![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Da var pausen over - her kommer årets første utgave av "Vintipset"...
l'armangia Barbera d'asti 2008 har blitt en favoritt her i huset denne vinteren. Fra Piemonte distriktet kommer denne middels blårøde barberaen. Fersk fruktighet med smak/duft av fiol og plomme, hint av urter og lakris. NOK 102 på Vinmonopolet er ingen upris for en hverdagsvin - som i og for seg kan drikkes i helgen også. Passer til retter av lyst kjøtt; kylling og/eller svin - samt en del fiskeretter. Som for de fleste vintipsene - så passer denne også godt i go`stolen til et flyblad/bok... God vin! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Vintipset hilses hjertelig velkommen tilbake!!
Man skulle tro du hadde vært avholdsmann siden sist. Men jeg tror jeg vet bedre! ![]() Finnes den i basis eller bestillingsutvalget? BF ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kristiansand Vågsbygd Vinmonopol (15 på lager)
Kristiansand, Lillemarkens Vinmonopol (23 på lager) Kristiansand, Sørlandssenteret Vinmonopol (29 på lager) Ja, takk til flere vintips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
Jeg pleier å kjøpe 100 i slengen! ![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Skal stikke innom Lillestrm og reservere for deg.. Kjenner sjefen..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Bare som en kjapp kommentar: Har testet ut indisk vin i hele kveld (ettermiddag - avhengig av tidssoner osv) - og det var en utrolig positiv overraskelse! Vi fikk visst det samme i går kveld, men da trodde jeg det var australsk. Dette var usannsynlig bra!
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg har tidligere kommet med et vintips fra India... Finnes fortsatt ikke på Vinmonopolet - men du får den servert på flere indiske restauranter i Oslo...og JA det var godt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Funker glimrende med lette friske røde viner til hvit fisk. Men selvsagt, men finner ikke frem Amaronen til et torskemåltid
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Har du ikke hørt om regelen: Rød vin til hvit fisk, hvit vin til rød fisk!!
![]() Har forøvrig smakt cubansk vin da jeg var på cuba for 10 år siden. Så det finnes vin fra land du ikke forventer det fra. Mexico har også vinproduksjon, og de hadde iallefall et par typer derfra på polet tidligere! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg prøvde Makedonsk vin da jeg var der i vinter....tja, muligens det finnes gode viner der, men de jeg smakte var ingen højdare
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
Du kan sjekke her. Jeg har testet både hvit og rød, men Kingfisher er slett ikke verst det heller.
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Har endelig begynt å like rødvin så da kan jeg endelig følge med på vintipset. Vil gjerne vite hvordan EB stiller seg til Amerikansk vin. Har fått smaken på Zinfandel viner, men en av favorittene fra USA er "Falling Feather" som er en Cabernet, lett og fruktig.
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg er stor fan av røde amerikanske viner...følg med!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Endelig kom vintipset tilbake.
Barbera d'Asti er friske, greie og tanninfattige viner. Jeg hadde Barb. d'Asti til en torskemiddag tidligere i vinter,"norske" Tenuta il Sogno. Flott match! Med en fet smørsaus vil nok også en Barbera d'Alba gjøre seg alldeles utmerket til torsk.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har nettopp åpnet en som ikke er hverdagsvin, men snarere et tips til å legge i kjelleren
Vinforum gir toppscore forutsatt videre lagring, 4-6 år. Nå er den barsk og stram, og bør absolutt ha mat som følge. Vinen heter Cabutto Barolo 2005 - #50142 Tenuta la Volta ,Piemonte Italia Ung og tradisjonelt fremstilt barolo med klassisk innslag av kirsebær, lær, tjære og et streif av trøfler og fuktig skogbunn på duft. Stoffrik og fyldig vin med fin syre, stor lengde og barsk og stram finish. På nivå med den gode årgang 2004. Prøv om 4-6 år. Jeg har allerede noen i kjelleren, men etter å ha smakt den så blir det nok flere som skal ligge i 5+år. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Italiensk onsdag:-) | EB | Flyforum | 7 | 05-09-2018 10:22 |
Vintipset - endelig er våren her! | EB | Flyforum | 10 | 16-04-2010 05:28 |
Ukens hverdagsvin på scanair.no | EB | Flyforum | 11 | 05-10-2008 17:04 |
Det 51. vintipset på Scanair.no i 2005: | EB | Flyforum | 0 | 22-12-2005 07:03 |
Vintipset EB? | DY | Flyforum | 4 | 08-10-2004 19:29 |