![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Heldigvis har DY brutt monopolet på AES slik at nå kan mannen fly billig allikevel, uten å bekymre seg for ungdomsbilletter som hører fortiden tid.
Jeg merker meg denne: Quote:
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er dog underordnet i en sak der en kar har svindlet ett flyselskap. Du mener vel ikke at dette er grunn nok til å gjøre noe kriminelt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Du som er nordlending burde være glad for at dine landsmenn der oppe kommer seg sørover for noen hundringser i steder for tusninger. Forøvrig, mannen får sin straff helt fortjent.
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Kan jeg da konkludere med at dine innlegg her gjelder som den "Norwegian-ansatte i gata?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Da er ihvertfall ikke jeg 'mannen i gata' .. godt å vite!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Free Luigi
|
![]()
Hell yeah, seigmainnan er en helt egen rase!
![]() Forøvrig er det verste jeg hører "dere i nord skal bare være glade til fordi atte *insert teit årsak*". |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Ellers virker det noe smålig av "vår alles kjære" aksjemegler å svindle til seg Ungdomsbiletter, og så kreve å få beholde sine EuroBonus poeng. Spesielt siden han ellers har penger nok å ta av. Høye priser øker rett nok fristelsen til å bli "banditt", men det blir ikke mer rett av den grunn. I ytterste konsekvens er det også fullt ut mulig at dette kan ha gått direkte ut over ungdomer som er mindre "bemidlet" som har måttet kjøpe dyrere biletter enn det som var nødvendig dersom denne aksjemeglere hadde fulgt spillereglene...
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
SAS har nærmet seg DY prisene hele tiden og når det gjelder BDU så er det bare å se på innbookingen til SAS så viser det vel at de reisende setter pris på at SAS er tilbake. Ser ingen der i gården klager over at de må betale "tusener i forhold til hundringser" Helt greit å være pro det ene eller andre men man bør likevel holde seg edru nok til å holde seg til ( eller i nærheten) av fakta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men var det egentlig monopolsituasjonen som gav oss de vanvittige prisene? Eller skyldes det i større grad andre faktorer? Og er dagens priser et resultat av "monopolbrudd" eller det at prisene ble presset ned av en "lavpris" aktør?
Såvidt jeg har fått med meg var det ikke mye som skjedde med bilettprisene eksempelvis fra Tromsø til Oslo når SAS kjøpte Braathens sammenliknet med når Braathens konkurrerte med SAS... ![]()
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Gitt at det er riktig forståelse så er nok svaret sammensatt. For det første så er mitt inntrykk at ikke så mye skjedde med de publiserte prisene, men jeg synes å huske at kapasiteten ble redusert noe. Dette gjorde nok at det ble noe dyrere i snitt å fly mellom f.eks. TOS og OSL. Dette ligger noen år tilbake i tid så dette er basert på litt dårlig hukommelse og noen casual observations. I tillegg var konkurransen mellom BU og SK en nokså annen enn konkurransen mellom DY og SK i dag: dvs. det var kanskje i mindre grad konkurranse på pris, og i større grad konkurranse på andre faktorer (som attraktiviteten i bonusprogrammet, servering - vi husker Endelig Fredag, osv.). Med to tilnærmet like aktører (eller iallefall mye likere enn SK og DY er i dag) er det også enklere å unngå (for bedriftene) "ødeleggende" priskriger. BU var muligens noe mer effektiv i produksjonen enn SK, men det var på langt nær så stor forskjell i kostnadene som det er mellom SK og DY. Det gjør at DY (og liknende aktører) faktisk har et incentiv til å forsøke å underkutte SK, mens dette incentivet nok i mindre grad var tilstede for BU/SK. Dette er kortversjonen av et par aspekter. Det finnes garantert andre faktorer også.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er ikke om jeg lurer på hvorfor det ikke skjedde noe særlig med bilettprisene, men hvorvidt bilettprisene faktisk hadde all verden å gjøre med monopol/ikke monopol, i motsetning til for eksempel hva konkurransen fokuserte på. Og slikt sett sier det seg vel selv at når ingen i markedet fokuserer nevneverdig på pris er det lite sansynlig at prisen vil gå ned nevneverdig.
Ergo; den generelle bilettprisen gikk ikke først og fremst ned fordi SAS fikk konkurranse, men fordi konkurrenten fokuserte på pris. Hadde Norwegian fulgt i samme fotspor med tanke på pris som det blandt annet Braathens gjorde, så ville effekten på det generelle prisnivået blitt minimalt. Hvordan var forresten prisnivået til Colour Air den tiden de oppererte?
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men fra spøk til revolver, så har DY også gjort saken verre for for eksempel forsvarets ansatte som skal videre i verden fra andre operatører enn DY, og i tillegg til dyrere, har det også blitt LAAAAAANGT mer omfattende |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser at denne traaden ble skilt ut og er naa vanvittig ubrukelig. Ferdig kanskje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
... og jeg er så lei "disse nordlendingene" som klager på disse j&%#€ søringan som alltid klager på *insert et eller annet teit* ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
For å generalisere tror litt for mange Oslo-folk at Oslo er verdens navle og oppfører seg deretter. Litt for mange trøndere tror at Åge Aleksandersen er guds gave til jorden og fortjener å bli spilt uansett anledning eller tid på døgnet. Vi har alle forbedringspotensiale ![]() Sånn, da har fjernet siste rest av seriøsitet i denne tråden, den kan sikkert avvikles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg legger ved et kanskje velkjent bilde som illustrerer prisutviklingen i perioden '99-'04. Den kan kanskje også gi noen indikasjoner på hva som skjer når konkurransen blir mindre (men det kan også være andre forklaringer). Man ser f.eks. at prisene gjør et hopp opp når Color Air legger ned, samt når KT velger å ikke hindre SAS sitt oppkjøp av BU (begge er faktorer som trekker mot mindre grad av konkurranse). I tillegg ser man en nokså kraftig korreksjon når SAS endrer strategisk fokus mot større innslag av priskonkurranse på slutten av 2003. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mot slutten for C-17 | Someone | Flyforum | 4 | 02-12-2015 18:48 |
Oppgradering LX mot EBpoeng | ute_til_lunsj | Reiseforum | 4 | 20-09-2011 23:58 |
Laserlys mot fly (var: Laserlys mot fly under landing på TRD) | VC-10 | Flyforum | 3 | 01-02-2010 09:01 |
LN-MOT | G-COLE | Flyforum | 3 | 08-03-2006 09:57 |
Terrortrussel mot Kjevik | LN-GBM | Flyforum | 5 | 21-09-2005 21:39 |