Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2010, 21:58   #1
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
OBB 50 Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Her er et par artikler som omhandler kampen om hovedflystasjonen(e)

Avinor og NHO vil ikke betale for ny rullebane i Bodø
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7132743

Bodø-Billigst og best. Inneholder også høringsuttalelsen til Bodø kommune
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7123180

Evenes- Billigst og best.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7130465
Høringsuttalelse Sør-Troms og Ofoten(Evenes)
http://www.evenes.kommune.no/startsi...rsvarskomiteen

Høringsuttalelse Ørland og Bjugn
http://www.orland.kommune.no/sitepag...rticleID=10984
Ørlandet billigere
http://www.fosna-folket.no/incoming/article1255771.ece

LO og Offisersforbundet ønsker todelt løsning.
http://www.ht.no/incoming/article359494.ece
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 22:23   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

God plass på Dagali .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 22:27   #3
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,462
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Hvis det blir todelt tror jeg det i praksis betyr at Ørland blir en av basene.
Blir det en lokalisasjon tror jeg at Evenes stikker av med hele greia....
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 22:37   #4
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Vel, uten Avinor med i bilde blir det jo ingen ny bane. Og uten ny bane, snipp snapp snute for Bodø HFS
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 22:41   #5
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Quote:
Originally Posted by CNO1015 View Post
Vel, uten Avinor med i bilde blir det jo ingen ny bane. Og uten ny bane, snipp snapp snute for Bodø HFS
Avinor må gjøre som eieren bestemmer. Hvis noen i Oslo vil ha ny rullebane i Bodø så får de det.
storg is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2010, 07:54   #6
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Om Evenes fra flygende jagerflyger: For bane 35 kan man aldri få rett inn ILS pga terreng, dvs høye minima. Dagens ILS 17 har minima på 710ft iflg. han, jeg ser at sivile innflygninger har lavere, så det er kanskje mulig å få lavere med noen nye militære navaids? Uansett må man svinge brått etter passering av rullebane..

Selvom Evenes ligger på et strategisk fint sted, er lokaliseringen ikke bra nok mtp terreng.. Operativt er den dårlist av alternativene.

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Avinor må gjøre som eieren bestemmer. Hvis noen i Oslo vil ha ny rullebane i Bodø så får de det.
En annen ting med dette er at Bodø har gammel NATO-standard mtp. avstand mellom rullebane og taksebane, så noe må gjøres en gang uansett.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 22-05-2010 at 08:31.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2010, 17:47   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

ILS med localizer "på skrå" i forhold til RWY er jo ikke noe nytt på en kampflybase... Bodø HFS har det allerede (ILS innflyging fra øst mot vest)

Jeg har forsøkt å finne hvor jeg fant en artikkel om Evenes skrevet av en jagerflyger om at avstanden fra Evenes til treningsområdene var i overkant stor.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2010, 23:33   #8
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Avinor må gjøre som eieren bestemmer. Hvis noen i Oslo vil ha ny rullebane i Bodø så får de det.
Det er en sannhet, med ganske kraftige modifikasjoner. Når Avinor AS, som offentlig faginstans, sier at man ikke trenger ny rullebane, så tviler jeg på at samferdselsdepartementet sier det motsatte. SD har som kjent mye annet å bruke penger på for tiden.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 05:53   #9
PerJen
ScanFlyer Silver
 
PerJen's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Bodø
Posts: 898
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Tror det storg mener er at dersom det bestemmes at Bodø skal være en av kampflybasene fordi de vil ha to baser og Evenes ikke passer så har vel ikke Avinor annet valg enn å bygge ny bane. Eller?

Dessuten så vil jo både Forsvaret og Ordføreren av Bodø delta i prosjektet. Fylling skulle i utgangspunktet komme fra RV80 prosjektet.

Det er synd om Avinor velger å ikke bygge ny bane da det vil begrense mulighetene for utvidelse.

I dag er det jo trossalt bare 3 gater som passer til fly av type 737, og i utgangspunktet en utenlandsgate.

Jeg tror at en ny bane og ny terminal vil gjøre mye godt for Bodø, flere selskap og flere flyvinger.


Men tenker på en ting da. Dersom vi ikke bygger ny bane vil jo dette føre til at vi ikke kan få F-35 hit. Dette vil bety at Bodø HFS legges ned, veldig mye arbeid går tapt, og militærområdet vil jo bare stå tomt. Jeg tviler sterkt på at det vil være mulig å fjerne alt på militærområdet og åpne for bygging.

Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?
__________________
Mvh
Per-Kristian Jensen

Last edited by PerJen; 23-05-2010 at 05:57.
PerJen is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 07:59   #10
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Quote:
Originally Posted by CNO1015 View Post
Tror det storg mener er at dersom det bestemmes at Bodø skal være en av kampflybasene fordi de vil ha to baser og Evenes ikke passer så har vel ikke Avinor annet valg enn å bygge ny bane. Eller?

Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?
Jeg er ikke 100% sikker, men mener bestemt at det er forsvaret som eier og driver Bodø Lufthavn. Altså ikke terminalen, men infrastrukturen, sånn som banesystemer, brann- og redningstjeneste, brøyting osv. Ergo må det være forsvaret som bygger en ny rullebane.

Det er helt innlysende at Avinor har et valg. Avinor er et AS som skal drives med de midler Avinor selv tjener. Avinor er ikke underlagt Stortinget, men et styre. Eieren er Staten, men den eneste formelle påvirkning fra politikerne er at eieren pålegger styret. Eieren er helt konkret representert ved samferdselsministeren, som også er generalforsamlingen.

Hvis samferdselsministeren skulle pålegge Avinor å bygge en ny RWY i Bodø, bør eieren også stille med finansieringen, evetuelt fortelle Avinor (og resten av landet) hvilke andre utbyggingsprosjekt som da skal skrinlegges eller utsettes.

Dette forumet er da eller fullt av "krav" til rullebaner, terminaler m.m. som bør bygges ut, samt klager på Avinors/OSLs gebyr- og prisnivå. Så å øke noe av dette blir nok heller ikke populært.

Konsekvensen for Bodø hvis flystasjonen blir nedlagt eller drastisk redusert blir antageligvis ganske dramatisk, ja, men det er ikke Avinor sitt ansvar. Det er forsvaret som bestemmer fly og basestruktur. Å bestemme at man skal kjøpe F35 og forutsette at man skal bygge ny RWY i Bodø og så si at det vil være Avinor sitt ansvar å gjennomføre dette, er relativt freidig vil jeg påstå
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 09:35   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Quote:
Originally Posted by CNO1015 View Post
Det er synd om Avinor velger å ikke bygge ny bane da det vil begrense mulighetene for utvidelse.

I dag er det jo trossalt bare 3 gater som passer til fly av type 737, og i utgangspunktet en utenlandsgate.

Jeg tror at en ny bane og ny terminal vil gjøre mye godt for Bodø, flere selskap og flere flyvinger.
Men er det virkelig kapasiteten på den sivile delen som "hindrer" veksten i Bodø........?


Quote:
Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?
Nå er det vel hverken Avinor eller Forsvaret sin jobb å holde liv i Bodø.......
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 12:39   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
ILS med localizer "på skrå" i forhold til RWY er jo ikke noe nytt på en kampflybase... Bodø HFS har det allerede (ILS innflyging fra øst mot vest)

Jeg har forsøkt å finne hvor jeg fant en artikkel om Evenes skrevet av en jagerflyger om at avstanden fra Evenes til treningsområdene var i overkant stor.
Bodø har en offset app (ved flytting av rwy vil det bli straight in), på EV må man sirkle om man skal bygge en ILS fra ODD NDB. Dette er som du vet ganske ulikt..


Fra Bodø er øvelsesområdene rett utenfor TMA, det vil bli lenger flytid til/fra områdene på det aller fleste flighter. Men så har vel F35 bedre endurance også
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 14:13   #13
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Det er, og har aldri vært snakk om å lage ILS via ODD. Innflygningen, som i dag går via ODD, blir svært sjeldent brukt!
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 20:00   #14
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Det er, og har aldri vært snakk om å lage ILS via ODD. Innflygningen, som i dag går via ODD, blir svært sjeldent brukt!
Men det er vel eneste mulighet til "35"? ILS med sirkling.. Poenget er at ENEV aldri kan få lave minima..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2010, 20:21   #15
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Leser du gjennom høringsuttalelse fra Sør-Troms og Ofoten, ser du at Rambøll har skiseret flere mulige løsninger.

I dag er regulariteten på Evenes noe sånn som 99,6%. Noe som tyder på at høye minima, ikke har så mye å si.

Man kan jo tenke seg at GPS-innflygninger vil bli mer og mer aktuelt, uansett hvor basen(e) blir.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2010, 08:27   #16
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Da har Luftfartstilsynet uttalt seg om rullebanen i Bodø
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7140161

"Bodø har en del avvik som de har fått dispensasjon for, men det har også mange andre flyplasser i Norge. Det som er viktig er at Bodø driver flyplassen i henhold til regelverket og det gjør de"
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2010, 12:32   #17
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

Den billigste løsningen er kanskje å legge alt utenom QRA/beredskap til Ørland? QRA kan legges til Andøya.

Jeg kan ikke forstå at å bygge opp en ny organisasjon av teknikere, piloter, ATC etc. kan være forsvarlig økonomisk/sosialt/strategisk. Sivilbefolkningen er heller ikke vant til jagerflymusikk (også kalt støy). Blir spennende dette, tipper vi fortsetter som i dag

Flesland er i gang med å flytte sin parallelltaksebane. Jeg tror den gamle er etter samme målene som Bodø, dette er etter krav fra LT. Er det ulik praksis fra LT pga. trafikkmengde?
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kampen om Atlanteren Discus Småprat 0 11-12-2016 12:15
Kampen tilspisser seg ARN-HEL vv 1944vintage Flyforum 11 03-03-2012 11:29
Kampen om Norges nye flystasjon, tilspisser seg. catocontrol Flyforum 9 11-02-2011 07:15
Kampen om Austrian BGO Flyforum 15 04-09-2009 00:48
Avgiftsstriden tilspisser seg på Kastrup jb1 Flyforum 3 21-04-2005 18:34


All times are GMT +2. The time now is 07:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.