Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-01-2010, 23:08   #1
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Fortsatt krevende marked fra OSL

For de spesielt interesserte legger jeg frem en del faktaopplysninger, som illustrerer det fortsatt krevende marked, ikke minst fra OSL.

OSL hadde i 2009 1,2 millioner mindre pax enn året før, en nedgang på hele 6,5 %. Det var dog en viss lysning på slutten av året.

SAS mistet 1,6 millioner pax, mens DY øket med 800.000 pax. Kabinfaktoren samlet steg fra 61 til 66 % i løpet av året, og det illustreres også med at antall operasjoner gikk ned med 8,4 %. Så det positive er jo at flyene fylles bedre, tross alt.

DY hadde en kabinfaktor på 76 % i desember (ikke verst), mens Thomas Cook f.eks hadde en "nedgang" til "kun" 96,5 %, noe selskapet ikke er fornøyd med. Men der skal også flyene være tilnærmet fulle.
Når man snakker charter og Thomas Cook, så hadde de et noe svakt salg i november og desember, men det har tatt seg en del opp nå i kuldeperioden. Sommersalget deres for 2010 ser bra ut, og bl.a. de små greske øyer har solgt 9 % bedre enn i samme periode i fjor.
Selskapet merker konkurransen fra Thai, og spesielt trafikken til Krabi har ikke solgt optimalt.
Salget til Phuket er bedre.

Men også Thai har sine utfordringer, og la nå frem et tap på 270 millioner fra de siste ni måneder. Alle detaljer er ikke kjent, men mye tyder på at Oslo-trafikken går i minus så langt.

At det er overkapasitet i markedet merker også DY, som nå har måttet kjøre en kjempekampanje med billetter til kr 199, for å få fylt flyene.
Det er lagt merke til at nest største aksjonær, Erik G. Braathen, i romjulen solgte seg helt ut av DY. Noen analyser og tanker om den videre inntjening hadde han nok da gjort...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 00:25   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Fin oppsummering av tall. Tydelig at det er et vanskelig marked, og det vil nok fortsette langt ut i 2010. Imponerende er det dog at Thomas Cook klarer å holde en så høy kabinfaktor.
Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Men også Thai har sine utfordringer, og la nå frem et tap på 270 millioner fra de siste ni måneder. Alle detaljer er ikke kjent, men mye tyder på at Oslo-trafikken går i minus så langt.
Kan dette også ha noe å gjøre med at TG benyttet A345/5 på OSL-ruten i starten, noe som gjorde at man kunne tilby færre økonomiseter? Vet du noe om hvordan belegget ble etter flybyttet til 777?

Last edited by LN-AØR; 14-01-2010 at 00:27.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 00:43   #3
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Dessverre har jeg foreløpig ikke noen updates på endringen fra A345 til -777.

Bare som tilleggskommentar vedr DY: I de info jeg fikk, sies det at inntekten til firmaet sank med 17 % i des. mot samme måned året før. Skulle innteksnedgangen holde seg lik over 12 måneder (resten av 2010), så innebærer det et tap på rundt 1 milliard kroner i inntekt.

Det finnes sikkert flere måter å gjøre regnestykkene på, men summa summarum så er det nok at utfordringer for ALLE i bransjen fremover.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 08:10   #4
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Thai Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
For de spesielt interesserte legger jeg frem en del faktaopplysninger, som illustrerer det fortsatt krevende marked, ikke minst fra OSL.



Men også Thai har sine utfordringer, og la nå frem et tap på 270 millioner fra de siste ni måneder. Alle detaljer er ikke kjent, men mye tyder på at Oslo-trafikken går i minus så langt.


Tally-Ho
Er dette kun for Oslo ruten, eller hele konsernet ?

Ellers har de jo hatt unormalt lave priser i oppstarten, særlig på business for A340-500 som hadde 60 business seter. Så det luktet jo ikke akkurat god butikk av det.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 08:15   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Jeg tror nok for TG sin del så er det perioden fra desember fram til april-mai som vil avgjøre rutens lønnsomhet for hele året.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 08:26   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Er dette kun for Oslo ruten, eller hele konsernet ?
Nei, det gjelder isolert ikke for Oslo ruten.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 10:05   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Etter mitt syn beskriver du global luftfart i et nøtteskall med noen eksempler fra OSL. Det er jo riktig at Thai sliter, men se på JAL, dét kaller jeg nedtur!
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 12:24   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Etter det som sies flyr TG nå med smekkfulle B777 hver dag og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bety overskudd på ruten i det lengre løp. A345 på den annen side var nok ikke riktig materiell på ruten.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 12:28   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,267
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Etter det som sies flyr TG nå med smekkfulle B777 hver dag og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må bety overskudd på ruten i det lengre løp.
Nå omdagen i høysesongen ja (trolig), men det er nok av rapporter fra TG sin rute i høst hvor mange meldte om halvfulle fly og "alle" hadde en treseter for seg selv
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 12:42   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå omdagen i høysesongen ja (trolig), men det er nok av rapporter fra TG sin rute i høst hvor mange meldte om halvfulle fly og "alle" hadde en treseter for seg selv
En rute trenger lenger tid enn som så på å bygge seg opp. Husk oppstartstidspunktet. Du skal se at belegget neste sommer og høst vil bli mye bedre sammenlignet med i fjor.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 13:18   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
En rute trenger lenger tid enn som så på å bygge seg opp. Husk oppstartstidspunktet. Du skal se at belegget neste sommer og høst vil bli mye bedre sammenlignet med i fjor.
Det er en 'gammel' myte ... med moderne distribusjon hvor alt velges paa nettet og ligger rett foran kunden, er det ikke lenger noedvendig aa 'venne salgskanalene' til nye ruter som man gjorde tidligere. Lavsesong er lavsesong, og SAS kunne ogsaa skilte med avganger med 'katastrofalt' belegg.

Jeg kan illustrere dette med mitt gamle selskap Vanguard. Vi aapnet Seattle paa to maaneders varsel, og hadde et snittbelegg paa nesten 90% feste maaneden. Dette pga bred distribusjon i Expedia, Orbitz og andre onlinebyraaer i tillegg til egen webside.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 13:31   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Men dette gjelder vel strengt tatt ikke Thai, siden de kun selger gjennom Orkide? Dermed må vel kundene "vennes til" denne ruten som i gamle dager.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 13:44   #13
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Men dette gjelder vel strengt tatt ikke Thai, siden de kun selger gjennom Orkide? Dermed må vel kundene "vennes til" denne ruten som i gamle dager.
Thai selger da ikke kun gjennom Orkide? Har ingen problemer med å finne nonstop OSL-BKK-OSL på deres egen hjemmeside eller hos WIAS.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 13:49   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Thai selger da ikke kun gjennom Orkide? Har ingen problemer med å finne nonstop OSL-BKK-OSL på deres egen hjemmeside eller hos WIAS.
Joda, hvis en er på jakt etter T/R billetter i eco for 27k, så finnes de andre steder også, men jeg tror vel at akkurat dette markedet er begrenset.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 14:37   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

De selger 'over alt'. men de beste prisene får du kun hos orkide, ja. Men de selger jo litt andre typer billetter også, samt en del som kommer andre veien.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 16:14   #16
Andre1980
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 256
Thai Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Når det gjelder Thai så tok det ganske lang tid før gikk ann å finne rimelige billetter andre steder enn på Orkidéekspressen. Det ble jo ganske heftig diskutert her også.

Dessuten så byttet de flytype ganske raskt, uten å informere reisebyråene, ihvertfall ikke Orkidéekspressen. Dette har jo bedret seg nå, og jeg får rett som det er opp ruta fra OSL som raskeste og rimeligste alternativ.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 16:20   #17
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Etihad og Brussels Airlines knuser Thai på pris, sparer 3000 kr på å reise med de isteden for Thai fra OSL.

Så valget mitt er enkelt da
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 17:26   #18
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Dette er ikke en tråd om TG sine priser fra OSL. Det har vi allerede.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2010, 18:21   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Fortsatt krevende marked fra OSL

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
A345 på den annen side var nok ikke riktig materiell på ruten.
Helt definitivt, men årsaken var jo at TG hadde 4 stykker av disse stående uvirksomme på bakken. Så ta tapte de mindre penger på å la den operere blant annet OSL-ruta enn å la den stå der nede. Så det kan kanskje hende at den dukker opp igjen i lavsesongen?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Simulatortrening for krevende flyplasser Dash Flyteknisk forum 14 01-07-2014 17:56
Krevende å fly i Russland krølle Bilder & foto 3 01-07-2013 00:19
Hvem har fortsatt aviser fra OSL? robertaas Småprat 6 01-09-2012 11:45
Norges 10 mest krevende flyplasser? Side3 Flyforum 3 05-04-2011 13:40
- Et stort marked for nye flyruter fra Bergen LN-HAT Flyforum 21 14-09-2005 00:12


All times are GMT +2. The time now is 20:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.