![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
Da jeg så på bildene til "Vede": http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57306 lurer jeg på hvordan land som vi betrakter som "uland", eller som skal være fattigere enn oss har fly i "Jumbojet klassen" mens de største LN-... registrerte flyene er 737-???.
Er det "regjering/staten" som eier de flyselskapene som kommer fra land med fattigdom og sult, eller .....? Vet at det ikke er grunnlag for eller flyplasser innenlands som kan ta hånd om store fly som A330, A340 o.l., men til utlandet skulle ikke størrelsen være noe problem.......... ![]() LN-BUG og LN-KHA i Tromsø ![]() Dansk reg. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
|
![]()
SAS har x antal A340/330 på LN-register
LN-RKI, RKH, RKF, RKG bland annat. Kan vara någon jag missar. SAS har även haft 767 på LN-reg. Last edited by Savipix; 07-01-2010 at 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
|
![]()
Det finnes LN registrerte A-340
Ellers er spørsmålet på svaret ditt kort sagt: Det er ingen norske selskaper som har større fly, derfor er det heller ingen som er LN- registrerte |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]() Quote:
Tenkte på om den "røde tråden" med store fly og fattige land var om at de selskapene var statseide. At de landene har en annen fly politikk enn Norge. Som vi i Norge har blandet kirke og stat, har de andre landene blandet flyselskaper og stat ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,297
|
![]()
Nja, jeg synes ikke det er et godt nok svar. Ja, så har vi et par store luftbusser på LN-reg - ikke går de i Norge og ikke er de mange. Norge skal være verdens beste land å bo i, vi skal ha så vanvittig med penger i både olje og industri... Vi er like mange mennesker som i Singapore, men jeg ser ikke noen Airbus 380'er hos oss.
Hva er årsaken til at midtøsten og afrika brutalt "eier" Norge innen flytransporten? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,065
|
![]()
Er det et ønske, at Norge skal ha 747 / A380, uansett om det er trafikkgrunnlag for det eller ikke, bare fordi vi ev. har råd til det ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
|
![]()
De norske flyselskapene har fly som passer for det trafikkgrunnlaget som vi har i Norge. I andre land har man annet trafikkgrunnlag og behov for andre flystørrelser.
Samtidig er det slik at særlig i midt-østen så satser nasjonalstatene på å bygge opp nasjonale flyselskaper. Men de gjør det ikke for å ha store fly, de ønsker å tjene penger og har trafikk grunnlag for å kjøpe stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]()
Det hadde nok ikke vært god investering å kjøpe bare for vi har råd til det, men ville vi ha tapt i kampen om å fly langdistanser med store norskeide fly ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
|
![]()
Du snaklker som en u-landsdiktator ....
Et flyselskap er en business og en business skal drive loennsomt. For aa drive loennsomt maa man ha en flyflaate som er anpasset trafikkestoerrelsen, ikke nasjonens ego. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,330
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bare en passasjer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]()
Svaret er vel rett og slett at det ikke er grunnlag for å bruke 767/A330 etc. i Norge, selskapene ville flydd med halvfulle fly og tapt penger. SAS fløy fra Oslo til New York med 767 og etter hvert A330 i en periode på begynnelsen av 2000-tallet, men måtte droppe ruta, fordi det ikke var nok passasjerer. Det er sannsynligvis ikke lønnsomt å bruke store widebodies på de fleste faste ruter til og fra Norge, de få som har prøvd har stort sett feilet, i allefall i nyere tid. Vi har to interkontinentale ruter til New York og Philadelphia, med henholdsvis Continental og US Airways, men her benyttes det 757-200, slett ingen widebody. Så vidt jeg vet, så er Thai's rute til Bangkok den eneste som opereres fast med widebody (777) fra Oslo, når det kommer til passasjertrafikk.
Norwegian har jo annonsert sine langdistanseplaner med widebodies fra OSL, samme har Feel Air, så det skal bli interessant å følge utviklinga. Håper de får det til! 737 er verdens kjedeligste spotteobjekt, og man finner nesten ikke annet her i landet... Last edited by OleSR; 07-01-2010 at 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,382
|
![]() Quote:
Det er en ørliten forskjell på et langt, men veldig lite og ubetydelig land (om enn med et stort merverdighetkompleks og ego) i utkanten av verden og en bystat som ligger midt på "hovedveien" mellom Asia/Oseania og Europa. Her sliter man med å fylle 737er og få lønnsomhet. De som reiser vil heller ha flere fly enn én daglig avgang. Sikkert kjekt å ha en "hvit elefant", men hva skal vi med den?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]() Quote:
![]() Det jeg lurte på, var hva som kan være grunnen til at Norge ikke har satset mer internasjonalt ? PS! Vedr.: "Du snaklker som en u-landsdiktator .... " Jeg har ingen planer om å herske over noe land ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Pensjonist
Join Date: Sep 2009
Location: Troms
Posts: 849
|
![]() Quote:
....og at 737 kan bli litt kjedelig i lengden. Blir jo mest bare samme objekt med forskjellige bakgrunner ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Nå var det en Braathens SAFE 767 for mange år siden uten noe sammenlikning fra dagens trafikksituasjon. SAS vurderte også på midten av 90-tallet 767 mellom OSL-TOS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]()
Ja, Braathens måtte vel også ta 767-en ut av trafikk pga for få passasjerer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
|
![]()
Takk, glemte PIA, men charterrutene utelukket jeg med vilje, siden jeg ikke anser dem som "faste" ruter på samme måte som vanlig rutetrafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Sett alt i flymodus, fordi cockpit har problem" - hvorfor det? | tango | Flyteknisk forum | 14 | 28-07-2016 01:12 |
"Ikke alle flyplasser har en like ideell beliggenhet i forhold til reisemålet" | Falcon | Flyforum | 8 | 16-02-2010 17:56 |
Hvorfor (ikke) fly med FR (splittet fra "Jomfrutur til Alicante") | Lamox | Flyforum | 76 | 14-06-2009 09:13 |