Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-03-2010, 17:02   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Avinor BGO - Utleie av butikkarealer

Dermed ryker med andre ord lekeplassen for ungene, samt noen av de få sitteplassene som ennå er i terminalen. Hadde det ikke bare vært for disse plagsomme gatene, så kunne de nok fått inn enda flere butikker!

Quote:
Til beste for både flypassasjerer og flyselskap vil Avinor Bergen lufthavn, Flesland (BGO) gjøre noen bygningsmessige endringer i innlandsterminalen. Her vil det bli realisert et nytt areal på 340 kvm mellom gate 31 og 32.
Det nye arealet kan inneholde to butikker, én på ca 60 kvm og én på ca 180 kvm.
Det nye området skal bygges våren 2010 og forventes ferdigstilt ultimo juni 2010. I den forbindelse ønsker Bergen lufthavn å utfordre markedet for å skape ny utvikling på området, noe som kan forbedre tilbudet til passasjerene på lufthavnen.
Dette er en del av Avinor sine tiltak for å sikre Bergensregionen og Vestlandet en sikker, funksjonell, verdiskapende og effektiv hovedflyplass.
http://www.avinor.no/lufthavn/bergen...eie+av+lokaler
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 17:07   #2
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Når skal Avinor forstå at folk er på flyplassen for å reise, og ikke for å shoppe? De tenker kun på seg selv, og muligheten for å tjene mest mulig penger. Passasjerene driter de loddrett i.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 17:28   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by RampSnake View Post
De tenker kun på seg selv, og muligheten for å tjene mest mulig penger. Passasjerene driter de loddrett i.
Og hvor mener du det blir av pengene? Noen som putter de i lomma? Det Avinor tjener blir jo nettopp brukt til å investere i lufthavner som passasjerene bruker, eller hva?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 17:30   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Og hvor mener du det blir av pengene? Noen som putter de i lomma? Det Avinor tjener blir jo nettopp brukt til å investere i lufthavner som passasjerene bruker, eller hva?
Nei, det Avinor tjener er utbytte til staten, det Avinor invsterer i andre lufthavner kommer fra lån i banker.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 17:36   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Nei, det Avinor tjener er utbytte til staten, det Avinor invsterer i andre lufthavner kommer fra lån i banker.

-A
Av og til blir jeg helt matt over hva noen går rundt og mener.

Utbyttet til til staten har vært som følger:

Utbytte betalt

Avinor AS har betalt utbytte til staten basert på følgende regnskapsår:
2003: 0
2004: 151,5 mnok
2005: 26,4 mnok
2006: 324,5 mnok
2007: 396,9 mnok
2008: 0
2009: 0

Kilde: avinor.no

Her ligger hele årsregnskapet for flere år tilbake:
http://www.avinor.no/avinor/finansie...%85rsrapporter

Investeringer i 2008: 2,5 milliarder
Utbytte 0,-
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 17:55   #6
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Siste setningen i den siterte teksten til Avinor er artig. En butikk som lønner seg og som betaler god leie bidrar utvilsomt til verdiskapning. Men hvordan butikkdrift i bygningen også kan bidra til sikkerhet, funksjonalitet og effektivitet på flyplassen, det er meg en gåte.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 17:55   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Av og til blir jeg helt matt over hva noen går rundt og mener.

Utbyttet til til staten har vært som følger:
I stand corrected. Det er vel inntrykket fra en tidligere debatt der staten i Flesland-tiden valgte å stikke av med litt for mye penger. Min feil, jeg gjør som en hver respektfull politiker gjør, legger meg paddeflat. God natt.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 18:10   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Siste setningen i den siterte teksten til Avinor er artig. En butikk som lønner seg og som betaler god leie bidrar utvilsomt til verdiskapning. Men hvordan butikkdrift i bygningen også kan bidra til sikkerhet, funksjonalitet og effektivitet på flyplassen, det er meg en gåte.

Ja, første setning er heller ikke dum:
Quote:
Til beste for både flypassasjerer og flyselskap
Fjerning enda mer av det sårt tiltrengte fellesarealet de har er til det beste for alle parter
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 18:34   #9
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
..Men hvordan butikkdrift i bygningen også kan bidra til sikkerhet, funksjonalitet og effektivitet på flyplassen, det er meg en gåte.
Sikkerhet, var det ikke Flesland som brukte ca 100 millioner/år på "security"? Pengene må inn en plass; butikkdrift, parkering eller avgifter.. Effektivitet, masser av arbeider skjer på flysiden på Flesland, det koster penger.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 18:55   #10
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Siste setningen i den siterte teksten til Avinor er artig. En butikk som lønner seg og som betaler god leie bidrar utvilsomt til verdiskapning. Men hvordan butikkdrift i bygningen også kan bidra til sikkerhet, funksjonalitet og effektivitet på flyplassen, det er meg en gåte.
Litt av svaret på gåten kan man kanskje finne i rapporten fra RIF om infrastrukturen i Norge "State of the Nation" som bla.a. VG skriver mye om i dag:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=579869

Hvis man blar i billedserien til VG kommer man til omtale om Lufthavner, der Avinors økonomi beskrives som god, og at fokus er på sikkerhet og i økende grad miljø. Man signaliserer god tro på fremtiden. Dette står jo da i setrk kontrast til de andre deler av infrastruktren der man er avhengig av politikernes bevilgninger gjennom statsbudsjettet, som ligger nede for telling og heller ikke gis gode fremtidsutsikter, ifølge rapporten.

En god økonomi med fokus på sikkerhet og miljø skal, som noen andre her sier, også selvfølgelig finansieres, og inntekter fra handel på lufthavnene er en del av dette.

Jeg er dog enig i at luftige publikumsområder ofte føles som mangelvare i mange lufthavner, Fornebu i sine siste år var vel et prakteksempel på dette?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 19:01   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Litt av svaret på gåten kan man kanskje finne i rapporten fra RIF om infrastrukturen i Norge "State of the Nation" som bla.a. VG skriver mye om i dag:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=579869

Hvis man blar i billedserien til VG kommer man til omtale om Lufthavner, der Avinors økonomi beskrives som god, og at fokus er på sikkerhet og i økende grad miljø. Man signaliserer god tro på fremtiden. Dette står jo da i setrk kontrast til de andre deler av infrastruktren der man er avhengig av politikernes bevilgninger gjennom statsbudsjettet, som ligger nede for telling og heller ikke gis gode fremtidsutsikter, ifølge rapporten.

En god økonomi med fokus på sikkerhet og miljø skal, som noen andre her sier, også selvfølgelig finansieres, og inntekter fra handel på lufthavnene er en del av dette.

Jeg er dog enig i at luftige publikumsområder ofte føles som mangelvare i mange lufthavner, Fornebu i sine siste år var vel et prakteksempel på dette?
Enig i at FBU var ille mot slutten, men BGO er i ferd med å komme etter nå. Det er pr. i dag alt for få sitteplasser der, og hvis det nå forsvinner enda flere, så begynner det å nærme seg klaustrofobisk i rushtiden.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 21:50   #12
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Siste setningen i den siterte teksten til Avinor er artig. En butikk som lønner seg og som betaler god leie bidrar utvilsomt til verdiskapning. Men hvordan butikkdrift i bygningen også kan bidra til sikkerhet, funksjonalitet og effektivitet på flyplassen, det er meg en gåte.
Inntekter til Avinor betaler for sikkerhet, og investeringere som vil gi økt funksjonalitete og effektivitet.
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 22:24   #13
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Inntekter til Avinor betaler for sikkerhet, og investeringere som vil gi økt funksjonalitete og effektivitet.

Hvis sikkerheten på flyplassen er avhengig av leieinntekter fra salgssteder er det faktisk grunn til bekymring. Funksjonalitet og effektivitet, derimot, er relative begreper og betyr i denne sammenhengen svært lite konkret.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 22:27   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Hvis sikkerheten på flyplassen er avhengig av leieinntekter fra salgssteder er det faktisk grunn til bekymring. Funksjonalitet og effektivitet, derimot, er relative begreper og betyr i denne sammenhengen svært lite konkret.
Det var jo denne flyplassen som nylig "effektiviserte" sikkerhetskontrollen også...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2010, 23:54   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Er det virkelig så mange kvadratmeter tilgjengelig i den delen av innenlandspiren? Høres rart ut ...
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 01:05   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: BGO - Utleie av butikkarealer

Som sagt, hvis en fjerner lekeflyet til ungene, fjerner noen rader med stoler, og kutter ytterligere ned på gangarealet inn mot utland, så klarer en nok å hete disse kvadratene, men det blir trangt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-OSL-MAN-CPH-BGO-TRD-AES-BGO-OSL-CPH-IAD-BWI-ATL-LAS-LAS-PHX-BWI-DCA-ORD-CPH-BGO 737-405 TripReports 28 27-08-2014 04:15
Norwegian først i Europa med film- og tv-utleie om bord ATC-flyradar Småprat 10 22-03-2013 17:59
Best pris på open jaw BGO-LAX + AKL-BGO i Business Class hoi-ehk Reiseforum 11 20-04-2011 11:37
Spotter alert BGO! DK717/718 BGO-AYT-BGO LN-RRA Flyforum 22 21-08-2008 21:26
OY-VKG klar for utleie til Garuda og Hajj-flighter LN-KGL Flyforum 2 25-11-2006 19:30


All times are GMT +2. The time now is 15:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.