![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
For de spesielt interesserte legger jeg frem en del faktaopplysninger, som illustrerer det fortsatt krevende marked, ikke minst fra OSL.
OSL hadde i 2009 1,2 millioner mindre pax enn året før, en nedgang på hele 6,5 %. Det var dog en viss lysning på slutten av året. SAS mistet 1,6 millioner pax, mens DY øket med 800.000 pax. Kabinfaktoren samlet steg fra 61 til 66 % i løpet av året, og det illustreres også med at antall operasjoner gikk ned med 8,4 %. Så det positive er jo at flyene fylles bedre, tross alt. DY hadde en kabinfaktor på 76 % i desember (ikke verst), mens Thomas Cook f.eks hadde en "nedgang" til "kun" 96,5 %, noe selskapet ikke er fornøyd med. Men der skal også flyene være tilnærmet fulle. Når man snakker charter og Thomas Cook, så hadde de et noe svakt salg i november og desember, men det har tatt seg en del opp nå i kuldeperioden. Sommersalget deres for 2010 ser bra ut, og bl.a. de små greske øyer har solgt 9 % bedre enn i samme periode i fjor. Selskapet merker konkurransen fra Thai, og spesielt trafikken til Krabi har ikke solgt optimalt. Salget til Phuket er bedre. Men også Thai har sine utfordringer, og la nå frem et tap på 270 millioner fra de siste ni måneder. Alle detaljer er ikke kjent, men mye tyder på at Oslo-trafikken går i minus så langt. At det er overkapasitet i markedet merker også DY, som nå har måttet kjøre en kjempekampanje med billetter til kr 199, for å få fylt flyene. Det er lagt merke til at nest største aksjonær, Erik G. Braathen, i romjulen solgte seg helt ut av DY. Noen analyser og tanker om den videre inntjening hadde han nok da gjort... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Fin oppsummering av tall. Tydelig at det er et vanskelig marked, og det vil nok fortsette langt ut i 2010. Imponerende er det dog at Thomas Cook klarer å holde en så høy kabinfaktor.
Quote:
Last edited by LN-AØR; 14-01-2010 at 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Dessverre har jeg foreløpig ikke noen updates på endringen fra A345 til -777.
Bare som tilleggskommentar vedr DY: I de info jeg fikk, sies det at inntekten til firmaet sank med 17 % i des. mot samme måned året før. Skulle innteksnedgangen holde seg lik over 12 måneder (resten av 2010), så innebærer det et tap på rundt 1 milliard kroner i inntekt. Det finnes sikkert flere måter å gjøre regnestykkene på, men summa summarum så er det nok at utfordringer for ALLE i bransjen fremover. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]() Quote:
Ellers har de jo hatt unormalt lave priser i oppstarten, særlig på business for A340-500 som hadde 60 business seter. Så det luktet jo ikke akkurat god butikk av det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Jeg tror nok for TG sin del så er det perioden fra desember fram til april-mai som vil avgjøre rutens lønnsomhet for hele året.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Nei, det gjelder isolert ikke for Oslo ruten.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Etter mitt syn beskriver du global luftfart i et nøtteskall med noen eksempler fra OSL. Det er jo riktig at Thai sliter, men se på JAL, dét kaller jeg nedtur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Etter det som sies flyr TG nå med smekkfulle B777 hver dag og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bety overskudd på ruten i det lengre løp. A345 på den annen side var nok ikke riktig materiell på ruten.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,267
|
![]()
Nå omdagen i høysesongen ja (trolig), men det er nok av rapporter fra TG sin rute i høst hvor mange meldte om halvfulle fly og "alle" hadde en treseter for seg selv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
En rute trenger lenger tid enn som så på å bygge seg opp. Husk oppstartstidspunktet. Du skal se at belegget neste sommer og høst vil bli mye bedre sammenlignet med i fjor.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]() Quote:
Jeg kan illustrere dette med mitt gamle selskap Vanguard. Vi aapnet Seattle paa to maaneders varsel, og hadde et snittbelegg paa nesten 90% feste maaneden. Dette pga bred distribusjon i Expedia, Orbitz og andre onlinebyraaer i tillegg til egen webside. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Men dette gjelder vel strengt tatt ikke Thai, siden de kun selger gjennom Orkide? Dermed må vel kundene "vennes til" denne ruten som i gamle dager.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Joda, hvis en er på jakt etter T/R billetter i eco for 27k, så finnes de andre steder også, men jeg tror vel at akkurat dette markedet er begrenset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
De selger 'over alt'. men de beste prisene får du kun hos orkide, ja. Men de selger jo litt andre typer billetter også, samt en del som kommer andre veien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
|
![]()
Når det gjelder Thai så tok det ganske lang tid før gikk ann å finne rimelige billetter andre steder enn på Orkidéekspressen. Det ble jo ganske heftig diskutert her også.
Dessuten så byttet de flytype ganske raskt, uten å informere reisebyråene, ihvertfall ikke Orkidéekspressen. Dette har jo bedret seg nå, og jeg får rett som det er opp ruta fra OSL som raskeste og rimeligste alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Etihad og Brussels Airlines knuser Thai på pris, sparer 3000 kr på å reise med de isteden for Thai fra OSL.
Så valget mitt er enkelt da ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Dette er ikke en tråd om TG sine priser fra OSL. Det har vi allerede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Helt definitivt, men årsaken var jo at TG hadde 4 stykker av disse stående uvirksomme på bakken. Så ta tapte de mindre penger på å la den operere blant annet OSL-ruta enn å la den stå der nede. Så det kan kanskje hende at den dukker opp igjen i lavsesongen?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Simulatortrening for krevende flyplasser | Dash | Flyteknisk forum | 14 | 01-07-2014 17:56 |
Krevende å fly i Russland | krølle | Bilder & foto | 3 | 01-07-2013 00:19 |
Hvem har fortsatt aviser fra OSL? | robertaas | Småprat | 6 | 01-09-2012 11:45 |
Norges 10 mest krevende flyplasser? | Side3 | Flyforum | 3 | 05-04-2011 13:40 |
- Et stort marked for nye flyruter fra Bergen | LN-HAT | Flyforum | 21 | 14-09-2005 00:12 |