Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2010, 18:51   #1
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Hei.
Sitter nå på DXB og venter på flyet mitt tilbake til AMS, men det er ikke poenget, det er at jeg har sittet her noen timer nå og spottet litt og sett at mange fly (dog KUN A340-313X og A340-500) ikke tar opp landingshjulene før lenge etter take off. Med lenge mener jeg så lenge at jeg ikke kan se dem.. Da jeg så det første gang trodde jeg noe var galt, og at flyet kom til å returnere, men så på flightradar24 at det fløy mot destinasjonen. Så jeg lurer da på hvorfor dette er tilfelle? Det skjedde altså med rimelig mange fly, men KUN de to flytypene jeg har nevnt. Merkelig.

Takk for svar

Furahini
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 18:57   #2
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Det er antakeligvis fordi flyene er forholdsvis tunge, lander i veldig varme temperaturer i DXB og har korte turnarounds på bakken. Den høye energien som er lagret i dekk og bremser i form av varme forsvinner relativt sakte ut i den omkringliggende luften, og ved taksing og litt bremsing på bakken på vei ut til rullebanen igjen lagres temperaturen/energien videre.

En måte å kjøle bremsene på er å la hjulene henge ute litt etter avgang, noe "vår" gjeng har gjort i halve sommer i varmere strøk, men da med mindre fly med full last. Kjenner ikke til A-serien, men noen som flyr dem kan kanskje si noe om det er bremsetemperaturmålere og prosedyrer for dette, eller om det er flygerteknikk.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 18:57   #3
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Sikkerhetsforanstaltning i tilfelle jorden ikke krummer nok? Seriøst: aner ikke!

EDIT: ser at Jumper har gitt deg et lagt mer seriøst svar.
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 30-08-2010 at 19:00.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 19:04   #4
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det er antakeligvis fordi flyene er forholdsvis tunge, lander i veldig varme temperaturer i DXB og har korte turnarounds på bakken. Den høye energien som er lagret i dekk og bremser i form av varme forsvinner relativt sakte ut i den omkringliggende luften, og ved taksing og litt bremsing på bakken på vei ut til rullebanen igjen lagres temperaturen/energien videre.

En måte å kjøle bremsene på er å la hjulene henge ute litt etter avgang, noe "vår" gjeng har gjort i halve sommer i varmere strøk, men da med mindre fly med full last. Kjenner ikke til A-serien, men noen som flyr dem kan kanskje si noe om det er bremsetemperaturmålere og prosedyrer for dette, eller om det er flygerteknikk.
Ja, dette høres jo rimelig logisk ut, i og med at det er meget varmt her nede. Tenkte ikke på den problemstillingen, men den er jo høyst aktuell her nede med temperaturer på oppimot 40 celsius midt på dagen.
Takk for svar!
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 20:19   #5
adressa
ScanFlyer Silver
 
adressa's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Stjørdal
Posts: 556
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Jeg reiste med Lufthansa fra Cairo til Frankfurt med Airbus A330 og vi fikk beskjed om at hjulene ikke vil bli tatt inn med en gang etter take off pga av at hjulene og bremser måtte avkjøles først.
adressa is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 20:31   #6
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Men.. Når fly kommer opp i marshøyde er det jo rimelig kaldt.. Er det noen grunn til at de må kjøles ned litt før de kan tas inn?
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 20:57   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Quote:
Originally Posted by Furahini View Post
Men.. Når fly kommer opp i marshøyde er det jo rimelig kaldt.. Er det noen grunn til at de må kjøles ned litt før de kan tas inn?
Branntrekanten, enkelt og greit ta bort varmen.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 21:07   #8
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Mm.. sant nok, godt svar igjen.
Takk!
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 21:30   #9
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Men hvorfor kun A340 i følge trådstarter?

DXB er det rimelig tett mellom 777, så ville tro han ville ha observert noen av disse også med hjulene nede dersom det var et problem for flytypen. Noen med kjennskap?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 23:47   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Har nok sammenheng med forskjellige prosedyrer fra flytype til flytype, selskap til selskap, og kanskje også i forhold til avgangsvekt vs. temperatur.

...eller fordi fransk plastikk har større sjanse for å smelte enn amerikansk metall?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 08:56   #11
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

A330 har (som andre medlemmer av Airbusfamilien) en max bremsetemp på 300 grader for operasjonell bruk. (Melting 7-800 C).

Jeg har flere ganger selv opplevd f.eks i Antalya en varm sommerdag med 40+, og etter lang taxitid, at temp har nærmet seg de 300 grader før avgang på A330. Skulle vi nå max-grensen må ve delaye t/o. Får vi 300 grader eller mer under avgang, så aborterer man ikke, men fortsetter med hjulene henge ute litt lenger, før avkjøling.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 09:03   #12
sidestick operator
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 15
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Flyr 330 og hos oss er det ingen prosedyre (som jeg kan finne) for å la hjulene henge ut etter take-off. Dette er nok en flygerprosedyre.
Man skal også huske på at normal take-off power er regnet ut fra at hjulene går opp ved positive rate of climb. Det er mye drag i et understell..
Dette blir kun et problem hvis en motor skulle stoppe. Da kan man jo alltid ta opp hjulene.

Hvis temperaturen er for høy på bremsen(e) skal man ikke ta av, dette sier flyet selv fra om via ECAM: "Brakes hot, delay T/O for Cool".
Det er temp. indikasjon på alle 8 bremsene.

Max temperatur for take-off er 300 grader(med mindre man har brake fans, da er grensen 150 grader), og man får ofte "brakes hot" etter landing, spesielt siden vi nå kun bruker idle reverse etter landing (man kan selvfølgelig bruke full reverse ved behov, noe vi også gjør hvis det er høy lufttemperatur og kort turn-around).

Selv om det er kaldt i høyden, holder bremsene på varmen lenge!

MVH

Sidestick

Last edited by sidestick operator; 31-08-2010 at 10:43. Reason: A330 har 8 bremser og ikke 4...
sidestick operator is online now   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 09:14   #13
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,212
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Har sett Wizz gjøre det samme på TRF et par ganger med A320. Aldri sett Ryanair gjøre det og regner med at begge de to opererer med korte turnarounds
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 13:43   #14
Furahini
ScanFlyer Blue
 
Furahini's Avatar
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mosterhamn
Posts: 131
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Takk for mange bra svar. Kan bekrefte at ingen av de 777 jeg så lot hjulene henge etter T/O, og det er rimelig tett mellom de! Hehe..
Da har hvertfall jeg lært noe nytt, og det er jo flott :-)
Furahini is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 14:54   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

kanskje for å unngå noe slikt:

http://www.avherald.com/h?article=4304c175&opt=0
krølle is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 16:00   #16
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
kanskje for å unngå noe slikt:

http://www.avherald.com/h?article=4304c175&opt=0
Ser i linken over at en leser har postet:
Quote:
If you taxi on two engine for a long duration you will overheat the brakes in the 757.
Stemmer dette? Andre maskiner man må ta liknende hensyn på?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire

Last edited by LNv22; 31-08-2010 at 16:05.
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 16:25   #17
Chaos Controller
ScanFlyer Blue
 
Chaos Controller's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 310
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Her i Abu Dhabi er det ofte et problem med 320'ene paa sommerstid naar vi bruker den nordlige banen, da har flyene ca 15 minutters taxing dit, og det er ofte at 320'ene trenger noen minutter ved holding point pga varme bremser, samt at de ikke godtar en "line-up and wait", og sier at de pga varme bremser heller vil ha en rullende avgang (bli klarert for take-off fra holdingpoint.)

Har ikke hatt dette problemet med noen andre enn 320'ene saavidt jeg kan huske, og aldri lagt merke til at hjulene henger ute lenge hos noen...
__________________
Chaos Controller is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 16:31   #18
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

Så dette på OSL selv i fjor, at de fløy lenge ute med hjula nede en god stund før de tok de opp..

Under følger ett eksempel på det..

Flyet har på bildet passert rundt 1800 fot allerede..å jeg tror ikke de tok de inn før rundt ca 4000-5000 fot..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8131red1.jpg
Views:	588
Size:	25.0 KB
ID:	27848  
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 18:23   #19
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Fly som ikke tar opp landingshjulene.

En av grunnene til at de kan bli hengende ute litt lengre er jo at man ikke vil ha en avkjøling som er for treg, eller for kjapp. Blir de for fort avkjølet er det større sjanse for sprekkdannelse. Tillegg til at greasen som smører understellet er kresen på temperaturer. Da holder man heller hjulene ute litt lengre, sånn at man får avkjølt før man drar de inn i hjulbrønnen til masse andre komponenter.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fly som ikke dukker opp på FR24? Tjab Register- og ATC-Forum 4 30-07-2018 10:45
noen som vet hvilket fly som tar disse turene? Norwegian737 Register- og ATC-Forum 2 30-06-2017 20:51
Noen andre som ikke får opp noe side..? OSL-MRU Reiseforum 4 16-05-2010 03:07
Her er flyselskapene du kan regne med tar deg frem i tide, og de som ikke er ful sail4fun Flyforum 11 16-11-2005 12:52
Ikke bare Air France som har fly som trenger en vask dc-8-63 Flyforum 16 05-05-2005 04:11


All times are GMT +2. The time now is 08:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.