![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
Var ute å fløy Norwegian forleden, fra Kristiansand til Oslo, og da la jeg merke til noen vesentlige endringer.
Flytiden var usedvanligst lang, ca 40 minutter, og vi begynte nedstigning allerede over Skien, og da hadde vi en helt jevn nedstigning til vi landet på bakken ca 20 minutter senere. Ellers hadde vi kun 670 km/t i groundspeed, i medvind. Sjekket med GPS på telefon. Noen som vet hvor mye fule som blir spart på en slik flyvning ? Ellers la jeg merke til at "trege sørlendinger " måtte proppe seg inn, i sild i tønne i et SAS propell fly, som gikk samtidig med Norwegian jet fly, 737-800,- til Oslo, !!!, så vi hadde veldig god plass, det var vel snaut 50 passasjerer.
__________________
Fly your dreams. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Hvordan vet du at dere hadde medvind?
De aller fleste flyr CDA (Continous Descent Approach) til OSL så lenge det ikke er for mye trafikk. Både DY og SK flyr på en lavere descentspeed enn for noen år siden, det gjør de standard, ikke unntaksvis. På en kort sektor som CN-GM vil det gjøre mye større utslag i flytid (og fuelforbruk) om dere tar av på bane 22 og lander 19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Location: Abu Dhabi
Posts: 100
|
![]() Quote:
Uten tanke på trafikk ellers kan innflygingen til OSL være så mye som 7-8 minutter lenger om man lander sørover. Hvis det i tillegg er mye trafikk må man fly langsommere enn normalt under nedstigning samt en lengre runde opp mot Mjøsa før man svinger sørover igjen. Det kan gi en vesentlig lengre flytur enn man er vant med. Standard hastighet under nedstigning er satt til 260 knop for både Norwegian og SAS. Det tilsvarer en sann hastighet i 20 000 fot på 360 knop avhengig av trykk og temperatur. Det igjen gir en hastighet på 666 km/t. Med litt medvind blir det veldig likt hastigheten du fikk på din GPS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Drivstoff forbruk på 737-600 og en CRJ 900 | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 14 | 19-10-2017 01:24 |
Variabel bypass - lavere forbruk i militær fly | Someone | Flyteknisk forum | 1 | 30-09-2016 11:01 |
Sparer 70% drivstoff | Trety | Flyforum | 8 | 16-10-2012 15:17 |
Forbruk/priser drivstoff | MartinL | Flyteknisk forum | 7 | 21-03-2010 01:30 |
Fuel forbruk | DY Tech | Flyforum | 2 | 14-03-2005 10:26 |