Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2010, 11:16   #1
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist

LN-DAG's Avatar

OBB 78 Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen"?

Da jeg så på bildene til "Vede": http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57306 lurer jeg på hvordan land som vi betrakter som "uland", eller som skal være fattigere enn oss har fly i "Jumbojet klassen" mens de største LN-... registrerte flyene er 737-???.
Er det "regjering/staten" som eier de flyselskapene som kommer fra land med fattigdom og sult, eller .....?
Vet at det ikke er grunnlag for eller flyplasser innenlands som kan ta hånd om store fly som A330, A340 o.l., men til utlandet skulle ikke størrelsen være noe problem..........

LN-BUG og LN-KHA i Tromsø

Dansk reg. A340 i Tromsø (litt for stort til å kunne ta av med full last)
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:19   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Default Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

SAS har x antal A340/330 på LN-register

LN-RKI, RKH, RKF, RKG bland annat. Kan vara någon jag missar. SAS har även haft 767 på LN-reg.

Last edited by Savipix; 07-01-2010 at 11:21.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:20   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det finnes LN registrerte A-340

Ellers er spørsmålet på svaret ditt kort sagt: Det er ingen norske selskaper som har større fly, derfor er det heller ingen som er LN- registrerte
Old 07-01-2010, 11:34   #4
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist

LN-DAG's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
SAS har x antal A340/330 på LN-register

LN-RKI, RKH, RKF, RKG bland annat. Kan vara någon jag missar. SAS har även haft 767 på LN-reg.
Var ikke klar over at noen av de største flyene til SAS var Norske, men SAS er vel ikke 100% Norsk?

Tenkte på om den "røde tråden" med store fly og fattige land var om at de selskapene var statseide. At de landene har en annen fly politikk enn Norge.

Som vi i Norge har blandet kirke og stat, har de andre landene blandet flyselskaper og stat
Old 07-01-2010, 11:46   #5
Polaris
Free Luigi

Nja, jeg synes ikke det er et godt nok svar. Ja, så har vi et par store luftbusser på LN-reg - ikke går de i Norge og ikke er de mange. Norge skal være verdens beste land å bo i, vi skal ha så vanvittig med penger i både olje og industri... Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.

Hva er årsaken til at midtøsten og afrika brutalt "eier" Norge innen flytransporten?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 11:51   #6
Eirik
Livsnyter

Er det et ønske, at Norge skal ha 747 / A380, uansett om det er trafikkgrunnlag for det eller ikke, bare fordi vi ev. har råd til det ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 12:03   #7
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

De norske flyselskapene har fly som passer for det trafikkgrunnlaget som vi har i Norge. I andre land har man annet trafikkgrunnlag og behov for andre flystørrelser.

Samtidig er det slik at særlig i midt-østen så satser nasjonalstatene på å bygge opp nasjonale flyselskaper. Men de gjør det ikke for å ha store fly, de ønsker å tjene penger og har trafikk grunnlag for å kjøpe stort.
storg is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 12:38   #8
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist

LN-DAG's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Er det et ønske, at Norge skal ha 747 / A380, uansett om det er trafikkgrunnlag for det eller ikke, bare fordi vi ev. har råd til det ?
Det hadde nok ikke vært god investering å kjøpe bare for vi har råd til det, men ville vi ha tapt i kampen om å fly langdistanser med store norskeide fly ?
Old 07-01-2010, 12:42   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Du snaklker som en u-landsdiktator ....

Et flyselskap er en business og en business skal drive loennsomt. For aa drive loennsomt maa man ha en flyflaate som er anpasset trafikkestoerrelsen, ikke nasjonens ego.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 12:46   #10
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.
Vi er kanskje spredd over et litt større geografisk område...
Old 07-01-2010, 12:53   #11
OleSR
ScanFlyer Blue

Svaret er vel rett og slett at det ikke er grunnlag for å bruke 767/A330 etc. i Norge, selskapene ville flydd med halvfulle fly og tapt penger. SAS fløy fra Oslo til New York med 767 og etter hvert A330 i en periode på begynnelsen av 2000-tallet, men måtte droppe ruta, fordi det ikke var nok passasjerer. Det er sannsynligvis ikke lønnsomt å bruke store widebodies på de fleste faste ruter til og fra Norge, de få som har prøvd har stort sett feilet, i allefall i nyere tid. Vi har to interkontinentale ruter til New York og Philadelphia, med henholdsvis Continental og US Airways, men her benyttes det 757-200, slett ingen widebody. Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.

Norwegian har jo annonsert sine langdistanseplaner med widebodies fra OSL, samme har Feel Air, så det skal bli interessant å følge utviklinga. Håper de får det til! 737 er verdens kjedeligste spotteobjekt, og man finner nesten ikke annet her i landet...

Last edited by OleSR; 07-01-2010 at 12:57.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 12:54   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nja, jeg synes ikke det er et godt nok svar. Ja, så har vi et par store luftbusser på LN-reg - ikke går de i Norge og ikke er de mange. Norge skal være verdens beste land å bo i, vi skal ha så vanvittig med penger i både olje og industri... Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.

Hva er årsaken til at midtøsten og afrika brutalt "eier" Norge innen flytransporten?
Den siste forsto jeg rett og slett ikke.

Det er en ørliten forskjell på et langt, men veldig lite og ubetydelig land (om enn med et stort merverdighetkompleks og ego) i utkanten av verden og en bystat som ligger midt på "hovedveien" mellom Asia/Oseania og Europa.

Her sliter man med å fylle 737er og få lønnsomhet. De som reiser vil heller ha flere fly enn én daglig avgang. Sikkert kjekt å ha en "hvit elefant", men hva skal vi med den?

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 12:57   #13
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist

LN-DAG's Avatar

Norge Re: Hvorfor har ikke Norge fly i "Jumbojet-klassen" ....??

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du snaklker som en u-landsdiktator ....

Et flyselskap er en business og en business skal drive loennsomt. For aa drive loennsomt maa man ha en flyflaate som er anpasset trafikkestoerrelsen, ikke nasjonens ego.
Ser poenget ditt om å drive business, og for meg betyr det ikke så mye hvem som eier (nasjonalitet) flyet jeg reiser med så lenge det er sikkert, trygt, komfortabelt og "billig" .

Det jeg lurte på, var hva som kan være grunnen til at Norge ikke har satset mer internasjonalt ?

PS!
Vedr.: "Du snaklker som en u-landsdiktator .... "
Jeg har ingen planer om å herske over noe land Er glad i det landet jeg bor i
Old 07-01-2010, 13:03   #14
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-DAG View Post

Det jeg lurte på, var hva som kan være grunnen til at Norge ikke har satset mer internasjonalt ?
Norge har da satset ganske stort internasjonalt? Vi har riktignok ikke satset stort interkontinentalt, fordi det har vel ikke vist seg å være lønnsomt i stor nok grad. Og så er det ikke bare opp til Norge å satse her og der, det er også opp til andre selskaper å satse i Norge
Old 07-01-2010, 13:03   #15
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist

LN-DAG's Avatar

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Svaret er vel rett og slett at det ikke er grunnlag for å bruke 767/A330 etc. i Norge, selskapene ville flydd med halvfulle fly og tapt penger. SAS fløy fra Oslo til New York med 767 og etter hvert A330 i en periode på begynnelsen av 2000-tallet, men måtte droppe ruta, fordi det ikke var nok passasjerer. Det er sannsynligvis ikke lønnsomt å bruke store widebodies på de fleste faste ruter til og fra Norge, de få som har prøvd har stort sett feilet, i allefall i nyere tid. Vi har to interkontinentale ruter til New York og Philadelphia, med henholdsvis Continental og US Airways, men her benyttes det 757-200, slett ingen widebody. Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.

Norwegian har jo annonsert sine langdistanseplaner med widebodies fra OSL, samme har Feel Air, så det skal bli interessant å følge utviklinga. Håper de får det til! 737 er verdens kjedeligste spotteobjekt, og man finner nesten ikke annet her i landet...
Tusen takk for et informativt svar. Nå har jeg fått vite det jeg lurte på.
....og at 737 kan bli litt kjedelig i lengden. Blir jo mest bare samme objekt med forskjellige bakgrunner
Old 07-01-2010, 13:04   #16
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Nå var det en Braathens SAFE 767 for mange år siden uten noe sammenlikning fra dagens trafikksituasjon. SAS vurderte også på midten av 90-tallet 767 mellom OSL-TOS.
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 13:07   #17
OleSR
ScanFlyer Blue

Ja, Braathens måtte vel også ta 767-en ut av trafikk pga for få passasjerer?
Old 07-01-2010, 13:09   #18
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.
Ikke glem PIA som er innom Oslo to ganger i uken med 772. I tillegg flyr jo de fleste charterselskapene mer eller mindre fast til flere norske flyplasser med wide-bodies.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 13:10   #19
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.
PIA flyr med T7 - og så har vi jo selvfølgelig våre kjære chartere ned TUIs B767 og Thomas Cook A330, så helt uten widebody er vi nok ikke.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2010, 13:19   #20
OleSR
ScanFlyer Blue

Takk, glemte PIA, men charterrutene utelukket jeg med vilje, siden jeg ikke anser dem som "faste" ruter på samme måte som vanlig rutetrafikk.
Reply

Posting Rules