![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Er det noen som har priser på drivstoff og kunnskap om forbruk.
Nå vet jeg jo at forbruk varierer fra motor, høyde og load. Prisen er jo også forskjellig ut fra avtaler og sikring. Jeg er derfor ikke ute etter nøyaktige tall, men ca tall/gjennomsnitt. Cruise 757-200 pr kilometer/miles Cruise 737-800 pr kilometer/miles Cruise 767-200 pr kilometer/miles Cruise 767-300 pr kilometer/miles Cruise 777-200 pr kilometer/miles Cruise 330-200 pr kilometer/miles På forhånd takk ![]()
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Bare sånn kjapt så har jeg aldri fått vite priser på jetfuel..
Ikke engang pilotene får vite det, imo at det er en konkuransefaktor.
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,632
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
|
![]()
Det hørtes rart ut ... i ATA fikk vi til og med fuelprisen på flightplanen så man kunne vurdere hvor det lønte seg å bunkre ... Ikke få ferryflighter som gikk fulle av fuel fra plasser som hadde 'billig' fuel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Hos en del av selskapene vi handler så står det fuelpris på flightplan. Og jeg hører jo at mange andre piloter diskuterer hvor mye de skal fuele utifra prisen her er bedre enn f.eks. dit de skal. Da må de jo vite hvor mye det koster vil jeg tro ;-)
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,632
|
![]()
Vi har en fuel index på flight plan å gå utifra. Der står altså ikke prisen, men kun hvor mye den koster i forhold til fuelen på hjemmebasen. Uansett ingen grunn til å hemmeligholde prisen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
IATA's Price Analysis kan jo gi en pekepinn: http://www.iata.org/whatwedo/economi...e_analysis.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Norwegian i en av sine presentasjoner angir drivstoff-forbruket til sine nye 737-800W til 1,86 l / 100 km og passasjersete i gjennomsnitt. En gjennomsnitlig sektor for Norwegian ligger mellom 900 og 1000 km, så la oss ta en liten sammenligning mellom bil og fly.
Her i Norge er det en sektor som tilsvarer sånn noenlunde en slik gjennomsnitssektor og det er OSL-EVE. En great circle avstand mellom OSL og EVE er 963 km, men siden det ikke flys direkte så legger vi på 5% i avstand. Da blir flydd distanse 1010 km. Norwegian har vanligvis en kabinfaktor på 78%, så forbruket blir 1,86/0,78 = 2,38 l/100 km og flydd passasjer. Da får vi regne ut hvor mange liter jetfuel som hver passasjer forbruker mellom OSL og EVE: VB738 = 2,38 l/100 km x 1010 km = 24,1 liter drivstoff Så får vi ta for en normal dieselbil, og det normale forbruket på langkjøring ligger vel rundt 6 l diesel / 100 km. Avstanden på vei er ikke så rett som i luften, derfor har jeg latt Tomtommen gjort utregning av avstanden mellom Gardermoen og Evenes. Resultatet av dette var 1410 km (via Narvik). Da kan vi se på forbruket av diesel det vil bli på kjøreturen mellom Gardermoen og Evenes: VDieselbil = 6 l / 100 km x 1410 km = 84,6 liter drivstoff Med andre ord må det være gjennomsnittlig 3,5 person i bilen for å være like energieffektiv som en B738. Da har vi ikke pratet om tidforskjell mellom bil og fly, men i ren flytid er det en time og 40 minutter mens det i følge Tomtommen tar 20 timer og 26 minutter med bil. Norwegian indikerer også forbruket til en 737-300 til å være 23% høyere enn for en 737-800W. For en MD-80 ligger forbruket 33% høyere enn for 738W. Sitter på en del flere tall på forbruk, men disse er tilpasset selskapers forskjellige bruk (sektorlengder/antall seter/kabinfaktor), men generelt kan en si at Airbus A321 er omtrentlig sammenlignbar med B738W. A320 har noen få prosent større forbruk enn B738W, men et par prosent mindre forbruk enn B73G. B736 har mellom 10 og 15% større forbruk enn DYs B738W, mens SAS' B735 er nesten på nivå med samme selskaps MD-82. En Boeing 757-200 forbruker i charterdensitet nesten 10% mer enn DYs B738W.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900 | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 14 | 19-10-2017 01:24 |
Variabel bypass - lavere forbruk i militær fly | Someone | Flyteknisk forum | 1 | 30-09-2016 11:01 |
Sparer 70% drivstoff | Trety | Flyforum | 8 | 16-10-2012 15:17 |
Drivstoff forbruk | basejumper | Flyteknisk forum | 2 | 21-03-2010 08:41 |
Fuel forbruk | DY Tech | Flyforum | 2 | 14-03-2005 10:26 |