![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 7
|
![]()
Hei!
Vi skal fly OSL-EWA (Gardermoen-Newark) tur-retur til våren, med 5 dagers opphold i New York. Vi vurderer å fly direkte med Continental, hvor jeg registrerer at flere på forumet har vært skeptiske til deres B757 på såpass lang tur. Det andre alternativet er å fly SAS, via CPH og Airbus A330 til EWR. SAS sin rute finner jeg imidlertid mindre anmeldelser og informasjon rundt. Flyr vi via CPH vil vi ha mulighet for å møte resten av reisefølget der, så gitt at A330 byr på en bedre komfort er det absolutt en mulighet som vurderes. Bakdelen er åpenbart at det tar drøye 2 timer ekstra, samt flybytte. (Vi vil uansett måtte reise sammen med resten av følget til/fra Newark, så ventingen vil for vår del bli på EWR eller ved å reise sammen via CPH) Vi flyr (desverre) economy i begge tilfeller. Spørsmålet er altså - er det merkbart bedre komfort i SAS A330 enn Continental B757? Andre innspill mottas også med takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
|
![]()
Jeg ville nok valgt å fly via CPH.. det blir lange timer i en 757!
![]() Dere kan jo også sjekke Swiss via ZRH, eller Lufthansa via DUS, MUC eller FRA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,931
|
![]()
Er ikke noe bedre plass til beina enten du velger det ene eller det andre. Om det er 6 eller 8 seter i bredden spiller for meg ingen rolle.
Har hatt behahelig tur med både CO og SK over dammen. CO har bedre underholdningssystem (AVOD) istedenfor IFE som SK har i økonomi. Mat og service er stort sett same same. Ville valgt CO om pris er ok og det ikke er et ønske om flybytte osv... Mange som liker fly har jo ofte ikke noe imot å ta omveier ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,893
|
![]()
Jeg ville klart valgt Continental da du sparer mye tid på dette. Hjemturen er jo også langt bedre når du lander på OSL og er hjemme, uten venting og virkelig kjip tur siste biten (hvis du har klaustrofobi så er SAS sine 737er ikke noe bedre en CO sine 757 vil jeg tro)
En del statsledere takler mindre fly en 757 så det er vel ikke så ille med den i 7-8 timer ![]() Så vidt jeg har forstått av tidligere tråder så har jo faktisk ikke SAS AVOD en gang på sine fly bak og da er jo CO hakket bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]() Quote:
Har fløyet en del COs 757er (dog ikke OSL-EWR) og også SKs IC-maskiner. Setekomforten er nok omtrent lik. Hos CO har du bedre underholdningstilbud enn SK, strømuttak i economy som SK ikke har (hvis dere er opptatt av slik). A330en kan nok virke litt stillere da det er et større fly. Husker jeg rett så har heller ikke SK individuelle luftdyser for hvert sete i de store bussene. Generelt ville jeg gått for direkteforbindelsen fordi
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Vil til enhver tid foretrække A330 fremfor 757. Det er en lang tur i så lille maskine, men det er jo meget individuelt hvad man synes. Selv prøver jeg at undgå 757 på IC.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Helt klart CO. Om det er 757 eller Airbus wide-body spiller iallefall ingen rolle for min del. Er mye bedre å fly direkte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Jeg hadde utvilsomt valgt CO. Som SudCaravelle sier så sparer en mye tid, CO har AVOD på sine maskiner, og det viktigste, på returen så slipper du de ekstra timene med venting og flybytte før ankomst ved heller å lande direkte på OSL. Akkurat det er mye verdt etter en lang tur og forvirrende jetlag. Dessuten så støtter du opp om om de direkterutene som tilbys fra OSL
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Personlig hadde jeg valgt, hvis det er mulig til samme pris, SK på utreise og CO på hjemreise. Utreise er mer av en "tur" og mellomlanding synes jeg bare er kjekt. På hjemreise vil man bare fortest mulig hjem, og surringen på CPH oppeves mer som et slit, vil jeg tro.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Flyselskaper er dessverre veldig like i Economy Class på langdistanse - utrolig at det ikke gjøres mer for å differensiere produktene! Jeg ville uansett valgt SAS og en ordentlig langdistansemaskin fremfor et amerikansk selskap og deres mellomdistansemaskin. Det er bare å velge en avgang som gir minimalt med ventetid i København - det trenger ikke å ta mer enn 45 minutter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,557
|
![]()
Tatt i betraktning hva man betaler, synes jeg ikke det. Marginene i bransjen er altfor smaa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Velger du CO får du 100% bonus på de aller billigste billetter dersom du velger å melde deg inn i OnePass. Ved SK får du nok bare 25 % på EuroBonus ved de billigste billetter ...
Forstår heller ikke dette med "liten" maskin. Hadde fløyet 737G/A319 like gjerne over dammen hvis de hadde rekkevidde. Rask boarding og raskt ut til immigrationkøen i USA hvis du velger seter langt framme.. Men bevares, ønsker du noe større, dropp SK og dra til CDG og deretter A380... Moderne AVOD etc.. Har sansen for AF Last edited by SQ 777; 05-09-2010 at 16:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 7
|
![]()
Takk for alle svar - ser at dette er en 50/50 affære, og ville egetlig bare høre andres erfaringer.
SAS på utreise og CO på hjemreise hadde klart vært å foretrekke, men dette er desverre ekstremt mye dyrere. A330 har vi flydd med flere ganger før, så flyet i seg selv er ikke noe stor deal. Jeg fikk et inntrykk at Comtinental sine 757 var vesentlig trangere enn SAS. Når dette ikke er tilfelle må jeg si at strøm i setet er viktig, og AVOD er kjekt... Er det noen som vet om Continental har noen form for economy extra? Ser på seat view at de har noe som heter "reserved seating" - hva innebærer dette? Tilgang via OnePass etc? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Mar 2010
Posts: 7
|
![]()
Ref. forrige innspill - fant ut av det. OnePass elite members...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
Så du fant svaret - generelt er det vel ingen US-selskaper som har Economy Extra på den måten SK, AF og BA har definert det (egen "klasse"). UA har Economy Plus med ekstra beinplass. Ellers går det vel i betaling for bulkhead/exit-seter/tidlig boarding o.l. i USA.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
$ 99 en vei ved nødutg... Husk rad 21 er da det beste. De tar $ 99 for rad 20 også, men ryggen går knapt ned... Så der er det ikke verd pengene. I hvertfall på natturen hjem...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
Join Date: Dec 2009
Posts: 46
|
![]()
Reiste akkurat TRD-OSL-ARN-EWR-OSL-TRD, med SAS på utreise og CO på returen (economy). Min oppfatning er at setene i SAS sine A330 er noen hakk bedre enn i CO sine 757. Noe mykere seter og en tanke større recline hos SAS, jeg hadde iallefall store problemer med å finne en komfortabel sovestilling på CO138. Ellers er AVOD-systemet til CO totalt overlegent det du finner hos SAS, CO får også stort pluss for strømuttak.
Hadde jeg hatt mulighet til å booke på nytt ville jeg reist ut med CO (dagflyvning) og tilbake med SAS (nattflyvning), er fint mulig å trikse sammen noe slikt på WIAS.
__________________
Openflights |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,893
|
![]()
Blir SAS ruten her anbefalt fordi det er SAS? Jeg kan faktisk ikke se noen annen grunn til å velge å reise via CPH til EWR?
Det tar jo selvfølgelig ikke bare 45 minutter mer via CPH. Jeg klarer ennå ikke å skjønne at en 757 tur kal være noe mere cramped enn en A330. Men prøv i det minste å få deg CO hjem.. Det er ikke noe kjipere enn å sitte på CPH å vente på neste flyet hjem om morgenen etter en lengre tur for å så hoppe på et fly som garantert ikke er noe større enn en 757. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
SAS uttalte for noen år siden at det ikke var aktuelt å sette inn et så lite fly (dårlig produkt) som 757 OSL-New York.
Det føles mye luftigere med et større fly, og rent fysisk er jo det en god del mer plass å bevege seg på underveis. Men jeg vet ikke om det var dette SAS siktet til da de uttalte seg om saken, eller om det gikk mer på fleksibilitet etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS | SudCaravelle | TripReports | 12 | 08-08-2011 20:16 |
Continental OSL-EWR-FLL-EWR-OSL "live".. | Thomas | TripReports | 29 | 27-06-2011 16:20 |
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL | WF-380 | TripReports | 16 | 02-05-2011 14:18 |
enkeltbillett eller Tur/retur | Erik | Flyforum | 1 | 21-03-2006 09:24 |
Continental 039 / 038 OSL-EWR-OSL | Thomas | TripReports | 12 | 27-02-2006 07:03 |