![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hei!
Var oppe på vollen i dag jeg og min kjære. Hadde stått der i ca 1 time da en militærbil kom kjørende bort og opp til meg, å spurte hva jeg tok bilder av, å jeg sa jeg tok bilder av fly.. Så ba han om å se på bildene jeg hadde tatt, å vi gikk igjennom bildene å han ba meg slette en haug, så sa jeg at vi hadde OSL sin tillatelse til å stå på vollen å ta bilder, å at det lå en HAUG av bilder ute på nettet derfra der bygningene vises i bakgrunnen. Så presiserte denne betjenten at han var ny og visste ikke helt reglene, men at han visste at bilder som viste forsvaret sine bygninger, skulle slettes. Han andre som satt inne i bilen sa at det brukte ikke være noe problem, MEN at de var ekstra strenge på dette da det skjedde ting inne i bygget... Så nå kommer spørsmålene Har de lov til å be oss slette bilder, da de ikke er MilitærPoliti? Er det flere som har opplevd dette før? Er dette noe som vil bli ett problem fremover at vi ikke kan stå på vollen fordi forsvarets bygninger vises på bildene? Er dette noe som kan gjøres noe med at vi slipper slike ubehagelige opplevelser på vollen fremover? KJØR DEBATT!! |
![]() |
![]() |
#2 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Spesielt. Militær overfølsomhet for kameraer ifm. forberedelser til hjemkomsten til de omkomne fra Afghanistan...?
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Høres spesielt ut, ja. De kan selvfølgelig be deg om å få se kamera og slette bilder. Så kan du si nei.
Det beste er nok å hyggelig, men bestemt, gjøre dem oppmerksom på at du står på OSL sin grunn, noe du har tillatelse til, og be dem kontakte politiet dersom de mener du gjør noe ulovlig. Eventuelt kan du selv ringe politiet og gjøre dem oppmerksom på hva som skjer. |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her har du nok bare vært uheldig å møtt på en som er ny og litt vel overivrig i tjenesten. Det er ikke forbudt å ta bilder på vollen, ei heller ikke mot flystasjonen, det er IKKE innført restriksjoner på dette og folk fra forsvaret har ingen myndighet over hva du gjør på vollen. De kan IKKE be deg slette eller se på bildene du har tatt, de kan ikke be deg om å forlate vollen og de kan ikke ta fra deg utstyr. Som nevnt over her er det politiet som gjør det i såfall. Jeg har tatt kontakt med Flystasjonen og OSL i dag og dette skal det nok bli en slutt på snarlig. Informer foreningen hvis dette skjer igjen! Det er ikke første gangen jeg hører om det siste ukene.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Han svarte vel selv på hvor problemet ligger når han sa han er nye og ikke kjenner reglene... Som SK 917 har skrevet: Han har ingen myndighet til å be om hverken å få se bilder, eller enda mindre at de skal slettes. Jeg har selv en gang for mange år siden opplevd at militærpoliti stoppet på veien på østsiden av plassen og ville vise en kamerat og meg bort fra vollen som ligger der. Etter litt diksusjon frem og tilbake sa jeg at vi står på sivil grunn, og at dersom jeg skal bortvises, vil jeg bortvises av sivilt politi. Da gikk MP tilbake til bilen sin og ringte antakelig til stasjonen. Så satte de seg inn i bilen og kjørte, og vi hørte ingeting mer. NSFF vil kontakte OSL og gjøre oppmerksom på at spottere har blitt trakassert av militært personell. Så får vi håpe de militære kan konsentrere seg om det de har ansvar for innenfor militært område. For orden skyld: jorvollen i nordvest, der denne hendelsen fant sted, er ikke militær grunn. Den er heller ikke OSL sin grunn, men eies av en privat grunneier som ikke har noe i mot at vi benytter jordvollen til å se og fotografere fly. Mvh Ole Johan Beck sekretær og nestleder i NSFF |
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Til de som siste ukene har opplevd dette med forsvaret og blitt oppsøkt, jeg er på jakt etter hvorvidt dette er fra Flystasjonen eller Sessvolmoen og hva slags kjøretøy det er snakk om....all informasjon mottas med takk slik at vi får en slutt på dette...sende meg gjerne PM...
For sikkerhets skyld; Forsvaret har IKKE noe håndhevelses rett utenfor millitært område så dette skal dere bare høfflig avvise og ikke gjøre som de ber om. Be dem ta kontakt med Gardermoen Politistasjon hvis de har et problem emd at du befinner deg på flyplassens område og tar bilder mot flystasjonen på Vollen. Du tar bilder av flyene og det kan de ikke nekte deg! Hans |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gardermoen Politistasjon er på saken fikk jeg beskjed om så dette ordner seg....
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det som er viktig i denne saken, og lignende saker er å få vite om OSL, er definert som miliært område.
At det er det rundt flystasjonen er åpenbart, men ved vollen er en helt annen sak. MEN, dersom dette er definert som militært område er de desverre i sin fulle rett til å kreve de tingene der. Da militært vaktpersonell har politimyndighet på, og i umiddelbar nærhet av militært område. Men som sagt, da må området være definert som militært område, enten permanent eller midlertidig. Jeg for min del har veldig vondt for å set dette skal være det, da dette er hovedsaklig en sivil flyplass, men man vet aldri. Dette er noe OSL skal vite. |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
Dette er allerede avklart av NSFF .. se post 6.
|
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Etter å ha snakket med både OSL, Politiet og forsvaret i dag er det helt klart at noen har gått langt ut over sine fullmakter her og OSL er ikke definert som millitært område. Det er kun fotoforbud inne på flystasjonen, men som forsvaret sier det er IKKE noe problem å stå på vollen å fotografere inn mot hagaren de har der.
Altså for å klare opp og unngå mer i denne saken: Det er IKKE noe problem å spotte, fotografere eller se på fly ved OSL, det ER forsvaret som har gått på en smell med noen som IKKE har myndigighet eller fullmakter til å påtale eller sjekke opp sivile ved flyplassen. Hvis noen opplever dette igjen bes det gis beskjed til foreningen, alt. politiet på OSL som vil ta affere. Det har vært mange spørsmål om dette i dag og mange som er bekymret, men det er det ingen grunn til. Foreningen sender trolig ut noe informasjon også om dette. OSL og Politiet ser alvorlig på at noen fra forsvaret har "lekt eget politi". Forsvaret skal ta dette internt hos seg for å få en slutt på det. La oss nyte sommeren og spotting til det fulle ![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og igjen godt arbeide utført av foreningen !
|
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hm... eg har for noe år siden sett forbudtskilt av foto hengende på gjerdet rund Sola flyplass... så det virker som det var en regel før i tiden.
Men en annet spørsmål forbindelse med det, er hva med Mossad agenter?? hva har de lov å gjøre mot sivile mennesker som tar bilder av fly rund flyplassen når israelske fly er på norsk jord ???? Eg har opplevd å bli møtt av en mossad agent da en israelsk charterfly va på Sola. Han spurte hva eg gjorte der,og hvorfor eg tar bilder og hva eg ska bruke bildene til. Og eg svarte spørsmålene, så han sa skeptisk greit og gikk av sted.
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Foreningen som er der for medlemmene sine
![]() ![]() Godt jobba |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
De har, selvfølgelig, ingen myndighet i Norge utover det en hver annen turist har.
|
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Og det stemmer at det var fotoforbud både på Sola og Gardemoen og alle andre militære flyplasser i Norge, men dette generelle fotoforbudet ble opphevet våren 1992! Så jeg har med glede fotografert både på Sola og Gardermoen f.o.m. 1992.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
hmm..hva gjør en mossad agent hvis finner ut noe som er truende mot israelsk sikkerhet ? kontakte politiet ?
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det var neppe en Mossad agent som spurte deg, da de primært driver med etteretning pluss litt "oppryddning av uønskede elementer" i ny og ne, derimot kan han ha vært fra Shin Bet eller en annen organisasjon som driver med sikkerhet. http://en.wikipedia.org/wiki/Shin_Bet Mossad kan vel best sammenlignes med CIA, og driver liten med vakthold av fly ![]() |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Det eneste fotoforbudet jeg kjenner til på OSL er sikkerhetskontrollen, tollvesenets kontrollpost er vel heller ikke et sted man bør fyre løs. Meget godt jobbet av NSFF som tok tak i hendelsen på vollen. Minner om skiltene som er hengt opp langs OSL`s flyplassgjerder. Bare ring om det er noe spesielt langs flyplassgjerdene.
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 30-06-2010 at 21:07. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flightradar24 er litt skremmende | hurvert | Småprat | 35 | 02-05-2011 17:02 |
Skremmende på JFK for en stund siden | SAS-Steward | Flyforum | 0 | 01-10-2010 10:35 |
Verdens 10 mest skremmende flyplasser. | Airbus 330 | Flyforum | 1 | 02-09-2008 10:35 |
Skremmende klipp fra Argentina.. | Thomas | Flyforum | 9 | 13-11-2007 09:00 |
Skremmende rapport om flygeledernes helse | TG923 | Flyforum | 0 | 01-09-2005 17:01 |