Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2010, 16:13   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

OBB 19 Slike fly kan lande på Eggemoen i 2015

Quote:
Jagerflyet F16, transportflyet C-130 Hercules og mellomdistanseflyet Boeing 737-400 er beregnet å ta av fra Eggemoen flyplass fra 2015.
www.ringblad.no/nyheter/article5157994.ece
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 17:45   #2
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default Re: Slike fly kan lande på Eggemoen i 2015

Hvor mange flyplasser trenger man egentlig nede på Østlandet?
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 17:58   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Tja, hvor mange flyplasser trenger man i Mosjøen/Mo/Sandnessjøenområdet? :P
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 18:06   #4
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Svaret på livet, universet og alt mulig rart (som dette faller inn under) er i følge "Haikerens Guide til Galaksen" 42, så 42 flyplasser!
Det er morsomt å se at lokale flyplasser har store ambisjoner. Likevel hadde det vært dumt for en flyplass om det blir for mye trafikk dersom det ødelegger for GA-miljøet.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 18:07   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Østlandet er også stort, selv om vi fra provinsene av og til tror at det hele er sentrert i et svart hull med noen kilometers omkrets rundt Marienlyst. Det er langt - ganske langt - å kjøre mellom OSL, Eggemoen, Jarlsberg, Torp, Rygge, Kjeller og den lille stripen på Rakkestad. Ideelt sett hadde man hatt en GA-flyplass nærmere Oslo, samt en som Eggemoen som dekket nordvestlige kvadrant. Få privatflyelever har mindre egnede lufthavner enn de rundt Oslo, men strenge støybestemmelser, begrensninger på bevegelser, og langt mellom plasser der en kan øve på de viktige landingsrundene (vel, det er landingene som er viktige, men man må fly landingsrunder for å få seg landinger...).

På det feltet er vi luksuriøst utstyrt i store deler av resten av landet.
Old 21-06-2010, 19:05   #6
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Svaret på livet, universet og alt mulig rart (som dette faller inn under) er i følge "Haikerens Guide til Galaksen" 42, så 42 flyplasser!
Det er morsomt å se at lokale flyplasser har store ambisjoner. Likevel hadde det vært dumt for en flyplass om det blir for mye trafikk dersom det ødelegger for GA-miljøet.
Tror vi skal huske på at dette er vinklingen til lokalavisa, og jeg tror ikke at noen med fornuften i behold tror at dette blir enda en Rygge/Torp aka Oslo.... I forhold til de flyene som blir nevnt, så er det kun snakk om dimensjonering av bærelaget, og i motsetning til de fleste nasjonale prosjekter, så vet Ola Tronrud å se mer enn 2 cm foran nesa si Det er veldig dumt å forberede en flyplass med for liten bærevekt, hvis det om 5 eller 10 eller 20 år viser seg at man må oppgradere for å tilfredsstille behovet.

Jeg tror aldri vi kommer til å se ruteflytrafikk fra Eggemoen, og jeg tror heller ikke de andre flyplassene på østlandet behøver å frykte sitt grunnlag på bakgrunn av det jeg kjenner til. At det kommer til å skje mye spennende på Eggemoen fremover er jeg derimot veldig overbevist om! GA er nok i aller høyeste grad en vesentlig del av denne flyplassen, og begrepet GA er jo så vidt, at det favner om alt fra mikrofly til presidenten i Bahrain med sin VIP A330....

En ting er jeg veldig sikker på; Ola Tronrud hadde aldri i verden gjort dette hvis han ikke hadde trua på prosjektet sitt, for mer oppegående menneske skal man lete lenge og godt etter!
73H is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 19:17   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Quote:
og begrepet GA er jo så vidt, at det favner om alt fra mikrofly til presidenten i Bahrain med sin VIP A330
En presisering som absolutt er på sin plass!

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 21:12   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Det er langt - ganske langt - å kjøre mellom OSL, Eggemoen, Jarlsberg, Torp, Rygge, Kjeller og den lille stripen på Rakkestad. .
I følge gulesider er det 6km lenger å kjøre fra Eggemoen til OSL enn det er fra Oslo S til OSL. Endel bedre vei er det, men Rv 35 mellom Hønefoss og OSL er blitt ganske bra etterhvert
Old 21-06-2010, 22:13   #9
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

Norge Re: Slike fly kan lande på Eggemoen i 2015

Merkelig at ingen har nevnt at det ligger et STORT beredskapslager i skogen ved Eggemoen og at materiell herfra tidligere har vært fraktet omveien til Gardermoen for videretransport ut i verden. Den trafikken har sikkert vært i tankene da Tronrud bestemte seg for å bygge utflyplassen.
Old 21-06-2010, 22:19   #10
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
Den trafikken har sikkert vært i tankene da Tronrud bestemte seg for å bygge utflyplassen.
Unskyld......men det tror jeg ikke han har tenkt mye på!

Utstyr blir kjørt fra hele landet på landevei/tog for å bli flydd fra GM. Om de så bygger 3K med rullebane på Eggemoen vil utstyr fra de hallene bli sendt med bil til GM uansett.
Old 21-06-2010, 22:35   #11
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Dette er såklart sett fra markedshensyn perfekt 5 år før de åpner.. De har snakket om dette lenge og det virker som om dette blir noe av.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2010, 22:38   #12
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Dette er såklart sett fra markedshensyn perfekt 5 år før de åpner.. De har snakket om dette lenge og det virker som om dette blir noe av.
Eh, hva er "dette" som er perfekt 5 år før de åpner?
Old 28-09-2010, 08:32   #13
butterfly
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post

Jornalisten som skrev dette har nok vert litt på bær tur

her er hva Ringeriksporten skriver

på lederplass ettter oppslaget i Ringerikes blad

http://www.ringeriksporten.no/lokala...rfly-pa-veggen
butterfly is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2010, 08:37   #14
butterfly
Newcomer

nå er asfalt arbeidet ferdig fant denne artikklen da jeg surfet på eggemoen

virklig flott annlegget ser ut til og bli. nå er ialle fall slik jeg ser det grøvste gjordt og planere sikkerhetsona og gjerde inn montere banelys kommer etter det jeg ærfarer,
http://www.ringeriksporten.no/lokala...tt-ny-flyplass

http://www.ringeriksporten.no/lokala...tt-ny-flyplass
Old 28-09-2010, 08:56   #15
butterfly
Newcomer

OBB 80 Re: Slike fly kan lande på Eggemoen i 2015

Quote:
Originally Posted by GF1 View Post
Merkelig at ingen har nevnt at det ligger et STORT beredskapslager i skogen ved Eggemoen og at materiell herfra tidligere har vært fraktet omveien til Gardermoen for videretransport ut i verden. Den trafikken har sikkert vært i tankene da Tronrud bestemte seg for å bygge utflyplassen.
det er vel slik att de foregår transport til fra den nye stor lagret for ISAF styrkene annlegget ligger sterkt bevoktet og hva man sender ut herifra er vel bare Folk fra Forsvarets over komando som har den fulle oversikten merklig men dette lagret er gigantisk, men jeg tror neppe det er planer om og starte transport flyging fra eggemoen,

Tronrud er fly elsker og ønsker nok at hele industrikoplekset og rullebanen blir noe mere en den gamle tysker stripa,

kansje for tronrud enineering dele produksjon til JSF, det sto noe om at de hadde in annbud , men finner ikke artiklen på nettutgaven

Vet tronrud har bygget fly siden han kunne gå i 1986 bygget han opp et helikopter som kom fra Phønix Arisona en EXck? siden har det gått slag i slag med helikoptre hos tronrud,

men jeg tror mere på den industrielle satsingen har man den jernen OLA TRONRUD sitter med anatr jeg han har klare tanker for framtidig utnyttelse av de 2500 mål han gradvis har ærvervet seg.
og var der på omvisning en gang så han laget mye for forsvaret,

men en ting er jeg sikker på at estetikren tronrud ikke ønsker noen vind skeive hangarer skal man være med på dette tror jeg att det er en fordel og satse på hangarer som Tronrud selv mener passer på sin eiendom

Brakke byen og pressenings hangarene var virkli skemmende da jeg var på omvisning.

her nytter det ikke og komme som "snittespiser" for dette blir nok et attraktift opplevels senter
Old 01-10-2010, 22:18   #16
flywheel
ScanFlyer Blue

Hörte idag rykter om at DY planlegger teknisk vedlikehold på Eggemoen?! Noen som vet noe mer om dette, eller er det bare rykter???
flywheel is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2010, 22:22   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

30.8 her ?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=71407
sail4fun is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules