![]() |
|
![]() |
#1 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Her er et par artikler som omhandler kampen om hovedflystasjonen(e)
Avinor og NHO vil ikke betale for ny rullebane i Bodø http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7132743 Bodø-Billigst og best. Inneholder også høringsuttalelsen til Bodø kommune http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7123180 Evenes- Billigst og best. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7130465 Høringsuttalelse Sør-Troms og Ofoten(Evenes) http://www.evenes.kommune.no/startsi...rsvarskomiteen Høringsuttalelse Ørland og Bjugn http://www.orland.kommune.no/sitepag...rticleID=10984 Ørlandet billigere http://www.fosna-folket.no/incoming/article1255771.ece LO og Offisersforbundet ønsker todelt løsning. http://www.ht.no/incoming/article359494.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
|
![]()
God plass på Dagali .....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
|
![]()
Hvis det blir todelt tror jeg det i praksis betyr at Ørland blir en av basene.
Blir det en lokalisasjon tror jeg at Evenes stikker av med hele greia....
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Vel, uten Avinor med i bilde blir det jo ingen ny bane. Og uten ny bane, snipp snapp snute for Bodø HFS
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Om Evenes fra flygende jagerflyger: For bane 35 kan man aldri få rett inn ILS pga terreng, dvs høye minima. Dagens ILS 17 har minima på 710ft iflg. han, jeg ser at sivile innflygninger har lavere, så det er kanskje mulig å få lavere med noen nye militære navaids? Uansett må man svinge brått etter passering av rullebane..
Selvom Evenes ligger på et strategisk fint sted, er lokaliseringen ikke bra nok mtp terreng.. Operativt er den dårlist av alternativene. En annen ting med dette er at Bodø har gammel NATO-standard mtp. avstand mellom rullebane og taksebane, så noe må gjøres en gang uansett.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 22-05-2010 at 08:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
ILS med localizer "på skrå" i forhold til RWY er jo ikke noe nytt på en kampflybase... Bodø HFS har det allerede (ILS innflyging fra øst mot vest)
![]() Jeg har forsøkt å finne hvor jeg fant en artikkel om Evenes skrevet av en jagerflyger om at avstanden fra Evenes til treningsområdene var i overkant stor.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Det er en sannhet, med ganske kraftige modifikasjoner. Når Avinor AS, som offentlig faginstans, sier at man ikke trenger ny rullebane, så tviler jeg på at samferdselsdepartementet sier det motsatte. SD har som kjent mye annet å bruke penger på for tiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
|
![]()
Tror det storg mener er at dersom det bestemmes at Bodø skal være en av kampflybasene fordi de vil ha to baser og Evenes ikke passer så har vel ikke Avinor annet valg enn å bygge ny bane. Eller?
Dessuten så vil jo både Forsvaret og Ordføreren av Bodø delta i prosjektet. Fylling skulle i utgangspunktet komme fra RV80 prosjektet. Det er synd om Avinor velger å ikke bygge ny bane da det vil begrense mulighetene for utvidelse. I dag er det jo trossalt bare 3 gater som passer til fly av type 737, og i utgangspunktet en utenlandsgate. Jeg tror at en ny bane og ny terminal vil gjøre mye godt for Bodø, flere selskap og flere flyvinger. Men tenker på en ting da. Dersom vi ikke bygger ny bane vil jo dette føre til at vi ikke kan få F-35 hit. Dette vil bety at Bodø HFS legges ned, veldig mye arbeid går tapt, og militærområdet vil jo bare stå tomt. Jeg tviler sterkt på at det vil være mulig å fjerne alt på militærområdet og åpne for bygging. Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?
__________________
Mvh Per-Kristian Jensen Last edited by PerJen; 23-05-2010 at 05:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]() Quote:
Det er helt innlysende at Avinor har et valg. Avinor er et AS som skal drives med de midler Avinor selv tjener. Avinor er ikke underlagt Stortinget, men et styre. Eieren er Staten, men den eneste formelle påvirkning fra politikerne er at eieren pålegger styret. Eieren er helt konkret representert ved samferdselsministeren, som også er generalforsamlingen. Hvis samferdselsministeren skulle pålegge Avinor å bygge en ny RWY i Bodø, bør eieren også stille med finansieringen, evetuelt fortelle Avinor (og resten av landet) hvilke andre utbyggingsprosjekt som da skal skrinlegges eller utsettes. Dette forumet er da eller fullt av "krav" til rullebaner, terminaler m.m. som bør bygges ut, samt klager på Avinors/OSLs gebyr- og prisnivå. Så å øke noe av dette blir nok heller ikke populært. Konsekvensen for Bodø hvis flystasjonen blir nedlagt eller drastisk redusert blir antageligvis ganske dramatisk, ja, men det er ikke Avinor sitt ansvar. Det er forsvaret som bestemmer fly og basestruktur. Å bestemme at man skal kjøpe F35 og forutsette at man skal bygge ny RWY i Bodø og så si at det vil være Avinor sitt ansvar å gjennomføre dette, er relativt freidig vil jeg påstå |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Fra Bodø er øvelsesområdene rett utenfor TMA, det vil bli lenger flytid til/fra områdene på det aller fleste flighter. Men så har vel F35 bedre endurance også ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Det er, og har aldri vært snakk om å lage ILS via ODD. Innflygningen, som i dag går via ODD, blir svært sjeldent brukt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Leser du gjennom høringsuttalelse fra Sør-Troms og Ofoten, ser du at Rambøll har skiseret flere mulige løsninger.
I dag er regulariteten på Evenes noe sånn som 99,6%. Noe som tyder på at høye minima, ikke har så mye å si. Man kan jo tenke seg at GPS-innflygninger vil bli mer og mer aktuelt, uansett hvor basen(e) blir. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Da har Luftfartstilsynet uttalt seg om rullebanen i Bodø
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7140161 "Bodø har en del avvik som de har fått dispensasjon for, men det har også mange andre flyplasser i Norge. Det som er viktig er at Bodø driver flyplassen i henhold til regelverket og det gjør de" |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Den billigste løsningen er kanskje å legge alt utenom QRA/beredskap til Ørland? QRA kan legges til Andøya.
Jeg kan ikke forstå at å bygge opp en ny organisasjon av teknikere, piloter, ATC etc. kan være forsvarlig økonomisk/sosialt/strategisk. Sivilbefolkningen er heller ikke vant til jagerflymusikk (også kalt støy). Blir spennende dette, tipper vi fortsetter som i dag ![]() Flesland er i gang med å flytte sin parallelltaksebane. Jeg tror den gamle er etter samme målene som Bodø, dette er etter krav fra LT. Er det ulik praksis fra LT pga. trafikkmengde?
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kampen om Atlanteren | Discus | Småprat | 0 | 11-12-2016 12:15 |
Kampen tilspisser seg ARN-HEL vv | 1944vintage | Flyforum | 11 | 03-03-2012 11:29 |
Kampen om Norges nye flystasjon, tilspisser seg. | catocontrol | Flyforum | 9 | 11-02-2011 07:15 |
Kampen om Austrian | BGO | Flyforum | 15 | 04-09-2009 00:48 |
Avgiftsstriden tilspisser seg på Kastrup | jb1 | Flyforum | 3 | 21-04-2005 18:34 |