Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2005, 12:52   #1
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Default Spotting på Las Palmas

Ferien nærmer seg med stormskritt, og om ei drøy uke settes kursen mot sol og varme i to uker på Las Palmas.

Jeg pleier på slike reiser å få en dags permisjon fra resten av familien til å bedrive min, i deres øyne, underlige hobby.
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen på forumet som har vært der og spottet/fotografert og som kan komme med noen tips/info fra LPA, gjerne også hvilke dager med mest trafikk???

: VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2005, 07:55   #2
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Default Re: Spotting på Las Palmas

INGEN SOM HAR NOEN ERFARINGER FRA GRAN CANARIA?
Jeg bringer denne opp, siden i morgen er siste dag med internett-tilgang før ferien.
Har også søkt nettet uten å finne en eneste side om spotting på Gran Canaria, noe jeg synes er rart. Det er jo en del innom der i løpet av året!

Håper noen har noe å bidra med!

VC-10
Old 07-07-2005, 08:13   #3
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Jeg har vært på LPA, men aldri spottet så jeg har ikke konkrete tips utover at jeg kan poste linker til bilder som kanskje kan assistere deg litt.
http://www.airliners.net/open.file/797219/L/
http://www.airliners.net/open.file/658195/L/
Old 07-07-2005, 09:44   #4
sevenseas
ScanFlyer Blue

hei

Vel det finnes beskrivelser på nettet , men akkurat nå husker jeg ikke hvor
Var der selv og tok bilder/spottet for noen år siden ,
Da tok jeg bussen fra playa del ingles til flyplassen , når jeg gikk av bussen
gikk jeg sydover (syvestlig) flyene lander for det meste fra sydlig retning
Gjorde ihvertfall det da jeg var der i 2 uker.
Gikk langs terminalbygningen på småveier og diverse park plasser jorder
, men greit nok , etter en stunds gåing 15-20 min kommer du til en liten
(landsby) (du ser den som en liten firkant på det ene bildet øverst i venstre hjørne
på nedsiden av motorveien), gå tvers igjennom den . du vil da komme ut på noe som ligner på sandtak
og åpne tørre jorder . Ned til venstre vil du da se treshold for rullebanene
og du vil kunne ta bilder av både landing og avgang idet de snur ut på rwy
Var helt greit da jeg stod der og har sett noen satelittbilder som er tatt noe senere
enn da jeg var der og det ser ut som denne åpne plassen ikke hadde forandret seg

Hvordan det er hvis flyene lander fra andre siden vet jeg ikke da de som sagt
landet fra syd i 2 uker da jeg var der .
Men mener det er omtrent tilsvarende da .

hilsen sevenseas
sevenseas is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2005, 10:12   #5
Bll spotter
ScanFlyer Gold

Bll spotter's Avatar

fandt lidt her.

http://mitglied.lycos.de/planespotters/

It's a good start to go to the airport, even if you'll leave it right away for the place to spot aircrafts. You can take a taxi, or walk to the spot, but remember that it's some 6 km away, so comfortable shoes is a must!

Spotting from the terminal, with airconditioning...just go through customs...enter the departure lounge...and view from the lounge..., leave via arrivals..nobody asks for your boardingpass

If you decide to take a taxi, you can go to Las Puntillas. Write the name of the small village down, it's difficult to get the driver to understand otherwise, they usually don't speak any english! He will go south of the airport and out on the motorway, direction Arguinegu¡n. But he will then turn off, just a few minutes of driving. You will then get to an roundabout and turn left, go under a bridge and then get to an new roundabout. Tell the driver to go slightly to the left and down a small hill. That's the place to step out. Than you just go down right on one small road and you will see a big dusty field. Go just across the field and you will end up against a fence with some 20 cm between the poles. This will give you a view over the end of the runway and the taxiway, actually exactly at the hold point for this runway. An normal 70-300 zoom is sufficient for the task!

If you decide to walk, start by going south (left) from the international departurehall, direction Arguinegu¡n. Soon enough you will get to a road with cars parked along the sides. Watch for a parkingarea and go up to that area. Close to the motorway you will find a small path in the dusty field, and you just follow it up and down the hills. Soon you will get to an gravelled road, follow that one and it will take you, close to a fence, along the outskirts of the airport. This road turns right and then left and ends up in Las Puntillas. Continue to walk on the road that appears a little more and then turn left. Turn right the next way and you will get to the place described above, were the taxi shall drop you off (close to an roundabout).

There's some traffic on the roads on the airport area and the security is not always that understanding. Normally they don't bother, but sometimes they can be a bit grumpy. A hint can be to try hide the camera when they pass, then they will probably not take any note of you at all!
Bll spotter is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2005, 21:35   #6
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Takk skal dere ha. Jeg ble litt klokere, så nå er det bare å tømme kortet, lade bildebanken og håpe på god fangst!

VC-10
Old 09-07-2005, 00:34   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Bare husk å ha med deg en hatt - husker LN-REF rapporterte om stor farge for solbrent hodebunn under en tur han hadde med sykkel og MOB-båt til LPA (Seaway Falcon lå og ventet på oppdrag der nede).
Old 09-07-2005, 11:27   #8
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Hatten er pakket, og nå drar jeg!

VC-10
Old 24-07-2005, 22:55   #9
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Jeg har spottet!
Det varte i noeyaktig 7 minutter. Da kom politiet, og de syntes ikke at det var noe stats at jeg stod der med kameraet (var paa plassen som ble anbefalt over).
De toik personalia, sjekket inn med HQ, sjekket alt i sekken. Dette tok ca 1/2 time. Politimennene var vennlige men bestemte, og de fikk tilbakemelding om at jeg kunne gå, og da ble jeg litt lettet, selv om jeg ikke var noe engstelig.
Det festlige var at jeg i sekken hadde en mappe fra London Transport med tube-biletter fra turen til London i påsken. De syntes det var interessant at jeg hadde slikt i sekken. Kanskje ikke rart i disse tider.
Moralen er: Spotting på LPA er ikke å tilråde nå!

Det värste er at fuglen jeg var spesielt interessert i; en 737 fra Air Mauretania dalte ned over hodene våre under seansen. Kunne nesten ikke spörre om jeg pleeeaaase kunne ta bare et bilde til

:-) VC-10
Old 25-07-2005, 08:30   #10
LN-KEH
Doodlebugger

LN-KEH's Avatar

Default Spotting på Las Palmas - Nouakchott

Hei,

Jeg har bare forsøkt spotting fra terminaler på Kanariøyene, satt fint der med god utsikt og servering av kaldt drikke.
Hvis du vil ha bilder av Air Mauritanie sine fly vil jeg anbefale Nouakchott flyplass.
Er gode muligheter for å se sjeldne typer og flyselskaper, fikk blant annet reise til Dakar med en tidligere Braathens maskin

Eders
Knut Erik
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	5t-clm+g-ln-tuidscn1688R.jpg
Views:	35
Size:	84.5 KB
ID:	1801  
LN-KEH is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2005, 08:57   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

politiet rundt omkring er vel litt on edge om dagen. Forsøkte du fra terrassen i terminalen? Der spottet jeg selv en god del på slutten av 80-tallet da familien pleide å ta romjulen i Playa del Ingles.

Et eksempel fra terrassen: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=47427
Et annet, tatt fra bussparkeringsplassen: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=36535

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2005, 15:23   #12
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Tilbake i gamlelandet!
Kjørte med halen mellom beina til terminalen. Terassen var stengt og så ut til å ha vært det en god stund desverre.
Nå er jeg på Kløfta hos foreldrene mine, så kanskje jeg får lurt meg en tur opp til OSL!

VC-10
Reply

Posting Rules