![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Hvor mange flyplasser trenger man egentlig nede på Østlandet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Tja, hvor mange flyplasser trenger man i Mosjøen/Mo/Sandnessjøenområdet? :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Svaret på livet, universet og alt mulig rart (som dette faller inn under) er i følge "Haikerens Guide til Galaksen" 42, så 42 flyplasser!
Det er morsomt å se at lokale flyplasser har store ambisjoner. Likevel hadde det vært dumt for en flyplass om det blir for mye trafikk dersom det ødelegger for GA-miljøet.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Østlandet er også stort, selv om vi fra provinsene av og til tror at det hele er sentrert i et svart hull med noen kilometers omkrets rundt Marienlyst. Det er langt - ganske langt - å kjøre mellom OSL, Eggemoen, Jarlsberg, Torp, Rygge, Kjeller og den lille stripen på Rakkestad. Ideelt sett hadde man hatt en GA-flyplass nærmere Oslo, samt en som Eggemoen som dekket nordvestlige kvadrant. Få privatflyelever har mindre egnede lufthavner enn de rundt Oslo, men strenge støybestemmelser, begrensninger på bevegelser, og langt mellom plasser der en kan øve på de viktige landingsrundene (vel, det er landingene som er viktige, men man må fly landingsrunder for å få seg landinger...).
På det feltet er vi luksuriøst utstyrt i store deler av resten av landet.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
![]() Jeg tror aldri vi kommer til å se ruteflytrafikk fra Eggemoen, og jeg tror heller ikke de andre flyplassene på østlandet behøver å frykte sitt grunnlag på bakgrunn av det jeg kjenner til. At det kommer til å skje mye spennende på Eggemoen fremover er jeg derimot veldig overbevist om! GA er nok i aller høyeste grad en vesentlig del av denne flyplassen, og begrepet GA er jo så vidt, at det favner om alt fra mikrofly til presidenten i Bahrain med sin VIP A330.... En ting er jeg veldig sikker på; Ola Tronrud hadde aldri i verden gjort dette hvis han ikke hadde trua på prosjektet sitt, for mer oppegående menneske skal man lete lenge og godt etter! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]() Quote:
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Merkelig at ingen har nevnt at det ligger et STORT beredskapslager i skogen ved Eggemoen og at materiell herfra tidligere har vært fraktet omveien til Gardermoen for videretransport ut i verden. Den trafikken har sikkert vært i tankene da Tronrud bestemte seg for å bygge utflyplassen.
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Utstyr blir kjørt fra hele landet på landevei/tog for å bli flydd fra GM. Om de så bygger 3K med rullebane på Eggemoen vil utstyr fra de hallene bli sendt med bil til GM uansett. ![]()
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Dette er såklart sett fra markedshensyn perfekt 5 år før de åpner.. De har snakket om dette lenge og det virker som om dette blir noe av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Eh, hva er "dette" som er perfekt 5 år før de åpner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2010
Posts: 4
|
![]() Quote:
Jornalisten som skrev dette har nok vert litt på bær tur her er hva Ringeriksporten skriver på lederplass ettter oppslaget i Ringerikes blad http://www.ringeriksporten.no/lokala...rfly-pa-veggen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Sep 2010
Posts: 4
|
![]()
nå er asfalt arbeidet ferdig fant denne artikklen da jeg surfet på eggemoen
virklig flott annlegget ser ut til og bli. nå er ialle fall slik jeg ser det grøvste gjordt og planere sikkerhetsona og gjerde inn montere banelys kommer etter det jeg ærfarer, http://www.ringeriksporten.no/lokala...tt-ny-flyplass http://www.ringeriksporten.no/lokala...tt-ny-flyplass |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2010
Posts: 4
|
![]() Quote:
Tronrud er fly elsker og ønsker nok at hele industrikoplekset og rullebanen blir noe mere en den gamle tysker stripa, kansje for tronrud enineering dele produksjon til JSF, det sto noe om at de hadde in annbud , men finner ikke artiklen på nettutgaven Vet tronrud har bygget fly siden han kunne gå i 1986 bygget han opp et helikopter som kom fra Phønix Arisona en EXck? siden har det gått slag i slag med helikoptre hos tronrud, men jeg tror mere på den industrielle satsingen har man den jernen OLA TRONRUD sitter med anatr jeg han har klare tanker for framtidig utnyttelse av de 2500 mål han gradvis har ærvervet seg. og var der på omvisning en gang så han laget mye for forsvaret, men en ting er jeg sikker på at estetikren tronrud ikke ønsker noen vind skeive hangarer skal man være med på dette tror jeg att det er en fordel og satse på hangarer som Tronrud selv mener passer på sin eiendom Brakke byen og pressenings hangarene var virkli skemmende da jeg var på omvisning. her nytter det ikke og komme som "snittespiser" for dette blir nok et attraktift opplevels senter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Posts: 51
|
![]()
Hörte idag rykter om at DY planlegger teknisk vedlikehold på Eggemoen?! Noen som vet noe mer om dette, eller er det bare rykter???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kan man lande med et annet fly på rullebanen? | robertaas | Flyteknisk forum | 16 | 02-04-2014 13:22 |
NRK: Fly kan bli nektet å lande på Moss Lufthavn Rygge | Discus | Flyforum | 3 | 14-07-2008 10:51 |
Pilotene kan lande i blinde | FlightDeck | Flyforum | 24 | 02-04-2008 12:43 |
Kan du lande en Dash? | karsten | Flyforum | 8 | 06-11-2007 13:34 |
Fly-inn på Eggemoen 8/9 | GF1 | Bilder & foto | 1 | 09-09-2007 10:53 |