental B757?

Andre innspill mottas også med takk!
For det første - om det ene er bedre enn det andre i dette tilfelle er en smakssak - her finnes intet fasitsvar. Tipper du finner omtrent en 50/50-fordeling dersom alle sa sitt.

Har fløyet en del COs 757er (dog ikke OSL-EWR) og også SKs IC-maskiner. Setekomforten er nok omtrent lik. Hos CO har du bedre underholdningstilbud enn SK, strømuttak i economy som SK ikke har (hvis dere er opptatt av slik). A330en kan nok virke litt stillere da det er et større fly. Husker jeg rett så har heller ikke SK individuelle luftdyser for hvert sete i de store bussene.

Generelt ville jeg gått for direkteforbindelsen fordi
  • sparer en del tid
  • kommer "rett hjem" til Oslo uten å måtte vente og bytte i CPH etter en nattflyging (noe jeg synes er pyton)
Personlige preferanser og synkronisering med reisefølget spiller jo inn her. Dere kan jo forsøke SK til NYC og CO hjem (hvis det gir en akseptabel pris, begge er jo *A) så får du fordelen av å komme rett hjem til frokost samtidig som du slipper synkroniseringsproblematikken.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 14:48   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Vil til enhver tid foretrække A330 fremfor 757. Det er en lang tur i så lille maskine, men det er jo meget individuelt hvad man synes. Selv prøver jeg at undgå 757 på IC.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 14:58   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ??

Helt klart CO. Om det er 757 eller Airbus wide-body spiller iallefall ingen rolle for min del. Er mye bedre å fly direkte.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 15:08   #8
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Jeg hadde utvilsomt valgt CO. Som SudCaravelle sier så sparer en mye tid, CO har AVOD på sine maskiner, og det viktigste, på returen så slipper du de ekstra timene med venting og flybytte før ankomst ved heller å lande direkte på OSL. Akkurat det er mye verdt etter en lang tur og forvirrende jetlag. Dessuten så støtter du opp om om de direkterutene som tilbys fra OSL
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 15:22   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Personlig hadde jeg valgt, hvis det er mulig til samme pris, SK på utreise og CO på hjemreise. Utreise er mer av en "tur" og mellomlanding synes jeg bare er kjekt. På hjemreise vil man bare fortest mulig hjem, og surringen på CPH oppeves mer som et slit, vil jeg tro.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 16:09   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Flyselskaper er dessverre veldig like i Economy Class på langdistanse - utrolig at det ikke gjøres mer for å differensiere produktene! Jeg ville uansett valgt SAS og en ordentlig langdistansemaskin fremfor et amerikansk selskap og deres mellomdistansemaskin. Det er bare å velge en avgang som gir minimalt med ventetid i København - det trenger ikke å ta mer enn 45 minutter.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 16:12   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Flyselskaper er dessverre veldig like i Economy Class på langdistanse - utrolig at det ikke gjøres mer for å differensiere produktene!
Tatt i betraktning hva man betaler, synes jeg ikke det. Marginene i bransjen er altfor smaa.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 16:24   #12
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Velger du CO får du 100% bonus på de aller billigste billetter dersom du velger å melde deg inn i OnePass. Ved SK får du nok bare 25 % på EuroBonus ved de billigste billetter ...

Forstår heller ikke dette med "liten" maskin. Hadde fløyet 737G/A319 like gjerne over dammen hvis de hadde rekkevidde. Rask boarding og raskt ut til immigrationkøen i USA hvis du velger seter langt framme..

Men bevares, ønsker du noe større, dropp SK og dra til CDG og deretter A380... Moderne AVOD etc.. Har sansen for AF

Last edited by SQ 777; 05-09-2010 at 16:29.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 16:45   #13
charter
Newcomer
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 7
SAS Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Takk for alle svar - ser at dette er en 50/50 affære, og ville egetlig bare høre andres erfaringer.

SAS på utreise og CO på hjemreise hadde klart vært å foretrekke, men dette er desverre ekstremt mye dyrere.

A330 har vi flydd med flere ganger før, så flyet i seg selv er ikke noe stor deal. Jeg fikk et inntrykk at Comtinental sine 757 var vesentlig trangere enn SAS. Når dette ikke er tilfelle må jeg si at strøm i setet er viktig, og AVOD er kjekt...

Er det noen som vet om Continental har noen form for economy extra? Ser på seat view at de har noe som heter "reserved seating" - hva innebærer dette? Tilgang via OnePass etc?
charter is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 16:48   #14
charter
Newcomer
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 7
SAS Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Ref. forrige innspill - fant ut av det. OnePass elite members...
charter is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 16:59   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Quote:
Originally Posted by charter View Post
Er det noen som vet om Continental har noen form for economy extra?
Så du fant svaret - generelt er det vel ingen US-selskaper som har Economy Extra på den måten SK, AF og BA har definert det (egen "klasse"). UA har Economy Plus med ekstra beinplass. Ellers går det vel i betaling for bulkhead/exit-seter/tidlig boarding o.l. i USA.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 17:05   #16
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Quote:
Originally Posted by charter View Post
Hei!

Vi skal fly OSL-EWA (Gardermoen-Newark) tur-retur til våren, med 5 dagers opphold i New York.

Vi vurderer å fly direkte med Continental, hvor jeg registrerer at flere på forumet har vært skeptiske til deres B757 på såpass lang tur.

Det andre alternativet er å fly SAS, via CPH og Airbus A330 til EWR. SAS sin rute finner jeg imidlertid mindre anmeldelser og informasjon rundt.
Har reist med begge rutene, og jeg må helt ærlig si at det ikke er noe merkbar forskjell på hverken benplass eller service, men CO har bedre underholdning. Jeg ville hvertfall gått for det billigste alternativet, enten det er det ene eller det andre.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 17:35   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

$ 99 en vei ved nødutg... Husk rad 21 er da det beste. De tar $ 99 for rad 20 også, men ryggen går knapt ned... Så der er det ikke verd pengene. I hvertfall på natturen hjem...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 17:56   #18
trygve
Newcomer
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 46
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Reiste akkurat TRD-OSL-ARN-EWR-OSL-TRD, med SAS på utreise og CO på returen (economy). Min oppfatning er at setene i SAS sine A330 er noen hakk bedre enn i CO sine 757. Noe mykere seter og en tanke større recline hos SAS, jeg hadde iallefall store problemer med å finne en komfortabel sovestilling på CO138. Ellers er AVOD-systemet til CO totalt overlegent det du finner hos SAS, CO får også stort pluss for strømuttak.

Hadde jeg hatt mulighet til å booke på nytt ville jeg reist ut med CO (dagflyvning) og tilbake med SAS (nattflyvning), er fint mulig å trikse sammen noe slikt på WIAS.
__________________
Openflights
trygve is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 18:01   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,893
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

Blir SAS ruten her anbefalt fordi det er SAS? Jeg kan faktisk ikke se noen annen grunn til å velge å reise via CPH til EWR?

Det tar jo selvfølgelig ikke bare 45 minutter mer via CPH.

Jeg klarer ennå ikke å skjønne at en 757 tur kal være noe mere cramped enn en A330.

Men prøv i det minste å få deg CO hjem.. Det er ikke noe kjipere enn å sitte på CPH å vente på neste flyet hjem om morgenen etter en lengre tur for å så hoppe på et fly som garantert ikke er noe større enn en 757.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2010, 19:15   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Velge Continental eller SAS tur/retur OSL - EWR ?

SAS uttalte for noen år siden at det ikke var aktuelt å sette inn et så lite fly (dårlig produkt) som 757 OSL-New York.

Det føles mye luftigere med et større fly, og rent fysisk er jo det en god del mer plass å bevege seg på underveis. Men jeg vet ikke om det var dette SAS siktet til da de uttalte seg om saken, eller om det gikk mer på fleksibilitet etc.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS SudCaravelle TripReports 12 08-08-2011 20:16
Continental OSL-EWR-FLL-EWR-OSL "live".. Thomas TripReports 29 27-06-2011 16:20
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 14:18
enkeltbillett eller Tur/retur Erik Flyforum 1 21-03-2006 09:24
Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL Thomas TripReports 12 27-02-2006 07:03


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.