![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Gøy om det hadde kommet fler ruter fra OSL til USA og Asia.
![]() Jeg bare lurer på en ting, her er et eksempel. Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? Jeg vil jo tro at det er et stort marked for det. Hvorfor må man innom FRA eller CPH? Er det en ting de gjør for å tjene ekstra godt med penger mht at folk da må kjøpe bilett ifra OSL til CPH eller FRA i tilegg? Har det noe med allianse også å gjøre? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
Men kjøper du bilett med SAS til feks New York fra Oslo, så betaler du ikke noe ekstra for flygningen mellom OSL og CPH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
SAS fløy lenge mellom Oslo og New York, på daglig basis med Boeing 767-300ER, men ruten ble lagt ned etter 11. september 2001. I 2003 ble ruten gjenåpnet med tre ukentlige avganger, og 767-maskinene ble etter hvert erstattet med nye og større Airbus A330-300-maskiner. I 2004 ble ruten igjen lagt ned, men det amerikanske selskapet Continental Airlines åpnet ruten med mindre Boeing 757-200-fly.
SAS har i årevis tapt penger på den interkontinentale trafikken og en rekke ruter har blitt kuttet. De rutene som nå gjenstår representerer vel et siste forsøk på å tjene penger på interkontinental trafikk og så får vi eventuelt se om SAS utvider med nye ruter om de lykkes. Continental Airlines og US Airways har hatt suksess på sine ruter fra Oslo til USA, men disse opereres med mindre materiell enn det SAS har tilgjengelig. SAS' Airbus A330-300-maskiner har 264 seter, mens 757-maskinene som de amerikanske selskapene bruker har ca. 180 seter, omtrent tilsvarende de minste av 767-maskinene som SAS hadde. Jeg tror SAS gjorde en stor feil ved å bestille så store Airbus-fly. Selskapet hadde i sin tid to daglige avganger mellom København og New York - nå flys ruten bare daglig i sommermånedene, ellers er det seks avganger i uken. SAS burde inkludert Airbus A330-200 i orderen, denne maskinen har lavere setekapasitet - men større rekkevidde. Et problem da SAS fløy direkte fra Oslo til New York, og dessuten fra Stockholm til Bangkok, var at det ofte var billigere å reise via København. Det gjorde at mange likevel valgte å fly om København - og man kan spørre seg om dette var bevisst fra SAS' side. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
|
![]()
Long Haul från Oslo! Det var länge sedan det diskuterades
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 636
|
![]()
ARN-BKK gick alltid full.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
|
![]()
Dette har ingenting med OSL å gjøre - stay on topic!
![]() Ellers er dette temaet gjennomdiskutert til det kjedsommelige og den som leter i arkivet, finner ...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jøje meg, den syklusen slår visst ikke feil, det begynner jo å bli en stund siden dette ble diskutert sist...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
|
![]()
For nye medlemmer her, må det vel være mulig å spørre om for dem, nye saker ? At ting ligger i arkivet, hvordan vet man det ? Er det en søkemulighet eller ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
Osl har et stort underskudd på IC ruter, men det jobbes med saken, både internt og eksternt ![]()
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,375
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Om det fortsatt er interesse for å diskutere temaer, er det jo bare å fyre løs! Det er jo ikke alle som har vært med på alle diskusjoner tidligere, heldigvis klarer forumet å rekruttere stadig nye medlemmer - og heldigvis er det opp til den enkelte hvilke debatter man velger å engajsere seg i!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor bruker ikke SAS Airbus innenlands i Norge? | eligent | Småprat | 12 | 30-09-2016 01:31 |
Hvorfor brukes ikke CRJ-900 til å åpne nye feeder ruter til CPH fra NO/SE? | LN-AFG | Flyforum | 54 | 16-03-2012 09:35 |
Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess? | Stian | Flyforum | 10 | 16-07-2008 15:51 |
Hvorfor har SAS 3 piloter på sine fly til USA`s østkyst ? | Farmer | Flyforum | 5 | 03-02-2006 18:39 |
hvorfor det ikke er direkteruter fra Nord-Norge til London | CK | Flyforum | 13 | 02-11-2004 09:39 |